Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Biserica Ortodoxa si Massmedia
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.05.2017, 23:11:28
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Sărbătoarea Înălțării Domnului și Ziua Eroilor constituie și primul hram al Catedralei Mântuirii Neamului din Capitală, în construcție acum. Locașul amintește românilor de evenimentele istorice care au condus la dobândirea independenței României și la întregirea neamului nostru într-o singură țară. Lucrările la viitoarea Catedrală Patriarhală au ajuns la baza turlelor și a acoperișului.
După Războiul de Independență din 1877-1878, când România a devenit stat de sine stătător, s-a născut în chip firesc și ideea ridicării unui edificiu religios care să marcheze în memoria posterității acest moment realizat cu deosebite sacrificii, umane și materiale. Astfel, a apărut dorința de a zidi o Catedrală sau Biserică a Mântuirii Neamului. Titulatura exprima atunci tocmai ideea izbăvirii poporului român de sub ocupația turcească. Această practică a fost urmată și de alte state, unele vecine României, care la finalul secolului 19 și în secolul 20, pe măsură ce obțineau independența față de puteri străine ocupante sau treceau prin momente istorice grele, împrejurări de război și regimuri totalitare, au ridicat în mari centre urbane locașuri de cult reprezentative (Atena – 1862, Sofia – 1912, Belgrad – 2004, Moscova – 1883/2000, Tbilisi – 2004; Tirana - 2014 ). Spre exemplu, Catedrala „Hristos Mântuitorul” din Moscova s-a născut într-o împrejurare asemănătoare cu cea de după Războiul din 1877-1878 de la noi. După eșecul campaniei lui Napoleon împotriva Rusiei, țarul Alexandru I a emis în 1812 un decret imperial privind ridicarea unei mari catedrale dept mulțumire pentru ajutorul și purtarea de grijă a lui Dumnezeu pentru ca țara lui să nu fie distrusă. Și în România, după Războiul de Independență din 1877-1878, când trupele române au repurtat victorii de răsunet împotriva Imperiului Otoman, la sud de Dunăre, și după proclamarea Regatului România, Regele Carol I a înaintat Camerei Legislative un proiect de lege privind construirea unei mari Catedrale naționale la București. În anul 1884, statul român a prevăzut suma de 5 milioane lei (aur) pentru construirea locașului.
Mai târziu, banii au fost folosiți pentru alte scopuri, iar venirea Primului Război Mondial a dus la imposibilitatea realizării edificiului. După Marea Unire de la 1 Decembrie 1918, iarăși a fost exprimată dorința ridicării Catedralei Mântuirii Neamului. Regele Ferdinand spunea la 10 mai 1920: „Suntem datori să ridicăm în Capitala tuturor Românilor(…) Biserica Mântuirii Neamului, ca simbol al unității sufletești a întregului neam”.
Împrejurările istorice instabile din perioada interbelică, a doua conflagrație mondială și regimul comunist ateu au zădărnicit de asemenea proiectul.
Din anul 2010 însă, cu binecuvântarea și cu purtarea de grijă a Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, se zidește în București Catedrala Mântuirii Neamului. Catedrala Națională este amplasată în Capitală pe un teren aflat în apropiere de intersecția dintre Calea 13 Septembrie și strada Izvor. Prezența ei aici este o reparație morală făcută în memoria celor cinci biserici ortodoxe din această zonă, „martirizate” de regimul comunist în anii 80, dintre care trei (bisericile Alba Postăvari; Spirea Veche și „Izorul Tămăduirii”) au fost demolate, iar două (bisericile Schitul Maicilor și Mihai Vodă) au fost translate de către regimul comunist spre a construi pe locul lor Casa Poporului. Prezența Cartedralei Mântuirii Neamului astăzi în vecinătatea unor instituții ca Parlamentul României, Ministerul Apărării Naționale și Academia Română constituie o chemare la dialog și cooperare pentru binele societății românești.
De asemenea, Catedrala Națională, amplasată în vecinătatea Dealului Arsenalului sau a Dealului Spirii, în apropierea Ministerului Apărării Naționale, este prin excelență și o catedrală de cinstire și pomenire a eroilor români din toate timpurile, care s-au jertfit pentru apărarea poporului român și pentru organizarea lui într-un stat independent, România.
