![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Ce credeți, cum e mai rău?
Să nu-ți pese de nimeni și de nimic, trecând prin viață ca un iceberg plimbat de curenții veacului încoace și încolo? sau Să-ți pese chiar și atunci când faptul de a-ți păsa este întâmpinat cu mare nepăsare? Merită să ne pese de cineva? Merităm să-i pese cuiva de noi?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cu cat ne pasa mai mult de ceilalti cu atat primim mai multa binecuvantare de la Dumnezeu. Ne include in lucrarea Lui. Pentru ca Lui ii pasa de toti, indiferent de ceea ce crede fiecare, indiferent cat de pacatos este omul. O simtim ca o putere care curge in noi, pentru ca inima Lui si inima noastra incep sa bata la unison. Citat:
Este un proces reglat prin cauza-efect.
__________________
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Categoric prima varianta.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mi-am adus aminte de asta citind despre iceberg... A te însoți în cele rele nu este un fel sănătos de a-ți păsa. Cât de manipulate pot fi bietele cuvinte, sau cât de des folosite pentru a manipula, influența într-un anumit sens! Când faceți asta, cum puteți fi siguri că aveți dreptate? Sau că sunteți de partea Adevărului? (Reper: "Dumnezeu se află ascuns în poruncile sale."- Sfântul Marcu Ascetul) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mulțumesc tuturor pentru postări.
"Îmi pasă..." poate fi un paravan perfect pentru a atrage pe cineva în capcana falsei siguranțe afective, mai ales atunci când beneficiarul atenției se află în derivă existențială. "Binevoitorii" din această categorie se adaptează cu ușurință nevoilor victimei livrându-i cu precizie minciunile preferate, construind astfel o complexă pânză de paianjen a dependențelor morale, emoționale și fizice. Probabil poți să-ți dai seama că ești de partea Adevărului atunci când respecți libertatea persoanei de care îți pasă până într-acolo încât să-i accepți nepăsarea și dorința de a sta departe de grija ta, chiar dacă știi foarte bine că libertatea ei e egală lungimea lanțului unui ocnaș încătușat de propriile sale limite. E o altă discuție modul cum selectează unii din "ceea ce învață Domnul" doar ingredientele pentru spoiala de confort psihologic în care le place să-și camufleze incapacitatea de a se maturiza. Mă interesează mai mult experiența și înțelegerea pozitivă a tot ceea ce înseamnă "îmi pasă" de pe poziția celui ce dăruiește, nu neapărat aplicațiile subversive ale "bunăvoinței". Dar asta nu înseamnă că nu sunt atent la orice poziție exprimată pe acest topic.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 11.07.2015 at 07:17:48. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
"Imi pasa..." este o dispozitie interioara care, de obicei, nu se manifesta spontan.
Este o calitate, care, ca oricare alta, trebuie antrenata. In primul rand, ar trebui sa realizam ca este cea mai importanta calitate pe care ar trebui sa o dobandim. Pana ajungem la aceasta convingere, evaluam repetat beneficiile (rezultate din aceasta virtute) si dezavantajele (daca ne lipseste). Tactica psihologica de a trezi aceasta caldura speciala in inima poate fi una mai complexa - daca avem multe obstructii interne (traume in relatiile cu ceilalti, tendinte egocentrice accentuate...) sau foarte simpla daca deja o simtim ca pe o scanteie. Oricum, cultivarea ei este o arta. O adaptare a perspectivei fata de celalalt prin diferite forme de rationament interne. Este un mestesug care se invata, de preferat cu cineva experimentat. Dar daca nu avem invatator trebuie sa ne straduim singuri, dupa puterile noastre.
__________________
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
De multe ori "ne pasa..." de ceilalti doar atunci cand obtinem un anumit beneficiu.
Este o forma de relatie "contaminata" de interes propriu. Forma virtuoasa presupune doar bucuria de a-l sti pe celalalt fericit. Atat. De a nu astepta nimic la schimb. De a nu-i ingradi libertatea de miscare si decizie. Cand se asteapta ceva la schimb, fondul relatiei este una de troc, de crearea unei obligativitati. Limitam libertatea celuilalt. Dragostea curata nu poate exista intr-o astfel de interactiune.
__________________
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sunt însă și situații când îți pasă, te implici, dar există și durere; altfel spus, atunci când îți pasă, îți asumi cumva și durerea celuilalt. Acum am în minte exemplul a două dintre prietenele mele, ambele implicate în activități de ajutorare a copilașilor bolnavi de cancer. Se atașează de copii, povestesc despre ei și apoi sunt zile în care li se citește durerea pe chip. Sunt zile în care încă un copilaș a plecat la Domnul, după multă suferință.
