![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lunea Mare este dedicata lui Iosif, fiul patriarhului Iacob, dar si smochinului neroditor. Iata tot ce trebuie sa stii despre aceasta sfanta zi!
Zilele de luni, marti si miercuri din Saptamana Patimilor ne pregatesc pentru Sfintele Patimi si ne expun toate invataturile Lui Iisus Hristos. Astfel putem intelege cu mai multa usurinta lucrarea sa, dar si dragostea cu care s-a jertfit pentru noi. Fericitul Iosif cel frumos a fost cel de al 11 lea fiu al lui Iacob si al Rahilei, care a fost vandut de fratii sai in Egipt, pentru 30 de arginti. Acesta este o preinchipuire a Mantuitorului, care a fost la randul sau vandut de unul dintre ucenicii sai. Ajuns in Egipt Iosif are de trecut multe ispite, fiind inchis si invinuit de pacate, tocmai el, cel care a a tanjit atat de mult sa fie fara de pacat. In final intelepciunea si bunatatea sa inving si Iosif reuseste sa salveze poporul de la moarte prin infometare. Aceasta foamete cumplita din vremea sa reprezinta neputinta neamului omenesc, insa salvarea pe care o aduce Iosif reprezinta speranta ca sfarsitul nostru va fi unul bun daca vom pazi Cuvantul Domnului. Tot in aceasta zi este amintita si povestea smochinului neroditor. Iata ce spune Sfantul Evanghelist Marcu: âIar a doua zi iesind ei din Betania, Domnul a flamanzit. Si vazand un smochin de departe, avand frunze, a mers sa vada daca va gasi ceva in el. Venind la el, n-a gasit nimic decat frunze, ca nu era inca vremea smochinelor. Si a zis Iisus smochinului: Nimeni sa nu mai manance rod din tine in veacâ (Marcu 11, 12-14), iar Sfantul Evanghelist Matei ne amintese: âIndata s-a uscat smochinulâ (Matei 21, 19). Prin aceasta pilda trebuie sa intelegem ca Dumnezeu asteapta de la noi rod bun si drept urmare suntem datori sa ii oferim virututile noastre si sa pazim poruncile lui, pentru a nu fi pedepsiti precum smochinul fara roada. Totodata ne este adus la cunostinta faptul ca Iisus Hristos are putere pedepsitoare, chiar daca nu o arata asupra omenirii si alege sa o arate asupra unui pom. ![]() Sursa: Lumea Credintei |
#2
|
||||
|
||||
![]()
În Marțea Mare din Săptămâna Patimilor Domnului, Sfinții Părinți au rânduit sa se citească Pilda celor zece fecioare. Aceasta pilda ne prezintă zece fecioare, cinci âînțelepteâ și cinci âneînțelepteâ , care se pregătesc pentru nunta. În Noul Testament, întâlnirea cu Hristos este asemănată unei nunti. Hristos se numește pe sine âmireâ, iar Apostolii poarta numele de âprietenii mireluiâ. Mireasa lui Hristos este Biserica.
In aceasta pildă, Împărăția cerurilor este asemănată cu zece fecioare, care luându-si candelele, au ieșit în întâmpinarea mirelui. Menționez că la evrei exista obiceiul ca la căsătorie, mirele să meargă în casa miresei, unde era așteptat de ea și de prietenele ei. De aici se plecă spre casa mirelui, iar acolo se organiza ospățul de nunta. Astfel, prin cuvintele âfecioarele au ieșit în întâmpinarea mireluiâ, nu trebuie să înțelegem ca fecioarele au ieșit pe strada, ci doar din încăperea unde se aflau, in mod firesc alături de mireasa, așteptându-l pe mire. Mirele întârzie, iar fecioarele adorm. La miezul nopții, se vestește sosirea lui. Fecioarele se trezesc să-l întâmpine. Untdelemnul din candelele celor neintelepte este pe sfârșite. Fecioarele âneînțelepteâ vor cere celor înțelepte să le împrumute dintr-al lor. Acestea nu vor, pe motiv ca si candelele lor se pot stinge prin acest împrumut. Astfel, fecioarele neintelepte merg să cumpere untdelemn. În timp ce ele lipsesc, sosește mirele. Acesta intră la nunta împreuna cu fecioarele âcare erau gata de nuntaâ si ușa se închide. Vor ajunge si fecioarele neintelepte, dar vor gasi usa inchisa. Vor striga: âDoamne, Doamne, deschide-ne nouaâ. Mirele le răspunde: âAdevarat zic vouă: Nu va cunosc pe voiâ. Părintele Constantin Galeriu, cercetand originalul grecesc al Noului Testament a gasit interpretarea: âNu recunosc chipul meu in voiâ, deci chipul nostru autentic este in Hristos. Pilda se încheie cu aceste cuvinte: âPrivegheați și va rugați, ca nu știți ziua, nici ceasul când vine Fiul Omuluiâ. Hristos a dorit ca prin această pilda sa ne descopere importanța pregătirii în vederea judecății de apoi. Candelele aprinse simbolizează faptele bune, care trebuie sa ardă pana la sfarsitul lumii, adică pana la sfârșitul fiecaruia sau pana la Parusie. Flacăra este alimentata de untdelemn. Prin untdelemn, intelegem credinta. Ea nu se poate împrumută altora, fiind un dar strict personal. Sfântul Serafim de Sarov susține ca lămpile goale simbolizează absenta darurilor Sfântului Duh din inima lor. Lumina lor s-a stins din cauza lipsei unei credințe puternice, care sa se manifeste prin fapte bune. Fecioarele neintelepte, fără să fi făcut un rau aproapelui, au păcătuit pentru ca nu s-au îngrijit de lumina din suflete. ![]() Sursa: Lumea Credintei Last edited by tabitha; 26.04.2016 at 08:59:10. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea) |
|