Stadiul lucrărilor la Catedrala Mântuirii Neamului
La momentul actual, Catedrala Mântuirii Neamului este înălțată până la baza turlei principale și a celor secundare, având terminate trei subsoluri și corpul central al edificiului. Principalele lucrări se desfășoară la cota plus 45 metri, iar înălțimea totală a catedralei va fi de 120 de metri până la baza crucii pe turla centrală. „Lucrările pentru edificarea Catedralei Naționale se desfășoară într-un ritm alert pe toate fronturile de lucru existente în șantier și sunt susținute de aproximativ 800 de muncitori care își desfășoară activitatea în 3 schimburi, de luni până sâmbătă.
În acest moment, muncitorii își desfășoară activitatea și execută lucrări între cotele plus 36 și plus 45 de metri, cotă la care se închide corpul principal al catedralei. De asemenea, se lucrează și între cotele plus 45 și plus 50 de metri, în zona de constituire a turlei principale, și între cotele plus 45 și plus 52 metri în zona turlelor secundare. Pentru acest an avem prevăzut să finalizăm lucrările aferente închiderii corpului principal al catedralei la cota plus 45 de metri și continuarea lucrărilor la cele 8 turle ale catedralei, 6 turle secundare, turla clopotniță si turla principală”, ne-a spus inginerul Vasile Crăcăoanu, consilier patriarhal și membru al echipei de coordonare a lucrărilor la Catedrala Mântuirii Neamului.
Clopotele Catedralei Naționale au fost aduse în România
Săptămâna trecută, vineri 19 mai, au fost aduse la Catedrala Mântuirii Neamului cele 6 clopote turnate și realizate la fabrica Grassmayr din Innsbruck – Austria. Pe fiecare dintre cele șase clopote se află înscrise (de la stânga la dreapta): stema Patriarhiei Române, chipul Patriarhului României și Crucea Patriarhală, precum și inscripția „Binecuvântarea Patriarhului Daniel al României pentru Catedrala Națională – Centenar 1918-2018”.
Cel mai mare clopot al Catedralei Mântuirii Neamului are 25 de tone, iar următoarele 5 au: 3.400 kg, 1.800 kg, 1.000 kg, 750 kg, 500 kg.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.05.2017, 20:25:35
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

De sărbătoarea Înălțării Domnului și Ziua Eroilor, la Catedrala Patriarhală din București, ieri, 25 mai, Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, a săvârșit Sfânta Liturghie, înconjurat de un sobor de slujitori. La final, în catedrală s-a săvârșit și parastasul pentru eroii români căzuți pentru apărarea și întregirea neamului de-a lungul istoriei.
La 40 de zile de la Învierea Domnului, în calendarul Bisericii Ortodoxe este așezată sărbătoarea Înălțării Domnului. Praznicul împărătesc a fost sărbătorit după obicei și la Catedrala Patriarhală din Capitală prin Sfânta Liturghie arhierească, săvârșită de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor. După citirea Evangheliei sărbătorii, de la Luca 24, 36-53, Preasfinția Sa a rostit un cuvânt de învățătură. „Înălțarea Domnului la cer este de fapt împlinirea cuvintelor Mântuitorului Iisus Hristos, pe care le spusese mai înainte ucenicilor Săi despre plecarea Sa la Tatăl: «Mă duc să vă gătesc loc. Și dacă Mă voi duce și vă voi găti loc, iarăși voi veni și vă voi lua la Mine, ca să fiți și voi unde sunt Eu». În Evanghelia după Sfântul Ioan, aflăm că «nimeni nu s-a suit în cer, decât Cel ce S-a coborât din cer, Fiul Omului, Care este în cer». Mântuitorul S-a pogorât din cer la plinirea vremii, făcându-Se om din iubire negrăită față de oameni, dar El nu S-a depărtat nici o clipă de sânurile părintești, de Părintele Său, de comuniunea Preasfintei Treimi. A venit pe pământ, dar a rămas tot timpul și în cer, și S-a înălțat cu trupul la cer ca să ne învețe că și noi vom veni unde este El. Șederea Lui de-a dreapta lui Dumnezeu Tatăl ne arată că într-o zi El va veni întru slavă, așa cum L-au văzut ucenicii înălțându-Se către cer, ca să judece vii și morții”, a spus Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul. Înălțarea Mântuitorului Iisus Hristos a fost urmată la zece zile de Pogorârea Duhului Sfânt peste Sfinții Apostoli și formarea primei comunități a Bisericii. De asemenea, Înălțarea Domnului arată că viața omului trebuie sfințită în Biserică și înălțată în iubirea Preasfintei Treimi. „Din această sărbătoare învățăm că dacă Mântuitorul Iisus Hristos a înviat din morți, și noi vom învia împreună cu El, și dacă El s-a înălțat întru slavă, și noi ne vom înălța la ceruri. Cei care Îl iubesc pe Domnul și ascultă de poruncile Lui vor fi de-a pururi împreună cu El. Învățăm că toți cei care sunt drepți nu vor rămâne în această lume, supuși stricăciunii și morții, ci se vor bucura de răsplata veșniciei, în locașurile pregătite de Domnul celor care Îl iubesc”, a spus Preasfinția Sa.
