![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Este cu neputință să ne aflăm întotdeauna în aceeași stare, ci se cuvine să așteptăm război dinafară sau dinlăuntrul nostru. Numai să nu dăm pricină prin semeață cugetare și trufie, ci să lucrăm spre dobândirea cugetării celei smerite și așa săgețile vrăjmașului cu ușurință se vor risipi.
Viața duhovnicească nu stă numai în gustarea dulceților și mângâierilor acestora, ci mai mult în răbdarea cu bucurie atunci când ne lipsim de ele și în răbdarea altor necazuri. Din acestea se cunoaște dragostea noastră pentru Dumnezeu – când le purtăm cu bucurie; cunoscând neputința și sărăcia noastră, ne smerim prin acestea. Amintește-ți de așezarea ta de la început, când te îndulceai de mângâierile duhovnicești. Ce ai dobândit? Dacă ai fost lipsită de ele – o adâncă pustiire și era cât pe ce să cazi în deznădejde atunci când, mai târziu, au venit asupra ta valurile patimilor. Vezi cât de șubredă este această mângâiere ce nu aduce smerenie, ci doar încântă și, dacă nu guști și din scârbe, primejduiește pe cei ce o au. Dimpotrivă, crucea ne face părtași patimilor lui Hristos și slavei Sale doar atunci când El va binevoi să ne dăruiască aceasta și atunci când ne va fi de folos (Sfântul Cuvios Macarie de la Optina).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Cele trei motive
Mare bucurie să socotiți, frații mei, când dați de felurite ispite, știind că încercarea credinței voastre naște răbdarea. Îndeosebi din trei motive PREABUNUL DUMNEZEU nu împlinește dorințele noastre și îngăduie să fim încercați în viață. În primul rând, PENTRU A NE DA SEAMA DE NEPUTINȚA NOASTRĂ, pentru a ne lepăda de legăturile plăcerii de sine și de încrederea egoistă de sine, pentru a ne încredința cu smerenie toată nădejdea noastră în El. În al doilea rând, PENTRU A NE ÎNTĂRI ÎN RĂBDAREA NĂDĂJDUITOARE, CARE ADUCE MULTE ROADE DUHOVNICEȘTI ÎN SUFLET, precum ne încredințează și apostolul: „Mare bucurie să socotiți, frații mei, când dați de felurite ispite, știind că încercarea credinței voastre naște răbdarea; dar răbdarea să-și aibă lucrare desăvârșită, pentru ca voi să fiți desăvârșiți și întregi, întru nimic știrbiți” (Iacov 1, 2-4). Și în al treilea rând, ca un doctor preaînțelept și fără de greșeală, DOMNUL respinge adesea dorințele noastre și îngăduie amărăciuni și lovituri, PENTRU CA MINTEA ȘI INIMA NOASTRĂ SĂ SE DEPĂRTEZE DE ADORAREA LUCRURILOR MATERIALE, DE ÎNROBIREA CELOR PĂMÂNTEȘTI ȘI SĂ NE ÎNDEMNE LA CĂUTAREA ÎMPĂRĂȚIEI CERURILOR ȘI A BUNĂTĂȚILOR VEȘNICE. „Căci o clipă ușoară de necaz trecător ne aduce nouă, din prisosință-n prisosință, veșnică plinătate de slavă, nouă, celor ce nu privim la cele ce se văd, ci la cele ce nu se văd, fiindcă cele ce se văd sunt trecătoare, iar cele ce nu se văd sunt veșnice” (II Corinteni 4, 17-18). Sfântul Dimitrie al Rostovului
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Moartea nu este nici sfârșit, nici început, ci mai degrabă un văl ‒ zidul cel despărțitor al vieții de aici, de viața de dincolo. Cei care au fost morți sufletește, care nu s-au îngrijit de sufletele lor, vor trece, prin moartea aceasta pământească, la moartea cea veșnică, adică la chinul cel veșnic al iadului, de care să ne ferească bunul Dumnezeu! Iar cei ce au fost vii cu sufletul, întreținându-și flacăra credinței, aceștia pășesc, prin moartea cea trupească, la viața cea veșnică, la fericirea Raiului.
