![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Cel mândru nu umblă în căi simple și drepte, ci în căi strâmbe, pline de spini și tâlhari. „Certat-ai pe cei mândri: blestemați sunt cei ce se abat de la poruncile Tale” (Psalm 118, 21). Mândria e rătăcire nebună și cea mai mare călcare de lege, iar îngâmfarea se naște din necunoașterea propriei neputințe. Prin nimic altceva nu se cade și nu se greșește, precum prin mândrie; nici îndreptarea inimii nu se face decât prin smerenie și simplitate. Oricând și oriunde s-a întâmplat căderea, înaintea acesteia a stat mândria.
Pentru mândrie a fost alungat Satanail din Cer; prin mândrie fariseul a păgubit toate virtuțile; pentru mândrie, Nabucodonosor a fost lipsit de împărăție și s-a făcut asemenea dobitoacelor și dimpreună cu vitele a mâncat iarbă șapte ani. Și mii și mii de căderi – toate se nasc din mândrie. Așadar, fii mereu smerit și păzit și acoperit de harul lui Dumnezeu, și vei fi fără de prihană – vei petrece fără căderi, fără poticnire. (Sfântul Dimitrie al Rostovului, Alfabetul duhovnicesc, Editura Sophia, București, 2007, p. 73)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Intrebare: Un oarecare preot mi-a spus că trebuie să primim lucrurile în mod fatalist, așa cum vin, deoarece nu putem să schimbăm voia lui Dumnezeu. Este corect acest lucru?
Răspuns: Așa a spus acela? Și nu l-ai întrebat atunci el ce motiv mai are de a exista? De ce poartă rasa dacă nu schimbăm prin rugăciune voia lui Dumnezeu? Vai, vai, vai!... Acestea îți dau dureri de cap! Să iei aspirine, nu alta! Roagă-te, iar Hristos vine și ia totul asupra Sa, atunci când, firește, vede că cererea noastră nu intră în opoziție cu interesul nostru duhovnicesc. Nu intră El singur la mijloc. Ca să vezi noblețea lui Dumnezeu, care nu vrea nici ca să atingă liberul nostru arbitru, și nici ca diavolul să se plângă!... (Nikolas A. Zournatzoglou, Mărturii ale închinătorilor. Cuviosul Paisie Aghioriotul. vol II, Editura Egumenița, p. 119)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Să faceți multă rugăciune pentru problema trupului. Păcatul acesta intră cu sacul și iese cu acul. E nevoie de pază de peste tot și totdeauna. Și eu aș fi căzut chiar și la vârsta la care mă aflu, dacă, la mărturisire, nu aplicam asprimea și distanța. Harul lui Dumnezeu ne ține. Dacă prindem îndrăzneală, vai nouă!
Aflarea persoanei potrivite pentru căsătorie este problema genunchilor (a rugăciunii și a metaniilor). (Arhimandrit Epifanie Teodoropulos, Crâmpeie de viață, Editura Evanghelismos, București, 2003, p. 127)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Uneori, educatorii pot considera agresiv un copil care este pur și simplu activ și încearcă să devină lider într-un joc. De fapt, agresiunea este activitatea al cărei scop este distructiv. Cel mai frecvent, copilul este agresiv din cauza unor probleme psihologice cărora nu poate să le facă față. În spatele comportamentului agresiv se pot afla diferite cauze.
Cauza fundamentală a agresivității copilului este necesitatea nesatisfăcută de a fi iubit. (Psiholog de copii Maria Kalinina) (Educarea copilului: sfaturi ale duhovnicilor și psihologilor ortodocși, traducere din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2013, pp. 97-100)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Si este credința noastră bună și dreaptă și fără prihană și afară de ea nu este alta. Dar credința dreaptă are nevoie și de o viață dreaptă și de fapte vrednice de credință, pentru ca, precum doi boi aleși și de Dumnezeu înjugați, viața să fie în acord cu credința prin care se și ară o arătură purtătoare de viață. Când însă avem credință dreaptă, dar viață întinată, atunci ne asemănăm unui om nebun care a înjugat porcul cu boul și se îndârjește să semene și să are și să se hrănească de aici și să trăiască și să se izbăvească de moarte. Pe unul ca acesta văzându-l cei ce umblă pe calea vieții, oamenii cu frica lui Dumnezeu și îngerii, râzând, vor spune: „Veniți să vedeți un om ciudat tare și nebun, cum a înjugat un bou cu un porc și socotește că va semăna și va ara astfel și va trăi de aici.” Și dacă vor zice către el: „Pentru ce te ostenești în zadar, omule? Pentru ce nu simți ocara și râsetele pe care ți le aduci sieți? Știi că nu se potrivește ca boul să are cu porcul. Căci numai a boului este lucrarea de a trage plugul și a tăia brazdele, a semăna și a ara, iar meșteșugul porcului să râmeze pământul cu botul și să se tăvălească în noroi și, când va fi vremea, să fie înjunghiat cu cuțitul.” Acela însă, în loc să primească cele spuse și să dejuge animalele, ci mai mult râzând și desfătându-se, zice: „Da, da, nu știți voi ce plăcere și ce desfătare îmi stârnește mie acest jug”. Asemenea sunt cei ce unesc o viață întinată și porcească cu dreapta credință și care sunt supuși păcatului. Socotesc plăcere și desfătare păcatul dătător de amarnică osândă. Iar pe cei care îi îndeamnă pe unii ca aceștia la pocăință adeseori îi și dușmănesc sau iau în râs cu ușurătate cele spuse și își bat joc sau nici nu iau aminte deloc la puterea celor spuse.
