![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
"Nu există carieră în viața duhovnicească.
Într-o societate unde fiecare se imaginează fiind primul, nimeni nu progresează. În schimb, dacă se consideră întotdeauna ultimul, întâlnirea cu aproapele devine de fiecare dată prilejul unui folos și a unui spor duhovnicesc. Astfel, e preferabil să fii ultimul. Dacă sunt primul, e o plictiseală groaznică. Dacă sunt ultimul, e o bucurie continuă, pentru că învăț mereu ceva util." („Din viață și din Duh”, Arhimandritul Sofronie, pag. 58) |
#2
|
|||
|
|||
![]()
"Nu lăsați ca lucrurile acestei lumi să vă împrăștie mintea. Concentrați-vă toată atenția, dedicați-vă toată puterea unei vieți care să corespundă duhului poruncilor Evangheliei."
("Din Viață și din Duh", Arhimandritul Sofronie) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
"Definiția iertării: Parfumul unei flori pe pantoful celui ce a călcat-o." (autor necunoscut)
"Cine nu iartă distruge puntea pe care trebuie să meargă el însuși." (autor necunoscut) "Oamenii cu pumnii strânși nu-și pot da mâna." (autor necunoscut) "A ierta înseamnă a elibera un prizonier și a descoperi că prizonierul erai chiar tu." (Lewis Smedes) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Parintele Serafim de Sarov ne indemna sa ne rugam zilnic asa:
„Sculându-se din somn, orice creștin să se îngrădească de îndată cu semnul Sfintei Cruci și stând în genunchi în fața icoanelor, să zică această mântuitoare rugăciune, pe care însuși Domnul Dumnezeu și Mântuitorul nostru Iisus Hristos a dat-o Sfinților Săi ucenici: Tatăl nostru…, de trei ori până la sfârșit și în cinstea Maicii Domnului să zică „Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, bucură-te! Ceea ce ești plină de har, Marie, Domnul este cu Tine, Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul pântecelui Tău, căci ai născut pe Mântuitorul sufletelor noastre”(tot de trei ori). Apoi Simbolul Credinței – „Cred întru Unul Dumnezeu…„ (o dată). Săvârșind această rânduială de dimineață, fiecare creștin, de orice neam și stare ar fi el, bărbat sau femeie, poate să meargă cu pace la lucrul său, la care este rânduit, sau chemat. Iar când mergi pe cale, sau te ocupi cu lucrul undeva, să zici mereu încet, în taina inimii tale: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul!” Când se va întâmpla ca acolo unde lucrezi să fie mai multă lume care-ți tulbură liniștea rugăciunii, atunci zi în minte numai atât: „Doamne miluiește”, continuând așa până la vremea prânzului. Iar înaintea prânzului să mai săvârșești o dată aceeași rânduială de dimineață, cum s-a arătat mai sus. După prânz, îndeplinind iarăși lucrul tău, zi de asemenea încet: „Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul”, continuând așa până la vremea somnului. Iar când se va întâmpla cuiva să petreacă vremea singuratic, bucurându-se de mai multă liniște, atunci poate să zică așa: „Doamne, Iisuse Hristoase, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii tale, miluiește-mă pe mine, păcătosul”. Și apropiindu-te de ceasul când vrei să te culci, să mai repeți încă o dată aceeași rânduială de dimineață, cum s-a arătat mai sus, după care poți să te culci să dormi în pace, însemnându-te cu semnul Sfintei Cruci”. Preacuviosul Serafim spunea că orice creștin, ținând această mică rânduială ca pe o ancoră mântuitoare în mijlocul valurilor de griji ale lumii și îndeplinind-o cu smerenie, poate să ajungă la măsura desăvârșirii creștine și a dragostei dumnezeiești, deoarece aceste trei rugăciuni formează temelia Creștinătății. Prima, Tatăl nostru, conține însăși cuvintele Domnului, pe care El le-a dat ca model al oricărei rugăciuni. A doua, „Născătoare de Dumnezeu…”, adusă din cer de Arhanghelul