Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 20.07.2015, 01:15:14
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
"Binevoitorii" din această categorie se adaptează cu ușurință nevoilor victimei livrându-i cu precizie minciunile preferate...
Ar reieși, printre altele, că e lucru bun să-i trântești omului verde-n față ceea ce crezi despre el, "adevărul" - tocmai ca exprimare a faptului că îți pasă la modul curat, "sincer", "autentic" de el. Hîm...
Eu unul nu am motive să mă încred în acest mod de a arăta că îți pasă. Am văzut prea multe cazuri de oameni răniți, striviți chiar de grosolănia și nesimțirea patologice ale interlocutorilor lor care jucau rolul de "binevoitori autentici". În fond, buldozere agresive care nu își pot îndrepta lucrarea pe propriul ogor către blândețe și pricepere în relația cu semenii. Asta presupunînd și informare sistematică (studiu, căutarea de a înțelege, exercițiu etc.).

*
Încercările unei relații de compasiune binevoitoare (postura de "îmi pasă") trec mereu prin scanarea atentă a posturilor din triunghiul dramei.
Cred că o relație centrată, ca atitudine, pe nevoile și slăbiciunile/neputințele/nedesăvârșirile semenului (nu neapărat pe satisfacerea acestor nevoi oricum și oricînd și în nici un caz prin martirajul ușuratic de sine) este cea mai potrivită pentru starea de "îmi pasă". Deși aici pericolul de a pica în postura Salvatorului e foarte mare.
Și mereu îmi pare că oamenii se reped să ajute, chipurile, înainte să se asigure că au cercetat bine pe aproapele, că au înțeles bine care îi sunt adevăratele așezări sufletești, limitele, posibilitățile, resursele etc. Și înainte de a cerceta cu atenție propriile posibilități, propriile limite.
Problema, ar mai fi pentru mine și aceea că noi, oamenii "sufletești", avem de obicei mai multe nevoi active simultan (adeseori conflictuale în mod reciproc) și, afară de cazul când una dintre nevoi este prea intens neîmplinită (frustrarea a trecut peste limitele de gestionare), se ridică mereu întrebarea: cum va reacționa omul când împlinirea unei nevoi va intra, eventual, în conflict cu o alta? - pentru că majoritatea dintre oameni sunt în mod complex și puternic conflictuali. Lăuntric, vreau să spun, mai întâi...
Și cum va opera el cu intervenția ta, dacă e plin de neputință și răni? Nu-i va fi, eventual, chiar mai rău decât înainte să intervii?
Unii vor atenție. Ei cred că a-ți păsa de ei înseamnă în primul rând să le acorzi atenție. Mereu, la orice gest al lor, dacă se poate. Eventual sub forma unor aplauze. Sunt atât de centrați pe obținerea atenției în varianta ei gratificantă laudativ încât uneori fac orice pentru a o obține... Dar tocmai a le hrăni această nevoie mărită/exagerată de atenție poate fi un gest dăunător. E drept că ai arătat că îți pasă, însă modul în care ai practicat aceasta e dăunător, de fapt, semenului. Poate că e de ajuns, în astfel de cazuri, o simplă încuviințare discretă... Ar putea să dea de gândit...

*
Îmi pasă de un om și atunci când mă străduiesc, cât de cât, să îi cunosc personalitatea în mod decent, cuminte, respectuos. (Era să zic smerit...) Și să iau în calcul eventualele consecințe care ar apărea ca urmare a acțiunii mele (verbală, "practică", prin alte mijloace de expresie - inclusiv artistică) asupra lui, ținînd cont de tendințele active în personalitatea lui. Desigur, nu e sarcina mea să gestionez toate consecințele posibile (asta ar însemna, printre altele, că îl desconsider pe omul în cauză precum și pe Dumnezeu Cel Proniator), însă e datoria mea să arunc măcar o privire în direcția asta, în scop profilactic.

*
A-ți păsa înseamnă, în ultima instanță, cred: a lăsa pe Dumnezeu să lucreze în viața omului de care îți pasă și în relația cu el. A face un loc cât de mic și Domnului în intervenția pe care tu crezi și vrei să o ai, mintal sau acțional efectiv (concret) în relația cu un alt om. A nu interveni singur, doar după mintea ta. A interveni din starea de rugăciune, dacă ai. Și din oarece ascultare sau, măcar, din împărtășirea cu semenii care ar putea constitui o conștiință superioară ție...
Iubiți-vă, spunea poetul persan, parcă, dar nu uitați să lăsați un loc cât de mic, între voi, ca să danseze acolo vânturile Cerului...

Last edited by Ioan_Cezar; 20.07.2015 at 04:21:51.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 20.07.2015, 03:24:46
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit



"Nu-mi place să cer nimic, as™a că, de cele mai multe ori prefer să tac chiar dacă as™ putea spune că mă doare, că mi-e gol, sau că pur s™i simplu as™ avea nevoie de o îmbrăt›is™are... Dar eu tac... tac s™i as™tept... căci s™tiu că oamenii cărora le pasă cu adevărat de tine pot simt›i s™i singuri golul dinăuntrul tău s™i fără să te plângi sau să le ceri să te cuprindă în brat›e..."
Reply With Quote
  #3  
Vechi 21.07.2015, 02:11:59
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Ar reieși, printre altele, că e lucru bun să-i trântești omului verde-n față ceea ce crezi despre el, "adevărul" - tocmai ca exprimare a faptului că îți pasă la modul curat, "sincer", "autentic" de el. Hîm...
Eu unul nu am motive să mă încred în acest mod de a arăta că îți pasă. Am văzut prea multe cazuri de oameni răniți, striviți chiar de grosolănia și nesimțirea patologice ale interlocutorilor lor care jucau rolul de "binevoitori autentici". În fond, buldozere agresive care nu își pot îndrepta lucrarea pe propriul ogor către blândețe și pricepere în relația cu semenii. Asta presupunînd și informare sistematică (studiu, căutarea de a înțelege, exercițiu etc.).
Apreciez comentariul tău, dar te rog să asamblezi fragmentul înapoi în contextul său, ca să-l înțelegi mai aproape de ceea ce vrea să spună. În niciun caz că opțiunea corectă ar fi contrariul, o altă formă de abuz și anume sinceritatea agresivă și sufocantă. Dacă n-a fost înțeles corect paragraful cu pricina, de vină e probabil stângăcia mea în a schița portretul robot al veritabilului manipulator al cărui prototip metafizic este Vrăjmașul în-ființării oricărui bine, cât de mic.

Dozajul potrivit al adevărului, cred eu, se stabilește conform situației "ipostatice". Prescripțiile generale au și aici, ca întotdeauna în relațiile dintre persoane, valoare de reper ideal, așa cum e inclusiv canonul în Biserică. Însă adevărul nu poate lipsi niciodată, chiar dacă se mai întâmplă să și doară puțin.

Întra-adevăr Gibrain arată o cale a înțelepciunii înalte când spune prin gura "Profetului" său "lăsați loc vânturilor Raiului să danseze între voi", adică adierilor Duhului libertății . Cine-și găsește însoțirea potrivită pe o asemenea cale, pe care merg laolaltă împăcate între ele, iubirea emițătorului și libertatea receptorului în ambele sensuri, nu mai are de ce să propună dileme tâmpite pe forum, așa cum fac eu pe topicul de față.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 21.07.2015 at 02:46:43.
Reply With Quote
Răspunde