Un om a găsit o pungă mare cu pietricele colorate pe țărmul unei ape. A luat-o și, mergând spre casă, începu să arunce pietricelele în apă, țintind păsările care treceau pe deasupra, se amuza aruncându-le aiurea. În momentul în care mai avea în pungă doar două-trei pietricele, pe care se pregătea să le arunce tot așa, fără rost, s-a întâlnit cu un vecin. Acesta s-a uitat la pietricele, după care i-a zis: ‒ De unde ai pietricelele acestea, fiindcă sunt foarte prețioase! Aflând asta, omul nostru a plecat disperat să caute pietricelele aruncate aiurea, dar era greu să mai recupereze ceva. Așa facem și noi cu zilele vieții noastre. Fiecare zi a omului, fiecare săptămână, fiecare lună, fiecare an ‒ sunt comori pe care le aruncăm fără nici o precauție. Când le-am pierdut, e imposibil să le mai recuperăm. (Părintele Iustin Pârvu, Daruri duhovnicești, Editura Conta, 2007, pp. 162-163)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Apoftegme ale Sfântului Paisie Aghioritul
Să simți că mănăstirea este casa ta, familia ta. Și ascultarea ta să o faci cu inima. Să nu facem deosebire între orele în care suntem în chilie de orele în care ne facem ascultarea. Mândria egoismul întunecă mintea și ne fac să aruncăm greutatea asupra altora. Numai drepturi are cel mândru. În timp ce cel smerit îi îndreptățește întotdeauna pe ceilalți și se osândește numai pe sine. Cei care nu s-au îmbolnăvit niciodată, când pățesc ceva și îi doare intră în panică. Pe bolnavi Dumnezeu nu îi face bine ca să nu-și piardă plata lor. Tatăl nu dă toată averea copiilor ca să nu o risipească. Lasă și Dumnezeu ceva pentru cealaltă viață. Când avem ispite să le primim cu bucurie, fiindcă prin acestea ne vizitează harul lui Dumnezeu. Oricâte ispite ne-ar veni, dacă noi suntem aproape de Hristos, atunci inima noastră simte dulceață, fiindcă Domnul este în întregime dulceață. Dacă ar fi duhovnici buni, nu ar mai fi psihiatri. Să fim practici. Să spunem ceea ce ni se întâmplă la gheronda și să primim cu simplitate sfaturile lui ca să nu ne prăjească tangalaki (diavolul) cu gândurile. Gheronda Paisie a zis unuia care voia să se facă monah: „Nu pot să te fac monah din pricina râsului demonic și a indiferenței. Eu în Biserică orice ar face altul și să încerce să mă facă să râd, nu pot decât să-mi plâng păcatele mele. Râsetele în Biserică sunt lucrare drăcească. Să nu socotească cineva că e lipsit de însemnătate. Se cere atenție și luptă. Când profetul David zice: „Piară păcătoșii de pe pământ și cei fărădelege ca să nu fie” nu vrea să spună ca Dumnezeu să-i distrugă pe păcătoși, ci se roagă să se pocăiască și să se facă buni. Rugăciunea este bineprimită de Dumnezeu când o simțim. Ești de vină, nu ești de vină, dacă vrei să vezi fața lui Dumnezeu, trebuie să primești nedreptatea. Când ne lăudăm cu mănăstirea noastră, mândrindu-ne, e ca și cum i-am da arme vrăjmașului ca să ne lupte. Trebuie atenție multă, pentru că păcatul și răul obicei pot și după minuni, dacă cineva este fără băgare de seamă, să îl atragă în mrejele răului. Un demonizat a venit aici și demonul a fugit, dar în continuare acela nu a fost atent, a căzut iar în imoralități și s-a demonizat din nou. Aruncați toată povara luptei asupra rugăciunii. Rugăciunea este barometrul nostru duhovnicesc. Faceți din viața voastră întreagă o rugăciune către Dumnezeu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sa căutați să fiți pomeniți la Sfintele Liturghii. Pentru că se pune, dragii mei, în Sfântul Sânge, părticica aceea cu numele tău. Și se spune așa de preot: „Spală, Doamne, păcatele celor ce s-au pomenit aici, cu cinstit Sângele Tău, pentru rugăciunile sfinților Tăi”. Și se pun toate de pe disc, în potirul cu Sfântul Sânge: Și vă dati seama, unde poți să fii, chiar dacă ești mort, chiar dacă ești viu, ești salvat; se pomenește și pentru morți și pentru vii. Și cât te costă? Căutați să fiți pomeniți la Liturghie. Fie că vă cunoaște un preot sau vă cunoaște duhovnicul, fie că frățiile voastre dați la Liturghie, dar să fiți pomeniți. Asta e totul.
