![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Într-adevăr, toți am trecut măcar o dată prin starea care ne face să rostim sau ne-am gândit măcar o dată la fraza: „De-aș fi iarăși tânăr!”, însă dacă ne întrebăm mai exact la care vârstă ne gândim, toți am avea în vedere perioada între 20 și 30 de ani, și nu perioada adolescenței proprii. Asta denotă vinovăția și durerea pe care am trăit-o în adolescență, dar ne și obligă să înțelegem de ce acestea s-au petrecut așa.
Motivul care ne îndeamnă să ne întrebăm dacă adolescența este o boală stă în faptul că deseori devine neînțeleasă și dureroasă. Conține atâtea contradicții interne, încât ne este greu să o asimilăm unei stări sufletești sănătoase. „Adolescența este o fază de dezvoltare... care aduce în minte fraza lui Dickens: «A fost perioada cea mai bună, a fost perioada cea mai rea, a fost vârsta înțelepciunii, a fost vârsta nebuniei...». Deci este, în același timp, imposibil să trăiești alături de ei, dar și îmbucurător să-i ai în jurul tău.” Adolescența nu tulbură doar comportamentul adolescentului, ci și pe cel ale părinților lui. „Intrarea copiilor în această perioadă a vieții poate pune întreaga familie într-o stare de tulburare înfricoșătoare. Influența reciprocă și interacțiunea cu un adolescent nesigur și revoluționar implică înclinația părinților de a-și problematiza deseori scopul și direcția vieții lor... Pentru unii adulți, adolescența copiilor lor devine piatră de poticnire a relației dintre ei, dintre părinți. De multe ori se vor certa din cauză că nu știu să administreze bine relația cu copiii lor. Se poate să ajungă chiar la descoperirea că nu sunt pregătiți deloc în fața problemelor ridicate de adolescenți.” Pr. Vasilios Thermos
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
– Gheronda, de ce moțăiesc, atunci când mă rog?
– Nu trăiești cu intensitate. Lași destinderea să intre în sufletul tău și acum mergi împingând. Dacă simți neliniște pentru o problemă care te macină, mai poți să dormi? Vezi, cineva, din recunoștință față de binefăcătorul său, poate să privegheze toată noaptea, ca să facă rugăciune pentru el. Apoi însă trebuie să cugete: „Bine, pentru un om care mi-a făcut bine, am privegheat. Dar pentru Dumnezeu, Care S-a răstignit pentru mine, să nu priveghez, să nu-I mulțumesc?”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ce este rugăciunea minții?
„Rugați-vă neîncetat” (I Tes. 5, 77) Fiecare rugăciune a Bisericii noastre constituie o lucrare duhovnicească a minții omenești. Prin diferite cuvinte, cugete și sfinte istorisiri Îl slăvim, Îi mulțumim, Îl rugăm și Îl implorăm pe Domnul. Dar rugăciune a minții se numește în special această rugăciune: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”. Se mai numește și rugăciune monologică sau de un singur gând, fiindcă se constituie din neîncetata repetare a acelorași cuvinte și a aceluiași gând. Ne adresăm Domnului. Celui care a creat lumea și în continuare o ține și îi dă viață. Celui care ne-a plăsmuit din bunătate după chipul și asemănarea Lui și Căruia se cuvinte toată slava, cinstea și închinăciunea. Apoi mărturisim că Însuși Domnul este Dumnezeu-Omul, persoana istorică a lui Iisus Hristos, Care a primit și a luat trup omenesc din Preasfânta Născătoare de Dumnezeu Maria în vremea lui Cezar Augustus, ca să mântuiască pe om din neascultarea, aducătoare de moarte, de voia lui Dumnezeu și ca să ne dăruiască din nou viață adevărată și veșnică. Prin „Fiul lui Dumnezeu” propovăduim că Domnul nostru Iisus Hristos este a doua Persoană a Sfintei Treimi. El este Cel prin care am cunoscut pe Tatăl și Care ne-a trimis la Cincizecime harul Duhului Sfânt, Care rămâne de atunci și în continuare asupra Trupului Lui, Biserica. De la Acest Dumnezeu desăvârșit și om desăvârșit cerem cu smerenie să ne miluiască pe noi păcătoșii. Omul smerit simte adânc înlăuntrul său starea lui tragică pe care i-a creat-o păcatul, despărțirea și înstrăinarea de Plăsmuitorul său. Simte încă și că această stare de moarte duhovnicească nu poate să o îndrepte el singur, oricât de mult ar lupta, oricâte fapte bune ar face, oricâte virtuți ar dobândi. Simte nevoia de ajutor. Simte nevoia să strige, precum ucenicii în furtună: „Doamne, mântuiește-ne că pierim” (Mt. 8, 25). Simte că nu poate prin îndreptățire să caute mântuirea, că nu o merită. De aceea aleargă la milostivul Stăpân singurul Iubitor de oameni adevărat, îndelung răbdător și mult milostiv care împarte în dar izbăvirea și mântuirea oricui o cere. Și într-adevăr acela nu eșuează în scopul lui. Prin rugăciune