Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfinti Parinti (Patrologie)
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.07.2016, 19:36:16
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.393
Implicit

Îți sugerez să nu pui texte foarte lungi, pentru care poți indica sursa și cine dorește le poate descărca sau eventual citi. Părerea mea e că ar fi mai bine să pui fragmente pe diverse teme, eventual puțin comentate. Însă topicele care abundă în citate cred că nu prea sunt citite.
Aș căuta și eu niște fragmente, ceva nu prea greu de citit, dacă nu dorești ca topicul să meargă exclusiv pe cele două direcții.
Poate își exprimă și alții părerea.

P.S. Mă bucur că-ți plac cei doi părinți care sunt și preferații mei. Unde slujește părintele Marcel Hancheș poți spune?
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea)

Last edited by CristianR; 25.07.2016 at 20:01:35.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 25.07.2016, 20:03:09
Igor_Paslusnik's Avatar
Igor_Paslusnik Igor_Paslusnik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2015
Locație: Biserica. Creștin al Bisericii primare, cea fără erezie, numită politic după anul 1054: Ortodoxia
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.724
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
Îți sugerez să nu pui texte foarte lungi, pentru care poț›i indica sursa ș™i cine doreș™te le poate descărca sau eventual citi. Părerea mea e că ar fi mai bine să pui fragmente pe diverse teme, eventual puț›in comentate. Însă topicele care abundă în citate cred că nu prea sunt citite.
Aș căuta și eu niște fragmente, ceva nu prea greu de citit, dacă nu doreș™ti ca topicul să meargă exclusiv pe cele două direcț›ii.
Poate îș™i exprimă ș™i alț›ii părerea.

P.S.: Mă bucur că-ți plac cei doi părinți care sunt și preferații mei. Unde slujeș™te părintele Marcel Hancheș™ poț›i spune?
Pe părintele Galeriu, doar l-ai pus la imaginea de avatar, cum să nu fie preferatul frăției tale ? :)
Sigur, pune orice texte vrei, poți să le și comentazi, cu teologumena frăției tale.
Chiar te rog. Cu comentarii ușoare, că eu cel puțin, sunt greu de cap... :)

Sigur, așa facem, ai dreptate, eu cel puțin așa vreau să fac, pentru a fi mai cursive, mai ușor de citit textele Sfinților, în principal vreau să pun tâlcuiri la Sfânta Scriptură, că de asta ducem lipsă și suntem și comozi și citim greu și puțin.

Părintele Marcel Hancheș, locuiește întro anexă, o clădire, la 500 de metri de Mănăstirea Oașa, gândită inițial pentru a locui muncitorii, ce au fost plătiți și au ridicat Mănăstirea. Acum e aproape gata Sfânta Biserică cea mare, nouă, la care s-a lucrat în ultimii 5 ani.
Are o cămăruță acolo, nici mare, nici mică, cu un hol lung pe lateral, la toate cămăruțele, cu geamuri mari, cu privire spre lacul de acumulare Oașa, o priveliște de vis e puțin spus...

Locuiește acolo cu soția lui, trăiesc în feciorie, căsătorie albă, după ce au văzut că în primii 10 ani de căsnicie nu au putut avea copii. E născut în Orțișoara, a avut vreo 2 parohii în județul Timiș, apoi s-a sfătuit cu ierarhul și s-a retras la Mănăstirea Oașa, unde e preot misionar pentru toții oamenii, sau mai ales ascoriștii.
În fiecare noapte, când încep Sfintele Slujbe, la ora 3 noaptea, părintele Hancheș e nelipsit de la ele, chiar dacă slujește în Sfântul Altar sau cântă cu frații și părinții la strană, cu Sfintele Veșminte preoțești pe el... E incredibil să îl vezi... Am stat o lună de zile acolo, am ajutat ca ascultare la diverse, părintele Marcel, n-a lipsit nici o singură dată, de la nicio slujbă, a fost prezent la toate... Absolut toate, de la orice oră, prievegheri și orice-ar fi. Uneori deschidea el Biserica, când un frate începea să toace...

