![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Cel care ne nesocotește, ne nedreptățește și ne învinuiește, arde rana egoismului nostru ca să ne facem bine. Dumnezeu îi îngăduie ca să ne însănătoșim, pentru că atâta timp cât avem egoism, avem și dureri. Când va veni vremea în care ne vom smeri, nu ne va mai durea, și atunci ne va cuprinde pacea și liniștea. Ce face amiralul când vede valurile spumegând? Dacă începe să se lupte cu valurile, făcând pe viteazul, va distruge corabia.
Ce face cel cu experiență? Oprește motorul și lasă corabia să meargă după cum o duc valurile. Și, când marea se liniștește, pornește încet motorul și astfel salvează și corabia și echipajul. De aceea e nevoie de înțelepciune când se întâmplă un asemenea caz între două persoane egoiste; unul dintre ei trebuie să cugete, să oprească motorul, și încet-încet să meargă împreună cu valul, să lase egoismul și strigătele celuilalt să se sfârșească și, când acela se va liniști, vor găsi rezolvarea neînțelegerii. (Părintele Efrem Athonitul)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Între singurătatea slăbănogului de pe malul scăldătorii Vitezda și setea femeii samarinence este cale de un pas.
Singurătatea este o pătimire cumplită. Poate cea dintâi dintre pătimiri. „Să nu fie omul singur pe pământ” - este nu numai o constatare divină ci, mai ales, o sfântă poruncă. Slăbănogul de la Vitezda era un om singur. Păcatul aduce după sine boli și, de cele mai multe ori, însingurare. „Doamne, cât mai sunt de singur și cât de pieziș” - oftează marele Arghezi. Singurătatea nu înseamnă doar lipsa companiei, ci sentimentul părăsirii în viață de toți și de toate. A fi singur înseamnă a vedea în cel de lângă tine o lume aparte, zăvorâtă în ea însăși. Singur în viață - ce cumplit nonsens. Setea omului este o altă pătimire. Viața este o adâncă sete cu neputință de potolit. Însetăm după ceva veșnic nou. Te saturi de o realitate și ți se face dor de alta - cumplită nestatornicie. Iisus i-a zis femeii samarinence: Dă-mi să beau!, iar pe cruce, în agonie, a strigat: „Mi-e sete!”. Acum, la fântâna lui Iacov, a fost refuzat; atunci, pe Golgota, a primit oțet. (Pr. Sever Negrescu)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Evanghelia zilei are în centru conversația lui Iisus Hristos cu femeia samarineancă, la fântâna lui Iacov. Ea, mult păcătoasa reprezentantă a unei minorități disprețuite, avea să fie canonizată sub numele de Sfânta Fotina Samarineanca.
A intrat postum în slava lui Dumnezeu. Nu au mai avut importanță ”cei cinci bărbați” din viața ei, văzuți de ochiul profetic al Domnului. Importantă a fost smerenia ei, care devine vasul unei revelații esențiale: chemarea la Tatăl este universală, cel ce bea ”apa vie” a Domnului nu mai însetează în veci, iar rugăciunea, ca dialog cu Dumnezeu, nu atârnă de un loc (fie el Templul de la Ierusalim), ci de purtarea ”în duh și adevăr”. Fotina e una dintre fericitele figuri feminine ale creștinismului, religia cea mai deschisă către femei (care sunt, de altfel, cele mai fidele urmașe ale Lui). Teologia, războiul și vanitatea lumească sunt mai curând acaparate de bărbați, egali în sfințenie și în cădere. Ele, prietenele acestea care îi vestesc, primele, Învierea, au alte rosturi, mai înalte prin discreția lor metafizică, mai adânci prin sensibilitatea lor reținută. (Teodor Baconschi, la Duminica a V-a dupa Pasti)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Parinte Rafail, prin multe încercări trece omul în viață. Vă rugăm să ne spuneți ce atitudine e bine să avem față de Domnul, cum să ne raportăm la El și ce așteaptă Domnul să facem atunci când simțim că suntem încercați la maximum și că nu mai avem în noi nicio fărâmă de putere să facem ceea ce ar trebui să facem? Cum trebuie procedat pentru a nu cădea în patima deznădejdii?
