![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
La o ancheta care a durat câteva ore. Inima lui Octav a început să cânte de la sine Rugăcinea lui Iisus. S-a simÈit înconjurat de o sferă protectoare. Devenise imponderabil. Era învăluit de o bună-mireasmă venită din altă lume. Anchetatorii îi puneau întrebări cu duiumul, Octav răspundea, fără să Ètie exact ce răspunde Èi în tot acest interval temporar inima lui cânta Rugăciunea lui Iisus. La sfârÈitul anchetei, plutonierul care asistase la ea i-a mărturisit: âÈefule, dacă ar fi numai o mie de inÈi ca dumneata în Èara asta, praful s-ar alege de securitate!â În închisoarea-spital de la Târgu Ocna se petrece una dintre cele mai frumoase Èi mai emoÈionante scene care vorbesc de la sine despre măreÈia Èi taina legăturii sufleteÈti dintre un om Èi alt om. Este noaptea Învierii. De pe dealul Măgurei coboară credincioÈii cu lumânări aprinse în mâini, cuprinÈi de bucuria învierii Domnului. Valeriu stă Èintuit pe pat de boală. Îl roagă pe Octavian să îi povestească la amănunt ce vede pe fereastră. La un moment dat, toate cuvintele seacă. Nu mai era nevoie de ele. Cuvintele îÈi pierduseră rostul. Octav tace, iar Valeriu priveÈte avid scena - cu mulÈimea credincioÈilor care coboară dealul, ducând la casele lor bucuria învierii lui Hristos- reflectată în ochii prietenului său. În ochii comuniÈtilor, Octav a rămas pe veci un âduÈman al poporului ireeducabilâ, el refuzând avansurile securităÈii de a-l face informator Èi de a-l trimite cu diverse misiuni în FranÈa. De aceea, el este un erou. Într-o epocă a coloanelor vertebrale curbate, Octavian Anastasescu a rămas un om drept. Deranjant - pentru unii- de vertical. Visul lui Octav a fost să treacă nevăzut prin lume.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Suferința, oricât ar fi de grea, nu are alt sens decât curățirea sufletului dornic de mântuire.
(Îngăduiți o paranteză. Recent un cunoscut de-al meu și-a pierdut vederea. O nenorocire, cu adevărat - tată a doi copii mici, om la 45 ani să rămână așa, dintr-odată, complet orb. Nu spun câtă durere acolo... Cât sunt de speriați și de confuzi copilașii... Iar nevasta, sărmana, trebuie să le ducă acum pe toate. Ei, și de parcă nu era de-ajuns, omul a căzut copleșit de durere și s-a apucat să-și ia zilele. Nu a reușit, deocamdată dar sunt semne că perseverează... Fiind rugat să îl ajut cumva, în virtutea experienței mele cu acest gen de nenorociri - suicid, depresie majoră etc. - m-am trezit neputincios înaintea unui om care nu poate crede că există un sens în suferința lui. Asta îl omoară! Lipsa de sens. Și căutînd să îi amintesc de Bunul Dumnezeu am aflat că omul nu găsește sens în suferința lui raportată la Iubirea Domnului. Prin asta, cred, el este cu adevărat nenorocit. Ce-i de făcut în astfel de situații? Cum poți ajuta un om care nu voiește să își interpreteze necazul, pierderea, în cadrul învățăturii Duhului Bisericii? Eu cunosc un singur remediu: rugăciunea pentru acest om, ca Harul Domnului să îi dea adevărata vedere, cea a Soarelui Hristos. Vă rog să îl pomeniți, fraților, la rugăciune - îl cheamă Răzvan și e la ceas de mare deznădejde. Fie-vă milă de copilașii lui și rugați-vă să îi dea Dumnezeu duh de pocăință, inimă înfrântă și smerită...! * Sunt fericit, căci dacă mi-i îngrădită libertatea fizică de către legile omenești, prin zidurile închisorii, Dumnezeu mi-a dăruit libertatea sufletului prin trăirea Iubirii și această libertate este bunul suprem pe care l-aș fi putut câștiga în lumea aceasta plină de deșertăciuni. * Să nu așteptați fericirea să vină din altă parte decât dinlăuntrul vostru, unde sălăsluiește Hristos. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Oamenii care au înțeles câte ceva pe lumea asta, dincolo de nimicurile zilei, au darul de a lămuri prin vorbele și faptele lor mulțime de lucruri în care alții s-au împotmolit, mereu.
