![]() |
![]() |
|
#81
|
|||
|
|||
![]()
Eu încerc să trec de aspectul formal, textual, al Învățăturii și susțin chiar mai mult, că un text - oricare ar fi el - nu poate fi o învățătură propriuzisă.
Învățatura e o relație dintre învățător și învățat. Mai exact, e rodul acestei relații. Nu este un conținut al învățătorului, în orice caz acest conținut e mort câtă vreme nu vine la întâlnire un învățăcel. Conținutul prinde viață, prin activitatea ambilor termeni (învățător și învățat), în interacțiunea lor. De aceea spuneam că Domnul ar fi avut, probabil, o altă Învățătură dacă s-ar fi adresat pomilor. O adecva la mijloacele pomilor de a zămisli, prin împreună-lucrare sau sinergie, vreo învățătură. Dar hai să ne amintim împreună un lucru pe care tocmai îl dezbăteam cu colegul Penticostal. E vorba despre Tradiție. Implicit de Biserică, întrucât nu le putem separa - sper că ești de acord. Ei bine, Tradiția și Biserica au fost la început Domnul și ucenicii. În relație directă cu ei, trăind printre ei și nemijlocit cu ei, Domnul le-a adresat o serie de mesaje, a "ciocănit" la poarta inimii lor prin viu grai, prin propria Prezență, prin faptele Sale minunate. Conviețuind cu Domnul, ucenicii au descoperit Cine este Domnul și în ce constă Învățătura Lui. Au trăit cu toată ființa lor Învățătura. Dacă nu ar fi conviețuit cu Domnul nu ar fi avut nici o Învățătură. Ci doar un text (cum dealtfel moșteniseră, generații întregi, prin mijlocirea rabinilor), pe care îl înțelegea fiecare așa cum putea. Deci Învățătura propriuzisă a Domnului este actul trăit efectiv în Biserică, prin Tradiție și la care participă în calitate de coautori creștinii. Căci fără a întoarce Domnului darul învățătoresc, prin închiderea Cercului Iubirii între noi și El, nu avem nici o învățătură ci o polologhie fără nici o relevanță. (La o adică poate fi complet înnebunitoare și distructivă.) Învățătura Domnului se construiește, deci, mereu, ca o înviere - este un rod permanent reînviat, prin participarea noastră la actele liturgice, mai întâi. Participare deplină, a întregii ființe omenești, cu recunoștință, cu bucurie, cu smerenie, sub mângâierea Duhului. Această mare Sărbătoare în care noi răspundem lui Hristos este Învățătura! Acest fenomen unic în Cosmos, la care noi participăm în calitate de coautori, aceasta cred eu că este Învățătura, mereu spiralată (în taina crescătoare a simțirilor noastre înțelegătoare) și urcînd spre Cer. |
#82
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Informația este rodul relației dintre o sursă și un receptor. În cazul nostru Sursa este Domnul iar noi suntem receptorul. Informația este rodul acestei întâlniri. P.S. Observă că fructul întâlnirii dintre Scriptură, de exemplu, și omul ateu este diferit de rodul la care participă omul credincios și evlavios. Pur și simplu, la întâlnirea cu același text scris, cu aceleași date, informațiile din mintea și inima ateului sunt diferite de informațiile din mintea și inima credinciosului. |
#83
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
https://youtu.be/mvZARLkQmLk |
#84
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Revedeți, totuși, în ce sens am făcut afirmația...:) |
#85
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ai bagat budismul in toate .Un amestec frrumos ,placut vederii si sufletului tau. Dar este util ptr viata,ptr Adevar? De ce strambi invatatura Florrine???...Adevarata credinta nu e ceva complicat ,e ceva relativ simplu, ca sa poata fi receptat de sufletele simple dar curate.
__________________
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/...-ca-pe-erezii/ "Când am ieșit pe ușa care mă purta spre libertate, am știut că dacă nu las ura și amărăciunea în spate, voi continua să fiu în închisoare".-Nelson Mandela |
#86
|
||||
|
||||
![]()
Teologia negativa, cunoscuta si ca teologia apofatica este o modalitate de a concepe dumnezeirea (urmata de cunoastere directa) prin negarea identitatii ei cu orice este manifestat, cu orice forma de existenta. (engleza, ro).
Efortul spiritual calificat are nevoie de aceasta abordare. Simplitatea, fara elaborari mentale, nu poate fi atinsa fara angajarea cunoasterii apofatice. Teologia negativa are o metodologie proprie. In budism, aceasta este sistematizata si armonizata cu cunoasterea pozitiva (Calea de Mijloc - Nagarjuna). Cunoasterea negativa este de o frumusete aparte, este o arta. Fara ea, omul nu poate transcende intiparirile pamantesti sau cele ceresti si sa realizeze simplitatea desavarsita.
__________________
|
#87
|
||||
|
||||
![]()
Ortodoxia a validat apofatismul si l-a incorporat in fibra sa teologica. Din cate cunosc, cultele crestine protestante nu angajeaza o asemenea cunoastere a divinitatii. Perspectiva lor se limiteaza strict la textul biblic.
__________________
|
#88
|
|||
|
|||
![]()
Florin, cunosc câțiva protestanți care totuși se roagă...:) Și postesc și toate celelalte... Și care practică o înaltă comuniune în comunitatea lor.
Caz în care s-ar putea să îi găsim foarte cufundați în apofatism...:) |
#89
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dar nu orice abstracție de-a minții noastre e tangentă cu Dumnezeu! Dimpotrivă, poate rămâne veșnic paralelă... Îmi amintesc cum descria Cuviosul Sofronie (de la Essex) experiențele sale "budhiste". Acele extraordinare acte mintale care, pornind dintr-o inimă îndrăgostită de Domnul dar încă nenuntită, îl purtau până la revărsarea unei lumini extraordinare și la transparența propriului corp... I-a trebuit ceva vreme și, mai ales, mângâierea adevărată a Harului, ca să descopere că toate acele experiențe extraordinare aveau sursa în propria minte, nu în Duhul. Cunoașterea apofatică vine ca dar al Duhului, peste un nevoitor hotărât și priceput, iar nu din omenescul credinciosului. Mintea noastră poate scorni realități uluitoare, pe care suntem înclinați să le numim cu titlul generic de teologie apofatică, însă ele nu au nimic comun cu experiența luminătoare a Harului Care Se pogoară asupra rugătorului. Citește pe Sofronie sau pe Gheron Iosif, pentru a înțelege diferența dintre cunoașterea apofatică și mimele involuntare ale ei... Apofatismul nu e o metodă a noastră de cunoaștere a lui Dumnezeu, ci e o modalitate a Lui dăruită pentru a ne lumina pe noi...:) |
#90
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu totdeauna ma gandesc la lucrarea unui anumit lucru.Concret cum se rezolva in Teologia asta de care spui urmatoarrele probleme: 1.Comuniunea -euharistia ?Cum, apartine de biserica ortodoxa sau cum? 2.Ascultarea de un duhovnic exista???...La un moment dat ti-am pus intrebarea asta si ai lasat-o in "coada de peste" .Adica pana la urma nu ai spus daca te-ai spovedit sau nu? Adica poate exista un amestec omogen intre apa si ulei?Cred ca un duhovnic pe loc ar opri aceste tendinte budhiste. 3.Cum se rezolva problema patimilor aici in aceasta "Teologie negativa de sorginte budhista". Doamne ajuta!
__________________
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/...-ca-pe-erezii/ "Când am ieșit pe ușa care mă purta spre libertate, am știut că dacă nu las ura și amărăciunea în spate, voi continua să fiu în închisoare".-Nelson Mandela |
|