oferim smerit slăbiciunea noastră doctorului sufletelor și al trupurilor, ca să ne vindece. El ne așteaptă plin de dragostea și bunătate, personal, pe fiecare dintre noi, ca să ne dăruiască mai întâi negrăita bucurie a întâlnirii personale cu El și în continuare experiența unică a înțeleptei tămăduiri a bolilor noastre. În fața Dumnezeului necuprins, negrăit și nesfârșit, dar care în același timp este și apropiat, cunoscut și oferit, simțim că primim adevărata noastră valoare, că prețuim adică mai mult decât lumea toată. Trăind în rugăciune înaintăm și creștem în cunoașterea măreției lui Dumnezeu. Simțim că Dumnezeu împărățește în viața noastră. Că stăpânește în cugetul nostru și în întreaga noastră ființă. Că devine El centrul vieții noastre. Că dă sens lucrărilor și gândurilor noastre și că le preface într-o continuă doxologie a bunătății Lui. Că inundă existența noastră, până în adâncurile ei, cu o puternică iubire pe care nu poate să o descrie cuvântul omenesc, față de Însuși Dumnezeu, față de icoanele Lui, față de semenii noștri și întreaga creație. Arhimandritul Tihon
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Demonul curviei pare astăzi să fie atotputernic și să se fi impus pretutindeni. Denumirea de demon Părinții Bisericii o dau oricărei patimi ca să arate adevărul că în spatele pervertirii puterilor și posibilităților omenești bune se află ca instigator lucrarea demonică. Totuși mai mare este „Cel ce este în voi, decât cel ce este în lume”, este adică mai puternic Dumnezeu decât duhul lumii. Cel care va vrea, fie și numai puțin, să stea împotriva duhului lumii, împotriva păcatului va simți că-l întărește harul lui Dumnezeu și că îi dă atâta putere, încât să treacă și prin cele mai grele curse ale vrăjmașului, fără să-și dea seama. Și celor care au fost atrași fie din ignoranță, fie din neputință omenească la vreo patimă iubitoare de plăcere, de ajuns le este ca fiul cel risipitor să se hotărască smerit dar și cu bărbăție să lase roșcovele plăcerilor și să se întoarcă la Tatăl ceresc. Atunci, de cum vor face ei primul pas, vor simți că îi înconjură dragostea deplină și brațele îndelung răbdătoare ale lui Dumnezeu, ca să-i umple de fericire și de viață adevărată. Pilde să le fie acestora fiul risipitor din Evanghelie, cuvioasa Maria Egipteanca și mulțime de alți sfinți care nu numai că s-au pocăit, ci s-au și sfințit.
Curățirea sufletului de diferite gânduri necurate prin care nu încetează cel rău să ne lupte neîncetat este premisa pentru cunoașterea lui Dumnezeu. Cum este cu putință să vrea cineva să se apropie de Dumnezeu și în același timp să-și deprecieze și să-și pervertească firea, care este însăși creația lui Dumnezeu? Cum poate să cinsteasca pe Dumnezeu și în același timp să disprețuiască sensul pe care l-a dat făpturii Lui. Poruncile lui Dumnezeu ne arată adevăratele dimensiuni ale firii noastre omenești, este drumul natural pe care trebuie să-l urmeze omul ca să se bucure și ca să fie fericit în viața lui. Căsătoria este o cale către Dumnezeu. Există și o altă cale, posibilitatea unei vieți feciorelnice, a dedicării totale iubirii lui Dumnezeu, cu rugăciune, cu nevoință, cu lucrarea dumnezeieștilor porunci și tăierea patimilor. Dar, cum spune Sfântul Apostol Pavel, „aș vrea ca toți oamenii să fie cum sunt eu însumi (adica feciorelnici). Dar fiecare are de la Dumnezeu harul Lui, unul așa, altul într-alt fel”, lăsând această minunată cale a vieții la libertatea omului și la harul lui Dumnezeu. „Fugiți de desfrânare! Orice păcat pe care-l va săvârși omul este în afară de trup. Cine se dedă însă desfrânării păcătuiește în însuși trupul său. Sau nu știți că trupul vostru este templu al Duhului Sfânt care este în voi pe care-L aveți de la Dumnezeu și că voi nu sunteți ai voștri? Căci ați fost cumpărați cu preț! Slăviți dar pe Dumnezeu în trupul vostru și în duhul vostru care sunt ale lui Dumnezeu” (I Cor. 6, 18-20) Arhimandritul Tihon
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Anul 2015
