![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Cu Duminica Izgonirii lui Adam din Rai încheiem perioada pregătitoare și deschidem calea Postului Mare : cele șapte săptămâni înaintea Sfintelor Paști. Ne aflăm la un moment de răscruce, o culme și un hotar…
În fiecare duminică ni s-au înfățișat două căi: smerenia vameșului am văzut-o față-n față cu mândria fariseului; pocăința fiului risipitor ni s-a arătat față-n față cu îndărătnicia și mândria fratelui său; binecuvântarea a despărțit pe cei de-a dreapta Marelui Judecător de blestemul pe care l-au primit cei de-a stânga Lui. Sfânta Biserică ne pune în față această alternativă ca să ne adâncim în noi înșine și să vedem: suntem ca vameșul, smeriți, sau suntem mândri ca fariseul. Retrăim pocăința fiului rătăcit, dar întors, sau suntem ca fratele cel mare, îndărătnici și mândri? Putem nădăjdui la binecuvântare sau trebuie să ne temem de blestem? În Predica de pe munte, Iisus spune: „Intrați prin poarta cea strâmtă, căci largă este poarta și lată este calea care duce la pieire și mulți sunt cei care apucă pe ea. Și strâmtă este poarta și îngustă este calea care duce la viață și puțini sunt care o află ” (Matei 7, 13-14). Noi singuri alegem calea. Izgonirea și iertarea ne sunt înfățișate ca un semnal de alarmă, dar și ca un îndemn în vederea Paștelui... A venit vremea acestei schimbări. Sfânta Biserică ne pregătește prin cele două căi puse înainte. Alege creștine, alege tu, omenire, vrei să fii al lui Dumnezeu sau al satanei? Ești liber să alegi și ai minte să descifrezi ce este bine și ce este rău. Să nu iei binele drept rău și răul drept bine. Trebuie să pășim cu inima curată în Postul cel Mare, în vederea Paștelui, a trecerii noastre de la omul trupesc la omul duhovnicesc, pentru ca nu numai cu gura, dar și cu strunele sufletelor noastre să putem cânta „Hristos a Înviat!”. (Preot Boris Răduleanu )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
|||
|
|||
|
O, cum am putut uita dragostea Ta!
(Plansul de duminica seara - Sfantul Efrem Sirul) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Doamne si Stapanul vietii mele, duhul trandaviei, al grijii de multe, al iubirii de stapanire si al grairii in desert nu mi-l da mie,- Iar duhul curatiei, al gandului smerit, al rabdarii si al dragostei daruieste-l mie, robului Tau. Asa, Doamne, imparate, daruieste-mi ca sa-mi vad gresalele mele si sa nu osandesc pe fratele meu, ca binecuvantat esti in vecii vecilor. Amin.
__________________
Cel ce nu iubește n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Cel mai bine pentru izbanda in rugaciune este sa mergi la biserica la toate slujbele
si acolo sa te straduiesti sa te rogi cu evlavie. Vezi in "Filocalie" povestirea despre Maxim Cavsocalivitul si urmeaza-l pe el. Cand vei dobandi ce a dobandit el, atunci vei avea si rugaciunea adevarata. Daca te culci pe-o ureche, nu vei dobandi nimic. (Sfantul Teofan Zavoratul - Rugaciunea, pag. 54) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Sunt multe viziuni care sunt amăgiri,
dar altele sunt semnele amăgirii și altele ale harului. Astfel, duhul amăgirii, când se apropie de om, îi zăpăcește mintea și o sălbăticește; îi face inima aspră și o întunecă; îi pricinuiește frică, temere și mândrie; îi înăsprește ochii, îi tulbură creierul, îi înfioară tot trupul; îi iscă prin nălucire, în fața ochilor o lumină care nu strălucește și nu e curată, ci roșie; îi scoate mintea din frâu și o îndrăcește; îl mișcă să spună cu gura cuvinte necuviincioase și hulitoare. Și cel ce vede acest duh al amăgirii de multe ori, se mânie și se umple de furie. El nu cunoaște deloc smerenia nici plânsul și lacrima adevărată, ci totdeauna se laudă cu bunătățile lui; este plin de slava deșartă și fără înfrânare și temere de Dumnezeu și totdeauna este stăpânit de patimi. Iar la urmă de tot își iese cu totul din minți și vine la pierzania deplină. Fie ca Domnul să ne izbăvească de această amăgire. Semnele harului sunt acestea: când vine la om harul Preasfântului Duh, îi adună mintea și-l face să fie cu luare aminte și smerit, îi aduce aminte de moarte, de păcatele lui, de judecata viitoare și de osânda veșnică; îi face sufletul de se frânge ușor, de plânge și se tânguiește; îi face ochii liniștiți și plini de lacrimi. Și cu cât se apropie mai mult de suflet, cu atât îl mângâie mai tare prin sfintele patimi ale domnului nostru Iisus Hristos și prin nemărginita Lui iubire de oameni și-ii prilejuiește minții vederi înalte și adevărate: - Cu privire la puterea cea necuprinsă a lui Dumnezeu, care cu un singur cuvânt le-a adus pe toate din neființă la ființă; - Cu privire la puterea nemărginită, care singură cârmuiește și are grijă de toate; - Cu privire la necuprinsul Sfintei Treimi și la noianul de nestrăbătut al ființei dumnezeiești și la celelalte. Atunci mintea omului parcă este răpită de acea lumină și luminată de lumina cunoștinței dumnezeiești. Inima i se face senină și blândă și dă la iveală roadele Sfântului Duh: bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, compătimirea, iubirea, smerenia și celelalte. Sufletul lui primește astfel o bucurie de negrăit. http://www.filocalia.ro/referate/41/...Cavsocalivitul |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Ingaduie-mi ca, rugindu-ma, sa dobandesc cererea! Ca nu fara rusine caut sa ma miluiesc.
