![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Pr. Rafail Noica - Daca am o problema, sa merg la preot sau la psiholog? : https://www.youtube.com/watch?v=cgf7zcivW_w
Eu aș zice: Bineînțeles că ar trebui la un preot. Dar observ cu multă, multă durere un lucru în lumea noastră: simțim din ce în ce mai des că noi, preoții, nu găsim felul ortodox de a-l asculta, de a-l înțelege, de a-l învia pe om. Și zic așa, ca unul care vine din Apus, unde Biserica de o mie de ani nu a fost, și unde spiritualitatea apuseană a falimentat total; veacul al XX-lea i-a manifestat falimentul care era în ea demult. Și acum Apusul, cei luminați ai Apusului, caută din ce în ce mai mult către Ortodoxie, acea Ortodoxie care-i prost înțeleasă pe aceste meleaguri de baștină ale Ortodoxiei. Și riscăm să fim acuma în poziția Evreilor, care ei înșiși au pierdut tradiția ce s-a dat neamului lor. Vă spun tocmai ca să nu se întâmple lucrul acesta, ca să cer Domnului ca nu numai apusenii să găsească adevărul, dar ca și voi să vă înnoiți în bogăția care este moștenirea voastră, a noastră. Deci în Apus, unde Biserica nu mai este, am impresia că știința asta a psihologiei este și ea un fel de milă a lui Dumnezeu într-o lume în care Dumnezeu nu mai există. Și exista o para-Biserica, o para-preoție, ca să zic așa; nu vreau să-i zic „pseudo” – deși ar fi trebuit, probabil. Adică ce este psihologul? Este un om la care te poți duce și poți descărca toate, și poți spune toate, și știi că nu o să fii judecat, și că, pentru motive profesionale, acela îți ține „taina spovedaniei.” Părinți preoți, asta este prerogativa noastră! Noi trebuie nu numai să putem să înlocuim pe psiholog, dar și să depășim, peste orice așteptare, ceea ce poate face psihologul pentru clientul lui. De ce? Fiindcă avem Taina, avem pe Dumnezeu, pe Care îl putem împărtăși. Și vă spun acest lucru iarăși: Un pic să intram în Taina lui Dumnezeu, și nu știu până unde va merge. Am văzut „înviere în masă;” am vazut, de la o persoana care s-a întors către Dumnezeu, zeci de familii care au înviat din morți, în Apus, și aicea la fel. Deci, aș zice, bineînțeles că la preot! Dar iertați-mă, frați preoti și arhierei, trebuie să spovedim și adevărul acesta: Suntem în așa un hal, că nu ne mai știm vocația. Și atuncea poporul, debusolat, merge unde poate și la cine poate. Și vă spun și lucrul ăsta: Psihologia care, din câte știu, a început cu Dl. Freud și a continuat cu Dl. Jung și cu alte nume care se cunosc astăzi, a făcut multe rele pentru om, dar iarăși, dacă priviți dintr-un punct de vedere istoric, până și acolo omul „se caută,” își caută adevărata ființă. Și vă spun, sunt multi psihologi – cel puțin în Apus am văzut asta, și cred că sunt și mai mulți pe la noi și în țările de baștină ortodoxă – care găsesc și descoperă multe adevăruri. Dacă vă uitați bine, acele adevăruri erau cunoscute cândva în Biserica, și nu le mai trăim și, spre rușinea noastră, nu le mai aplicăm. Știți, eu consider că noi toți suntem un singur om, spovedania mea este spovedania ta, viața mea este viața ta; împărtășim aceeași soartă. Și aș dori să vă chem pe toți, ca un singur om, să ne înnoim în Duh. Nu zic asta ca voi, mirenilor, sa judecați pe preoți; zic ca voi, mirenilor, să vă rugați pentru noi, ca Dumnezeu să ne lumineze ca să va putem lumina. Zic asta pentru frații mei preoții, ca să știe că suntem într-o decădere cumplită, și ca să luăm pildă de la dreapta și de la stânga, și de la Părinți, și prin psihologie. Și să ne învățăm și din lumea dreptății, și din lumea păcatului, din toate mărturiile să înțelegem, cu ajutorul lui Dumnezeu, și să ne întoarcem, cum zice în Apocalipsa uneia din Biserici: „Întoarce-te la cele dintâi, până nu-ți voi lua lumina din mijlocul tău.” |
|
#2
|
|||
|
|||
|
I-ati furat firul omului :))
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
E vorba mai întâi despre psihanaliză, nu psihologie. Cu mult timp înainte de Freud fuseseră scrise câteva tratate (oarecum naive, ce-i drept și mult prea descriptive) de psihologie. Freud însă vine cu o metodă nouă (psihanaliza) și apoi cu o serie de teorii, revăzute periodic, privind arhitectura psihicului și funcționarea lui dinamică. El propune, succesiv, mai multe modele psihologice ale funcționării simultane la 3 niveluri ale proceselor psihice, apoi aduce câteva modele, revizuite și ele, privind personalitatea (Eu, Supraeu, Id etc.). Cât îl privește pe Jung, el nu e primul discipol al lui Freud. Au mai fost alți psihanaliști (nu psihologi), printre care Alfred Adler, cu importante contribuții în psihologia educației și în defectologie (fenomenul de compensare, în relație cu complexul de inferioritate). Citat:
Cine a studiat bine psihologie (cel puțin 10 ani, academic, laolaltă cu niscaiva practică bine asumată) va fi, cred, pregătit cât de cât pentru o mare surpriză: citirea cărților duhovnicești. Cea mai mare/profundă/deschizătoare de suflet carte pe care am citit-o este Filocalia - Sfântul Isaac Sirul. Nimeni, niciodată, după opinia mea, nu a prezentat mai minunat psihologia umană, în tot ce are ea mai autentic, decât Sfântul Isaac Sirul. (Opinie personală.) Citat:
Dar sigur că lucrurile astea au un tâlc al lor, care poate ni se va lămuri și nouă, oarecînd... Voia Domnului! |
|
|