După Sfânta Liturghie, ierarhul înconjurat de soborul de slujitori a săvârșit slujba Parastasului pentru eroii români căzuți pentru apărarea țării și a credinței strămoșești. „Istoria neamului românesc este presărată cu foarte multe lupte și războaie, cu foarte multe jertfe care s-au dat nu pentru expansiuni în locuri care nu ne-au apar*ținut, ci pentru apărarea pământului străbun. Acești eroi au căzut, de asemenea, și pentru apărarea credinței strămoșești, și pentru mărturisirea Botezului lor creștin. De aceea, Biserica i-a pomenit întotdeauna pe eroii neamului, pe cei care s-au jertfit pentru libertatea, demnitatea poporului român și apărarea pământului străbun, pe care ei l-au iubit cu adevărat, deplin, până la jertfirea vieții lor. În ziua Înălțării Domnului la cer se fac slujbe de pomenire în toate catedralele, bisericile și mănăstirile din Patriarhia Română, precum și la monumentele înălțate întru pomenirea eroilor. Acest lucru este necesar astăzi, pentru că, din nefericire, constatăm că sunt tot mai puțini cei care pomenesc și amintesc de jertfa eroilor români. Ne-am înstrăinat de propria istorie și învățăm prea puțin din greutățile și încercările pe care strămoșii le-au purtat cu credință și demnitate”, a explicat Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 28.05.2017, 00:39:03
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

„Marșul Absolventului“, eveniment devenit tradiție în Iași, a avut loc ieri după-amiază.
Cu steaguri și însemne proprii facultăților și specializărilor pe care le vor absolvi, studenții din anii terminali au mărșăluit timp de câteva ore pe străzile din oraș, după care s-au oprit în Piața Palatului Culturii, unde au fost întâmpinați de rectorii universităților în care au studiat, de reprezentanți ai Ministerului Educației și de reprezentanți ai oficialităților locale.
Printre cei care i-a întâmpinat pe studenții ieșeni participanți la „Ziua Absolventului“ s-a numărat și IPS Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei. Ierarhul i-a îndemnat pe tineri să rostească împreună rugăciunea „Tatăl nostru“, după care i-a îndemnat să fie mulțumitori de-a lungul vieții: „Când spui cuvântul «tată», parcă imediat îți vine în gând să spui «îți mulțumesc». Esența rugăciunii pe care ați rostit-o este: «Tatăl Cel din ceruri, îți mulțumesc că m-ai ajutat să ajung până în acest moment». Experiența de veacuri ne arată că o persoană fericită este o persoană care mulțumește. Prin entuziasmul vostru, arătați că mulțumiți dascălilor voștri de la universitățile ieșene pentru că v-au însoțit și ați ajuns până în acest moment. La această mulțumire sunt sigur că adăugați mulțumirea față de părinții voștri biologici, care se bucură împreună cu voi în această zi. Faptul că I-ați mulțumit și lui Dumnezeu - și vă arată Domnul prin picăturile de ploaie că vă iubește - vă împlinește ca persoană. Oriunde veți ajunge în cariera pe care o urmăriți, mai sus sau mai jos, să vă dea Dumnezeu putere să fiți mulțumitori, ca să fiți fericiți“.
În continuare, au rostit discursuri rectorii universităților și primarul municipiului Iași, Mihai Chirica, precum și absolvenți de la fiecare universitate de stat ieșeană. Moderatorul evenimentului a fost Dan Negru, cunoscutul prezentator tv.
