![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Deși aș fi preferat să dai oarece atenție în sensul propus de mine, mărturisesc că n-am rămas dezamăgit: verva ta umoristică e din nou de zile mari. Ești teribil când te-apucă criza de umor, iar asta îmi place în mod deosebit la tine. Precum știi. În ce mă privește ținteam, când am scris că îmi pare a găsi dincolo de interpretarea uzuală a expresiei comentate de tine un anume tip de gând, de înțelegere, care apare și în alte forme chiar și în viața sufletească ori duhovnicească - ținteam așadar spre anumite analogii, cel puțin. De nu cumva e chiar mai mult, anume o lege a devenirii care se exprimă la diverse niveluri și în nesfârșite forme. Un caz particular aș găsi imediat la un artist, să zicem la un scriitor. El trece, de obicei, prin etape ale artei lui, așa cum a fost ea dezvoltată în istoria ramurii respective. O face în mod natural, firesc, eventual condus/asistat de un maestru sau își impune exercițiul ca autodidact. Până când își găsește modul propriu de lucru și stilul și simțământul împlinirii și expresia etc., artistul experimentează, nu neapărat într-o ordine identică cu aceea care s-a fixat istoric, o mulțime de așezări pe care le putem ușor găsi la artiștii din epocile precedente. De obicei le părăsește fie pentru că nu se simte împlinit așa în travaliul scrisului fie pentru că nu are succes etc. Cert e că majoritatea artiștilor au repetat, cumva, "filogeneza" artei lor în propria aventură ontologică. Un alt mod de ilustrare a aceluiași raport l-aș găsi chiar în viața de credință. Nu neapărat pentru că unii oameni, cum ar fi de pildă Părintele Rafail Noica sau, de ce nu, Mircea Eliade, au experiat în căutările lor diverse forme ale vieții de credință ci, mai mult încă, la unii oameni în dezvoltarea conștiinței dogmatice sunt parcă recapitulate subiectiv epoci întregi din istoria mântuirii. (Lucru care îi și face pe acești credincioși să înțeleagă în alt mod decât înțeleg eu, de pildă, scrierile VT și NT. Ei trăiesc propriu-zis istoria poporului evreu, în unele aspecte ale ei, cel puțin; experiază situații cu totul asemănătoare cu ale unor drepți ca Iov, ori ca Avraam etc., au parte de o întoarcere a fiului risipitor ș.a.m.d.) Nu mai spun de aceia care, parcă, într-un apogeu al recapitulării istoriei mântuirii L-au reprezentat, se spune uneori, pe Însuși Domnul. Așadar, acest gând "ontogeneza repetă filogeneza" ar putea fi, dincolo de limitările stricte la problematica evoluționismului, o sursă posibilă de analogii și înrudiri cu alte aspecte ale vieții omenești și chiar cu unele experiențe din viața de credință. Cam asta țineam să adaug și eu, în paralel (poate chiar ușor în opoziție) cu succesul pe care îl aveți deja în mânuirea zdrobitorului de vrăjitoare!..:) Last edited by Ioan_Cezar; 11.08.2015 at 03:19:05. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Cât privește arta plastică, la care ai ales să te referi, aș face distincție între reacția elevului mediu la întâlnirea cu lucrarea de artă și istoria însăși a culturii. Sunt două realități omenești mult diferite, deși cu posibilitatea de a interacționa uneori. Faptul că liceanul (ori alt om) nu se prea descurcă între "taurii" proveniți din epoci diferite, e una. Iar faptul că arta și artiștii evoluează, e alta. E posibil ca un om să nu sesizeze o mișcare a spiritului în planul artei sau să o prelucreze prost. Aceasta însă nu înseamnă că roata istoriei artei nu se mișcă doar pentru că unii oameni nu pot cunoaște aceasta.