Slujește deci la Sfânta Mănăstire Oașa, e ca un monah, când l-am văzut prima dată credeam că-i monah, apoi am aflat de la ascoriști, cine e, cum trăiește, m-am împrietenit cu el, și am descoperit cea mai mare comoară de om, cu care-am vorbit vreodată.
Este isihast, ascet, și el și preoteasa lui, are rugăciunea inimii și cred că e văzător cu Duhul, dar se străduiește din răsputeri să nu arate asta.
Traduce din Sfinții Părinți, în principal din Codul Migne, care există donație la Mănăstire, întro ediție cu toate volumele tipărite fizic, vreo 300 de volume groase, la biblioteca mănăstirii. Le are părintele, pe laptopul lui Toshiba, deloc performant, format digital, pe 12 dvd-uri. Înainte de-a fi preot, a terminat facultatea i.t., a fost programator și tehnician i.t. Și ne-a spus că s-a trezit, la trezit Domnul și a început Teologia la Timișoara primii 2 ani, apoi a mers la București, ultimii 2 ani, din Pastorală.
Nu primește bani de la nimeni, decât poate ceva pachete cu nuci, seminte, portocale, diverse. Trăiește din tradusul cărților.

Tot la Mănăstirea Oașa, sunt singurii 2 monahi străini din țară, părintele Sava, bancherul american, care a lăsat la 40 de ani, o avere de 1 milion jumate de dolari americani, după ce l-a citit pe Dostoievsky, a mers și s-a călugărit în Athos, apoi după 2 ani, ajunge și rămâne definitiv la Oașa, trimis de părintele Efrem, starețul de la Vatopedu.
Și părintele Serafim, austriac, profesor de matematică, mai tânăr, s-a chinuit mult până a învățat românește.

Ce locuri... Ce oameni acolo... Slavă Ție Doamne...
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia

Last edited by Igor_Paslusnik; 25.07.2016 at 20:21:49.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 27.07.2016, 02:11:25
Igor_Paslusnik's Avatar
Igor_Paslusnik Igor_Paslusnik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2015
Locație: Biserica. Creștin al Bisericii primare, cea fără erezie, numită politic după anul 1054: Ortodoxia
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.724
Implicit

Despre Dragoste

Sfântul Maxim Mărturisitorul în Filocalia, volumul II


- Dragostea este firea omului cu care el nu cinstește nici unul dintre lucruri mai mult decât a cunoaște pe Dumnezeu. Este cu neputință să ajungă la dragoste cel ce e împătimit de ceva din cele pământești.

- Dragostea este născută de nepătimire; nepătimirea, de nădejdea în Dumnezeu; nădejdea de răbdare și îndelungă răbdare; iar pe acestea le naște înfrânarea cea atot-cuprinzătoare. Înfrânarea la rândul ei, e născută de frica lui Dumnezeu, în sfârșit frica de credința în Domnul.

- Cel ce crede în Domnul, va avea nădejde în Dumnezeu, iar nădejdea în Dumnezeu desface mintea de toată împătimirea după cele pământești; iar mintea desfăcută de acestea va avea iubirea către Dumnezeu.

- Cel ce iubește pe Dumnezeu prețuiește cunoștința Lui mai mult decât toate cele făcute de El și stăruiește pe lângă ea neîncetat cu mare dor.

- Dacă toate cele ce sunt, arată că prin Dumnezeu și pentru Dumnezeu au fost făcute, și fiindcă Dumnezeu este mai bun decât cele ce au fost făcute de El, atunci cel ce părăsește pe Dumnezeu neasemănat mai bun decât orice, și se ocupă cu altceva, se arată pe sine prețuind mai mult cele făcute de Dumnezeu decât prețuind pe Dumnezeu.

- Dacă viața minții este lumina cunoștinței, iar aceea e născută de dragostea către Dumnezeu, bine s-a zis că nimic nu este mai mare decât dragostea dumnezeiască.

- Când mintea pornește în focul dragostei spre Dumnezeu, nu se mai simte nici pe sine, nici vreun lucru
oarecare trecător și material. Căci luminată fiind de Lumina Dumnezeiască cea nemărginită, părăsește simțirea și (păsarea față de toate ale lumii materiale) cele făcute de Dumnezeu, precum și ochiul sensibil nu mai simte stelele, când răsare soarele (căutând și dorind pe Domnul).

- Toate virtuțile ajută mintea să câștige dragostea dumnezeiască. Dar mai mult ca toate, rugăciunea curată. Căci prin aceasta zburând către Dumnezeu, iese afară din toate cele ce sunt.