Se întâmplă să dai peste vreun cuvânt de-al unui astfel de om și dintr-odată, ceea ce îți stătea, parcă, pe limbă dar nu prindea deloc formulare, se găsește exprimat limpede, succint, înaintea ochilor tăi. E ca un popas de care ai parte, în sfârșit și oarecum surprinzător, după o lungă și anevoioasă căutare. Te odihnește vorba aceluia, te bucură, te izbăvește, cumva. Uneori te dezleagă de multe... * Dar nu se pot bucura de darul oferit de astfel de oameni decât cei care au nevoie de el. Numai călătorul însetat se bucură, într-adevăr, de răcoarea și dulceața izvorului. Doar cel care a trudit, înfometat, e fericit fie și de un codru de pâine. Altora, însă, aceste cuvinte le par goale și ei răspund cu nepăsare. Sau nu răspund în nici un chip. Nu au vreme, nu au dispoziție, sunt mânați sub alte zodii - mai norocoase, poate...:) * Mai spune, așadar, Valeriu: "Alta este viața decât cea pe care și-o închipuie omul. Altul este omul însuși decât ceea ce se închipuie el a fi. Altul este adevărul decât cel pe care și-l imaginează mintea omenească. Adevărul este Hristos, Cuvântul lui Dumnezeu. Căutați să vă apropiați sincer de Hristos și lăsați lumea cu păcatele ei în pace." Dar vor fi mereu unii care vor vor spune "ba nu". Și "ăsta minte" sau "vorbe!". Nu de mult, la o vorbă asemănătoare a unui alt sfânt (anume Starețul Tadei) o cuconiță care se crede savantă în cele teologice și capabilă de argumentații înalte, analiza întreaga viață și operă a Bătrânului și, pe doar una-două pagini, înțeleapta posibil născătoare de prunci, conchidea despre Tadei: "un înșelat". Se întâmpla chiar aici pe forum. Ca urmare, și despre Valeriu și despre alți sfinți și mucenici se va găsi mereu careva dornic și capabil să răstălmăcească vorbele, faptele, viața lor și să îi vadă răsturnat cu totul. Și încă, acești oameni se prezintă ca oameni ai Bisericii, vajnici români, apărători de neam și țară, purtători ai făcliei credinței strămoșești etc. Cât îi va fi iubit unul ca Valeriu pe aceștia! Cu câtă neînțeleasă, cutremurătoare dragoste jertfelnică așa cum numai sfinții știu și pot să o facă. * "Păcatul este a doua răstignire adusă Mântuitorului; acum îl scuipă în față cei ce sunt botezați, acum cununa de spini I-o pun cei ce se numesc creștini, acum Îi dau palme, acum Îi bat piroanele, acum Îl împung cu sulița cei pentru care a suferit batjocoriri și bătăi și pentru care și-a dat sângele pe Golgota." Mă regăsesc ca răstignitor în acest pasaj. Dumnezeu să mă ierte și să ne miluiască pe toți! |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Mulțumiri!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Excelentă este, dacă voim să o numim așa, toată Scriptura.
Numai că folosul atârnă de ceea ce facem noi pe urma întâlnirii cu Scriptura. Folosul vine din lucrarea omului. Sunt atâtea învățături care ar putea fi de folos pe lume! Bunăoară, în pușcării: ce de știință, ce de cunoaștere se perinda pe-acolo... Erau pline temnițele de învățați, de oameni cu adevărat străluciți sau care își etalaseră erudiția și priceperea afară, în societatea pe care o pierduseră. Dar câți au strălucit în adevăr? Sau în Adevăr. Am sesizat la Valeriu Gafencu, la fel ca în cazul altor trăitori creștini, că atât viața cât și cugetările lor par copy-paste din Scriptură. A cunoaște un astfel de om înseamnă, cred, a cunoaște Scriptura vie, concretă, în carne și oase. Dar n-o poți face (cunoașterea asta) decât dacă ești din același aluat... * Ce folos are un om din citirea unor excelente selecții dacă viața lui rămâne captivă în aceleași coordonate lumești ca și înainte de lectură? Ce rol are lectura dacă ea nu declanșează în om o schimbare cât de mică? Lectura poate fi o armă mortală. Dar noi am învățat, se pare, să-i supraviețuim cu brio!....:) |
|
#6
|
|||
|
|||
|
"Alta este viața decât cea pe care și-o închipuie omul. Altul este omul însuși decât ceea ce se închipuie el a fi."
Oare cum să înțelegem această afirmație a lui Valeriu Gafencu? |
|
#7
|
|||
|
|||
|
"Cea mai mare greșeală care s-a făcut în Ortodoxia noastră a fost că politicul a arestat toată atitudinea Bisericii, adică Biserica s-a integrat perfect vieții politice, după cum au fost vremurile.
