![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Daca vrei să lași moștenire copiilor tăi multă avere, lasă-le grija față de Dumnezeu. Atunci, Dumnezeu, fără ca tu să faci nimic, Dumnezeu Care ne-a dat sufletul și viața și Care ne-a plămadit trupul, văzând din partea ta o asemenea generozitate, văzând că-I dăruiești Lui ce aparține copiilor tăi și chiar și pe copii, cum nu-și va revărsa toată bogăția Lui asupra lor?
Uite, de pildă Ilie, care s-a hrănit cu o mână de făină. După ce a văzut că femeia la care fusese trimis i-a dat lui să mănânce, lăsându-și copilul flămând, a făcut să apară în camera văduvei saci cu făină și butoiașe cu ulei. Gândește-te câtă dărnicie și iubire îți va arăta ție Dumnezeul lui Ilie. (Sfântul Ioan Gură de Aur)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Orice manifestare în sufletul primului om a fost la început, prin natura ei, pozitivă. Apoi, aceste manifestări au degenerat, mutilându-se și sluțindu-se, din pricina căderii în păcat. Patimile păcătoase care se observă astăzi ‒ precum osândirea, mânia, ura, pofta și altele ‒ la început au fost însușiri pozitive ale sufletului omenesc.
Pe acestea Dumnezeu le-a dat spre săvârșirea binelui, spre păzirea de rău și spre atingerea unei desăvârșiri mai mari. Însă chiar noi, prin păcat, am întors în patimi aceste puteri sufletești dintru început bune. Orice patimă, oricât de respingătoare ar fi în starea ei degenerată de manifestare, este expresie a puterii sufletești și semn al unei capacități de care atârnă aceasta, și în funcție de cel căruia îi slujește ‒ binelui sau răului ‒, capătă o valoare fie pozitivă, fie negativă. Fiecare patimă poate, cu ajutorul lui Dumnezeu și prin străduința personală, să se transforme dintr-un defect, într-o calitate a sufletului. O astfel de patimă este și osândirea. Și ea poate să fie ori virtute, ori patimă. (Arhimandrit Serafim Alexiev, Cea mai scurtă cale către Rai ‒ Nu judeca și nu vei fi judecat, Editura Sophia, București, 2007, p. 40)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Atunci când contemplăm înțelepciunea dumnezeiască în frumusețea lumii create, suntem în același timp atrași încă și mai puternic de frumusețea nepieritoare a Ființei Dumnezeiești descoperite nouă de Hristos. Pentru noi Evanghelia este autorevelarea divină. În năzuința noastră de a face din cuvântul Evangheliei substanța întregii noastre existențe, suntem eliberați prin puterea lui Dumnezeu de sub stăpânirea patimilor. Iisus este singurul Mântuitor în adevăratul sens al cuvântului. Rugăciunea creștină se săvârșește prin invocarea constantă a Numelui Său: Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu Celui Viu, miluiește-ne pe noi și lumea Ta.
Deși în realizarea ei ultimă, rugăciunea în Numele lui Iisus unește pe deplin omul cu Hristos, ipostasul uman nu se șterge, nu se pierde în Ființa Dumnezeiască ca o picătură de apă în ocean. „Eu sunt Lumina lumii… Eu sunt Calea, Adevărul și Viața” (Ioan 8, 12; 14, 6). Pentru creștini, Ființa, Adevărul, Viața nu sunt un „ce”, ci un „Cine”. Unde nu există o formă personală de existență, nu există nici o formă vie. Acolo unde în general nu există viață, nu există nici bine, nici rău, nici lumină, nici întuneric. „Și fără El nimic nu s-a făcut din ceea ce s-a făcut. Viață era într-Însul” (Ioan 1, 3-4). Arhimandritul Sofronie
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Starețul îndemna pe un oarecare fiu duhovnicesc al său care muncea până seara și nu mergea la privegheri:
– Fiule, privește puțin și în sus. Nu numai jos, nu numai la cele pământești. Privește puțin și la sufletul tău. – Părinte, insistă acela, nu am timp, nu apuc. Odată, s-a îmbolnăvit tânărul acesta și starețul l-a cercetat la spital. Îndată ce l-a văzut întins pe pat, a pus degetul arătător la tâmplă, spunându-i: – Îți aduci aminte ce-ți spuneam? – Ați avut dreptate, Părinte, a răspuns acela. – Acum vezi în sus fără să vrei, a continuat Părintele Epifanie. Iar când te vei face bine, să privești în sus și din propria voință. (Pr. Epifanie I. Teodoropulos, Crâmpeie de viață, Editura Evanghelismos, București, 2003, p. 105)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Si mândria, și amorul propriu, și slava deșar*tă, la care se pot adăuga aroganța, lăudăroșenia, îngâmfarea, sunt forme diferite ale unui singur fenomen fundamental: egocentrismul. Vom păs*tra acest termen generic, care acoperă toate con*ceptele enumerate mai sus.