Liturghia nu este o lucrare omenească, dragii mei. Nici îngerească. E direct divină! Pentru că nu poți tu să transformi acolo. El este Cel ce este! Și dacă ar fi cu putință să se deschidă cerurile și chiar tavanul Altarului, n-ai vedea în cer mai multă lumină și mai multă așezare cum este în Sfântul Altar, cu îngerii, căci Hristos este cu noi. Noi chiar avem o rugăciune, când facem Vohodul: „Și fă, Doamne, să intre cu noi și îngerii care îți slujesc împreună cu noi!” Deci, preotul are autoritate. Pentru că ei sunt acolo: o gloată de îngeri! E Hristos, ce te joci?! Deci, căutați să fiți pomeniți la Liturghie. (Arhimandrit Ioanichie Bălan, Ne vorbește Părintele Arsenie - vol. 1-3, Editura Manăstirii Sihăstria Neamț, 2010)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Dumnezeu îl iubește și pe diavol. Însă nu se pune problema mântuirii diavolului. Dumnezeu pe toți îi iubește. Problema nu e că mă mântuiesc eu dacă mă iubește Dumnezeu. Problema e dacă mă supun terapiei de care am nevoie ca să pot ajunge la starea luminării astfel încât, atunci când voi ajunge la vederea slavei lui Dumnezeu, să văd slava lui Dumnezeu ca Lumină, iar nu ca foc veșnic și întunericul cel mai dinafară.
În Apus se crede contrariul. Învățătura că Hristos îl iubește și pe diavol, Augustin nici în visele lui cele mai frumoase nu poate s-o accepte, atât e de străină de gândirea lui. Desigur, această dragoste nu duce la mântuire, pentru că nu întâlnește un răspuns pozitiv și liber la ea. Părinții cunosc din experiență existența și energia diavolilor, și încă extrem de bine. Pentru că s-au eliberat de patimi și au dobândit o subțirime sufletească, ei îi văd și pe îngeri, și pe demoni. Părinții nu sunt gânditori speculativi. Când vorbesc despre vedere (θεωρία), vorbesc cu o foarte mare precizie, știu exact ce spun despre teologie, despre dogme și despre meșteșugurile diavolului... Din experiența lor, cei îndumnezeiți cunosc și meșteșugurile, și energiile demonilor. Scrie Apostolul Pavel: „căci nu este să nu știm amăgiturile lui” (2 Corinteni 2, 11). Dacă ajunge cineva expert în lupta cu diavolul, cunoaște extrem de bine cum se mișcă diavolul sau demonii. Diavolul L-a cunoscut pe Dumnezeu dinainte de cădere și vede încă slava lui Dumnezeu, însă, fiind imposibil de tămăduit, firea lui este întunecată și vede slava lui Dumnezeu ca foc, de aceea și iconarii îl zugrăvesc negru, întunecat. Cel mai mare „teolog apofatic” e diavolul, pentru că vede slava lui Dumnezeu și ca întuneric, și ca foc. Diavolul cunoaște Sfânta Scriptură și o tâlcuiește din propria lui perspectivă, așa cum reiese din ispitirile lui Hristos, când folosește pasaje scripturistice după propriile lui concepții. Pentru Părinți, „luminare” nu înseamnă că a studiat cineva și a învățat pe dinafară Vechiul și Noul Testament. Și diavolul știe pe dinafară Vechiul și Noul Testament, nu doar creștinii. Și diavolul poate să facă tâlcuire a Sfintei Scripturi cât poftește. Astfel, celor care îl primesc, diavolul li se face catehet. Cred că, probabil, cel mai bun catehet și cel mai mare catehumen care exista pe atunci – când cateheza era doar intelectuală, iar nu curățirea inimii – era însuși diavolul. (IPS Ierótheos Vlachos, Mitropolitul Nafpaktosului, Dogmatica empirică după învățăturile prin viu grai ale Părintelui Ioannis Romanidis, Volumul II, Editura Doxologia, Iași, 2017, pp. 89-90)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Dacă vrei să știi cât de mult ne iubește Domnul, urăște păcatul și gândurile rele și roagă-te din adâncul inimii ziua și noaptea, și atunci Domnul îți va da harul Lui, vei cunoaște pe Domnul prin Duhul Sfânt, iar după moarte, când vei ajunge în rai, și acolo vei cunoaște pe Domnul prin Duhul Sfânt, așa cum L-ai cunoscut pe pământ. În cer și pe pământ Domnul este cunoscut numai prin Duhul Sfânt și nu din știință.
Chiar și pruncii, care n-au învățat încă nimic, Îl cunosc pe Domnul prin Duhul Sfânt (Matei 11, 2). Sfântul Ioan Botezătorul a simțit încă pe când era în pântecele maicii lui venirea Domnului (Luca 1, 14). Simeon Stâlpnicul de pe Muntele Minunat era un băiat de 7 ani atunci când i S-a arătat Domnul și el L-a cunoscut. Cuviosul Serafim era în puterea vârstei (27 ani) când i S-a arătat Domnul în vremea Liturghiei. Iar dreptul Simeon era la adânci bătrâneți atunci când L-a cunoscut pe Domnul și L-a luat în brațele sale. (Luca 2, 24). Astfel, Domnul se potrivește nouă ca să mângâie orice suflet. (Cuviosul Siluan Athonitul, Între iadul deznădejdii și iadul smereniei, Editura Deisis, p. 139)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|