Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Spiritualitatea ortodoxa
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #51  
Vechi 15.02.2016, 07:58:39
Misuar Misuar is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.01.2016
Mesaje: 146
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Hai să recapitulăm puțin:

Totul e taină când vorbim despre Dumnezeu în sine sau în raport cu altceva/altcineva, fiindcă El Însuși e Taina Tainelor.
După ce Dumnezeu s-a întrupat, răstignit, înviat și înălțat la dreapta Tatălui, Duhul Sfânt a început să-i învețe pe oamenii credincioși tâlcuirea tainelor, dar fără să le epuizeze înțelesurile sau să le înțepenească, prin birocratizare rituală și juridicizări rigide, în tot felul de ideologii mumificate. Acești oameni se numesc mistagogi și datorită lor putem astăzi să ne antrenăm în discuții pasionante despre lucruri aflate la veacuri-lumină de înțelegerea noastră.

Pe topicul de față Misuar încearcă să ne arate, cu temei scripturistic, că au existat oameni care au mâncat păpară (omletă) fără să spargă oă: călăii Mântuitorului, de la vlădică la opincă. Altfel spus: cineva a primit iertare fără pocăință. Silogismul din subtext vrea să conducă la concluzia că este mântuire și pentru puturoși/nesimțiți incurabili.

Desigur, era oportun să-l întrebăm pe Misaur ce înțelege prin pocăință, cu această ocazie întrebându-ne fiecare pe sine ce înțelege.

Dacă înțelegem că este o pasă nevrotică de autoculpabilizare, impusă de tradiție pentru obținerea iertării sacramentale, nu greșim prea tare.... doar îi spunem unei găleți de apă din ocean tot ocean.

Mergând mai la originea patristică a conceptului, vedem lucrurile la altă dimensiune și orizontul semantic se lărgește cât toată zarea și poate chiar mai mult decât atât.

Nu am eu competența să explic ce înseamnă metanoia ca realitate duhovnicească și cine sunt rudele sale proxime fără de care ar fi de neînțeles. Recomand tatonări culturale responsabile și solide, dar așa, ca să ne facem o idee generală. Cel mai bine ar fi să cunoaștem din proprie experiență, deși asta ar atrage primejdii mortale, inclusiv căderea într-un soi de trufie care-i anulează lucrarea.
Gresesti. Nicaieri nu am spus ca cei care l-au condamnat si ucis pe Iisus au mers in Rai, au dobandit viata vesnica, sau ca au mancat omleta. Nu putem sti ce s-a ales de acei oameni. Dar putem crede ca pacatul acela nu li s-a considerat, din moment ce Dumnezeu le intelege neputinta si cere iertarea lor.

Am vrut doar sa scot in evidenta ca Dumnezeu este mai intelegator decat am putea crede.
Reply With Quote
  #52  
Vechi 15.02.2016, 08:29:47
Copacel Copacel is offline
Banned
 
Data înregistrării: 02.08.2015
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.139
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Misuar Vezi mesajul
Dar putem crede ca pacatul acela nu li s-a considerat, din moment ce Dumnezeu le intelege neputinta si cere iertarea lor.
Cui nu li s-a considerat ?
Citat:
Am vrut doar sa scot in evidenta ca Dumnezeu este mai intelegator decat am putea crede.
Iar unul din pacatele impotriva Duhului Sfant este increderea prea mare in
mila lui Dumnezeu.
Reply With Quote
  #53  
Vechi 15.02.2016, 08:50:40
Misuar Misuar is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.01.2016
Mesaje: 146
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Copacel Vezi mesajul
Cui nu li s-a considerat ?
Scrie foarte clar mai sus.
Reply With Quote
  #54  
Vechi 15.02.2016, 09:04:27
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Greu sa pricep ce este aceasta incredere prea mare in Mila Domnului. De unde, adica, incepe ea sa nu mai fie incredere mare, devenind prea mare. E oare o limita clara, o zona evidenta de demarcatie? Mai degraba pot fi sesizati niste indicatori concreti care sa sugereze posibilitatea depasirii limitei si care sa trezeasca vigilenta credinciosului si o anumita suspiciune de sine. La asta e bun si duhovnicul, indrumatorul neincetat al pocaintei.

*
Si de ce ar fi pacat aceasta incredere prea mare? Poate pentru ca ne face nelucratori, nepartasi la impreuna-lucrarea mantuirii. Ne desparte de Cel Care voieste sa fie in echipa cu noi, iar noi in echipa cu El. Nu lucram in tandem, nu tragem la vasle impreuna cu Dumnezeu, ci in mod solitar, autist, strain, probabil potrivnic.