Fii indelung rabdator cu mine, razvratitul, si izbaveste-ma de pacatele care m-au inconjurat! Ridica-ma sanatos din adancul faradelegilor! Slobozeste-ma pe mine de tot lucrul cel rau mai inainte de a ma apuca sfarsitul. Caci in iad cine se va marturisi Tie? (Sfantul Efrem Sirul - Plansul de marti seara) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Poate mai puțin cunoscut este faptul că despre depresie se vorbește de peste 2000 de ani, prezența stărilor depresive fiind semnalată în scrierile biblice, în poemele lui Homer, în tragediile lui Sofocle și Eschil. Hipocrate descria melancolia ca o tulburare a sistemului umoral, iar Araeteus de Capadochia (50-130 e.n) ca o „teamă a sufletului care se fixează într-o cugetare nelămurită, fără febră și furie, cu tristețe, descurajare, insomnie și pierderea somnului reconfortant (...), iar într-un stadiu mai avansat pacienții se plâng de inutilitate și își doresc moartea”. În puține cuvinte avem chiar din Antichitate o descriere sugestivă care, deși a fost completată cu mii de alte noi informații, în esență, ca simptomatologie, se regăsește în cuvintele celebrului medic, care este totodată și primul care a presupus, în mod genial, că melancolia și mânia sunt faze ale aceleiași boli.
Cum se ajunge la depresie? Termenul „ depresie” provine din latinescul depressio, -onis , care înseamnă „coborâre”, „cufundare”, „afundare”, descriind sentimentul de apăsare a sufletului, de cădere, de năruire a idealurilor și de scufundare, pe care le trăiește acut cel întristat. Încercând o prezentare dificil de sintetizat, dat fiind volumul de informații, întrebarea care se ridică vizează primar cauzele depresiei . Acestea merg de la modificările neurotransmițătorilor și ale reglării neuroendocrine, până la tulburările de bioritm, factorii genetici, bolile organice acute sau cronice cerebrale sau extracerebrale, evenimentele de viață, psihotraumele. De asemenea, se poate vorbi de o vulnerabilitate la boală , privită ca o rezultantă dintre factorii genetici, influențele din perioada intrauterină, perinatală, precum și a factorilor psihosociali cu potențial nociv, care acționează mai ales în primii ani de viață. În urma investigațiilor pacientului depresiv, se constată o diminuare a capacității de relaționare și comunicare cu semenii, precum și a celei de a-și putea găsi singur motivația interioară și bucuria de a trăi. De asemenea, aceste persoane au o predilecție pentru a observa doar partea negativă a evenimentelor trăite, fenomen cunoscut ca „dependență” de nefericire. O altă cauză, ceva mai puțin discutată, este legată de tendința aproape generală a persoanelor de a se confunda dureros cu povestea vieții proprii și cu faptele personale, cu predilecție cele negative. Vindecarea furiei îndreptate spre interior Drumul spre libertatea de durere, spre vindecarea furiei îndreptate spre interior, trece prin înțelegerea faptului că eu nu sunt povestea mea . Ea face parte din mine, o pot integra și pot să-i accept darurile care vin chiar și din cele mai mari traume, dar, în esență, eu sunt eu . Astfel ne apropiem de tratament care este aproape la fel de complex ca și boala, de durată, cuprinzând de la medicația antidepresivă, la metode variate de terapie de suport și de cunoaștere personală. Aș înclina să accentuez importanța tehnicilor de autocunoaștere (prin art-terapie sau drama-terapie, de exemplu), deoarece starea de depresie maschează și este generată de o lipsă, un gol sufletesc care se ascunde în spatele factorului declanșator. Prin artă, aceste dureri ies mai ușor la suprafață și sunt chiar firesc exprimate, o explicație fiind și aceea