Gavriil, ca închinare Preasfintei Fecioare, Maicii Domnului, este ca o piatră unghiulară a Noului Testament. Și, în sfârșit, a treia, Crezul, cuprinde pe scurt toate dogmele credinței creștine. Dacă bunul creștin, care cunoaște și îndeplinește această ușoară pravilă de rugăciune, se întâmplă să aibă mai multă vreme liberă, atunci poate, după râvna ce o are către Dumnezeu, să mai adauge și alte rugăciuni și citiri mântuitoare: acatiste, paraclise, canoane, psalmi, citiri din Sfânta Evanghelie, scrierile Sfinților Apostoli și ale Sfinților Părinți ș.a.m.d, mulțumind lui Dumnezeu, că l-a învrednicit să-I aducă asemenea jertfe curate. Prin aceasta omul se poate înălța încetul cu încetul deasupra faptei bune a creștinului de rând. Și dacă, dimpotrivă, cineva nu are vreme să zică nici această scurtă rânduială, din cauza prea multor ocupații însemnate, sau nu dispune singur de timpul său, atunci poate, învățând pe de rost cele trei rugăciuni, să le zică cu gândul în vremea lucrului și chiar dacă ne aflăm în pat, încredințându-se, după cuvântul Scripturii, că tot cel ce cheamă numele Domnului se va mântui(Fapte 2, 21). Mai mult ca orice însă, Preacuviosul Serafim învăța pe toți să săvârșească rugăciunea lui Iisus: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul”, povățuind și el acum pe alții – cum îl povățuise și pe el oarecând Cuviosul Dositei de la Pecerska, zicând: „întru aceasta să-ți fie toată strigarea și învățătura ta. Mergând ori șezând, lucrând sau fiind în biserică, acest strigăt să fie necontenit în gura și în inima ta. Cu dânsul vei afla liniștea lăuntrică, vei dobândi curăția sufletească și trupească și se va sălășlui întru tine Duhul Sfânt, Vistierul tuturor bunătăților, care va călăuzi pașii vieții tale spre sfințenie și spre toată evlavia și curăția…”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
• Cine-i îngust la minte n-are leac nicăieri.
• Cu cât vei cunoaște mai mult și mai bine, cu atât vei fi judecat mai aspru, de nu vei trăi cu sfințenie. • Fără îndoială, la ziua judecății nu vom fi întrebați ce-am citit, ci ce-am făcut, nici dacă am vorbit cu dibăcie, ci dacă am trăit cum se cuvine. • Meritul omului în fața lui Dumnezeu nu stă în ceea ce știe, ci în ceea ce face. • Dorința de a ști a pierdut pe omul dintâi, el căuta cunoașterea, care hrănește trufia, și a găsit moartea. • Trufia l-a pierdut pe om, însă smerenia îl ridică și-l așează din nou în împăcarea cu Dumnezeu. • O, Adevăr, care Dumnezeu ești, fă să fiu una cu Tine într-o dragoste veșnică. • A nu te crede lucru mare și a cugeta că alții sunt mai de seamă decât tine, e o mare înțelepciune și o mare desăvârșire. • Placă-ți să trăiești necunoscut și să te socotești drept nimica. Știința cea mai înaltă și folositoare iat-o: să te cunoști deplin – și să te disprețuiești pe tine însuți. (Din scrierile părintelui Arsenie Boca) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
"Am văzut de multe ori în viață cum Dumnezeu ne lasă să fim ispitiți, să ne muncim cu tot felul de lucruri dar, în aceste ispite, nu trebuie să ne pierdem cumpătul, să deznădăjduim, fiindcă nu numai eu sufăr de păcat, nu este numai suferința mea, pe care câteodată nu pot să o mai duc, ci este suferința lumii întregi. Și eu, poticnindu-mă de păcatul meu, fie că l-am biruit, fie că am căzut în el, trecând prin multe suferințe și nedreptăți, devin în stare să înțeleg pe aproapele. Și așa începe să se închege cea de a doua poruncă a Domnului: << Iubește pe aproapele tău ca pe tine însuți>>. Aproapele tău, fie bun, fie rău, fie păcătos sau sfânt, oricum ar fi el, este un alt eu însumi; tu ești un eu, tu mă cunoști până la urmă. Și eu te cunosc, esențial; nu e nevoie să ne întâlnim ca să ne cunoaștem.
