![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Ca să fie Dumnezeu totul întru toate (I Corinteni 15, 28). Domnul, ca Făcător și Duh Atoateplinitor, Nesfârșit, vrea să fie totul întru toate: și lumină, și putere, și har, și înțelepciune, și frumusețe, și margine a doririlor, și năzuință atotputernică - iar diavolul, care a căzut din trufie și nesupunere, vrea și el să fie totul în toate duhurile căzute, de un cuget cu dânsul: întuneric al iadului și putere a răutății, împreunare a tuturor patimilor și năzuință spre tot răul. De aici ia naștere în oameni necurmata luptă cu răul, și omul creștin, căruia i s-au dat toate puterile spre viață și bună credință, este dator să iasă, cu harul lui Dumnezeu, biruitor din această înverșunată si dârză luptă, care uneori este dusă până la moarte, cum s-a întâmplat cu mucenicii. Au nu știți că cei ce aleargă în stadion, toți aleargă, dar numai unul ia premiul? Alergați (și voi, creștinii) așa ca să-l luați (I Corinteni 9, 24).
În vederea luptei noastre cu păcatul, luptă prin care dobândim viața veșnică, Dumnezeu a îngăduit vrăjmașilor netrupești să caute a ne înșela, încât prin lupta cu ei să ne putem redobândi starea de credincioșie, supunere și dăruire de care ne-am lipsit în rai, și prin lupta cu păcatul, cu suferințele și cu feluritele necazuri (așa cum și-a întărit sufletul în virtute Iov) să fim vrednici de Domnul nostru, față de Care ne-am arătat nevrednici și trădători în rai. I-a încercat pe ei și i-a aflat Lui vrednici... și ca pe o jertfă de ardere întreagă i-a primit (Înțelepciunea lui Solomon 3, 5-6). Sfântul Ioan de Kronstadt
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
După Domnul, călăuză și învățătoare în această lucrare duhovnicească a rugăciunii, precum și în orice virtute, este Preasfânta Maica Lui și mama noastră a tuturor.
De la vârsta copilăriei, Preacurata este adusă și afierosită de părinții ei la Templul lui Dumnezeu. Acolo cu o luptă duhovnicească zilnică își păzea mintea și imaginația ei de toate lucrurile sensibile, materialnice, deșarte și trecătoare și de cugetele acestei lumi, chiar și de cele care sunt bune și nepăcătoase și se concentra cu mult dor asupra sigurului Bine și Izvor a toată bunătatea, Plăsmuitorul și Ziditorul ei. Își păzea cu atenție neîncetată și cu osteneală mintea de orice atac al vrăjmașului. Nu o lăsa să fie amăgită și atrasă nici măcar puțin de ceva deșert, să se bucure de ceva vremelnic sau să folosească puterile ei pentru altă lucrare decât slavoslovia lui Dumnezeu. Prin toată existența ei, dorea și râvnea prezența personală a lui Dumnezeu în inima ei și de aceea se lupta să-și păstreze curat sufletul și trupul ei ca să devină templu sfânt, biserică însuflețită vrednică să-L sălășluiască pe Dumnezeu înlăuntrul ei. Această gustare a prezenței lui Dumnezeu în inima ei, experiența harului lui Dumnezeu în inimă, care depășește orice putință de a fi descrisă și înțeleasă, îi umplea de o seninătate supralumească și o pace odihnitoare întreaga existență și-i satisfăcea desăvârșit toate căutările firii ei omenești. Această odihnă este cea care i-a dat puterea să rabde în continuare biruitor și mângâietor orice dificultate și orice ispită și însăși răstignirea Fiului ei. Această lucrare duhovnicească a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu care a continuat întreaga ei viață cu o desăvârșire unică pentru oameni, a făcut-o vrednică să devină Maica Domnului nostru, să devină Născătoare de Dumnezeu. Așa și fiecare credincios care se ocupă duhovnicește cu rugăciunea și încearcă să-și curețe sufletul de orice este păcătos și de prisos și să-și întoarcă mintea lui cu dor la dragostea lui Dumnezeu devine și el locaș potrivit ca să vină Domnul și să se nască în el și să îl învrednicească să devină și el maică a lui și frate al lui. Să-i dea posibilitatea să-L zămislească și să-L nască în inima lui și să-L aibă pururea locuitor al lui și odihnă unică și adevărată. „Cel ce face voia Tatălui Meu Care este în ceruri acela este fratele Meu și sora Mea și mama Mea”[1]. (Sfântul Simeon Noul Teolog, Opere complete, Cuvântul 57, p. 300, ed. Rigopoulos, Tesalonic 1969). Această odihnă cu care prezența lui Dumnezeu umple sufletul și trupul omenesc când îl găsește pe om pregătit și curat prin lucrarea rugăciunii și a virtuților este ceea ce dă conținut în viața credinciosului. Ca să nu piardă această odihnă, această comoară care este mai presus de orice gând omenesc Mucenicii preferă să-și verse sângele lor, să rabde orice chin și cuvioșii preferau să-și chinuiască trupurile lor prin nevoințe și lipsuri mai presus de puterile omenești în pustie și în singurătate. Dorul de bunătățile cele cerești, când îl gustă omul este mai puternic și mai tare și decât orice chin și orice lipsuri. (Arhimandritul Tihon, Tărâmul celor vii, Sfânta Mănăstire Stavronichita, Sfântul Munte, 1995)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Primăvara se cunoaște după flori, ca vara după spice; vara este frumoasă datorită secerișului; toamna este bogată datorită roadelor; iarna este împodobită cu zăpezi, ca o domnișoară cu flori; iar primăvara se cunoaște după flori! Și Domnul nostru ne poruncește să privim la aceste flori: „Luați seama la crinii câmpului cum cresc” (Mt. 6, 28). Crinul este împăratul florilor; iar când se spune în Evanghelie: „Luați seama la crinii câmpului” este același lucru cu a spune: luați seama la florile de câmp. Domnul ne poruncește să privim la florile de câmp pentru a dobândi de la ele un anumit folos duhovnicesc, căci așa cum albina, zburând din floare în floare, adună din ele mierea, așa și noi, privind la flori nu numai cu ochii cei trupești, ci și cu ochii duhovnicești, să adunăm dulceața duhovnicească și să dobândim anumite cunoștințe.
