![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) Last edited by CristianR; 03.05.2017 at 06:16:29. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"Sfinții Părinți au nuanțat și explicitat învățătura Bisericii (una și aceeași de la începuturi, dar dezvoltată și explicitată în timp), au precizat-o și au apărat-o în fața ereziilor. Totuși, cum perfecțiunea este un atribut propriu doar a lui Dumnezeu, Sfinții Părinți nu sunt infailibili, ci au putut avea în scrierile lor anumite inexactități, ori greșeli, pe care nu au avut ocazia să le îndrepte în timpul vieții lor pământești. Pentru aceasta, o scriere a unui Sfânt Părinte nu este luată ca valoare "în sine", ci împreună cu scrierilor celorlalți Sfinți Părinți. Această atitudine teologică se numește "consensul Părinților", Consensus Patrum (lat.)." Last edited by catalin2; 03.05.2017 at 13:21:56. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) Last edited by CristianR; 03.05.2017 at 18:38:02. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Parintele Staniloae s-a raportat intotdeauna la invatatura Bisericii si a Sfintilor Parinti, ceea ce a scris din punct de vedere personal nu era legat de invatatura, dogma. Spre deosebire de unii teologi ai timpului, la Parintele Staniloae nu prea gasim greseli sau diferente fata de invatatura Bisericii. Asta e si diferenta intre un traitor si un teolog mirean care scrie fara sa aiba si o traire superioara. Citat:
Asa cum am mai spus, reperul este invatatrua Bisericii, invatatura revelata, care este si infailibila, pentru ca e revelata chiar de Domnul. Aceasta invatatura demult a fost explicata si clarificata, in toate timpurile si in toate colturile grlobului a fost aceeasi invatatura pastarata azi de Biserica. O regasim azi in catehism, sintetizata. Chiar si Sinoadele se raporteaza la aceasta invatatura, sunt considerate adevarate daca au respectat intocmai invatatura revelata. Ortodoxia chiar asta inseamna, dreapta credinta, dreapta invatatura. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Iar aceste interpretări le făcea unul care trecuse bine prin filosofia, cultura și știința occidentale, formându-și o viziune cuprinzătoare asupra lumii și vieții timpului său, înrădăcinată, bineînțeles, în Evanghelie și în Biserică. Ceea ce consideri tu greșeli, fie și minore, la Părintele Stăniloae, îi caracterizează, de fapt, opera de o viață, respectiv acea acceptare relativă a celor de alte confesiuni. Iar asta îi venea din deschiderea și dialogul pe care îl purta permanent cu ei, nelimitându-se la o privire dintr-o perspectivă unidirecțională a teologiei. Folosul pe care îl aduce Bisericii este imens, cu condiția să nu fie prea mulți cei care sunt deranjați de îndrăzneala pe care a avut-o, și anume aceea de a nu-i idolatriza pe Sfinții Părinți, ci de a căuta să-i înțeleagă cât mai bine. Diferențele ecumenism-antiecumenism care macină acum Biserica sunt o moștenire a teologilor pe care am ales să îi citim și să le acordăm încredere. Părintele Cleopa - și călugării în general - citise mult din Sfinții Părinți, și cuvioșia sa. Și era foarte preocupat de canoane, respectiv de raportarea riguroasă la învățăturile vechi. Din perspectiva adepților lui, teologii actuali nu doar că au muncit degeaba toată viața, contribuția proprie fiind nu doar inutilă, ci chiar dăunătoare. Acești adepți consideră că a fi ortodox înseamnă să te raportezi la Sf. Vasile cel Mare așa cum o făceau cei din vremea sa, pentru că o înaintare în înțelegere nu este posibilă. Părerea mea este că asta înseamnă a-i idolatriza pe sfinți, nu a-i cinsti. Consider că pentru timpurile noastre sunt mai potriviți sfinții actuali, care sunt cam disprețuiți sau care deranjează, așa cum au făcut, de altfel, și înaintașii lor, la vremea la care au trăit. Mă bucur că Patriarhul nostru ține ca, dacă se poate, toți călugării să studieze teologia, în care, din fericire, peste părintele Stăniloae nu se poate deocamdată trece. Cu cât mai mulți, cu atât mai bine. Asta ar putea aduce mai multă înțelegere și unitate în sânul Bisericii. Chiar și între mine și tine, dacă ai accepta să te raportezi într-o măsură mai mare la acest mare Părinte decât la cei din vechime sau de pe alte meleaguri, nefiltrați.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) Last edited by CristianR; 05.05.2017 at 13:47:41. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
Don't think of yourself as an ugly person. Think of yourself as a beautiful monkey. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Cred că am citit de el Rugăciunea lui Iisus.