.... ei nu pot promova acești sfinți, pentru că nu-și pun ei pielea în saramură..." (Părintele Justin Sârbu - "Despre canonizarea sfinților închisorilor") |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Craciunul in inchisorile comuniste - Teodor Danalache - http://www.crestinortodox.ro/craciun...te-127924.html
Nasterea Domnului s-a facut simtita intotdeauna, pretutindeni, indiferent de conditiile sociale exterioare. Astfel, in mari sali de concerte si pe ulite inguste, in marete catedrale si in chilii smerite, in case boieresti si in bordeie de pamant, inaintea sobei sau in temnite inghetate, vestea Nasterii Domnului a strabatut dintotdeauna lumea, intarind pe cei slabi si inviind inimi moarte. Deodata, in aceasta perioada, aproape toti credem ca avem nevoie de mult mai multe lucruri decat in lunile trecute; aceste nevoi inchipuite, care incep inca din vremea postului, incetand abia dupa Boboteaza, ne impiedica adesea sa ne bucuram dupa cuviinta de marele praznic al Nasterii Domnului. In contrast cu lumea noastra, marturisitorii crestini din inchisorile comuniste aveau inainte numai marele praznic. Craciunul in inchisorile comuniste ![]() ![]() Inchisorile din perioada comunista, renumite pentru sistemul lor ateu de conducere, au fost si ele locuri pe unde sarbatoarea Nasterii Domnului nu a trecut fara de urma. Detinutii dreptcredinciosi, iubitori de Biserica si de neam, au fost rupti din familiile lor din motive politice, fiind aruncati in temnite alaturi de ceilalti detinuti de drept comun. Departe de familie si de cunoscuti, unii au trecut la cele vesnice in celulele intunecoase, in vreme ce altii au fost eliberati abia dupa multi ani. Urand cu toata puterea credinta crestina, in preajma sarbatorilor, conducerea inchisorilor si tortionarii se comportau ca niste indraciti, cautand sa distruga pana si cea mai firava urma de demnitate din cei prigoniti. Daca pana in postul Craciunului torturile administrate detinutilor de tortionarii nemilosi cunosteau o oarecare masura, in apropierea marelui praznic si, mai ales, in ajun, acestea deveneau insuportabile, tinzand parca spre nebunie si satanizare. O astfel de tortura aminteste Dumitru Bordeianu, zicand: "In dimineata Craciunului, indata ce a sunat desteptarea la ora sase, Zaharia, unul din tortionarii-pedagogi ai reeducarii a dat ordin ca, de acum incolo, in fiecare dimineata, sa luam pozitie fixa pe prici, iar cei care aveau nevoie sa iasa la urina si scaun, nu o vor mai face la tineta, ci in propria lor gamela pentru mancare." Intre cei condamnati la ani grei de inchisoare s-au numarat si foarte multi copii. Daca cei mai in varsta puteau gasi mai usor puterea de a birui singuratatea si torturile de tot felul, copiilor le-a fost insa cu mult mai greu sa faca acest lucru, trezindu-se deodata singuri, departe de mama si de tata. Desi inofensivi, copiilor li se impunea un program asemanator cu cel al celor mari, avand voie numai o data pe saptamana sa ii vada pe cei veniti in vizita si, doar o data pe luna, sa scrie acasa. Pe cand avea numai cincisprezece ani, Flor Strejnicu se afla pe sine aruncat in inchisoarea de minori din Sibiu. O scrisoare trimisa de acesta mamei sale cu ocazia Craciunului marturisea urmatoarele: "Mama draga, dintre gratii, printre lacrimi si suspine, sarutand nebun, zabrele, cred ca te sarut pe tine; dar, de-odata, fierul rece-l simt pe buze: vai, ce grea este soarta ce desparte pe copil de mama sa." Indiferent de varsta, de sentinta si de locatie, marturisitorii din inchisorile comuniste erau aflati de Craciun luptandu-se mai ales cu gerul si cu foamea. In general, Nasterea Domnului in inchisorile comuniste insemna foamete, frig, murdarie, chinuri trupesti si boli. In pofida tuturor lipsurilor insa, Mantuitorul Iisus Hristos a fost prezent intre detinuti. Precum s-a nascut in ieslea saraca din Betleem, in vremea ce lumea acelei vremi dormea in paturi calde, tot asa, Mantuitorul s-a nascut si in celulele inghetate din inchisorile comuniste, pe cand cei de afara stateau langa sobe si mese calde. Parintele Zosim Oancea, amintindu-se despre un Craciun petrecut in inchisoare, spune: "Iisus a fost totuti prezent in celule: in colindele murmurate, in stransul mainilor, in glasurile tremurande ce rosteau urarea: La multi ani! Pe la ceasul vecerniei din ziua intai de Craciun, cand paznicii au intarziat ceva mai mult pe la caminele