că în timpul procesului creativ emisfera dominantă este cea dreaptă, emisferă care răspunde de partea imaginativă, eliberată de control, limite și norme, a minții umane. Tratamentul cu funcțiile cele mai căutate în depresie Într-o viziune holistică, depresia este o boală a sufletului care se reflectă în trup, este strigătul sufletului: „nu vreau să trăiesc fără Dumnezeu!” , un strigăt venit din nevoia primară de sens, de adevăr, de iubire, de stabilitate și siguranță clădită pe ceva real, care nu se schimbă cu timpul, societatea sau cu oamenii din viața noastră, și care nu se pierde prin moarte. Această nevoie bazală, încălcată aparent constant prin evenimentele schimbătoare și stresante ale vieții noastre, se manifestă prin durerea numită depresie, care, privită corect, este un strigăt de ajutor, o chemare de trăire vie și de conectare la partea adevărată din noi. De aceea, Tainele Bisericii, Spovedania, Împărtășania, chemarea Duhului Sfânt, reușesc să fie tratamentul care are calitățile cele mai căutate astăzi și anume să se adreseze direct cauzei, și prin asta efectelor, să fie gratuit și să ajungă pentru toți. Părinții pustiei, despre deznădejde Părinții filocalici vorbeau despre un drac al întristării care încearcă să-i prindă pe oameni în mreaja lui. Unul dintre cei care amintesc despre aceasta e Evagrie Ponticul, din ale cărui scrieri cuprinse și în Filocalia I am extras rândurile care urmează: „Toți dracii fac sufletul iubitor de plăceri; numai dracul întristării nu primește să facă aceasta, ci el ucide gândurile celor ce au început această viețuire, tăind și uscând prin întristare orice plăcere a sufletului, dacă e adevărat că oasele bărbatului trist se usucă. Dacă acest drac războiește pe un monah cu măsură, îl face încercat, căci îl convinge să nu se apropie de nimic dintr-ale lumii acesteia și să înlăture toată plăcerea. Dar dacă stăruie mai mult, naște gânduri care sfătuiesc pe monah să-și ia viața, sau îl silesc să fugă departe de locul unde petrece. Acest lucru l-a gândit și l-a pătimit dreptul Iov fiind asuprit de acest drac. «De aș putea, zice, să mă omor, sau pe altul să rog să-mi facă mie aceasta.» Simbol al acestui drac este sălbăticiunea numită năpârcă, a cărei fire se arată prietenoasă, însă al cărei venin covârșește veninul celorlalte fiare, ba dacă e primit fără măsură, omoară și animalul însuși. Acestui drac i-a predat Pavel pe cel ce a făcut nelegiuire în Corint. De aceea și scrie cu râvnă Corintenilor, zicând: «Arătați-i dragoste, ca nu cumva să fie înghițit unul ca acesta de o întristare mai mare». Dar duhul acesta, care întristează pe oameni, știe să se facă și pricinuitor de bună pocăință. De aceea și Sfântul Ioan Botezătorul îi numea pe cei ce erau străpunși de duhul acesta și alergau la Dumnezeu «pui de năpârci», zicând: «Cine v-a arătat vouă să fugiți de mânia ce va să vie? Faceți, deci, roade vrednice de pocăință; și să nu vi se pară a grăi întru voi: «Părinte avem pe Avraam». Căci oricine a urmat lui Avraam, și a ieșit din pământul și din neamul său, s-a făcut mai tare decât dracul acesta.” Iar Sfântul Ioan Casian spune că „atunci când duhul acesta viclean tabără asupra sufletului și-l întunecă în întregime, îi pricinuiește scârbă față de toate lucrurile și față de însăși făgăduința vieții”. De asemenea, Sfântul Ioan Casian dă un remediu: „întristarea se tămăduiește prin rugăciune, prin nădejdea în Dumnezeu, prin cugetarea la cuvintele cele dumnezeiești și prin petrecerea cu oamenii cuvioși”. * Andreea Hefco - medic psihiatru, doctor în Științe Medicale, specialitatea Neurologie
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
|