![]() |
![]() |
|
|
|
#14
|
||||
|
||||
|
„Domnul Hristos a numit Sobornicească Biserică pe aceea care păzește adevărata și mântuitoarea
mărturisire de credință.” Sfântul Maxim Mărturisitorul Pentru că cei din Patriarhia Română ne condamnă că am fi ieșit în afara Bisericii Ortodoxe trecând la „sectarii stiliști”, găsim din nou necesar să lămurim ce înseamnă Biserica Ortodoxă și cât de importantă este comuniunea cu o ierarhie cu adevărat ortodoxă în Biserică. Iată contextul în care Sfântul Maxim Mărturisitorul a definit Biserica Sobornicească: „Atunci când toți patriarhii, din convingere sau de frica împăratului, au devenit monoteliți, Sfântul Maxim, care era simplu monah, nu a primit să se împărtășească cu ei. Pentru el problema nu era aceea a „canonicității” acestor biserici, ci înainte de toate aceea a Ortodoxiei lor. Fără credința cea dreaptă, la ce ar folosi presupusa lor „canonicitate”? Când trimișii patriarhului au venit la el în temniță, au încercat să-l facă să creadă că este în afara Bisericii, căci toate bisericile locale erau oficial monotelite: – De ce Biserică ții? L-au întrebat trimișii. De cea de Constantinopol, de Roma, de Antiohia, de Alexandria sau de Ierusalim? Fiindcă toate aceste Biserici, cu părțile cele ce se află sub ele, sunt unite. Deci, de ești fiu al Bisericii sobornicești, intră neîntârziat în comuniune cu noi, ca să nu te trezești pe cine știe ce drum străin sau nou, care te va face să cazi acolo unde nu te aștepți! Iar sfântul a grăit: – Domnul Hristos a numit Sobornicească Biserică pe aceea care păzește adevărata și mântuitoarea mărturisire de credință. Pentru această mărturisire El l-a numit pe Petru fericit și a spus că va zidi Biserica Sa pe această mărturisire. Totuși, eu vreau să cunosc mărturisirea voastră, pe care se întemeiază, ziceți voi, unitatea întregii Biserici. Dacă ea nu se împotrivește Adevărului, nu voi mai rupe comuniunea cu voi. Apoi, văzând că această mărturisire a lor se îndepărta de Adevăr, Sfântul Maxim nu a primit să semneze.” Observați așadar că și în acea vreme majoritatea ”ortodocșilor” se uniseră cu erezia. Oare Bisericile oficiale nu-l numeau pe Sfântul Maxim, ca și pe noi, ”eretic” și ”sectar”? -n.n. „Mai apoi, când patriarhul Romei care era încă ortodox, în ciuda spuselor trimișilor Patriarhatului, a condamnat monotelismul patriarhilor răsăriteni, Sfântul Maxim a mărturisit că, fiind lipsiți de credința ortodoxă, patriarhii acestor așezări și-au pierdut continuitatea apostolică, deci și „puterea de a lega și a dezlega”. Sfântul a mai spus: – Au fost depuși și lipsiți de treapta preoției în sinodul local ce s-a întrunit de curând la Roma. Ce Taine mai pot ei săvârși? Sau ce duh va coborî asupra celor ce sunt hirotoniți de ei? Vrăjmașii lui au încercat să-l facă să spună vorbe de prisos, întrebându-l astfel: – Atunci, doar tu te vei mântui, în timp ce toți ceilalți se vor pierde? Iară Sfântul, cu mare înțelepciune de la Duhul Sfânt care se odihnea întru el, răspunse: 2 – Dumnezeu mă oprește să osândesc pe cineva sau să pretind că doar eu mă mântuiesc! Acestea fiind zise, voi alege mai degrabă să mor decât să apostaziez în vreun fel de la credința cea adevărată și să sufăr apoi chinurile conștiinței.” Zis-au