(Sfântul Neofit Zăvorâtul din Cipru )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Inainte de cădere, viața protopărinților în Rai era o plăcere continuă. Nu trebuiau să se împreuneze ca să simtă o plăcere specială. Toată viața lor era o fericire nesfârșită. Relațiile lor, dacă ar fi rămas în Rai, ar fi fost nepătimașe. Însă după cădere, „Adam a cunoscut pe Eva, femeia sa” (Facerea 4, 1). A cunoscut adică ceva nou în relațiile lor. Doar după cădere și de atunci înainte, în relațiile bărbatului cu femeia se instalează desfătarea unei plăceri speciale. De ce, oare? Ca să iubească mai mult bărbatul pe femeia sa și invers? Atunci desfrânații ar trebui să fie soți ideali. Se întâmplă însă exact inversul.
Sau ca să cunoască mai bine dragostea lui Dumnezeu față de om și a omului față de Dumnezeu? Atunci pustnicii și monahii n-ar trebui să aibă nici o idee despre dragostea lui Dumnezeu. Chiar și sfinții căsătoriți ai Bisericii, care cu toții s-au deosebit prin înfrânarea lor, trebuie să fi cunoscut foarte puține lucruri despre dragostea lui Dumnezeu. Se întâmplă deci și aici – exact contrariul. Sau, în cele din urmă, a intrat această plăcere ca să păstreze dragostea între soți? Nu, deoarece în cazul acesta ar fi trebuit ca toți vârstnicii să fi divorțat. Așadar suntem îndrumați la concluzia că Dumnezeu a vrut să lege această relație cu atâta plăcere numai și numai deoarece a unit-o cu facerea de copii, altfel am fi avut de-a face cu o plăcere fără nici un principiu. Trebuie să accentuăm încă și faptul că facerea de copii nu sfințește această plăcere, deoarece atunci ar fi fost îngăduită facerea de copii și în afara căsătoriei. Dimpotrivă, Taina căsătoriei e aceea care sfințește plăcerea pentru facerea de copii. Să nu ne scape faptul că, precum am spus și mai înainte, scopul omului este să se nevoiască să devină sfânt ca Dumnezeu, ca să poată astfel câștiga Împărăția Cerurilor. Prin urmare scopul, și al căsătoriei, la asta se reduce: la mântuirea soților și a fiilor lor, deci nu simplu la facerea de copii, și cu atât mai puțin la desfătarea trupească. Facerea de copii nu este biletul pentru Rai, contribuie însă la dobândirea lui. (Arhimandrit Epifanie I. Teodoropulos, Crâmpeie de viață, Editura Evanghelismos, București, 2003, pp. 137-138)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Tot acesta spunea că de va greși omul și va tăgădui, zicând n-am greșit, nu-l mustra. Altminteri, îi tai osârdia. Iar de vei zice lui: nu te mâhni, frate, ci te păzește de acum înainte, îi ridici sufletul spre pocăință. Această îngăduință pentru neputințele omenești o arată cei mai mari asceți ai creștinismului. Nu este nicidecum o aprobare a păcatului, după cum vom vedea, ci doar de judecarea păcatului după măsura celui care îl făptuiește. Aceasta este împlinirea îndemnului Apostolului Pavel de a ne purta sarcinile unul altuia (Galateni 6, 2). Prin aceasta se vede dacă ascetul, fie că este pustnic, fie că-i o simplă țărancă zeloată, se nevoiește corect, dacă nu impune măsura proprie altora, dacă nu-i judecă pe alții de pe culmile asprimii sale. Acești oameni aveau vederea lucrurilor în perspectivă, ei nu judecau pe nimeni la moment. Sfântul Macarie Egipteanul ne îndeamnă: Să nu judecăm pe nimeni, nici pe cei răi și stricați să nu-i criticăm, să-i vedem curați și drepți, așa cum ar trebui să fie și să ne rugãm neîncetat pentru îndreptarea lor, căci încă nu știu ce fac. Așa privește cel curat cu inima pe toți cei din jurul lui. Pentru ochiul curat, toate sunt curate... De multe ori, fără ca noi să știm, în acești oameni aparent stricați în ochii lumii se ascund sfinți de-ai lui Dumnezeu sau viitori sfinți.