„Ziua Absolventului“ este un eveniment organizat de toate universitățile publice din Iași, cu sprijinul Primăriei Municipiului Iași, în cadrul Festivalului Internațional al Educației, ediția a V-a. La eveniment au participat și absolvenții Facultății de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“, alături de cadrele didactice și de părintele decan Ion Vicovan.
„Marșul Absolventului“ a fost încheiat de un concert susținut de trupe îndrăgite de tineri.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 29.05.2017, 02:03:05
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

„Evanghelia Duminicii a 7-a după Paști, a Sfinților Părinți de la Sinodul I Ecumenic, ne arată că dreapta credință și rugăciunea mențin unitatea Bisericii”, a subliniat Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în cuvântul de învățătură rostit ieri, 28 mai, în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reședinței Patriarhale.
În Duminica a 7-a după Paști, a Sfinților Părinți de la Sinodul I Ecumenic din anul 325, în toate bisericile ortodoxe s-a citit pericopa evanghelică de la Sfântul Evanghelist Ioan, capitolul al 17-lea, versetele de la 1 la 13, în care este relatată Rugăciunea lui Iisus, numită și Rugăciunea arhierească. Întâistătătorul Bisericii noastre a evidențiat în cuvântul de învățătură că
Mântuitorul Iisus Hristos nu a vorbit despre unitatea Bisericii într-o predică, ci în stare de rugăciune . „Duminica a 7-a după Paști este o duminică a dreptei credințe și a unității Bisericii. Domnul Iisus Hristos se roagă pentru unitatea Bisericii, pentru că știe cât de greu se menține unitatea Bisericii în fața patimilor egoiste ale oamenilor și în fața uneltirilor diavolului, care este dezbinător prin tot ceea ce face. Rugăciunea Domnului Iisus Hristos pentru Ucenicii Săi este lumină vie pentru toți arhiereii și preoții Bisericii, care păstoresc pe credincioși pe calea mântuirii și a vieții veșnice. Ea devine lumină vie pentru responsabilitatea pastorală a arhiereilor care conduc eparhii, adică păstoresc cler și popor. Sfinții Părinți de la Niceea învață că dreapta credință se păstrează nu în izolare sau dezbinare de Biserică, ci în comuniunea Bisericii (...). Rugăciunea lui Iisus este numită și Rugăciunea arhierească a Domnului Iisus Hristos. Vedem, așadar, că înainte de a trece prin suferința Crucii, El se roagă ca ucenicii Săi să fie una, după cum El și Tatăl sunt una. Prin rugăciunea Sa pentru ucenicii Săi și pentru cei care vor crede în El,
Domnul Hristos ne arată că nu este suficient să vorbim despre unitatea Bisericii, ci trebuie să ne și rugăm pentru ea . Domnul Iisus Hristos nu vorbește despre unitatea Bisericii într-o predică, ci în stare de rugăciune , știind cât de greu este ca, într-o lume înclinată adesea spre păcat, conflict și dezbinare, să fie păstrată și promovată unitatea sau comuniunea de credință și viață sfântă”, a precizat Părintele Patriarh Daniel. În continuare, Preafericirea Sa a explicat de ce în Duminica a 7-a după Paști s-a citit Evanghelia ce conține Rugăciunea lui Iisus. „Această duminică, a Sfinților Părinți de la Sinodul I Ecumenic de la Niceea, care au formulat primele 7 articole din Crezul ortodox, ne cheamă să păstrăm dreapta credință, mai ales astăzi, într-o lume din ce în ce mai tulburată și mai rătăcită din punct de vedere spiritual. Ne cheamă să mărturisim Crezul ortodox așa cum ni l-au lăsat nouă moștenire Sfinții Părinți de la Sinodul I Ecumenic din anul 325 și de la Sinodul al II-lea Ecumenic de la Constantinopol, din anul 381, când s-a formulat partea a doua a Crezului ortodox. Acest Crez noi îl rostim la Botez și la fiecare Sfântă Liturghie, întrucât reprezintă credința noastră ortodoxă în formă concentrată. Dacă s-ar scrie volume întregi de dogmatică, ele nu ar fi decât o dezvoltare a Crezului niceo-constantinopolitan”, a evidențiat Patriarhul României.
„Să-i creștem pe copiii și pe tinerii noștri în dreapta credință!”
