![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Nu iubiți lumea
Pilda despre fiul curvar este una dintre cele mai prețioase pilde ale lui Hristos, dintre cele mai însemnate pentru noi, fiindcă în ea Domnul și Dumnezeul nostru Iisus Hristos ne învață lucrul cel mai important, mai bine zis ce trebuie să socotim noi ca lucrul cel mai important, cel mai prețios, cel mai necesar din viața noastră. De ce fiul curvar a plecat din casa părintească, unde domnea cucernicia, unde totul era curat și sfânt, unde atât tatăl cât și fiul mai mare erau fericiți? Fiului mai mic nu i-a plăcut așa, n-a vrut cucernicie, n-a vrut să-și închine viața lui Dumnezeu, ci a tins către desfătări, căci nu putea suferi gândul că trebuie să slujească lui Dumnezeu în neîncetată rugăciune și în postire. Așadar, iată că a plecat, și a trăit așa cum voia trupul lui: a trăit în dezmăț, și-a tocat tot avutul. Și când a început o foamete cumplită, a început să flămânzească amarnic și a decăzut cu desăvârșire: a început să pască porcii și să trăiască în tovărășia lor. Ar fi fost bucuros să mănânce din hrana porcilor, dar nici aceea nu i se dădea. Iată unde l-a dus slujirea trupului, năzuința spre bucuriile și mângâierile lui. Aceasta este pentru noi o lecție și un avertisment: să nu trăim pentru trup, pentru desfătările și plăcerile pământești, să nu slujim poftelor și patimilor. Altfel nu vom scăpa de o cădere adâncă și de viața între oameni asemănători porcilor: desfrânați, hoți, curve, mitarnici, clevetitori, călcători de jurământ, ucigași. Această pildă ne amintește și cuvintele lui Hristos privitoare la faptul că nu putem sluji și lui Dumnezeu, și mamonei (v. Mt. 6, 24). Trebuie să alegem una din două: fie slujim lui Dumnezeu, fie slujim mamonei, adică bogăției, trupului, patimilor și poftelor lui. Cale de mijloc nu există. Despre asta citim și la marele apostol al lui Hristos, Ioan Teologul: Nu iubiți lumea, nici cele ce sunt în lume. De iubește cineva lumea, nu este dragostea Tatălui întru dânsul (l In. 2, 15). Nu iubiți lumea, nu iubiți bucuriile lumești, nu iubiți plăcerile trupului, fiindcă tot ce este în lume, adică pofta trupului și pofta ochilor și trufia vieții, nu este de la Tatăl, ci din lume este (l In. 2, 16). Ochii noștri ne smintesc prin ceea ce vedem - dacă vedem, de pildă, vreun lucru de rușine sau amăgitor, care ne trage la păcat, dacă vedem cum trăiesc bogații străini de Dumnezeu și începem să-i pizmuim. Iată în ce stă pofta ochilor. Ne molipsim de dragostea de averi, care este rădăcina tuturor relelor (l Tim. 6, 10), fiindcă ea ne împinge la multe fapte rele și nelegiuite, și în cele din urmă, când ajungem la bunăstare lumească, duce la patima cea mai grea - la trufie, care este pierzare duhovnicească. Așa spune Sfântul Apostol Ioan. Ascultați acum cuvintele cuviosului Antonie cel Mare: „Să urăști tot ce este lumesc și odihna trupească, fiindcă ele te-au făcut vrăjmaș al lui Dumnezeu. Omul care are vrăjmaș duce cu el luptă: așa și noi trebuie să ducem luptă cu trupul, ca să nu-l odihnim”. Altundeva, cuviosul Antonie spune: „Nu umblați în urma poftelor ochilor voștri și nu vă moleșiți cu inimile voastre, fiindcă pofta rea strică inima și întunecă mintea. Depărtați-vă de ea, ca să nu mâniați pe Duhul lui Dumnezeu, Care locuiește în voi. Să ne nevoim pentru curăție până la moarte și să ne păzim în tot chipul de poftele spurcate”. Așa vorbea marele sfânt, care și-a închinat întreaga viață numai lui Dumnezeu, așa vorbesc toți nenumărații nevoitori ai bunei cinstiri, pustnici, monahi. Ei și-au urât trupul, au urât toate înșelările, toate smintelile lumii. Ei își mânau trupul ca pe un animal de povară, ca pe un rob leneș și neascultător, și-l istoveau prin post și priveghere, ajungând astfel la stăpânirea duhului asupra trupului, la lucrul despre care vorbește apostolul