A-l judeca pe păcătos raportându-l doar la păcatele sale înseamnă a-L exclude pe Dumnezeu din viața lui. Sfinții arătau întotdeauna atâta îngăduință pentru că vedeau în toate doar un început, un început pe care Dumnezeu, conlucrând cu omul, îl poate desăvârși. A fi sfânt înseamnă a ști să vezi în ce constă acest început în fiecare om și să-l încurajezi, dar mai ales, să fii cu mare băgare de seamă ca să nu-l stingi. (Ierodiacon Savatie Baștovoi )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Partea proasta e ca pe teren, adica in gradinite, scoli etc., educatorii procedeaza foarte diferit de ce scrie mai sus. Adica oamenii nu au pregatire psihologica si pedagogica adecvate rolului extrem de dificil si de important pe care il presupune meseria de dascal. Nu e locul aici sa insir abuzurile pe care am constatat ca le fac parintii si educatorii asupra copiilor si tinerilor. Am spus mai demult ca daca ar fi dupa mintea mea ar trebui ca toti sa trecem printr-un tribunal neiertator (da!) al parintilor. Unde sa fie judecati nepartinitor toti cei care au avut de-a face cu copiii. In fine, sa ramanem la nadejde: excelente (dupa opinia si experienta mea) sfaturile date de psiholog in acel text, bine ar fi sa le si urmam cu totii! Doamne ajuta! |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Desfrânarea îi aruncă departe de Dumnezeu pe lucrătorii ei. Desfrânarea este cădere de la Dunezeu și nimicire totodată: Nimicit-ai de la Tine pe tot desfrânatul [1] . Desfrânarea este împietrirea sufletului și orbirea minții. Curvia îi face pe oameni să stea departe de Dumnezeu. Curvia strâmbă ochii sensibili și ai minții. Curvia este întunericul sufletului și întinăciunea trupului. Curvia este iubitoare a întunericului și cu adevărat urăște lumina, fiindcă oricine face rele urăște lumina [2] . Curvia este aflarea duhorii și dispariția bunei miresme. Curvia este dătătoare de hrană viermelui neadormit și lipsire de viață veșnică. Desfrânarea este maica nesimțirii, și a furtului, și a minciunii, și a jurământului strâmb, a iubirii de argint și a acediei, a mâniei și a întristării, și este strămoașa și maica multor altor rele. Și ca să las de voie deoparte pe cele mai multe, voi spune pe scurt adevărul. Curvia nepocăită și nespovedită este despărțire de Dumnezeu și agonisitoare a judecății, fiindcă pe desfrânați și pe adulteri îi va judeca Dumnezeu[3] . Este depărtarea de viață și moartea sufletului și începutul tristeții celei fără de sfârșit. Dacă desfrânarea este astfel și toate cele ale ei, ce ar putea spune cineva despre adulteri și despre cei ce strică bărbații sau animalele, cei care au pedepsele egale [4] cu vina ucigașilor, potrivit Sfântului Vasile cel Mare? Dar eu despre acestea nu voiesc să vorbesc mai pe larg, că nu pot suferi să întinez această scrisoare cu unele ca acestea. Iar cei care vor să afle despre această spurcăciune, să afle de la cel ce spune că: Oamenii locuitori în Sodoma răi și păcătoși foarte erau înaintea lui Dumnezeu
[5] , pentru aceea se vor pogorî în iad de vii [6] și cetățile lor, cele care erau oarecând ca grădina cea din Eden [7] , acum sunt ca o mare de foc din Persia, izvorând noroi și pucioasă în tot pământul [8] , pământul lor nefiind diferit cu nimic de praf și cenușă, și cei ce vor să afle de aici întinăciunea spurcatului și oribilului păcat. (Sfântul Neofit Zăvorâtul din Cipru )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#10
|
||||
|
||||
|
După cum nu se dă tuturor trupurilor aceeași doctorie sau hrană, ci diferită, după cum sunt și trupurile, sănătoase sau bolnave, tot așa și sufletele se vindecă cu diferite învățături și prin felurite mijloace. Martori ai diferitelor mijloace de vindecare sunt chiar bolile oamenilor. Pe unii oameni îi vindeci cu cuvântul; pe alții îi îndrepți cu pilda vieții tale. Unii au nevoie de bold, alții de frâu. Pe cei leneși și greu de mișcat spre bine, trebuie să-i deștepți cu lovitura cuvântului; iar pe cei peste măsură de înfierbântați cu duhul, pe cei care-s greu de stăpânit în pornirile lor, care-s ca niște mânji iuți ce sar țarcul lor, pe aceștia îi faci mai buni dacă-i strângi și-i oprești cu cuvântul.
Unora le e de folos lauda, altora mustrarea; dar și una și alta la timpul lor; că vatămi dacă lauzi sau mustri fără socoteală și când nu e timpul. Iarăși, pe unii îi îndrepți cu sfatul, pe alții cu mustrarea; dar și aici, pe unii îi îndrepți dacă îi mustri în văzul și auzul lumii, iar pe alții, dacă îi sfătuiești în taină. Că unii obișnuiesc să nesocotească sfaturile date între patru ochi, dar se cumințesc numai când sunt mustrați în public; alții, dimpotrivă, se îndărătnicesc când sunt mustrați în fața lumii, dar se lasă povățuiți de o mustrare făcută în taină și răsplătesc cu supunere dragostea ce li se arată. (Sfântul Grigore din Nazianz )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|