![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
In niciun caz nu trebuie ca soții să-și îngăduie grosolănii, violențe și jigniri. Adeseori, un mare rău în relațiile conjugale este reprezentat de limba neînfrânată, atunci când soții, aprinși de mânie, își aruncă unul altuia jigniri de tot felul. Rănile lăsate în suflet de aceste săgeți verbale sângerează apoi multă vreme. Cartea Sfântă pune pe seama cuvântului următoarea însemnătate: „Cei nechibzuiți la vorbă sunt ca împunsăturile de sabie, pe când limba celor înțelepți aduce tămăduire” (Pilde 12, 18). Când se aprinde răutatea, mai bine să taci puțin și să te liniștești (să iei apă în gură), iar pe urmă, rugându-te, să spui pe un ton binevoitor ceea ce poate să aducă folos.
Este mai bine ca tiradele de reproșuri și de „predici” să fie înlăturate printr-un singur cuvânt magic: „Iartă-mă!”, care, de altfel, este foarte greu de rostit. În general, trebuie spus că mediul familial reprezintă condițiile în care omul învață să trăiască virtuos. Soții trebuie să vadă în căsătoria lor tocmai asta: o școală de viață creștină. Iar școala nu este întotdeauna ușoară... (Episcopul Alexandru Mileant)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Să zicem: „Bine ați venit, greutăților! Mult câștig duhovnicesc îmi aduceți! Ați venit să mă umpleți de harul lui Dumnezeu, de puterea Domnului... Ce sunteți voi, greutăților, în fața Crucii lui Hristos?”. Așadar, vă rog, greul să-l vedem ca pe ceva ușor și ispita ca pe un prilej de câștig duhovnicesc! Dacă vreunul dintre voi întâlnește o ispită, spre exemplu, cineva se poartă urât față de voi sau nu vă vorbește frumos, să zică: „Uite, ce bine! Îți mulțumesc, Dumnezeul meu! Ai îngăduit aceasta, ca eu să mă pot cunoaște mai bine pe mine însumi”.
Greu este să absolvim o universitate, o academie sau să învățăm două-trei limbi străine, dar ca să coborâm Cerul în inimile noastre e foarte ușor. Este de ajuns numai să vrem. Părintele Eusebiu Giannakakis
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Părintele Eusebiu era îngăduitor, dar și aspru, acolo unde trebuia. Spre exemplu, atunci când, în Ioc de pocăință, de părere de rău, vedea egoism și duh pretențios, răspundea: – Acestea pe care le spui tu acum, îți deschid cumva porțile Raiului? Nemulțumirea ascunde în spatele ei egoism. Dumnezeu nu te va întreba dacă te-au iubit ceilalți. Tu îi iubești?... Și dacă îți va spune Dumnezeu într-o zi că nu ai dreptate? Pune-ți jos sinea egoistă și lovește-o cu putere... Să ne luptăm cu sinea noastră. „Netrebnico!”, să-i zicem. Să ne fie silă de sinea noastră. Să vezi atunci, se revarsă iubirea peste toți oamenii!
Egoismul dărâmă toate virtuțile, ca un buldozer. Nemaipomenit de bine este să avem simțământul că suntem un nimic. Altfel, dacă noi credem că avem virtuți, fie și numai puțin, ne umflăm de egoism... De egoism nu numai să ne fie silă, ci să-I și urâm... Domnul este întotdeauna alături de sufletul smerit. Părintele Eusebiu Giannakakis
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Rugăciunea dă cunoștință sufletului despre el însuși, prin faptul că se face oglindă în care el însuși se privește. Dar rugăciunea se face oglindă sufletului prin faptul că i-o ține în față Dumnezeu, sau harul Duhului. Sufletul singur nu și-o poate ține. Rugăciunea, ca și oglinda, are un suport obiectiv. De aceea sufletul, văzându-se pe sine în rugăciune, are totodată conștiința că e ținut în legătură cu Dumnezeu. Sufletul se cunoaște însă în rugăciune cu toate stările și pornirile lui bune și rele. Dar vede în același timp și simplitatea lui fără chip, dacă s-a ridicat la curăția de toate legăturile cu lucrurile. Absorbirea în vederea acestei taine negrăite a sale produce în el o tăcere despre toate, o tăcere despre el însuși și o copleșitoare uimire.”