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a mai subliniat că numai dacă mărturisim dreapta credință și dacă păstrăm unitatea Bisericii dobândim viață veșnică, și putem ajunge în slava Împărăției Preasfintei Treimi, la care S-a înălțat Iisus Hristos Domnul. Preafericirea Sa i-a îndemnat pe toți creștinii ortodocși să învețe, atât ei, cât și copiii acestora, Crezul ortodox și să aibă în casele lor cartea Învățătura de credință ortodoxă sau Catehismul , tocmai pentru a cunoaște mai bine credința ortodoxă și modul de a trăi duhovnicește în Biserică și societate. „Duminica a 7-a după Paști ne îndeamnă să păstrăm dreapta credință, să-i creștem pe copiii și pe tinerii noștri în dreapta credință, să nu ne lăsăm amăgiți de rătăciri și de tot felul de grupări religioase, care se consideră trimise de Dumnezeu, dar care caută, de fapt, să-i rupă pe ortodocși de Biserica Sfinților Apostoli și a Sfinților Părinți și să-i atragă la gruparea lor, despărțită de credința dată Sfinților o dată pentru totdeauna”, a spus Întâistătătorul Bisericii noastre. La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a precizat că dreapta credință nu se păstrează în izolare, ci în comuniune de gândire, de mărturisire și de viețuire. „Dacă ne rupem de Sfânta Biserică, nu mai suntem dreptmăritori creștini, deoarece numai în comuniunea Sfinților din toate timpurile se păstrează dreapta credință, mântuitoare și sfințitoare. Oricât am fi de inteligenți sau de învățați, niciodată nu trebuie să interpretăm singuri Sfânta Scriptură, ci împreună cu Sfânta Biserică, împreună cu Sfinții Părinți ai ei, împreună cu toți păstorii sufletești. Prin urmare, dreapta credință înseamnă temelia mântuirii noastre. Dreapta credință ne cheamă însă și la dreapta viețuire, adică la pocăință pentru păcate și la ridicarea din păcate, la creșterea în virtuți, la fapte bune de milostenie și de ajutorare a semenilor noștri. Dreapta credință ne cheamă și la o dreaptă lucrare misionară, aceea de a transmite Evanghelia iubirii lui Hristos, prin cuvânt și faptă, generației viitoare, copiilor și tinerilor, prin educația religioasă în Familie, în Biserică și în Școală ”, a arătat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 30.05.2017, 11:25:18
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

În Aula Magna „Teoctist Patriarhul” a Palatului Patriarhiei a avut loc ieri, 29 mai, Conferința pastoral-misionară din primăvara acestui an, organizată sub titulatura „2017 - Anul omagial al sfintelor icoane, al iconarilor și al pictorilor bisericești”. Sesiunea de la București, desfășurată sub președinția Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, a reunit clericii din protopopiatele din Capitală și din județul Ilfov, inclusiv preoții de caritate, din învățământ, de cimitir și din cadrul MAI și MApN.
Conferința pastoral-misionară de primăvară a fost precedată de Sfânta Liturghie, săvârșită în Catedrala Mitropolitană „Sfântul Spiridon”-Nou, Paraclis patriarhal, de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor. În continuare, ierarhul a oficiat slujba Te Deum-ului.
Evenimentul de la Palatul Patriarhiei a fost deschis de Patriarhul României, care a rostit cuvântul intitulat „2017 - Anul omagial al sfintelor icoane, al iconarilor și al pictorilor bisericești”. În continuare, au conferențiat: pr. prof. dr. Ștefan Buchiu, decanul Facultății de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din București, care a prezentat prelegerea „Dimensiunea apofatică a icoanei ortodoxe”; lect. dr. Ștefan Berechet, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din București și membru în Comisia de pictură bisericească - Sectorul cultură și patrimoniu religios al Patriarhiei Române, care a vorbit despre „Teologia icoanei la Sfinții Nichifor Mărturisitorul și Teodor Studitul”; pr. dr. Florin Șerbănescu, consilier patriarhal la Sectorul cultură și patrimoniu religios al Patriarhiei Române - Componenta Cultură, care a prezentat „Etape în evoluția picturii ortodoxe românești”, și pictor Alexandru Nicolau, membru în Comisia de pictură bisericească - Sectorul cultură și patrimoniu religios al Patriarhiei Române, care a expus tema „Icoana ortodoxă autentică și imitațiile ei” (prezentare în imagini).