Sunt multe lumi care se întretaie în artist și în relațiile lui cu lumea. Pictorul, poetul, compozitorul (nu includ aici, în mod intenționat, pe iconar) - tot atâtea locuri unde se varsă ape și lumini, precum și noroi, sânge și vome și unde, prin tainica metamorfoză dinlăuntrul omului creator rodesc alte și alte lucruri și zări... Sunt nenumărate constrângeri, neștiute simțăminte, aspirații, întrezăriri, reușite și ratări... Iar printre acestea toate, artistul zămislește, cel puțin în planul meșteșugului ori al produsului finit, obiectivat, al activității creatoare (care și acesta, la rândul lui, rămâne doar un factor al întâlnirii estetice, dintre artist-operă-public), în cadrele prefigurate deja înaintea lui de către predecesori. Saltul la un nou nivel artistic sau la altă modalitate de ființare artistică presupune un travaliu adeseori uriaș în care omul creator se confruntă, fertil, cu predecesorii lui, cu aceleași tendințe omenești pe care le-au avut și ei și pe care le-au concretizat așa cum se poate constata din istoria artei. Am văzut o serie de comparații între pictori pe mai multe criterii. Nu știu cât de relevante sunt, chiar dacă omul care făcea comparația era, printre alții, Salvadore Dali. Dar criteriile sunt comune, cu toții au dat examen la aceleași probe. Tehnic, cel puțin. În planul măiestriei de realizare a produsului concret. Iată deci o continuitate între artiști, care poate fi evaluată și apreciată comparativ, lăsînd loc de planuri cu ierarhii diferite. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
La Altamira s-a descoperit cea mai interesanta pestera cu picturi rupestre. Picturi rupestre se descoperisera deja in multe locuri, precum Lascaux. Totul a inceput in 1879, adica o suta de ani dupa Caderea Bastiliei (republicanii numesc acele crime "Cucerirea Bastiliei"). In 1879 religia evolutionista era bine instalata atat in Anglia, tara de provenienta a Profetului Darwin, cat si in Franta republicana, masona si iluminista, care avea cvasi-monopolul stiintific in privinta paleontologiei. Atunci, in 1879, un arheolog amator, pe nume Marcellino Sautuola, a descoperit o pestera in preajma localitatii Santader din Spania. Sautuola cunostea bine pesterile franceze cu picturi rupestre, care datau din vremea ultimei glaciatiuni, cand oamenii se retrasesera in pesteri. Sautuola si-a dat seama ca noua pestera descoperita este cu mult anterioara. Dar, dupa cum spune ziaristul Graham Hancock care a studiat enorma opozitie pe care ideologia cu pretentii de stiinta a ridicat-o in fata uluitoarei descoperiri, Sautuola, care a avut incontestabil dreptate in datarea lui, a comis trei erori atunci cand si-a comunicat descoperirea mediilor universitare. Prima era aceea ca era spaniol. A doua era ca a facut descoperirea in Spania. A treia fiind ca era amator. Pentru nefericitul arheolog amator, epocala descoperire pe care a facut-o la Altamira a insemnat inceputul unui lung calvar, care se va termina numai cu moartea lui, in 1898. Timp de ani de zile, asa-zisii oameni de stiinta francezi au tipat: "impostura!". Timp de ani de zile, cu incrancenare si rea credinta specifica falselor religii, universitarii francezi au continuat sa submineze descoperirea si pe autorul ei. Au fost urmati de universitarii spanioli, care nu doreau sa ii supere pe confratii francezi care isi castigasera preeminenta. Dar, in afara de orgoliul national si nationalist, care sa fi fost motivul pentru care "oamenii de stiinta" au avut asemenea incrancenare, pe care nu o avusesera, totusi, fata de escroci patenti precum Richard Dawson ? Adevarul e ca picturile de pe peretii grotei erau prea frumoase. Mult mai fin executate decat cele posterioare, de la Lascaux, care pareau contrafaceri moderne ale lor. Avand ca autor pe "omul maimuta", omul epocii Neanderthal, picturile rupestre de la Altamira dovedesc o perfectiune artistica si un grad de stapanire a mestesugului care fac ca dogma evolutiei sa fie pusa in discutie. Si "oamenii de stiinta" au preferat sa nege ceea ce vad, decat sa o puna in discutie. Ziaristul citat scrie: "Daca operele de arta descoperite ar fi fost primitive, deformate, rau executate, nimeni nu ar fi considerat ca sunt in dezacord cu teoria evolutiei. Dar, era vorba de opere rafinate, care puteau fi cu usurinta asimilate unor opere contemporane. Cine putea crede ca asemenea opere au fost concepute si realizate de trogloditi, de oamenii primitivi ai cavernelor, care inca nu descoperisera roata ?" Pana la urma, primul om de stiinta cu greutate in lumea universitara care a recunoscut autenticitatea descoperiririi a fost Henri Breuil. Preot catolic si paleontolog de anvergura mondiala, ca si Teilhard de Chardin, Breuil a primit supranumele de "Papa preistoriei". Chiar si Breuil a recunoscut cumva din varful buzelor, acest lucru nereusind sa il faca sa puna in discutie credinta sa evolutionista. Sa admiram, impreuna, arta Omului Cavernelor. Mult mai multe imagini se pot gasi pe net. ![]()
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 22.08.2015 at 09:48:08. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Acuma, dumneavoastră ați publicat o imagine despre care susțineți că este "arta omului Cavernelor", dar care, la o sumară căutare pe net, descoperim că este "A modern interpretation of a bison from the Altamira cave ceiling". Cum era aia cu bârna și paiul ?