Pavel în Epistola către galateni: Cu duhul să umblați, și pofta trupului nu o veți săvârși; că trupul poftește împotriva duhului, iar duhul împotriva trupului, și aceștia se împotrivesc unul altuia, încât nu faceți cele ce ați voi... Faptele trupului arătate sunt, și sunt acestea: preacurvia, curvia, necurăția, destrăbălarea, slujirea idolilor, fermecătoriile, vrajbele, sfezile, zavistiile, mâniile, gâlcevile, dezbinările, eresurile, pizmele, uciderile, bețiile, chefurile și cele asemenea acestora, despre care dinainte vă spun vouă, precum am mai și spus, că cei ce fac unele ca acestea împărăția lui Dumnezeu nu o vor moșteni (Gal. 5, 16-18). Sunt oameni care, spre deosebire de sfinți, pentru plăcerea trupească nu se dau în lături de la nimic, nici măcar de la uciderea aproapelui, între acești doi poli se află însă o masă uriașă de oameni care, deși nu săvârșesc nici un fel de fărădelegi și crime, slujesc poftelor trupului, nu imboldurilor înalte ale duhului, între aceștia sunt o mulțime de necredincioși, care preferă să trăiască după rațiunea proprie, să meargă pe calea lor - pe calea largă și bătută, nu pe calea strâmtă și necăjită a lui Hristos. Să ne uităm acum la cei ce umplu bisericile. Ce să spunem despre ei? Vom spune că și mulți dintre ei slujesc, de asemenea, în mult mai mare măsură trupului decât duhului lor, săvârșesc mai mult faptele trupului decât pe cele ale duhului, în numele unora ca aceștia spune apostolul: Pentru că ceea ce fac nu știu, căci săvârșesc nu ceea ce voiesc, ci fac ceea ce urăsc... fiindcă a voi binele este în mine, dar a face binele nu aflu, căci nu fac binele pe care îl voiesc, ci răul pe care nu-i voiesc, pe acela îl săvârșesc (Rom. 7, 15, 18, 19). Ei ar vrea să slujească binelui, dar trupul îi trage în jos; ar vrea să trăiască cu duhul, dar poftele și patimile precumpănesc, ca niște greutăți din fontă. Drept urmare, aceștia trăiesc într-o adâncă schizofrenizare a conștiinței: și spre împlinirea poruncilor năzuiesc, și la împărăția lui Dumnezeu se gândesc, și ar vrea să slujească duhului, nu trupului, însă duhul le este slab, trupul puternic și nu îi lasă să se înalțe la cer, nu-i lasă să trăiască potrivit poruncilor lui Hristos. Iată, Domnul Iisus Hristos arată în pilda Sa tocmai, această împărțire a neamului omenesc. Cu toții ne asemănăm fiului curvar, cu toții năzuim spre plăceri, tuturor ne vine greu să slujim duhului. Nu vrem să postim, nu vrem să ne rugăm vreme îndelungată, nu vrem să ne concentrăm gândurile asupra poruncilor lui Hristos. În fața ochilor noștri nu stă tot timpul Crucea lui Hristos. Nu îl vedem mereu înaintea noastră pe Dumnezeiescul Pătimitor, Care pentru a noastră mântuire și-a vărsat Sângele în chinuri groaznice pe Cruce. Ne rugăm lui Dumnezeu cât ne rugăm, ne amintim de El, după care îl uităm iarăși. Fiul mai mic trăia cu porcii - trăia între oameni decăzuți, cu desăvârșire străini de slujirea duhului. Nu s-ar cuveni oare ca noi să trăim cu cei care sunt mai aproape de Dumnezeu, nu s-ar cuveni să ne dezmeticim la fel ca fiul curvar, să părăsim slujirea trupului și să ne întoarcem din toată inima la Tatăl Ceresc, zicând: „Părinte! Am păcătuit înaintea Ta, iar acum am venit cu pocăință. Primește-mă nu ca pe un moștenitor, ci ca pe un rob al Tău!” Și de vom face asta, se va petrece ceea ce s-a petrecut în pildă: Tatăl Ceresc Se va grăbi să ne întâmpine pe noi, cei ce ne pocăim, ne va îmbrățișa pe noi, curvarii și păcătoșii, ne va ierta totul și va face ospăț de bucurie. Deci, să fim asemenea păcătoșilor care se pocăiesc, și Dumnezeu, Care este Dragostea și Atotiertarea, ne va deschide brațele Sale. Spre El să năzuiască toate gândurile noastre. Lui să îi închinăm toată viața noastră! Amin. 1951 (fragment din Predici la Triod - Sf.Luca al Crimeei)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|