lui: – Dar ce vei face, de vreme ce cei din Roma sunt uniți cu cei din Constantinopol? Căci aseară au sosit de la Roma două delegații și mâine dimineață, în ziua duminicii, se vor împărtăși cu Patriarhul din Preacuratele Taine. Cuviosul răspunse: – Chiar dacă tot universul va fi în comuniune cu patriarhul, eu nu voi fi în comuniune cu el. Precum știu că Sfântul Duh prin Apostolul Pavel spune că îngerii înșiși vor fi anatema dacă ar propovădui într-alt chip, aducând ceva nou la credință”. Or, prin aceste cuvinte Sfântul Maxim spune clar că fiind anatema și îngerii, dacă ar propovădui altceva, cu atât mai mult cei ce debitează erezii nu se mântuiesc. „Cu alt prilej, Eparhul Constantinopolului l-a întrebat pe Sfântul Maxim: – Vei intra în comuniune cu Biserica noastră sau nu? – Nu voi intra, a răspuns Sfântul. – De ce? a întrebat Eparhul. – Deoarece a încălcat hotărârile Sinoadelor Ortodoxe, a spus Sfântul Maxim. Eparhul a continuat: – Dacă este așa, cum se face că părinții acelor sinoade rămân în dipticele Bisericii noastre? – Ce câștigați pomenindu-i, dacă vă lepădați de învățăturile lor? l-a contrazis Sfântul.” Întrebarea este valabilă și astăzi pentru Bisericile oficiale: ”Ce câștigați pomenindu-i, dacă vă lepădați de învățăturile lor?” Credibilitate? Poziție? Tronuri? Bani mulți? Grade? -n.n. Cum se vede, poziția Sfântului Maxim este clară, de unde și numele de Mărturisitorul: deci criteriul Ortodoxiei este credința apostolică, scripturistică și patristică, iar nu patriarhii, nici Bisericile locale prin ele însele. Dacă ele încetează să mai mărturisească credința transmisă până atunci, trebuie să ne rupem de ele, trebuie să ne îngrădim, pentru că au încetat să mai aibă autoritatea dată de Hristos Apostolilor și urmașilor lor, episcopii.” (textele de mai sus sunt luate din cartea Părintelui Patric Ranson Prigonirea monahilor din Muntele Athos de către Patriarhia de Constantinopol și din cuvântul susținut de Părintele Maxim Maretta la Conferința Interortodoxă cu titlul Ortodoxia și Ecumenismul Modern). Iată și marea deosebire dintre ei: Sfântul Maxim a mustrat numai, din zel pentru mântuire, iar ceilalți s-au purtat drăcește: viclean, fățarnic, vrăjmășește, crud, antihristic. „După ce a refuzat pentru a treia oară să se supună poruncii împărătești, Sfântul Maxim a fost anatematizat și torturat. După aceea, a fost aruncat în temniță pe jumătate mort, iar a doua zi i s-a tăiat limba de-Dumnezeu-înțelepțită cu care a mustrat rătăcirile ereticilor. Dar Dumnezeu, Cel ce ‹‹nebuni arată a fi pe cei înțelepți›› și ‹‹din gura pruncilor săvârșește laudă››, i-a dat credinciosului Său mărturisitor darul de a vorbi, mai presus de fire, chiar și fără limbă – mai limpede decât înainte. Umplându-se de rușine și mânie, ereticii i-au tăiat și mâna cea dreaptă, apoi l-au târât așa prin toată cetatea, spre batjocura tuturor. După aceea, l-au trimis iarăși în surghiun, fără purtare de grijă, fără haine și mâncare. În cele din urmă, lau închis într-o temniță din cetatea Shimaris. După trei ani de suferințe, Sfântul Maxim și-a dat cu bucuriesufletul în mâinile lui Hristos, pe Care L-a iubit din tinerețile sale și pentru Care a suferit chinuri atât de grele. 3
__________________
|
|
|