Pr. prof. dr. Ștefan Buchiu a făcut referire la cele șapte aspecte ale icoanei ortodoxe: aspectul personalist, hristic, pnevmatic, haric sau energetic, eclesial, liturgic-doxologic și eshatologic. „Toate aceste aspecte teologice ale icoanei ortodoxe, pe care le-am expus mai sus, converg în a demonstra dimensiunea ei apofatică, fiindcă taina icoanei nu poate fi înțeleasă, trăită sau experiată decât în mod personal-comunitar, duhovnicesc și eclesial. Taina sfintelor icoane atrage și cucerește pe omul credincios, îi provoacă experiențe duhovnicești profunde și unice, îi certifică apartenența la plenitudinea Bisericii, îi sporește credința, nădejdea și iubirea față de Hristos și de întreaga Sfântă Treime, dar și de Maica Domnului, de sfinți și de sfinții îngeri. Prin aceasta, taina icoanei nu eclipsează dimensiunea ei didactică, dar nici cea didactică nu epuizează pe cea apofatică. Doar unind mereu cele două dimensiuni esențiale ale icoanei ortodoxe, catafatică și apofatică, o putem numi nu numai fereastră spre cer, ci și ușa sau calea către Împărăția cerurilor, icoana însoțind de-a lungul veacurilor și confirmând cuvântul revelat al Sfintei Scripturi, învățăturile Sfintei Tradiții și viața plină de har și de adevăr a Bisericii Ortodoxe”, a evidențiat pr. prof. dr. Ștefan Buchiu.
Lect. dr. Ștefan Berechet a prezentat modul în care Sfinții Nichifor Mărturisitorul și Teodor Studitul au apărat sfintele icoane și au luptat împotriva ereziei iconoclaste, aceștia contribuind decisiv la respingerea dificilelor obiecții iconoclaste și implicit la cristalizarea deplină a teologiei ortodoxe a icoanei. „Răspunzând iconoclaștilor care pretindeau că cinstirea icoanelor este o inovație recentă în viața Bisericii, nefiind prescrisă nici în Sfânta Scriptură, nici în scrierile Sfinților Părinți, patriarhul Nichifor arată că acest cult face parte integrantă din Tradiția Bisericii încă de la începuturile ei, încât nu se poate concepe un ethos creștin aniconic. Cultul icoanelor poartă pecetea vechimii, aflându-și originea în tradiția apostolică și patristică. El este contemporan cu propovăduirea evanghelică, căci simbolurile credinței noastre ireproșabile... au fost o inițiativă a Apostolilor pe care Părinții și-au pus și ei pecetea. Rostul acestei inițiative a fost acela de a perpetua, nu doar în scris (în Sfintele Evanghelii), ci și în culori (în sfintele icoane) amintirea celor pe care le-a făptuit și le-a pătimit pentru noi Hristos”, a precizat lect. dr. Ștefan Berechet.
Cel de-al treilea conferențiar a fost pr. dr. Florin Șerbănescu, care a vorbit despre etape în evoluția picturii ortodoxe românești și a pre*zentat cele mai importante școli de pictură ortodoxă din întreg spațiul românesc de-a lungul secolelor Evului Mediu, subliniind trăsătura dominantă a acestora, „cea a păstrării în diferite forme de expresie a stilului bizantin și post*bizantin, în cadrul unor abordări din care se evidențiază și un remarcabil specific local, românesc”.
La final, pictorul Alexandru Nicolau a adus în atenția participanților aspecte privind autenticitatea icoanelor ortodoxe bizantine, pe care le-a comparat cu diverse alunecări stilistice și cu reprezentări cu temă religioasă, extrase din ecranizările vieții lui Iisus. Totodată, Alexandru Nicolau a vorbit despre sinergia care există între imnografia bisericească ortodoxă și icoana bizantină. „Biserica are propriul său sistem de redare a evenimentelor, propria regie. Sunt mai mulți regizori, care, inspirați de același Duh, au rânduit desfășurarea liturgică și au izvodit textele, le-au împodobit cu cântarea și le-au ilustrat cu iconografia. Icoana vorbește lumii de azi despre o realitate în care ea (lumea) nu mai crede: Dumnezeu S-a făcut om, pentru ca omul să se îndumnezeiască. Ea arată ochilor noștri chipul lui Dumnezeu întrupat și chipul omului făcut Dumnezeu”, a subliniat pictorul Alexandru Nicolau. Preoții prezenți la conferință au primit din partea Preafericirii Sale câte trei cărți apărute la Editura „Cuvântul Vieții” a Mitropoliei Munteniei și Dobrogei: „Sfinții Părinți - despre libertate”, Colecția „Sfinții Părinți pe înțelesul tuturor”; „Florilegiu patristic despre sfintele icoane” și „Martiriul Sfântului Antim Ivireanul - o nouă lectură a surselor istoriei”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 01.06.2017, 00:48:40
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Pentru a evidenția importanța familiei creștine în societate, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a stabilit, prin Hotărârea nr. 629/2009, ca prima duminică după ziua de 1 iunie să fie dedicată Părinților și Copiilor.