- Când mintea e răpită prin dragoste de cunoștință dumnezeiască și ieșind afară din toate cele făcute, simte nemărginirea dumezeiască, atunci copleșită de prezența dumnezeiască, se trezește la simțirea smereniei sale asemenea dumnezeiescului Isaia și rostește cu uimire cuvintele Proorocului: "O, nenorotitul de mine! Sunt pierdut! Căci om fiind și buze spurcate având și locuind în mijlocul unui popor ce are gură spurcată, am văzut cu ochii mei pe împăratul Domnul Savaot" - Isaia 6, 5.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.07.2016, 23:41:07
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.393
Implicit 7 Dimineți cu Părintele Stăniloae

O carte ușor de citit care, din păcate, nu se mai găsește pe piață. Ar trebui reeditată. Poate fi citită sau descărcată de aici.

E vorba de 7 interviuri realizate, câte unul pe zi, de către Sorin Dumitrescu, în anul 1992. În fiecare zi este abordată o temă diferită.

Ziua întâi: iubirea (erosul), sexualitatea, căsătoria.

Începutul este edificator:

Într-una din scrierile sale, Olivier Clement relatează episodul unei călătorii cu trenul pe care ați fi făcut-o împreuna. În compartiment, zice el, pe banca din față, se aflau doi tineri care se îmbrățișau cu mare delicatețe, vădit îndrăgostiți unul de celalalt. Olivier Clement notează că, în contextul unei discuții duhovnicești pe care o aveați împreună, priveliștea celor doi tineri îndrăgostiți v-a prilejuit o remarcă uimitoare. Se pare că i-ați fi spus încetișor, la ureche:
"Vedeți, domnule Clement, și cei din fața noastră se roagă acum în felul lor"!


Cred ca legatura între barbat si femeie, care produce un copil, nu este o legatura trupeasca si se traieste si în mod crestin, cu raspunderea acestui act prin care dau nastere unui copil de care vor avea grija. Ei se angajeaza reciproc la toate grijile, la toate oboselile si la toate eforturile pe care le va angaja rodul acestei uniri. Cred ca ei, chiar gîndindu-se ca prin aceasta unire iese un copil, gîndesc ca asta aduce o anumita spiritualizare acelei legaturi.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea)

Last edited by CristianR; 29.07.2016 at 00:01:53.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 06.08.2016, 15:54:40
Igor_Paslusnik's Avatar
Igor_Paslusnik Igor_Paslusnik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2015
Locație: Biserica. Creștin al Bisericii primare, cea fără erezie, numită politic după anul 1054: Ortodoxia
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.724
Implicit

Părintele Dumitru Stăniloaie:

”Eu nu sunt pentru ecumenism; socotesc că ecumenismul este produsul masoneriei; iarăși vor să relativizeze credința adevărată. A avut dreptate Biserica zicând că nu prea suntem uniți. Ecumenismul este pan-erezia timpului nostru. Biserica Romano-Catolică și Biserica Ortodoxă nu sunt două surori. Nu există decât un singur cap al Bisericii, Iisus Hristos, nu papa. Nu poate exista decât un singur trup, adică o singură Biserică. Deci noțiunea de Biserici surori este improprie. Au venit odată și aici oameni, la un congres al ecumeniștilor. Și unul dintre reprezentanții lor a susținut ideile socialiste. Eu i-am combătut și vorbeam mereu de Hristos. Iar ei mă întrebau: De ce tot vorbiți de Hristos? Aici este vorba de altceva, nu de Hristos. S-au supărat teribil și după ce am plecat, m-au criticat foarte tare pentru că vorbeam de Hristos și nu de probleme de-astea sociale. De ce să mai stau de vorbă cu ei care au făcut femeile preoți, sunt de acord cu homosexualii, nu se mai căsătoresc preoții și altele...” (interviu preluat din Ortodoxia și internaționalismul religios, Editura Scara, 1999)

