![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Tu spui ca Hristos nu a devenit Om, ci a fost doar Dumnezeu care a avut o aparitie pamantesca (asa cum sunt aparitiile ingerilor, sau a Persoanelor divine). De exemplu intr-o carte un inger locuieste intre oameni, fara sa devina om, fiind inger cu o aparitie omeneasca. Hristos a luat firea omeneasca, deci a devenit Om, fiind in acelasi timp Om si Dumnezeu. Om inseamna ca a devenit persoana umana. Nu e nicio filozofie aici. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Cătălin: cristirg, nu a vrut să separe pe Hristos, între Dumnezeu și Om. Explicam mai sus de cele 4 erezii hristologice.
A vrut să spună Dumnezeu Adevărat și Om Adevărat. Iar teotokos, adică Născătoare de Dumnezeu, nu înseamnă că Preacurata nu e și Născătoare de om, antropotokos. Dar se spune teotokos, ca să arate Dumnezeirea lui Hristos, ca să combată erezia lui Arie, dar e și antropotokos. Însă nu rămâne antropo, fără teo. Dar Arie, n-a vrut să accepte, etc. La fel, cum a exprimat cristirg, nu exlude și om adevărat. Îți dai seama ușor, fără să fi cârcotaș, simți că asta a vrut să spună, citând pe Sfântul Ioan Damaschin, dar ce expui tu, îl înjosește pe cristirg, ca să afirmi corectitudinea sintagmei "persoană omenească". Învățătura mântuitoare, care am expuso, nu înjosește pe nimeni, am explicat de ce și cum este corectă "persoana omenească". Iar ce spui tu: "Hristos a luat firea omeneasca, deci a devenit Om, fiind in acelasi timp Om si Dumnezeu. Om inseamna ca a devenit persoana umana. Nu e nicio filozofie aici." Da, aici ai dreptate, însă doar prin prisma îndumnezeirii, altfel, ajungem la o nouă erezie. Doamne ferește. Acum, te rog a binevoi să mergi să răspunzi și la "Cele 8 erezii augustiniene", unde îmi ponegrezi și-mi denigrezi ierarhul adormit.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia Last edited by Igor_Paslusnik; 09.03.2015 at 00:10:58. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
"Mărturisim că Hristos este din Dumnezeire si omenire, același este si se numește Dumnezeu desavârsit, si om desăvârșit, din două și în două firi. Cuvântul Hristos spunem că este numele ipostasei; acest cuvânt nu indică numai o singură natură, pe cea omenească sau pe cea dumnezeiască, ci arată că este din două naturi -Ceea ce face ca ereticii să rătăcească este faptul că ei identifică noțiunea de fire si ipostasă. -unirea s-a făcut din două firi desavârsite, din cea omenească si cea dumnezeiască; ele nu s-au amestecat, nici nu s-au confundat, nici nu s-au combinat -unire, adică după ipostasă, fără schimbare, fără confundare, fără prefacere, fără împărțire și fără depărtare. Mărturisim o singură ipostasă în două firi desavârsite a Fiului lui Dumnezeu întrupat. Afirm ăm că Dumnezeirea și omenirea au aceeași ipostasă și mărturisim că după unire se păstrează în el cele două firi. Nu așezăm pe fiecare din firi deosebit si separat, ci unite una cu alta într -o singură ipostasă compusă. -cele două firi sunt unite una cu alta în chip real într-o singură ipostasă compusă a Fiului lui Dumnezeu si stabilim că se păstrează deosebirea lor substanțială. Ceea ce este creat a rămas creat, iar ceea ce este necreat a rămas necreat; -Spunem deci că dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu a preexistat fără de timp și veșnic, că este simplă, necompusă, necreată, necorporală, nevăzută, impalpabilă, necircumscrisă și are pe toate câte le are Tatăl, pentru că este deoființă cu El; ...este desavârsită și nu se desparte niciodată de ipostasa Tatălui, în vremurile din urmă, însă, Cuvântul, fără să se despartă de sânurile părintești, a locuit, cum numai El știe, în pântecele Sfintei Fecioare, în chip necircumscris, fără de sămânță și într-un chip incomprehensibil si si -a luat în însăși ipostasa Lui cea mai înainte de veci corp din Sfânta Fecioară. Cuvântul lui Dumnezeu era în toate si mai presus de toate, chiar când era în pântecele Sfintei Născătoare de Dumnezeu -ipostasa Cuvântului, care era mai înainte simplă, a devenit compusă. Compusă din două firi desavârsite, din Dumnezeire și omenire -Nu-l propovăduim numai Dumnezeu, lipsit de omenirea noastră, și nici