Părintele Dumitru Stăniloae
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Ați auzit de unii care se numesc vegetarieni. Ei nu sunt postitori, ei își îngrijesc în felul acesta sănătatea. Ar fi bine să mâncăm toți numai verdețuri, dar Dumnezeu nu a spus asta. Dumnezeu a spus să ne abținem într-un anumit scop, căci măsura tuturor lucrurilor este Iisus Hristos. Pentru că El a venit și a probat tot ce poate să facă firea omenească. A suferit, a luat asupra sa, a văzut, a verificat. De aceea, nu putem spune că El a putut posti 40 de zile pentru că era Dumnezeu și nu ne-a depășit pe noi, pentru că n-a depășit cu firea ceea ce era firesc. Moise a postit 40 de zile, Hristos tot 40 de zile. Dumnezeu Iisus Hristos a postit cu firea omenească, nu cu firea dumnezeiască, firea dumnezeiască neavând nevoie de post, nici neputând posti sau suferi.
Preot Nicolae Tănase
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Rugăciunea este o puternică legătură între om și Dumnezeu. Rugăciunea e un mare har dat omului de Dumnezeu. Rugăciunea este cap a toată bunătatea, e un mare folos duhovnicesc și trupesc, e mântuire de tot ce-i rău, e scară la Împărăția lui Dumnezeu, la Ceruri, e cale la viață, la fericirea vremelnică și veșnică. Rugăciunea făcută în Duh și adevăr înaripează și înalță sufletul nostru sus, sus, până la Dumnezeu, cu Care îl unește. Prin rugăciune, noi cerem de la Dumnezeu: iertare păcatelor, milă, pace și har, știind că fără ajutorul lui Dumnezeu nu putem face nimic (Ioan 15, 1-5). Prin rugăciunea făcută în Duh și adevăr, noi stăm de vorbă cu Dumnezeu. Așa au vorbit: drepții, patriarhii, proorocii, împărații în Vechiul Testament și Mântuitorul cu sfinții Apostoli și urmașii lor în Noul Testament, până astăzi și cât va fi lumea aceasta.
Protosinghel Nicodim Măndiță
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Calea creștinului este în felul următor: La început omul este atras de Dumnezeu cu Harul Său. După ce este deja atras, atunci începe lunga perioadă de încercare. Sunt puse la încercare libertatea omului și încrederea sa în Dumnezeu ‒ care este pusă la o probă „dură”.
La început, cererile către Dumnezeu, mici sau mari, chiar și rugămințile ce abia sunt formulate, sunt împlinite de obicei de către Dumnezeu într-un mod grabnic și minunat. Însă atunci când vine perioada de încercare, atunci toate se schimbă și parcă Cerul se închide și devine surd la toate rugămințile. Pentru creștinul înflăcărat, toate în viața sa se fac cu greutate. Comportamentul oamenilor față de el se înrăutățește, încetează să-l mai cinstească. Ceea ce îngăduie la alții, la el nu îngăduie, munca sa este plătită, aproape totdeauna, cu mai puțin decât se cuvine, trupul său este predispus cu ușurință bolilor. Natura, oamenii, toate se întorc împotriva sa. Cu toate că harismele sale firești nu sunt mai prejos decât harismele celorlalți, nu află condiții favorabile să le folosească. Pe lângă acestea, suferă multe atacuri de la puterile demonice, iar punctul culminant este nesuferita mâhnire pricinuită de dumnezeiasca părăsire. Atunci pătimirea (πάθος) sa ajunge la culme, pentru că omul în întregime este rănit pe toate planurile existenței sale. Dumnezeu îl părăsește pe om? Este cu putință aceasta? Și totuși, în locul trăirii apropierii lui Dumnezeu, vine în suflet sentimentul că Acela este infinit, inaccesibil, departe, dincolo de lumea astrală și toate invocările adresate Lui se pierd în imensitatea lumii spațiale. Sufletul își intensifică lăuntric strigătul său către El, dar nu vede încă nici ajutor, nici luare-aminte. Atunci toate devin împovărătoare. Toate se izbutesc cu o osteneală nespus de mare. Viața se umple de chinuri și în om se naște simțământul că asupra sa lovește blestemul și mânia lui Dumnezeu. Dar când vor trece aceste încercări, atunci va vedea cum purtarea de grijă minunată a lui Dumnezeu l-a păzit cu mare grijă în toate aspectele vieții sale. Experiența milenară, care se predă din generație în generație, spune că atunci când Dumnezeu va vedea credința sufletului nevoitorului pe care o are pentru El, așa cum a văzut credința lui Iov, îl va povățui prin abisuri și la înălțimi, care nu sunt accesibile altora. Cu cât mai deplină și mai puternică este credința și încrederea omului în Dumnezeu, cu atât mai mare este și măsura încercărilor, precum și deplinătatea experienței, care poate ajunge la o mare măsură. Atunci i se arată limpede că a ajuns la limitele peste care nu poate trece omul. (Arhimandrit Sofronie Saharov)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|