Vorbiți despre acele momente când suntem duși până la limită, până la capătul puterilor noastre și, îndrăznesc să adaug: dincolo, dincolo de limită. Nu pot să vă dau o formulă, că formulă nu există și căutarea unei formule de ieșire este conținută în prima cădere, a lui Adam. Adică nu aștepta ca Dumnezeu să faca ceva care să te îndumnezeiască: „mănâncă tu din chestia aia și automat ți se vor deschide ochii și vei deveni ca Dumnezeu!” Nu există! Formulă, formalism, formă, formalitate. Nimic din lucrurile acestea nu pot mântui. Ce mântuiește este o relație personală între persoana ta și Dumnezeu ca Persoană, asta este ce mântuiește. Voiam să spun că în momentele în care ești dus la limită sau poate dincolo de limită, aș vrea să vă împărtășesc și lucrul acesta, pe care de la Parintele Sofronie l-am învățat: nu uitați – Dumnezeu să vă pună în inimile voastre – ca asta înseamnă și măsura încrederii pe care Dumnezeu ți-o arată! Deci, măsura suferinței este și măsura încrederii pe care Dumnezeu o are în tine, suflet slab, păcătos, neputincios, dus la limită, dincolo de limită! Iar când zic „dincolo de limită” cred că este și o realitate. Și acest „dincolo” este fiindcă duhovnicia noastră, călătoria noastră din neființa noastră – pe care încă o purtăm cu noi în devenirea noastră – prin asta mergem mai departe, transcendem – în momentele neființei noastre de multe ori – limitele noastre, ne duce Dumnezeu dincolo de limită, dar, ni se lărgesc limitele. Și dacă avem răbdare în momentele alea… Și ce răbdare? Zi: „Doamne!” Și dacă nu poți să zici nimic, măcar nu uita că te iubește acel Doamne! Simți că nu există? Nu importă! Poți să simți tot ce vrea dracul să simți, dar continuă. Treci pragul acela și o să vezi că limitele ți s-au lărgit până când devenim nelimitați, așa cum e Dumnezeu. Or, pierderea limitelor, depășirea limitelor, câteodată trece prin momente extreme. Astea două lucruri aș vrea să vă împărtășesc: că formulă de scăpare nu este. Dacă vreți ca formula un singur cuvânt ar fi: asumare. Să ne asumăm acel moment, în încrederea în acel Dumnezeu care ne iubește, răspunzând cu încredere la încrederea pe care Dumnezeu ne-o arată ca să ne trateze în felul asta. (Extras din conferința Criza în Biserică, Alba-Iulia, 2003)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Există trei feluri de a vedea oamenii
”Există trei feluri de a vedea oamenii. Pe cei pe care îi iubim îi vedem mai buni decît sînt. Pe cei pe care îi disprețuim îi vedem mai răi decît sînt. Pe cei care nu ne trezesc nici dragoste, nici ură, nu-i vedem deloc. Acest fel de a vedea este propriu tuturor oamenilor. Și mai este vederea care nu exagerează în nici o direcție, ci vede pe fiecare așa cum este, fără să se tulbure și fără să se exalte – această vedere este proprie sfinților și oamenilor ajunși la înțelepciune. Iată de ce oamenii care laudă ușor te vor vorbi de rău la fel de ușor, iar cei care îți păstrează o prietenie fără exaltare sînt prieteni mai sigur decît cei care te lingușesc. Felul măsurat de a ne purta cu cei buni și cei răi este un pas spre înțelepciune.” Pr. Savatie Baștovoi
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Diavolul nu se va apropia de noi dacă vede că în sufletul nostru este scrisă legea lui Dumnezeu și că inima omului se face tablă a legii Sale.
Dacă în cugetul nostru, iubitor de Dumnezeu, sunt scrise literele împărătești, dar nu ca și cum ar fi săpate pe o stelă de bronz, ci cu adevărat întipărite de Sfântul Duh și strălucind de harul cel bogat, diavolul nici să ne privească în față nu poate, ci de departe o ia la fugă. Aceasta pentru că nimic nu-l sperie mai tare, nici pe el, nici gândurile pe care ni le insuflă, decât mintea care cercetează cele dumnezeiești și sufletul aflat pururea scufundat în izvorul sfințeniei. Nimic din cele prezente nu pot mâhni și ispiti acest suflet, chiar dacă prin purtarea lui îi îndepărtează pe ceilalți și nu-l pot face să se umfle de trufie și să se mândrească. În mijlocul celei mai grele ierni și în vremurile cele mai tulburi, în acest suflet va domni o pace adâncă, de care se va bucura la nesfârșit. (Sfântul Ioan Gură de Aur)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Dumnezeu a făcut lumea și tot ce este în ea... El dă viață tuturor, El dă suflarea și toate lucrurile. El a făcut ca toți oamenii, ieșiți dintr-unul singur, să locuiască pe fața pământului, le-a așezat anumite vremi și a pus anumite hotare viețuirii și locuinței lor; pentru ca ei să caute pe Dumnezeu și să se silească să-L găsească, bâjbâind, măcar că El nu este departe de fiecare din noi...” (Faptele Apostolilor 17, 24-27; 14, 27; Isaia 58, 8-14).
Soarele ce strălucește cu putere multă pe cer, luminând și încălzind pământul, e ușor oamenilor a-l afla și a-l vedea. Nu-i mare greutate pentru aceasta, fără numai cei ce dorm să deschidă ochii pentru a-l vedea; iar cei ce se află în prăpăstii sau în fântâni adânci, să iasă afară la suprafața pământului pentru a-l vedea și a se folosi de lumina și de căldura lui. Tot astfel este și a afla pe Dumnezeu. Pentru a-L găsi pe Dumnezeu, toți cei care dorm trebuie a deschide ochii sufletului și-L vor afla! (Protosinghel Nicodim Măndiță, Învățături despre rugăciune, Editura Agapis, București, 2008, p. 23)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|