- În cele patru posturi și în toate zilele de post de peste an, rânduite de către Biserică - În zilele Praznicelor Împărătești și în ajunul acestora, după cum urmează: 1 și 2 februarie; 20 și 21 mai, 30 mai, 31 mai și 1 iunie; 15 august; 13 și 14 septembrie - Din Duminica lăsatului sec de carne pentru Postul Sfintelor Paști, pană la Duminica Sfântului Apostol Toma (16 februarie - 18 aprilie) - În postul Sfinților Apostoli Petru și Pavel (8 - 28 iunie) - În postul Adormirii Maicii Domnului (31 iulie - 14 august) - În postul Nașterii Domnului (15 noiembrie - 24 decembrie) - În perioada de la Crăciun, până la Boboteaza(25 decembrie - 6 ianuarie) Anul 2016 - În cele patru posturi și în toate zilele de post de peste an, rânduite de către Biserică - În zilele Praznicelor Împărătești și în ajunul acestora, după cum urmează: 1 și 2 februarie; 8 - 9 și 18-20 iunie;15 august;13 și 14 septembrie - Din Duminica lăsatului sec de carne pentru Postul Sfintelor Paști, pană la Duminica Sfântului Apostol Toma (7 martie - 7 mai) - În postul Sfinților Apostoli Petru și Pavel (27 - 28 iunie) - În postul Adormirii Maicii Domnului (1 - 14 august) - În postul Nașterii Domnului (15 noiembrie - 24 decembrie) - În perioada de la Crăciun, până la Boboteaza(25 decembrie - 6 ianuarie)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Taina Sfintei Împărtășanii a fost întemeiată de Hristos la Cina cea de Taină, în seara de Joia Mare, când, mâncând cu ucenicii Săi, a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o și a dat-o lor, zicând: „Luați, mâncați, acesta este trupul Meu.” Apoi, luând paharul și mulțumind, le-a dat, zicând: „Beți dintru acesta toți, acesta este sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor” (Matei 26, 26-28).
Sfânta Împărtășanie se dă oamenilor drepcredincioși spre iertarea păcatelor și spre înnoirea vieții lor duhovnicești. Nimeni dintre oameni nu se poate mântui fără aceste patru Sfinte Taine: Botezul, Mirungerea, Spovedania și Sfânta Împărtășanie. Prin primele două Taine ne facem fii ai Bisericii și ai lui Dumnezeu după har, iar prin ultimele două ne facem fii și moștenitori ai Împărăției Cerurilor. Căci zice Domnul despre Sfânta Împărtășanie: „De nu veți mânca trupul Fiului Omului și de nu veți bea sângele Lui, nu veți avea viață întru voi” (Ioan 6,53). Arhimandrit Ioanichie Bălan
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Se întâmplă ca frații și surorile să-și dea brânci, șuturi, să se muște și să se tragă de păr, țipând atât de tare, încât părinții aud de departe. Este evident că acest comportament este adresat mai degrabă părinților, decât celorlalți frați implicați. Așadar, asupra a ce trebuie să ne oprim atenția?
1. Uneori, gelozia poate deveni una dintre cauzele rezultatelor proaste la învățătură în școala primară. De regulă, părinții dedică mezinului mai mult timp și mai multă energie, iar când primul născut merge la școală, el intră într-un nou mediu, primește teme pentru acasă. Și el se poate folosi de aceste complicații pentru a atrage atenția părinților, întrucât cu cât face față mai prost îndatoririlor sale, cu cât se adaptează mai greu, cu cât are nevoie de mai mult ajutor și de mai mult sprijin, cu atât mai ușor își poate sili părinții să se ocupe de problemele lui, nu de nevoile mezinului. Și atunci, simptomul – rezultatele proaste la învățătură – devine în mod „colateral” util pentru el și, ca atare, se menține fără a fi legat nici de viața școlară, nici de capacitățile intelectuale ale copilului: el îi permite acestuia să atragă timpul și atenția părinților. 2. Se întâmplă ca o gelozie puternică să apară între copii ca metaforă a conflictului dintre părinți. Desigur, ei au de împărțit ceva al lor, însă adeseori utilizează în conflict modele părintești de comportament – până și esența certurilor este aceeași ca la părinți. Cine de cine să asculte, rândul cui este să facă curat în cameră, cine dă muzica mai tare, ai cui prieteni sunt mai „respingători” și așa mai departe. În acest caz, este inutil să se facă tentative de apropiere a copiilor, întrucât mai întâi trebuie împăcați părinții. 3. Lucrurile personale sunt foarte importante pentru copii – ele „hrănesc” simțul individualității. Iar dacă frații sau surorile le iau mereu lucrurile sau le strică, copiii pot avea în această privință aceeași atitudine ca față de un jaf. Firește, uneori frații și surorile nutresc unul față de altul sentimente de încrâncenare, de ură și de nemulțumire. Dacă adulții închid în mod constant ochii față de aceste atitudini, vrăjmășia este pur și simplu refulată, unde o fac să mocnească și sentimentul copilului că nu este înțeles, sentimentul vinovăției sau cel de frică. Pentru copii este important să simtă că fiecare dintre ei este tratat corect. Corect nu înseamnă neapărat identic. Copilul va aprecia negreșit atenția dumneavoastră dacă în loc să-i dăruiți același lucru ca surorii lui, vă veți îngriji anume de nevoile lui exclusive. (Viața de familie, traducere din limba rusă de Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Sophia, București, 2009, pp. 84-85)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|