În primul rând, Domnul nostru, învățându-ne sărăcia sau, mai bine zis, faptul de a nu ne îngriji peste măsură de dobândirea averilor, de mâncare, de îmbrăcăminte, de podoabe, de bogății, ne poruncește să privim la florile câmpului cum cresc: „nu se ostenesc, nici nu torc”. Iar Dumnezeu „astfel le îmbracă”. Să nu crezi că Dumnezeu, prin aceste cuvinte, ne interzice să muncim și să avem griji pentru viața de zi cu zi, nu. El și lui Adam i-a poruncit să aibă hrană din osteneala mâinilor sale și să-și dobândească pâinea în sudoarea frunții. El interzice numai grija cea peste măsură care este unită cu păcatul și cu primejdia; Domnul vorbește despre aceia, care nu nădăjduiesc în voia lui Dumnezeu, caută cu nesaț bogățiile, îl uită pe Dumnezeu și îl asupresc pe aproapele lor prin jaf, hoție, tâlhărie și toate nedreptățile: iată, acestora le poruncește Dumnezeu să privească la păsările hrănite de El și la florile îmbrăcate de El și să se lase mai mult în voia Lui cea Sfântă, decât în grijile lor. Așa cugetă și Sfântul Ioan Gură de Aur: „Dumnezeu nu ne oprește să muncim, căci și Sfântul Apostol spune: „Cel ce nu muncește, să nu mănânce”; Dumnezeu ne poruncește numai să nu ne lăsăm în toate în grijile noastre și să nu Îl uităm pe El. Noi trebuie să muncim după măsura puterilor noastre, iar pentru mântuirea sufletelor noastre să ne străduim cu toată sârguința și cu toată curăția”. Așa vorbește Sfântul Ioan Gură de Aur. Sfântul Dimitrie al Rostovului
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Suflete al meu, am făcut tot ce am putut și am crezut că-ți este de mai mult folos. Ți-am povestit trecutul tău zbuciumat, ți-am reamintit crâmpeie din anii copilăriei și tinereții tale, ți-am spus cum te-ai depărtat de Dumnezeu, cum inima ta a devenit nesimțită și mintea ta întunecată. Ți-am spus apoi cum ne-am întâlnit împreună, cum ne-am recules, cum ne-am apropiat de Hristos, cum ne-am sfătuit să venim la mănăstire, cum am luat jugul lui Iisus. Apoi ți-am spus cum iar te-ai depărtat de Iisus, cum inima ta iar a căzut în desăvârșită nesimțire, cum mintea ta cu totul s-a răspândit, apoi am încercat din nou să te apropii de Hristos. Pentru aceasta din nou te-am mustrat, te-am dojenit, te-am bocit, te-am tânguit, te-am sfătuit, te-am îndemnat și tot ce-am crezut că-ți poate fi de vreun folos am făcut pentru ca să te trezesc puțin, cât de puțin, din nesimțirea ta și așa apoi împreună să facem un examen al vieții noastre și să punem un început bun. Acum, suflete al meu, fie voia Domnului.