În acest an, Duminica Părinților și a Copiilor coincide cu sărbătoarea Pogorârii Duhului Sfânt , Duhul Adevărului, al unității și al comuniunii. Cu acest prilej, ne amintim cu recunoștință de părinții și bunicii noștri care ne-au transmis dreapta credință și dragostea jertfelnică, învățându-ne că doar prin rugăciune, viață curată și fapte bune putem face roditoare darurile Duhului Sfânt, primite la Botez, spre a ajunge la asemănarea cu Dumnezeu Cel sfânt și milostiv.
Înaintașii noștri ne-au lăsat moștenire valorile familiei creștine, precum și datoria de a le cultiva spre binele societății în care trăim. În contextul actual, ne confruntăm cu diferite crize ale vieții de familie: sărăcia materială, alcoolismul, violența domestică, avortul, divorțul și depresia, plecarea părinților la muncă în străinătate, neglijarea copiilor și lipsa de comunicare cu aceștia, însingurarea copiilor în mediul virtual și abandonul școlar. Semnalăm cu îngrijorare faptul că în unele țări occidentale s-a ajuns la separarea copiilor de propriii părinți și încercarea de reeducare a copiilor într-un spirit străin de valorile familiei naturale, tradiționale.
Biserica Ortodoxă Română, împreună cu alte culte din România, promovează și apără familia formată din bărbat și femeie, deoarece aceasta este izvor de viață al societății umane . Familia naturală și tradițională are vocația sfântă de a fi conlucrare vie a omului cu Dumnezeu-Creatorul, pentru a dărui viață în timpul existenței pământești și a dobândi viața veșnică.
La nivelul Patriarhiei Române se acordă o atenție deosebită ocrotirii familiei creștine, prin:
înființarea de centre de consiliere și sprijin pentru familiile aflate în dificultate; derularea de campanii umanitare în medii defavorizate; desfășurarea de proiecte educaționale de prevenire a abandonului școlar; organizarea de tabere pentru tineret, pelerinaje pe urmele sfinților, programe de voluntariat cu scop umanitar, precum și alte activități sociale. Amintim că, în luna mai a acestui an (2017), declarat în Patriarhia Română drept Anul omagial al sfintelor icoane, al iconarilor și al pictorilor bisericești ,au fost premiați copii și tineri din toată țara, câștigători ai Concursului Național de Creație Icoana și Școala mărturisirii. De asemenea, în luna septembrie a acestui an (2017), tineri creștini ortodocși din toată lumea se vor reuni la Iași, în continuarea întâlnirilor din anii precedenți, de la Baia Mare, Cluj-Napoca și București, în cadrul cărora și-au manifestat dorința de a fi înțeleși în aspirațiile lor și de a participa activ la proiectele și activitățile Bisericii. Astfel, copiii și tinerii participanți la aceste evenimente dau o mărturie publică a credinței lor în iubirea lui Hristos pentru toți oamenii, cultivată în Familie, Biserică și Școală.
Cu ocazia Zilei Internaționale a Copilului și a
Duminicii Părinților și a Copiilor , adresăm felicitări și îndemnuri de încurajare și de susținere pentru toate familiile creștine, dar mai ales pentru familiile care au mulți copii. Totodată ne rugăm Preasfintei Treimi să binecuvânteze pe toți părinții și pe toți copiii, să le dăruiască sănătate și mântuire, pace și bucurie, întru mulți și fericiți ani!
† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Mesaj adresat cu prilejul Zilei Internaționale a Copilului (1 iunie) și al Duminicii Părinților și a Copiilor (4 iunie 2017).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 04.06.2017, 21:51:13
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Duhul Sfânt ne luminează viața să înțelegem că nu suntem făcuți pentru mormânt și nici doar să facem umbră pământului, a afirmat patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, în cuvântul de învățătură la Sfânta Liturghie, oficiată în Catedrala Patriarhală, în ziua praznicului Pogorârii Sfântului Duh.