„Caracteristica fundamentală a creștinismului, care constă în surparea zidului despărțitor dintre Dumnezeu și oameni, e înlăturată în catolicism într-o nouă formă. Sobornicitatea creștină, însăși Biserica, trupul tainic al lui Hristos, în catolicism e desfăcută din îmbrățișarea iubirii atotprezente a lui Iisus Hristos și transformată într-o societate pur laică, unde Iisus are o comunitate numai cu un anumit punct al spațiului și numai cu o anumită persoană, cu papa în Vatican. La ei tot ce contează e dependența juridică de o persoană omenească, atât. Misticul e transformat în juridic, viața în Biserică devine o preocupare de bună și uniformă rânduială juridică morală. Cuvintele religioase nu mai exprimă de aceea nici ele misterul unor experiențe religioase directe, ci devin termeni juridici raționaliști, cu precizări pozitiviste și pământești.” (Ortodoxie și românism, p.100-101)
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia
Reply With Quote
  #6  
Vechi 06.08.2016, 15:59:15
GMihai's Avatar
GMihai GMihai is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.02.2015
Religia: Catolic
Mesaje: 1.596
Implicit

Din pacate, Par. Staniloaie s-a aventurat sa vorbeasca si despre ceea ce nu cunostea, in spate Biserica Catolica...
__________________
"If you take the Christian Bible and put it out in the wind and the rain, soon the paper on which the words are printed will disintegrate and the words will be gone. Our bible IS the wind and the rain." Herbalist Carol McGrath as told to her by a Native-American woman.

"Laudato si, mi Signore, per frate Uento
et per aere et nubilo et sereno et onne tempo,
per lo quale, a le Tue creature dài sustentamento"
- Sfântul Francisc de Assisi
Reply With Quote
  #7  
Vechi 06.08.2016, 17:07:54
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Un gand generos, pe care il salut si eu alaturindu-ma lui Cristian, ar putea esua daca ne folosim de Parintele Staniloae pentru a ne satisface pofta de cearta cu colegii.
Oare Parintelui i-ar placea sa fie folosit aici pe post de ciomag? Cred ca s-ar intrista, mai degraba, ca orice autor cu o opera imensa pe care nu prea i-o citeste si nu i-o comenteaza nimeni in scop de invatatura... Dealtfel, Parintele a fost si profesor, nu doar autor...
Reply With Quote
  #8  
Vechi 06.08.2016, 17:25:18
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
O carte ușor de citit care, din păcate, nu se mai găsește pe piață. Ar trebui reeditată. Poate fi citită sau descărcată de aici.

E vorba de 7 interviuri realizate, câte unul pe zi, de către Sorin Dumitrescu, în anul 1992. În fiecare zi este abordată o temă diferită.

Ziua întâi: iubirea (erosul), sexualitatea, căsătoria.

Începutul este edificator:

Într-una din scrierile sale, Olivier Clement relatează episodul unei călătorii cu trenul pe care ați fi făcut-o împreuna. În compartiment, zice el, pe banca din față, se aflau doi tineri care se îmbrățișau cu mare delicatețe, vădit îndrăgostiți unul de celalalt. Olivier Clement notează că, în contextul unei discuții duhovnicești pe care o aveați împreună, priveliștea celor doi tineri îndrăgostiți v-a prilejuit o remarcă uimitoare. Se pare că i-ați fi spus încetișor, la ureche:
"Vedeți, domnule Clement, și cei din fața noastră se roagă acum în felul lor"!


Cred ca legatura între barbat si femeie, care produce un copil, nu este o legatura trupeasca si se traieste si în mod crestin, cu raspunderea acestui act prin care dau nastere unui copil de care vor avea grija. Ei se angajeaza reciproc la toate grijile, la toate oboselile si la toate eforturile pe care le va angaja rodul acestei uniri. Cred ca ei, chiar gîndindu-se ca prin aceasta unire iese un copil, gîndesc ca asta aduce o anumita spiritualizare acelei legaturi.
Da, si mai departe intelege cam asa:

Viata barbatului ar fi prea opaca daca ar fi numai a lui, iar viata femeii ar fi un sentimentalism salciu, dar si un sentiment de neputinta, de gol. Ea trebuie sa mîngîie pe cineva. Barbatul, iar, trebuie sa ajute pe cineva; ei se întregesc.

Cred ca nu s-a dezvoltat poate pe deplin nici de catre filozofi, nici de catre psihologi, nici de catre teologi aceasta taina de intregire intre barbat si femeie, care produce si sustine dragostea intre ei, ca mijloc de unire. Insa o dragoste care trebuie sa inainteze cat mai mult posibil in plan spiritual, purtand si trupul in acest plan.


O taina de intregire, deci, una care sa aduca lumina si sentimentul de implinire in oamenii care se iubesc.
Reply With Quote
Răspunde