De te vei trezi puțin după atâtea cuvinte spuse din adâncul conștiinței sau vei rămâne tot rece și nesimțit, eu nu știu nimic, ci te las în voia Domnului. Tocmai de aceea ți-am povestit atâtea din trecutul tău, ca să-ți arăt că ai trăit în păcate toată viața ta, iar acum ai căzut în cea mai neagră și amară nesimțire. Deci dacă tu fugi de osteneală, de post, de înfrânarea simțurilor și a trupului, atunci cu ce altceva să îmblânzești pe Dumnezeu decât cu puțina osteneală ce o vei mai putea face și încolo tot golul conștiinței și cugetare și prihănire de sine. De aceea, dacă de osteneală fugi, atunci caută să petreci pe cât vei putea măcar în ascultare, dragoste, blândețe, rugăciune curată, tăcere, străinătate, sărăcie, trezvie, etc., adică nevoințe mai duhovnicești, care nu cer atâta osteneală trupească, iar pentru ce trebuie să faci și nu poți face din lenevirea ta și din lucrarea diavolului, pentru aceea smerește-te, suflete al meu, trăiește în smerita cugetare și prihănire. (Mi-e dor de Cer, Viața părintelui Ioanichie Bălan, Editura Mănăstirea Sihăstria, 2010, p. 167)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Și inelele care li se pun pe deget soților la cununie amintesc de darul harului dumnezeiesc pe care l-au primit prin Taina Cununiei și de faptul că trebuie să aprindă acest dar și să nu uite să se roage lui Dumnezeu pentru bunăstarea familiei și, bineînțeles, unul pentru celălalt. Inelele ne amintesc, de asemenea, despre legămintele de credincioșie, de fidelitate, pe care și le fac unul celuilalt mirele și mireasa. (...)
Așa cum am spus, inelele trebuie să le aducă aminte soților că nu își mai aparțin lor înșiși. Când învățam la seminar, monahii și burlacii îi numeau în glumă „inelați” pe tinerii seminariști căsătoriți. Ei, monahii sunt, în general, oameni veseli... După cum se știe, păsările se inelează la picioruș, și inelul lor arată că pasărea respectivă este sub observație, că nu e liberă, că aparține cuiva. Și omul cu inel arată că nu mai este liber, că inima lui este ocupată și că este legat pe veci de jumătatea sa. Nu degeaba inelele sunt fără început și fără sfârșit – simbol al veșniciei, al nesfârșirii. Asta le aduce aminte inelul de logodnă soțului și soției, precum și tuturor celor de față. La rânduiala logodnei, preotul se roagă ca Domnul să întărească logodna mirelui și miresei „în credință, în înțelegere, în adevar și în dragoste”. Aici se are în vedere, bineînțeles, credința în Dumnezeu ca Dătător al tuturor bunătăților, pentru că El spune: „Fără Mine, nimic nu veți putea face”. Aici există însă și un alt sens: soții trebuie să aibă credință unul în celălalt. Credința înseamnă încredere în cel pe care îl iubești, precum și credincioșie, fidelitate față de cel iubit. Pr. Pavel Gumerov
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Străduiește-te să scoți din inimă orice dorință nedreaptă care desfată trupul ci, dimpotrivă, necăjește-l cu traiul sever, socotind umilitor tot ce îl răsfață. Nu uita că ești legat de o fiară îngrozitoare care se înfurie pe tine și latră neîncetat. Străduiește-te să îi potolești întotdeauna poftele dăunătoare sufletului prin post și sărăcie cruntă. Băuturile plăcute, mâncărurile gustoase, paturile moi și somnul lung - toate acestea înfierbântă fiara și, din această cauză, tu dai înapoi.
Dacă, într-adevăr, vrei să potolești nebunia ei, atunci printr-o viață fară câștig, întotdeauna cu stomacul ușor să plutești pe marea vieții, rugându-te lui Hristos. Să consideri un exil viața aceasta în care ești condamnat pentru fărădelegea ta. Sentința va fi aceea că, dacă în cea de-a doua luptă, nu te vei feri de înfrângerea pe care în trecut ai suferit-o de la șarpele urzitor de rele, nu vei fi părtaș grădinii Eden cu teama de primejdiile morții, în cazul gustării rodului oprit. Însă, așa cum spune făgăduința nemincinoasă a lui Hristos, unde este Însuși Domnul Dumnezeu, acolo vei fi și tu, îndestulându-te de slava Lui cea dumnezeiască. Urmărește ca timpul dat ție de Dumnezeu pentru vindecarea rănilor tale celor sufletești să nu îl petreci fară minte în hrănirea cu dulcegării și beții urmând ca, în loc să te veselești în lumina cea neapusă, să nu stai în întunericul cel îngrozitor. Sfântul Maxim Grecul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Omul vrea să-și facă o viață după propriul plac, și-o inventează și pretinde de la celălalt ca el să corespundă ideilor lui - dar pe o asemenea temelie nu poți clădi viața de familie.
Viața de familie e un poligon de testare a calității iubirii noastre. Numai dragostea autentică poate depăși greutățile, poate sprijini în clipa cea grea, poate să nu trădeze ci să prețuiască ceea ce are, să nu inventeze, ci să privească situația cu ochi lucizi - iar toate premisele născocite, false, idealizarea, visarea se sfârșesc prin dezamăgire, mânie, ciudă, agresiune și tot felul de alte nenorociri. (Dmitrii Semenik, Dragostea adevărată: taina dragostei înainte și după căsătorie, traducere din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2012, p. 56)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|