__________________
"Fiți întelepți ca șerpii și nevinovați ca porumbeii" (Matei 10, 16-22) |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu unul nu am motive să mă încred în acest mod de a arăta că îți pasă. Am văzut prea multe cazuri de oameni răniți, striviți chiar de grosolănia și nesimțirea patologice ale interlocutorilor lor care jucau rolul de "binevoitori autentici". În fond, buldozere agresive care nu își pot îndrepta lucrarea pe propriul ogor către blândețe și pricepere în relația cu semenii. Asta presupunînd și informare sistematică (studiu, căutarea de a înțelege, exercițiu etc.). * Încercările unei relații de compasiune binevoitoare (postura de "îmi pasă") trec mereu prin scanarea atentă a posturilor din triunghiul dramei. Cred că o relație centrată, ca atitudine, pe nevoile și slăbiciunile/neputințele/nedesăvârșirile semenului (nu neapărat pe satisfacerea acestor nevoi oricum și oricînd și în nici un caz prin martirajul ușuratic de sine) este cea mai potrivită pentru starea de "îmi pasă". Deși aici pericolul de a pica în postura Salvatorului e foarte mare. Și mereu îmi pare că oamenii se reped să ajute, chipurile, înainte să se asigure că au cercetat bine pe aproapele, că au înțeles bine care îi sunt adevăratele așezări sufletești, limitele, posibilitățile, resursele etc. Și înainte de a cerceta cu atenție propriile posibilități, propriile limite. Problema, ar mai fi pentru mine și aceea că noi, oamenii "sufletești", avem de obicei mai multe nevoi active simultan (adeseori conflictuale în mod reciproc) și, afară de cazul când una dintre nevoi este prea intens neîmplinită (frustrarea a trecut peste limitele de gestionare), se ridică mereu întrebarea: cum va reacționa omul când împlinirea unei nevoi va intra, eventual, în conflict cu o alta? - pentru că majoritatea dintre oameni sunt în mod complex și puternic conflictuali. Lăuntric, vreau să spun, mai întâi... Și cum va opera el cu intervenția ta, dacă e plin de neputință și răni? Nu-i va fi, eventual, chiar mai rău decât înainte să intervii? Unii vor atenție. Ei cred că a-ți păsa de ei înseamnă în primul rând să le acorzi atenție. Mereu, la orice gest al lor, dacă se poate. Eventual sub forma unor aplauze. Sunt atât de centrați pe obținerea atenției în varianta ei gratificantă laudativ încât uneori fac orice pentru a o obține... Dar tocmai a le hrăni această nevoie mărită/exagerată de atenție poate fi un gest dăunător. E drept că ai arătat că îți pasă, însă modul în care ai practicat aceasta e dăunător, de fapt, semenului. Poate că e de ajuns, în astfel de cazuri, o simplă încuviințare discretă... Ar putea să dea de gândit... * Îmi pasă de un om și atunci când mă străduiesc, cât de cât, să îi cunosc personalitatea în mod decent, cuminte, respectuos. (Era să zic smerit...) Și să iau în calcul eventualele consecințe care ar apărea ca urmare a acțiunii mele (verbală, "practică", prin alte mijloace de expresie - inclusiv artistică) asupra lui, ținînd cont de tendințele active în personalitatea lui. Desigur, nu e sarcina mea să gestionez toate consecințele posibile (asta ar însemna, printre altele, că îl desconsider pe omul în cauză precum și pe Dumnezeu Cel Proniator), însă e datoria mea să arunc măcar o privire în direcția asta, în scop profilactic. * A-ți păsa înseamnă, în ultima instanță, cred: a lăsa pe Dumnezeu să lucreze în viața omului de care îți pasă și în relația cu el. A face un loc cât de mic și Domnului în intervenția pe care tu crezi și vrei să o ai, mintal sau acțional efectiv (concret) în relația cu un alt om. A nu interveni singur, doar după mintea ta. A interveni din starea de rugăciune, dacă ai. Și din oarece ascultare sau, măcar, din împărtășirea cu semenii care ar putea constitui o conștiință superioară ție... Iubiți-vă, spunea poetul persan, parcă, dar nu uitați să lăsați un loc cât de mic, între voi, ca să danseze acolo vânturile Cerului... Last edited by Ioan_Cezar; 20.07.2015 at 03:21:51. |
#10
|
||||
|
||||
![]() ![]() "Nu-mi place să cer nimic, asa că, de cele mai multe ori prefer să tac chiar dacă as putea spune că mă doare, că mi-e gol, sau că pur si simplu as avea nevoie de o îmbrătisare... Dar eu tac... tac si astept... căci stiu că oamenii cărora le pasă cu adevărat de tine pot simti si singuri golul dinăuntrul tău si fără să te plângi sau să le ceri să te cuprindă în brate..." |
|