Aș face bine să mai caut și altele. Am o părere foarte bună de teologii de la Saint Serge. Kalistos Ware este, iar, un teolog criticat de unii, care mie îmi place foarte mult.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1. Nu pot sa cred ca ai spus ca ortodocsii, cei ce sunt impotriva dogmei ecumeniste (adica si eu) dispretuiesc sfintii actuali si ii desconsidera. De cate ori nu am citat din sfintii din zilele noastre. E exact invers, acesti sfinti deranjeaza chiar pe cei ce au conceptii ecumensite, pentru ca majoritatea au scris impotriva ecumenismului. Cum sa il aprecieze pe Sfantul Iustin Popovici, care a scris o carte impotriva ecumensimului, sau Sfantul Ignatie Briancianinov, care a lasat o cunoscuta lucrare despre mantuirea in afara ortodoxiei? Ar fi ca si cum am spune ca ortodocsii care nu sunt de acord cu dogma ecumensita ar respinge catehismul, iar cei ce au cocneptii moderniste l-ar urma intocmai. 2. Ceea ce a spus Sfantul Vasile cel Mare nu are nicio legatura cu idolatrizarea. E trecut la canoane, deci e in mod oficial parte din invatatura Bisericii (pentru ca nu e doar un canon administrativ). Dar ce spune Sfantul Vasile cel Mare spune si Sinodul Cartagina, intarit de sinoadele ecumenice, canoanele apostolice, toti sfintii. Plus ceea ce scrie si in catehism. 3. Cei ce au capatat conceptii moderniste au si resentimente fara de calugari, pentru ca acestia, in marea majoritate sunt impotriva dogmei ecumensite. Astfel, ii discrediteaza, considera ca sunt fara carte, fara intelegere, etc. 4. Ceva scris din nestiinta nu inseamna ca a fost scris deliberat gresit. De aceea, un duhovnic care a spus ca ne putem impartasi la catolici, pentru ca facut-o din nestiinta, nu e mai putin valoros. 5. Vad ca spui de Parintele Staniloae. Inseamna ca apreciezi ceea ce a spus la apusul vietii, ca o concluzie la ceea ce a inteles: "Eu nu prea sunt pentru ecumenism! A avut dreptate un sarb, Iustin Popovici, care l-a numit panerezia timpului nostru! Eu il socotesc produsul masoneriei. Iara relativizeaza adevarul, credinta adevarata." Si eu sunt de acord, inseamna ca avem ceva in comun, e un prim pas. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Din nefericire, cam singurul lucru pe care îl apreciază antiecumeniștii la Părintele Stăniloae este acest scurt citat (care prin acel nu prea se încadrează și el în moderația care l-a caracterizat în toată opera), ignorând, din păcate, tot ce a scris o viață.
Ăsta ar fi punctul de plecare al înțelegerii dintre noi: dacă te-ai apuca să-i studiezi opera și să-l iei pe de-a întregul, nu să-l corectezi la tot pasul. Dar nu-mi fac iluzii, pentru că ești, într-adevăr, cum spunea Adrian, un hardliner. N-am resentimente față de călugări, însă în ce-i privește sunt selectiv cam așa cum ești tu cu Părintele Stăniloae și cu ceilalți teologi din serie, care au un orizont cultural mult mai larg. Între călugări părintele Teofil avea această deschidere care, iarăși, tu o taxezi ca ecumenistă. Dar o aură de sfințenie am perceput și la părintele Cleopa când m-am aflat, o clipă, în apropierea lui, și ls pătintele Sofian; nu numai la părintele Galeriu. La părintele Săniloae am perceput-o indirect, pentru că nu m-am aflat niciodată în preajma sfinției sale. Totuși, în pofida acestei prezențe a harului pe care o simți în preajma lor, care arată o înaltă statură duhovnicească, trebuie să alegi între unul și altul; iar eu l-am ales pe cel care vorbea de unitate în diversitate. Referindu-mă la sfinții contemporani nu m-am gândit la cei canonizați, ci la cei pe care i-am perceput ca atare și care sunt recunoscuți ca teologi.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) |
|