__________________
"If you take the Christian Bible and put it out in the wind and the rain, soon the paper on which the words are printed will disintegrate and the words will be gone. Our bible IS the wind and the rain." Herbalist Carol McGrath as told to her by a Native-American woman. "Laudato si, mi Signore, per frate Uento et per aere et nubilo et sereno et onne tempo, per lo quale, a le Tue creature dài sustentamento" - Sfântul Francisc de Assisi |
#6
|
|||
|
|||
![]()
E doar o poză făcută de unul care a stat cu ochii pe pereți în peștera Altamira și pe care a prelucrat-o apoi nevastă-sa, în Photoshop pe un laptop performant, când ședea sub cască la coafor.
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dar, pentru dv si pentru oricine doreste sa vada fotografii de pe peretii de la Altamira, iata aici: ![]() sau aici: ![]() sau inca: ![]() Eu credeam ca dv vreti sa replicati vreun motiv pe care sa il considerati valabil pentru care descoperirea de la Altamira a fost omologata de "cercetatori" la vreo cateva decenii dupa ce a murit autorul, in timp de "descoperirea" escrocului de la Piltdown a fost omologata pe loc. Vreau sa spun, vreun alt motiv decat orbirea data de dogma evolutiei.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Domnule Dragomir, eu știu că în albumele de artă se găsesc, cel mult, reproduceri, cât mai fidele, ale originalelor; în epoca fotografiei color, se găsesc chiar.... fotografii. O spun în cunoștiință de cauză: tatăl meu este artist plastic și am trăit o viață printre albume de artă. În niciunul nu-mi amintesc să fi văzut o "interpretare modernă" publicată cu titlul de original. De altfel, chiar din fotografiile pe care le-ați postat se poate vedea diferența între originale și "interpretarea modernă", făcută din condei sau din photoshop, pe care în prima postare ați încercat s-o strecurați drept "arta omului cavernelor". Concluzia, deci, este inevitabilă: ați înfățișat o imagine drept altceva decât este. În cazul lui Ernst Haeckel numeați această practică escrocherie. O diferență, totuși, ar fi: Ernst Haeckel și-a cerut, la un moment dat, scuze.
__________________
"If you take the Christian Bible and put it out in the wind and the rain, soon the paper on which the words are printed will disintegrate and the words will be gone. Our bible IS the wind and the rain." Herbalist Carol McGrath as told to her by a Native-American woman. "Laudato si, mi Signore, per frate Uento et per aere et nubilo et sereno et onne tempo, per lo quale, a le Tue creature dài sustentamento" - Sfântul Francisc de Assisi |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Daca dl Dragomir vrea sa se considere vas de lut din mocirla primordiala creionat de mana arhitectului in timp ce se privea in oglinda, atunci drum bun ... pavat, cale batuta...
Intre suflet invesmantat in marmura si maimuta marghioala, prefer mormant varuit ... Consider ca ziua 7 inca nu a venit iar "adam" inca nu a fost creat dar se pare ca lut e destul chiar si pentru foc. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
http://www.scientia.ro/biologie/evol...volutie-3.html
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|