![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Incepand cu Bunavestirea. La plinirea vremii Intruparii.
Citat:
Maica Domnului nu a nascut natura /firea Lui umana, ci a nascut o persoana (un ipostas) care preexista si avea deja din vesnicie firea dumnezeiasca. Niciodata nu se naste o natura/fire, ci o persoana purtatoare a acelei firi. Mai clar spus, Una din Persoanele divine ale Sf. Treimi S-a lasat pe Sine nascuta si ca om. Acea Persoana (ipostas) a Sf. Treimi exista din vesnicie avand doar fire dumnezeiasca insa prin nastere dintr-o faptura umana, si-a mai luat o fire pe care n-o avea. Iar aceasta fire umana pe care nu o avea si-a impropriat-o in interiorul Persoanei Lui preexistenta din veci. La momentul intruparii, firea Lui omeneasca a inceput sa co-existe concret cu firea Lui divina, in Persoana preexistenta din vesnicie. Persoana care S-a nascut din fecioara Maria este una si aceeasi cu Persoana Logosului care exista din vesnicie, doar ca odata cu intruparea, aceasta Persoana apartinand deja firii divine, se face posesoare si a firii omenesti. Aceasta Unica Persoana apartine si firii divine (alaturi de celelalte doua) dar apartine si firii umane alaturi de cele cateva miliarde de persoane care au fire umana. In rezumat. Retine cuvantul cheie: si-a impropriat. Firea umana pe care cea de-a doua Persoana a Treimii nu o avea, si-a impropriat-o in interiorul Persoanei Lui preexistenta din veci, unind-o cu firea Lui divina. O singura Persoana si divina si umana. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
V-ați hotărât sau nu? Ori este Persoană divină, ori este persoană umană? Dacă este Persoană divină nu are cum să fie și persoană umană totodată (asta este valabil numai pentru cele două firi sau naturi unite în Hristos, adică de natură divină și natură umană în același timp - Dumnezeu și Om deopotrivă, nu și persoană umană), fiindcă ar însemna că si-a modificat/schimbat însușirile ipostasului divin, ceea ce nici unul dintre Părinți Bisericii nu a învățat vreodată. Asta ar fi valabil numai în cazul în care atribuiți celor două naturi în Hristos, fiecăreia câte o persoană, atât divină cât și umană, așa cum învăța și Nestorie!
Știam și eu că Logosul - Persoana divină a lui Hristos, este mai înainte de toți vecii, co-etern cu Tatăl și cu Sfântul Duh, și că Și-a impropiat firea umană prin Întruparea Sa, de la Sfântul Duh și din Fecioara Maria. Nu era nevoie să subliniezi cu totul altceva decât am întrebat. Last edited by Capy; 02.03.2015 at 01:24:58. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
Dupa Intruparea celei de-a doua Persoane a Treimii, a spune despre Aceasta ca e o Persoana divina si atat, e incomplet. Corect e Persoana divino-umana. Da' nu-i musai sa fii de accord cu mine! Pace! Ia Dogmatica par. Staniloae si vezi ce zice. ps. ce intelegi prin verbul a impropria? dar prin termenul fire? Exista fire umana asa de sine statatoare, in afara vreunui ipostas care s-o detina? Cum se numeste un ipostas / o persoana care detine fire umana? cumva persoana umana? daca nu, cum? dar o persoana care detine si fire umana si fire divina? cumva persoana divino-umana? daca nu, cum? Last edited by delia31; 02.03.2015 at 01:36:15. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Hai că asta este deja tare de tot. Dogmatica Părintelui Stăniloae a devenit mai de referință decât scrierile Sfinților Părinți, ba chiar și decât Dogmatica Sfântului Ioan Damaschin.
Last edited by Capy; 05.09.2015 at 20:58:46. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Capy, este sau nu corect sa spunem ca Domnul este om adevarat ? Daca este corect, cum ar putea El sa fie om adevarat fara a fi persoana umana ?
Si asa ne intoarcem la primele erezii. Primele erezii, acelea din vremea cand Biserica era in catacombe si Conciliul Niceea-1 inca nu era, nu au contestat divinitatea lui Isus, ci au contestat umanitatea Lui. Care Sfant Parinte invata ca Fiul Omului nu ar fi persoana umana ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Hristos Își are Ipostasul Său de natură divină, născut din Tatăl mai înainte de toți vecii (co-etern cu Tatăl și cu Sf. Duh). Prin pogorârea Sa din ceruri, Ipostasul lui Hristos S-a Întrupat de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria și S-a Înomenit, adică a luat natura umană desăvârșită (Om desăvârșit), fără ca ipostasul Său divin să Se modifice sau să se schimbe într-un ipostas de natură umană. Deci ceea ce este valabil pentru Hristos, nu este valabil și pentru noi. Dacă Hristos își are ipostasul Său din Tatăl, Ipostasul ori Persoana Sa, nu este o persoană umană. A spune că Hristos este persoană umană, este aceeași cu a spune că Ipostasul Său este de natură sau fire umană. O asemenea afirmație este clar eronată! Persoanele divine sunt Necreate, iar ceea ce este Necreat este Neschimbător. Deci, Ipostasul lui Hristos care este divin, nu Se schimbă într-un ipostas uman și nu poate deveni nicidecum un ipostas uman. Last edited by Capy; 02.03.2015 at 02:53:31. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Ce este o persoana umana, daca nu o existenta care are un trup si un suflet rational si nemuritor ? Daca stiti o alta definitie, propuneti-o, ca sa avem o baza de lucru. Iata, Dex-ul spune: " Individ al speciei umane, om considerat prin totalitatea însuÈirilor sale fizice Èi psihice".
Acuma, intrebare: corespunde Isus acestei definitii ? A fost si este, El, o existenta care are trup si suflet rational si nemuritor"? A fost si este, El, asa cum spune Dex-ul, un individ al speciei umane, om considerat prin totalitatea insusirilor Sale fizice si psihice ? Daca a fost, atunci ce-i lipseste lui Isus ca sa fie persoana umana ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
|