![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Bineinteles ca cei care au mers la Sodoma si Gomora au fost doi ingeri pentru ca TOTI TREI cei care au mers la Avraam erau ingeri, deoarece Sfanta Treime adoptase aceasta infatisare acolo. Sau daca nu, ce infatisare crezi ca avea "Domnul" care statea inaintea lui Avraam? Ce zici de icoana lui Rubleov? Crezi ca toti preotii si parintii bisericii din acesti 2000 de ani au probleme grave de logica? |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
Eu cred ca am deraiat de la subiectul principal, cu preocuparea mea, si as prefera sa ramanem acolo. Sa pun problema astfel, la ce trebuie sa imi stea mintea si capul la rugaciune? |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Adunată în cuvintele rugăciunii. Toată atenția focalizată în cuvintele rugăciunii.
Nu lași nici un alt gând sau cuvânt sau imagine să intre în câmpul/focarul/volumul atenției. Focalizezi exclusiv cuvintele rugăciunii. Cu simțământul viu că ești nimic. * Dacă apare vreo imagine, vreun gând străin de rugăciune (și apar, oho, sâcâială continuă), iată ce este împrăștierea minții. (Și necurăția minții, adaugă Tudor care s-a nimrit pe-aici acum... El zice așa: "mintea asta e ca o apă cu poluări, murdară") Adu înapoi, liniștit și ferm atenția la cuvintele rugăciunii. În acest efort de concentrare ai ocazia să descoperi limpede care îți sunt atracțiile lumești, patimile. Tot ceea ce îți atrage atenția de la cuvintele rugăciunii arată (ca într-un magistral test diagnostic) patimile, atașamentele lumești, preocupările și frământările/grijile tale individuale lumești. Dar când ne rugăm lăsăm toate grijile cele lumești la ușă, în afara cortului sfânt al rugăciunii. Altfel nu mai avem rugăciune. * Nici o imagine. Avem de ales: ne rugăm lui Dumnezeu sau ne rugăm la imaginile și gândurile noastre. Deci aici e ținta și tot efortul lucrării rugăciunii: adună mintea în cuvintele rugăciunii și n-o lăsa să iasă de acolo (să se împrăștie) sau să primească alte cuvinte, gânduri și imagini. Golim, așadar, mintea de orice conținut și păstrăm doar pâinea noastră cea spre ființă: cuvintele sfinte ale rugăciunii, purtătoarele de har și aducătoarele unui har sporit. Cel Care pe toate le plinește îți va da noi "porții" de har, dacă stăruiești în cuvintele rugăciunii, înlăuntrul lor, în acest univers sfânt și tainic. Deci Duhul Sfânt răspunde prin har la cuvintele tale purtătoare de har. (Zice iar Tudor: "banul la ban trage și harul la har!") * Fără vreo imagine. Nu Îl imaginăm nicicum pe Dumnezeu. Avem, doar, nădejdea că, într-o bună zi, ni Se va arăta El Însuși iar noi Îl vom vedea pe Dumnezeu precum este. Doamne ajută! P.S. Înalță cu credință gândul la Dumnezeu și iată, aceasta e deja rugăciune. Un "Doamne!..." e deja rugăciune. Nu e nevoie de nici o imagine. Last edited by Ioan_Cezar; 15.03.2015 at 10:48:15. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Inteleg dar, pentru a ma gandi doar la Dumnezeu, ce trebuie sa fac? Adica, pentru a ma gandi la Dumnezeu trebuie sa mi-l imaginez cumva, nu pot sa ma gandesc la cuvantul "Dumnezeu" in minte. Cum mai adica ma gandesc la Dumneze?
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
E ca si cum te-ai pregati pentru maraton, dar in loc sa lucrezi cu un antrenor ceri sfaturi unora care alearga prin parc. Ps: Si in mod normal nu postezi pe forum in timpul Sf Liturghii.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Si tu de ce postezi?
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Pe Dumnezeu Îl cunoaștem cu inima. Iar pentru aceasta deprindem meșteșugul coborârii minții în inimă și cugetăm acolo. (Sau, mai folositor, ne lăsăm cugetați...:) * Lucian zice bine, cred: sunt treburi duhovnicești. Mai mult, aș sublinia eu, însăși totalitatea vieții de credință constituie gândirea/cugetarea lui Dumnezeu. Una e să stau tolănit în fotoliu, să butonez telecomanda și să mai arunc un gând despre Dumnezeu... alta e să duc o viață de credință (slujbe, Sfintele Taine, rugăciune, post, faptele milei creștine etc.) care, ea însăși, îmi este organ de cugetare și simțire a Dumnezeirii... Viața de credință e "ochiul" sau "fereastra" prin care văd pe Domnul și El pe mine...:) Totul e ca partea dinspre mine a "organului vizual" să fie curată. Asta se face prin lepădarea grijilor lumești, mai întâi, prin lepădare de "sine". Adică prin renunțarea la...nimic. Pentru a căpăta ...Totul! Bună afacere, nu-i așa? * Dumnezeu nu are/ nu este natură obiectuală. "Eu sunt Cel ce sunt". Ființa sunt Eu. Nu e nevoie, așadar, să Îl vezi ori să Îl reprezinți în imagine, atunci când te rogi. Nici când te rogi în fața icoanei nu e vorba despre un obiect-stimul. În icoană e o persoană, iar persoana nu e un obiect, ci mai degrabă un proces viu de devenire întru Ființă. Proces în care poți fi prins (har Domnului!), atunci când participi cu inima, iubind (nematernialnic, neposesiv în deșert; ci jertfelnic)... * Rugăciunea te va învăța singură. Rugăciunea e o activitate sau lucrare învățătorească. Începe să te rogi și stăruiește. Dăruiește-te, întreg, rugăciunii! Iubire mai frumoasă nu este. Înțelegerea, lumina, toate vin rugîndu-te, cu harul Domnului. Și repet ce a spus deja Lucian: începe rugăciunea cu binecuvântarea și cu suportul (consultare, spovedanie, sfat) duhovnicului. Cu mare grijă la atmosfera din jurul rugăciunii, la activitățile tale, la relații etc. Eu cam atât am avut de zis pe acest subiect mult prea gingaș pentru mine, Toate cele bune, Doamne ajută! Last edited by Ioan_Cezar; 16.03.2015 at 00:55:43. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Inteleg, multumesc de raspunsuri... Mai am o intrebare, voi, atunci cand va rugati, la ce va ganditi? Ce imagine sau ce mai exact aveti in minte focalizat atunci cand va rugati?
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Putem avea mari surprize, precum a avut Ilie, pe Muntele Horeb, incercand sa ni-L imaginam,pentru ca de multe ori imaginea poate fi conditionata de starea noastra de moment.Dumnezeu il cheama pe Ilie afara din pestera sa stea inaintea Lui.Insa inainte sa iasa Ilie un vant puternic, care putea despica pietre, a trecut. Dar Domnul nu era in acel vant puternic, desi poate multi s-ar fi asteptat la asta. Apoi a venit un cutremur, dar nici acel cutremur nu ascundea prezenta Domnului, cum multi si-ar fi imaginat, tinand cont de maretia Lui.Apoi a venit un foc dar nici in foc nu era Domnul, desi ar fi oamenii care s-ar fi asteptat la asta pt ca Dumnezeu este ,,foc mistuitor".Aceste prime trei manifestari de forta nu l-au scos pe profet din pestera, un profet obosit si haituit la acel moment. La final...dupa foc ,,va fi adiere de vant lin si acolo va fi Domnul".Ilie si-a acoperit atunci fata cu mantia si a iesit in fata Domnului :)
|
|
|