numai om, lipsindu -l de Dumnezeire. Nu propovăduim două persoane deosebite, ci una și aceeași, și Dumnezeu și om în același timp, Dumnezeu desavârsit și om desavârsit; în totul Dumnezeu și în totul om; același în totul Dumnezeu împreună cu trupul său și în totul om împreună cu Dumnezeirea Lui mai presus de Dumnezeire. Prin expresia Dumnezeu desavârsit și om desavârsit", arătăm deplinătatea si desăvârșirea firilor. Prin expresia în totul Dumnezeu si în totul om", arătăm unitatea și indivizibilitatea ipostasei. -Unul este deci Hristos, o singură persoană si o singură ipostasă a lui Dumnezeu Cuvântul. Cuvântul fiind Dumnezeu s-a făcut fără schimbare om. -Cuvântul lui Dumnezeu, cel născut înainte de veci, în afară de timp, din Tatăl, care există fără de început si veșnic împreună cu Tatăl si cu Duhul, în zilele cele mai de pe urmă, pentru mântuirea noastră, s-a sălășluit în pântecele ei, s-a întrupat si s-a născut din ea fără să se schimbe. Sfânta Fecioară n-a născut simplu om, ci un Dumnezeu adevărat. - s-a născut Dumnezeu împreună cu natura pe care a luat-o si care a fost îndumnezeită de El în același timp în care a fost adusă la existență, în așa fel incât cele trei: luarea naturii noastre, existența și îndumnezeirea ei de Cuvânt s-au intâmplat simultan. -Căci unul este Hristos si una este persoana Lui, adică ipostasa. Și totuși are două firi, a Dumnezeirii și a omenirii Lui." -deci acestea sunt cuvintele Sfantului Ioan Damaschin,daca vrei sa crezi intocmai asa e bine,daca nu interpreteaza cum vrei tu... -unde vezi tu ca apar aceste 2 cuvinte "persoana omeneasca" ? -poate doar in mintea ta Last edited by cristirg; 09.03.2015 at 02:21:18. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Mă întreb, să fiu iertat de brutalitatea mărturisirii, dacă nu cumva atunci când întâlnim folosindu-se termenul de "persoană" pentru Hristos, ceea ce ne repugnă este că L-am coborî sau mărgini, cumva, pe Însuși Împăratul nostru la calitatea de persoană.
Mai simplu spus: cum să numesc persoană pe Însăși Persoana? Dar dacă am această piedică, oare cum voi putea eu, ca persoană, să mai spun "Tatăl nostru"? Dacă e așa o grozavă cădere să fim persoane, noi oamenii, cum mai îndrăznim să ne credem fii ai Persoanei (precum El Însuși ne-a arătat și învățat)? Or, dimpotrivă, îndrăznesc să spun "Tată" tocmai în virtutea unei adânci legături între persoana care sunt eu, omul, și Persoana din Sânul Treimii. Și care e această legătură tare, cu totul bineplăcută Domnului, în virtutea căreia El ne învață să mărturisim "Tatăl nostru"? Când Dumnezeu ne-a făcut "după chipul și asemănarea Lui", nu a avut oare, deloc, în vedere tocmai Rrincipiul Personal? Comun și Dumnezeirii și omului. Nu Se repetă pe Sine, Tatăl nostru, în noi, fiii Lui, atunci când ne face? Dacă nu Se repetă pe Sine, atunci cum să Îl mai numim Tată? Și cum să ne numim fii ai Lui? Ce fel de fiu este acela în care nu se repetă tatăl lui? Așadar, Capy, ți se pare că L-am coborî (degrada, mărgini) pe Hristos dacă L-am numi persoană? Aș vrea să îmi răspunzi exact la această întrebare, dacă voiești, te rog frumos: percepi ca pe ceva defăimător, ca pe o degradare, ca pe o mărginire sau chiar hulire să numim pe Hristos cu termenul de persoană? Și a doua întrebare: care e temeiul ultim, de neînlocuit (adică esențial), în virtutea căruia noi îl numim pe Dumnezeu Tată? Tatăl nostru, al oamenilor! Care, oameni, noi suntem persoane: "...omul cel tainic al inimii, întru nestricăcioasa podoabă a duhului blând și liniștit, care este de mare preț înaintea lui Dumnezeu." (1 Pt. 3-4) Last edited by Ioan_Cezar; 09.03.2015 at 04:44:49. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Eu înțeleg așa:
1) Fără Principiul Personal nu putem vorbi despre Ființă și ființare. A fi presupune persoană și persoana presupune a fi. 2) În Actul Întrupării, Fiul lui Dumnezeu, Persoana din Sfânta Treime, Și-a însușit (enipostaziat - a cuprins în Ipostasul Său) firea omenească, așa cum este ea prin însușirile omenești, trupești și sufletești. În acest sens El S-a numit pe Sine Fiul Omului. Prin aceasta, Dumnezeu Care S-a făcut Om, a deschis posibilitatea ca și persoanele create (noi, oamenii), să devenim dumnezeu după har. Prin El, noi oamenii am enipostaziat (am cuprins în ipostasul nostru creat, de făpturi) însușirile Dumnezeiești: Viața Veșnică, dragostea, lumina, blândețea, adevărul, înțelepciunea și toate "roadele Duhului". 3) Tocmai Principiul Personal face posibil atât Întruparea lui Dumnezeu cât și îndumnezeirea omului, prin Hristos. Aceasta NU înseamnă, însă că: a) între Dumnezeu și om va dispărea vreodată distanța ființială dintre Ființa Absolută și noi, făpturile create; b) omul devenit dumnezeu prin conținutul ființei sale (sfântul), ar deveni vreodată un alt fel de ipostas - în sensul că acest ipostas făptură ar putea deveni vreodată Dumnezeu celorlalte făpturi omenești. Last edited by Ioan_Cezar; 09.03.2015 at 05:14:36. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
-deci este Persoana divino-umana,sau Persoana (Ipostas) dumnezeiesc,Dumnezeu desavârsit și om desavârsit, o singură ipostasă (persoana) a lui Dumnezeu Cuvântul. -s-a născut Dumnezeu împreună cu natura pe care a luat-o si care a fost îndumnezeită -Căci unul este Hristos si una este persoana Lui, adică ipostasa. Și totuși are două firi, a Dumnezeirii și a omenirii Lui. -da este Dumnezeu,ipostas (persoana) a Sfintei Treimi dar nu "persoana umana" -"Sfinta Treime este o singură ființă, în trei ipostase (persoane) desavârșite, simplă, mai presus de desavârsire si mai înainte de desavârsire" Last edited by cristirg; 09.03.2015 at 10:37:45. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
CAPITOLUL XIII Despre însușirile celor două firi
"Mărturisind că același Iisus Hristos, Domnul nostru, este Dumnezeu desavârsit si om desavârsit, spunem că același le are pe toate câte le are Tatăl, afară de nenaștere și le are pe toate câte le are Adam cel dintâi, afară de păcat numai, adică: corp si suflet rațional si cugetător. Potrivit celor două firi, el are duble însușirile naturale ale celor două firi: două voințe naturale, cea dumnezeiască și cea omenească; două activități naturale, cea dumnezeiască si cea omenească; doi liberi arbitri naturali, cel dumnezeiesc si cel omenesc; si înțelepciune si cunoștință atât dumnezeiască cât și omeneasca. Căci, fiind deoființă cu Dumnezeu și cu Tatăl, voiește si lucrează liber ca Dumnezeu; dar fiind deoființă și cu noi, același voiește și lucrează liber ca om. Ale Lui sunt minunile, ale Lui sunt si patimile." ",... chiar dacă a murit ca om, si chiar dacă Sfântul Lui suflet s-a despărțit de corpul Lui prea curat, totuși Dumnezeirea nu s-a despărțit de cele două, adică de suflet si de corp, și astfel nici unica ipostasă nu s-a despărțit în două ipostase. Căci corpul si sufletul au avut de la început, în același timp, existența în ipostasa Cuvântului, si cu toate că în timpul morții a fost despărțit sufletul de trup, totuși fiecare a rămas, având existența în unica ipostasă a Cuvântului. Astfel, unica ipostasă a Cuvântului a fost si ipostasa Cuvântului si a sufletului si a trupului. Niciodată, nici sufletul, nici corpul n-au avut o ipostasă [persoana omeneasca] proprie, alta decât ipostasă Cuvântului. Ipostasa Cuvântului a fost totdeauna una și niciodată două. Prin urmare, ipostasa lui Hristos este una totdeauna. Chiar dacă spațial sufletul s-a despărțit de corp, ipostatic, însă, era unit prin Cuvânt." Last edited by cristirg; 09.03.2015 at 11:34:10. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Adica (una singura) si divina si umana simultan. Esti de acord Capy cu Sf. Ioan Damaschinul?
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Da, sunt de acord cu ce spune Sf. Ioan Damaschin însă numai cu ceea ce spune el, nu și cu răstălmăcirile tale. El specifică clar că este vorba despre unica ipostasă a Cuvântului care este si ipostasa Cuvântului si a sufletului si a trupului Domnului Hristos, o ipostasă compusă din două firi, pentru a nu lăsa loc de interpretări. Sfântul Ioan Damaschin nu vorbește despre două persoane care sunt o singură persoană sau despre o ipostasă (persoană) compusă din două ipostase (persoane). Tu însă omiți din cuvintele Sfântului Ioan pentru a face interpretări personale.
Last edited by Capy; 09.03.2015 at 13:29:28. |
|
|