*
Un copil care asteapta ca parintii sa faca totul pentru el dar care nu se daruieste si propriilor sale incercari, propriei autonomiei, ii sperie pe parinti. Cred ca parintii nu vor ca fiii lor sa fie total dependenti de ajutorul parintesc. Sensul educatiei este autonomia celui educat, adica insusirea puterilor de a face singur, tot mai mult si tot mai bine, ceea ce la inceput faceai doar prin parinte sau facea doar parintele pentru tine.
De aceea teama multor parinti e tocmai aceasta: ce vei face tu dupa ce eu nu voi mai fi cu tine ca sa te ajut? Am nevoie de dovezi ca te poti descurca singur, ca sa pot muri linistit - spun adeseori parintii.
Si totusi Domnul nu este asa. Nu teama ca El va muri si ca noi nu vom putea sa traim fara El, Il preocupa. Ci "teama" sau "tristetea"/mahnirea ca noi Il respingem in inima noastra si ca tocmai prin asta ne departam de El, ne instrainam, ne intunecim. Mahnirea ca El a murit in inima noastra, ca am deznadajduit de El in noi insine, ca L-am respins/negat definitiv...

*
Nu degeaba ne-a lasat Domnul un alt Mangaietor. E mai de folos noua sa avem permanent un Partener de viata, Care nu doar sa ne protejeze ci sa ne conduca treptat, daca voim sa participam, la toata bucuria Adevarului, la deplinatate. Iar prin asta inteleg, desigur, toata lucrarea pocaintei (care e finita doar prin limitele noastre la care tinem) si toate roadele ei.
Reply With Quote
  #55  
Vechi 15.02.2016, 09:55:17
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Adică, pare forțat a spune că "fără pocăință nu există iertare". Poate mai corect ar fi fost "fără iubire nu există iertare".
Zic și eu, iertare. :)
pai fara pocainta exista iubire? fara pocainta nu exista decat cele ale firii mostenite sau dobandite.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #56  
Vechi 15.02.2016, 10:07:39
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Misuar Vezi mesajul
Gresesti. Nicaieri nu am spus ca cei care l-au condamnat si ucis pe Iisus au mers in Rai, au dobandit viata vesnica, sau ca au mancat omleta. Nu putem sti ce s-a ales de acei oameni. Dar putem crede ca pacatul acela nu li s-a considerat, din moment ce Dumnezeu le intelege neputinta si cere iertarea lor.

Am vrut doar sa scot in evidenta ca Dumnezeu este mai intelegator decat am putea crede.
Dumnezeu este mai drept decat am putea noi crede.
spre exemplu noi oamenii , punem la zid multi oameni si nu suntem deloc drepti , gandind ca poate oamenii aceia atat inteleg, atat pot si atat fac.
Nu este de fapt aceasta dreptate?

Intelegerea este o concesie, o milostenie, o indulgenta. Insa Dumnezeu nu face milostenie fara dreptate. De fapt in toate ale lui Dumnezeu , iubire , mila, mangaire, daruri, exista dreptatea Sa.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #57  
Vechi 15.02.2016, 12:05:44
stefan florin's Avatar
stefan florin stefan florin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.02.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.872
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Misuar Vezi mesajul
34. Iar Iisus zicea: Părinte, iartă-le lor, că nu știu ce fac. Și împărțind hainele Lui, au aruncat sorți.

De ce nu vedem si aceasta latura a lui Dumnezeu, intelegerea, compatimirea?
si ma rog, cine nu vede acesta latura a lui Dumnezeu?
__________________
Cel ce nu iubește n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire
Reply With Quote
  #58  
Vechi 15.02.2016, 12:38:56
Misuar Misuar is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.01.2016
Mesaje: 146
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stefan florin Vezi mesajul
si ma rog, cine nu vede acesta latura a lui Dumnezeu?
Noi toti, dar mai ales dogmaticii.
Reply With Quote
  #59  
Vechi 15.02.2016, 14:46:13
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ahilpterodactil Vezi mesajul
Greu sa pricep ce este aceasta incredere prea mare in Mila Domnului. De unde, adica, incepe ea sa nu mai fie incredere mare, devenind prea mare. E oare o limita clara, o zona evidenta de demarcatie?
Deznadejdea e pacat impotriva Duhului Sfant.
Nadejdea exagerata la fel.
Catehismul.

Linia de demarcatie? Atunci cand increderea exagerata e folosita ca baza pentru a pacatui (Dumnezeu ma/ne iarta, nu va tine cont de cutare si cutare ca dragostea e mai mare decat astea, etc.)
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #60  
Vechi 15.02.2016, 14:47:14
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
nici nu pun problema intre parinte si copil, acolo exista iubire dintru inceput.
Probabil n-ai auzit de mamele care si-au aruncat copilul in wc.
Si multe altele.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
Răspunde