El a subliniat că Duhul Sfânt sfințește întreaga Creație, dăruiește viață biologică — vegetală și animală, însă, în mod deosebit, dăruiește viață duhovnicească sau spirituală omului.
"Duhul Sfânt ca foc luminător ne luminează viața să înțelegem că noi nu suntem făcuți pentru mormânt și nici doar să facem umbră pământului ca ființe pur biologice, ci suntem chemați la Viață Veșnică Cerească. Deci, focul Iubirii Dumnezeiești pentru Mântuirea oamenilor se arată prin Duhul Sfânt", a spus patriarhul în predica la slujba oficiată împreună episcopul vicar patriarhal Varlaam Ploieșteanul și cu episcopul vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, Timotei Prahoveanul.
Evidențiind înțelesurile duhovnicești ce reies din pericopa evanghelică de la Sfântul Evanghelist Ioan, în care se arată că Duhul Sfânt este apa cea vie, patriarhul a menționat că aceasta, "sub forma harului prezent în om, îl îndreaptă, îl face să țâșnească în atenția sa către Ceruri".
"Apa cea vie este și ea curățitoare de păcate. Nu este apa Botezului? Este hrănitoare, răspunde setei noastre de iubire nesfârșită (...) sinceră, curată și netrecătoare și neînșelătoare. O mulțime de iubiri sunt limitate, trecătoare și adesea înșelătoare. Iubirea adusă în sufletul omului de Apa cea Vie a Duhului Sfânt este iubire curată, sfântă, netrecătoare. Este iubirea lui Hristos dăruită nouă, iubire smerită și milostivă. Apa cea Vie se arată împreună cu Focul Curățitor în lacrimile pocăinței (...) cele de bucurie aducătoare", a mai spus patriarhul Daniel.
Credincioșii ortodocși prăznuiesc, duminică, la 50 de zile după Înviere, Rusaliile , marcând ziua în care Duhul Sfânt a pogorât peste adunarea apostolilor, în chip de limbi de foc, iar aceștia au început să propovăduiască.
Din punctul de vedere al credinței ortodoxe, la Cincizecime, prin pogorârea Duhului Sfânt a apărut un organism cu totul nou, un așezământ divino-uman, Biserica. Cu alte cuvinte, coborârea peste apostoli a Duhului, darurile și harismele primite de ei, predica și botezul primilor trei mii de oameni constituie întemeierea Bisericii creștine, atât ca o comunitate a credincioșilor, cât și ca instituție. Biserica nu este, deci, numai o grupare umană asociată prin aceeași credință în Dumnezeu și nici numai o instituție îngrădită prin dogme și legi. Ea este o comuniune a oamenilor în Dumnezeu și cu Dumnezeu și îl poartă în sine pe Duhul Sfânt. Unii Sfinți Părinți au numit Biserica lui Hristos "Duhul Sfânt trăind în omenire".

Împreună cu Paștele, Pogorârea Duhului Sfânt este cea mai veche sărbătoare creștină, fiind prăznuită încă de pe vremea apostolilor. Despre ea amintesc și Sfântul Irineu (202), Tertulian, Origen, Canonul 20 al Sinodului I ecumenic (325) ș.a. Până către sfârșitul secolului al IV-lea și începutul secolului al V-lea, Cincizecimea era sărbătorită împreună cu Înălțarea Domnului. După aceasta, Înălțarea a fost mutată la 40 de zile de la Paște, Cincizecimea devenind sărbătoare de sine stătătoare.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
O hotararea noua publicata pe www.basilica.ro mihailt Generalitati 6 14.01.2011 23:11:54
Activitatile saptamanii la Centrul de Formare si Consiliere fragmente Stiri, actualitati, anunturi 0 13.09.2010 10:25:35
Centrul Academic International Eminescu ( 121 de ani in eternitate ) cristiboss56 Resurse ortodoxe on-line 0 14.06.2010 18:59:31
Am noutati: cred ca stiu cine e NOI mq Generalitati 19 02.09.2009 14:54:01
Noutati uimitoare la Altermedia!Tesla a fost roman!Parol! mihailt Generalitati 3 21.05.2009 22:43:39