Din toate aceste cuvinte, prin înțelesul cel mai dens se deosebesc două: slava deșartă și mândria; potrivit Scării, acestea sunt ca tânărul și bărbatul, ca grăuntele și pâinea, ca începutul și sfârșitul. Simptomele slavei deșarte, acestui păcat pri*mordial, sunt următoarele: nesuferirea reproșuri*lor, setea de laude, căutarea căilor ușoare, orientarea continuă după alții: „Ce o să spună cutare și cutare? Cum o să li se pară asta? Ce o să creadă?” „Slava deșartă vede de departe privitorul cum se apropie, și pe cei mânioși îi face blânzi, pe cei ușuratici - serioși, pe cei împrăștiați - adunați, pe cei lacomi - înfrânați, și așa mai departe” - toate acestea atâta timp cât sunt spectatori... Timiditatea copilărească și adolescentină nu sunt adesea decât amorul propriu și slavă deșar*tă ascunse. Prin aceeași orientare după privitor se expli*că păcatul îndreptățirii de sine, care adeseori se furișează pe nebăgate de seamă chiar și în spovedania noastră: „sunt păcătos ca toți”, „n-am decât păcate mărunte - n-am omorât pe nimeni, n-am furat”, și așa mai departe. În jurnalele contesei Sofia Andreevna Tolstaia există un pasaj caracteristic: „Și fap*tul că nu m-am priceput să-mi educ copiii (măritându-mă de fetiță și trăind închisă 18 ani la țară) mă chinuie deseori”. Principala frază de pocăin*ță este pe deplin desființată de îndreptățirea de sine dintre paranteze. (Preot Aleksandr Elceaninov)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
NU VĂ TEMEȚI DE GÂNDURILE DE NECREDINȚĂ
– Părinte, vorbiți-ne despre cum își poate recăpăta credința cineva care și-a pierdut-o. – Prin rugăciune și răbdare. Este în Pateric o întâmplare. Un ucenic vine la Părintele său și-i spune: „Avva, urăsc lumea. Simt cum în sufletul meu crește ura împotriva lumii”. Și Avva i-a zis: „Du-te în lume și trăiește un an de zile acolo!“. S-a dus în lume, s-a întors și i-a spus: „Urăsc lumea mai mult, pentru că am văzut în ce desfrâu și păcate trăiește“. Și Avva i-a zis: „Du-te în peșteră și trăiește un an de zile acolo!“. S-a dus în peșteră, a stat un an de zile și întorcându-se, i-a spus Avvei: „Și mai mult urăsc lumea, pentru că stând în peșteră, toate lucrurile mi s-au limpezit și cugetând la ce se întâmplă în lume, am început să cred că lumea trebuie cu adevărat disprețuită și urâtă”. Și l-a întrebat Avva: „Dar tu de când ești în mănăstire?“. „De șapte ani“, a răspuns tânărul. Și Avva a zis: „Uite la el, eu sunt de treizeci de ani monah și el vrea să ajungă desăvârșirea în șapte ani!”. Așadar, nu vă temeți de faptul că simțiți că vă pierdeți credința, pentru că acesta e asaltul diavolului. O rugăciune, chiar și cu buzele, este o rugăciune! Ea este măcar atitudinea trupului, dacă sufletul nu este implicat, dar prin atitudinea trupului să știți că și sufletul se implică. Așa cum, să zicem, într-un dans, ritmul și muzica te fac să intri într-o anumită trepidație, tot așa poziția trupului și rugăciunea buzelor trezesc treptat-treptat duhul nostru. Iar Dumnezeu o să dea la un moment dat și ploaia binefăcătoare a lacrimilor și o să fiți fericiți. Pr. Gheorghe Calciu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Prin smerenie, prin ascultare; oprește-te de la a vorbi de rău, de la a contrazice pe cineva. De aici se începe lupta. Azi un pic, mâine un pic, pentru că degeaba pleci capul, degeaba faci alte lucruri, dacă în toate îți faci voia.
Dacă încerci cu orice chip să convingi pe celălalt că tu ai dreptate, niciodată nu te vei izbăvi de mândrie, tot prin înfrânarea gurii. Sfântul Apostol Iacob spune: „Bărbatul care își înfrânează limba este bărbat desăvârșit că își va înfrâna toate simțurile sale.” Cine se va înfrâna pe sine în vorbă cu aproapele său, nu se va înălța asupra lui, nu va ține să-l contrazică, nu va ține să-l convingă de nu știu care lucruri, nu va ține să iasă întotdeauna pe a lui, că el are ideea cea mai dreaptă, cea mai bună. (Ieromonah Savatie Baștovoi, Puterea duhovnicească a deznădejdii, Editura Reîntregirea, Alba-Iulia, 2014, p. 61)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|