Odată, când am fost la Muntele Athos, acum mulți ani, am fost entuziasmat de căldura cu care am fost primiți de călugări. Ce primitori erau! Ce înțelegători! Și i-am spus unui călugăr: << Oriunde aș intra aici, în mănăstire și schituri, pe oricine aș vedea, parcă l-am cunoscut din copilărie>>. Ce mi-a răspuns călugărul? Zice: << Noi, ortodocșii, ne iubim înainte să ne cunoaștem>>. Și am înțeles că este adevărat cuvântul lui. Esențial ne cunoaștem, mai ales cei care trăim cu rugăciunea." (Celălalt Noica - mărturii ale monahului Rafail, însoțite de câteva cuvinte de folos ale părintelui Symeon, pag. 54-55) Last edited by ovidiu b.; 04.07.2015 at 00:16:13. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
• Fericit nu este cel ce începe bine, ci cel ce termină bine nevoința sa.
• Dacă-ți vei aduce totdeauna aminte de slăbiciunea ta, atunci niciodată nu vei călca hotarul vegherii. Cu un singur gând necuviincios poți pierde o sută de ani pe ogorul mântuirii. • Iubește smerenia! Ea îți va descoperi toate păcatele tale. • Fericiți sunt ochii pe care omul din princina smerniei nu îndrăznește să-i ridice spre Dumnezeu. • Ferice de omul care se socotește mai rău decât toți și nu cade în deznădejde. Fericiți sunt aceia care neîncetat își văd păcatele lor. • Fericit este acela care se smerește pe sine întru toate, că acela se va înălța. (Mărgăritare Duhovnicești, Părintele Arsenie Boca) |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
în afară sau înlăuntru, cu trufie ori cu umilință și nădăjduire la curăție: se deschid nouă două lumi diferite. La început ele par cu totul distincte și antagonice. Lumea dinafară e cea pe care o știm cu toții și despre care putem vorbi fără prea mari poticniri în comunicare (chit că uneori putem avea înțelegeri și opinii diferite ori contrarii). Este o lume nesfârșită, căreia tendința de explorare din noi nu-i dă niciodată de capăt. Are atâtea legi, forme, evenimente... Lumea dinlăuntru apare la început ca o pâclă fără formă, ca o bănuială mai degrabă, ca o presimțire... Cât de puțin distinctă și chiar nesigură pare ea în raport cu obișnuita noastră lume exterioară. Cu aceasta din urmă suntem atât de deprinși, la ea participăm cu toate simțurile, cu tot corpul, cu tot sufletul, parcă. Ne captivează, la propriu. Cu toate acestea, lumea dinlăuntru este mai consistentă și mai plină de viață decât lumea exterioară. Cei care o cunosc pe ea, cei familiarizați cu universul lăuntric, se recunosc deîndată între ei. Pentru că lumea aceasta îi conține pe toți deodată, într-o unime tainică... Pelerinii lăuntrici se simt frați, fără a avea ei nevoie de prea multe dovezi și asigurări. Se întâmplă uneori ca un călător obișnuit cu universul interior să descopere că lumea din afară este cosubstanțială, într-un anume fel, cu cea lăuntrică. Atunci el nu mai este rănit ori sfâșiat de diferențele dintre cele două lumi, atunci el se simte unit, în pace. Și trăiește, cumva, sentimentul neîntrerupt al unui etern început, al unui continuu răsărit de soare, al unei copilării dulci și totodată împlinite, roditoare. Cei care trăiesc acest simțământ se cunosc între ei dintotdeauna și se simt frați. Se iubesc nu înainte de a se cunoaște, ci tocmai pentru că s-au cunoscut când erau una cu Iubirea. S-au cunoscut prin Iubirea dinlăuntru, de dincoace... Și mare e durerea lor când vreunul dintre ei cade din Iubire (în afară) - cu acela căzut, simte că a căzut fiecare.... Și atunci plânge, cu nesfârșită durere și groază pentru propriile păcate. Așa se reînnoiește rugăciunea. Last edited by Ioan_Cezar; 04.07.2015 at 01:28:19. |
|