lor, a inceput sa rasune, ca intr-o catedrala pravoslavnica, intai mai incet, apoi tot mai plin, Irmosul Nasterii: Ingerii cu pastorii maresc, iar magii cu steaua calatoresc." Atanasie Berzescu, amintindu-se de Craciunul din anul 1952, marturiseste: "In sfarsit semnalul de colinde s-a dat. Noi toti cei din celula, patru la numar, cu expresia fetei din copilarie, cu inima svacnind in piept, cu mainile infipte in zabrele, cu ochii aprinsi scanteind in noapte, incepem colindul "O, ce Veste minunata!", continuand pe aceeasi melodie cu "A venit si-aici Craciunul", colindul lui Radu Gyr. Gardienii bateau disperati cu pumnii si cu picioarele in usi, amenintandu-ne si ordonandu-ne sa incetam. Populatia din Aiud s-a adunat in jurul inchisorii; ascultau uimiti colindul, ca la urma sa cante si ei cu noi. Am trait si am simtit adanc aceste momente sublime. In acele clipe puteau sa se deschida usile toate, gardienii sa ne ucida, ca noua nu ne mai era frica de nimic. Eram in Dumnezeu si Dumnezeu in noi." Cantarile bisericesti si colindele au fost printre singurele izvoare de bucurie si intarire din care detinutii au putut gusta in aceste zile sfinte. Cantarile nu au putut fi oprite prin nici un mijloc de tortura. Amintindu-si de acestea, marturisitorul Dumitru Bordeianu, afirma: "Nu voi uita niciodata clipele de duiosie si de inaltare sufleteasca, cand, din fiecare celula de fete, incepand cu apusul soarelui si pana la stingere, ocupantele ieseau pe rand la geamul celulei si cantau. Nu mi s-a parut vreodata un cantec mai dulce, mai suav, mai inaltator spre cer, decat vocea acestor privighetori inchise dupa gratii. Ceea ce a impresionat pana la lacrimi pe toti arestatii erau cantecele de leagan pe care le cantau mamele ai caror copii nu mai stiau de ele." Ion Ioanid, amintindu-si de Craciunul anului 1952, petrecut in mina Cavnic, marturiseste: "Cand am intrat in mina, in galeriile intunecate care ne devenisera prietene, toata mina a inceput sa rasune de colindele pe care le cantam. Mai bine de o jumatate de ora, nimeni n-a plecat la locul lui de munca si s-au cantat colindele cunoscute de tot romanul, dar si cele cunoscute numai de lumea inchisorilor." La randul sau, parintele Dimirie Bejan, retraind ajunul unui Craciun petrecut in lagar, departe de tara, spune: "In lagarul de la Manastarca, in toate bordeiele ardeau festile, intre ramurile pinilor, pe care atarnau jucarii confectionate din placaj si carton. Pentru cine erau toate aceste nimicuri? Inimile celor ce impodobisera bradul le inchinasera copiilor care, in coltul de sub icoana, alaturi de mamica lor, il implorau pe Mos Craciun sa-l aduca pe taticul inapoi. In lumina opaitului, cantam colindele Pruncului nascut in Betleemul Iudeii. Usor, linistit, ca intr-o poveste spusa de bunic, se depana firul sfintelor amintiri. Ultimul colind aducea roua in ochii tuturor robitilor: Sub fereastra amintirii ne-adunam, sufletul de altadata-l colindam. Cad nametii si pierim, fara cruce, fara tara, velerim! Brazii ard in vatra vechiului catun, noi pornim colindul unui nou Craciun." Chiar si asa, prigoniti, amenintati si torturati, detinutii nu au incetat sa creada si sa nadajduiasca in Dumnezeu. Cum aproape in fiecare celula era inchis cel putin un preot, mirean sau calugar, detinutii puteau cu usurinta sa se spovedeasca, asteptand in curatenie Nasterea Domnului. Cei care nu aveau langa ei un preot se spovedeau in chip minunat, dupa cum marturiseste Ioan Ianolide, zicand: "In ajunul Craciunului ma marturisisem, la semnalul dat in teava caloriferului dintr-o celula unde era un preot. Bucurii ma inundau in cele din adancuri, intelesuri noi se desluseau si cerurile se deschideau uimitor." Colindul "In inima robului", alcatuit de Valeriu Gafencu Pe malul Trotusului canta robii Domnului, injugati la jugul Lui. Dar cantarea lor e muta, ca-i din suferinta multa si-i cu lacrimi impletita. In inima robului, Domnu-si face ieslea Lui, in noaptea Craciunului. Flori de crin din ceruri ploua peste ieslea Lui cea noua si din flori picura roua. Sta un copilas in zare si priveste cu mirare la fereastra de-nchisoare. Langa micul copilas s-a oprit un ingeras, ce-i sopteste dragalas: "Azi, Craciunul s-a mutat din palat, la inchisoare, unde-i Domnu-ntemnitat." Si copilul cel din zare a venit la inchisoare, sa traiasca praznic mare. ![]()
Last edited by crinrin; 18.12.2015 at 17:49:07. |
|
|