Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 18.02.2015, 19:20:54
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Aici avem deja de-a face cu bazaconii. Mă refer la segmentul pe care ați ținut să îl subliniați.
Ar fi fost poate mai folositor să lăsați să curgă topicul despre smerenie și bucurie duhovnicească fără să promovați un text care dă cu bolovani în psihologie. Să mă iertați, mi se pare că ați făcut o greșeală promovînd acest text unde analiza de sine (un demers firesc la orice om dotat cu conștiință auto-reflexivă) este pusă, culmea ridicolului, în opoziție cu ...asceza creștină. Ca și cum metoda ascezei ar putea fi posibilă fără atentă supraveghere de sine și fără autosondare...
Domnule psiholog, Mitropolitul Hierotheos nu a negat că analiza sau atenta supraveghere de sine ar fi inutile. Segmentul postat de mine are o strânsă legătură cu subiectul topicului, însă dvs l-ați luat ca pe un atac frontal și ați deviat de la subiect. Totodată, nu întâmplător am dat trimitere la link, pentru ca orcine are minte să o folosească. Sunt destule categorii pe acest forum unde puteți aborda diferite teme din perspectiva psihologiei. Aici sunteți pe categoria Dogmatică și, măcar aici, ar fi de preferat să lasați mai deoparte teoriile psihologiei și să ascultați ce spun ierarhii și duhovnicii Bisericii.

În context era vorba despre ceva mult mai esențial, pe care am ținut să-l subliniez în continuarea textului, și pe care nu ați binevoit să-l analizați integral, și anume că introspecția, autosondare și analiza de sine adecvate sunt imposibile fără lucrarea Duhului Sfânt, fără ca harul dumnezeiesc să lumineze sufletul, fiindcă doar atunci vom cunoaște cu precizie fiecare detaliu legat de ființa noastră, altfel omul poate cădea în tot felul de obsesii și să își agraveze boala. Tocmai aici intervine smerenia, și anume, că omul trebuie să fie conștient că fără harul dumnezeiesc nu poate fi împreună-lucrător cu Dumnezeu și nu poate înainta spre bine, spre vindecare. Cine crede altfel poate ajunge chiar să se îndrăcească.

Poate că sunteți un exemplu de psiholog conștient de importanța acestui aspect și aveți o abordare din perspectivă creștin-ortodoxă față de pacienții dvs, însă psihologii cu o astfel de abordare sunt minoritari, iar cea mai mare parte dintre ei nu sunt interesați de învățătura Sfinților Părinți, ba unii consideră Biserica ca pe ceva de epocă medievală, înapoiat și de prisos.. O altă parte dintre ei, însă, sunt adepți ai tehnicilor din religiile și filozofiile orientale la care recurg adesea, chipurile, pentru a-și ajuta pacienții. Iată unde se poate ajunge când unii ajung să idolatrizeze rațiunea unor oameni fără Dumnezeu.

ÎPS Hierotheos Vlachos vă dă și o explicația mai extinsă: "In urma cu cativa ani am fost in Atlanta ca sa vorbesc despre parohie ca o comunitate terapeutica, vindecatoare. Acolo am ascultat un psihiatru care m-a abordat si mi-a spus:

"Inaltpreasfintite, va multumesc pentru cuvantul pe care mi l-ati spus. Eu am un cabinet psihiatric si atunci cand am citit cartea IPS voastre am decis sa fac terapie urmand aceste principii".

Si si-a schimbat si denumirea clinicii, si pe cartea de vizita scria "psihoterapeut ortodox".

"Si vin la mine tineri care sunt dependenti de droguri si incerc sa-i tratez urmand metoda pe care o propuneti, prin lupta cu gandurile, prin lupta cu dorintele, cu patimile".

Si totusi spunea: "nu pot sa vindec pentru ca nu sunt preot". Ca sa devina cineva cu adevarat psihoterapeut trebuie sa devina si preot.

Vreau, prin urmare, sa va spun ca psihoterapia laica ajuta pe om pana la un punct, ca sa nu innebuneasca de tot. Spre exemplu este gradinita sau scoala primara. Psihoterapia ortodoxa merge mai departe, considera ca adevaratul medic este Hristos. Hristos este deopotriva Medicamentul, Terapeutul si Spitalul. Si-L ajuta pe om sa scape de iubirea de sine prin Sfintele Taine si prin nevointa.

Consider ca nu trebuie sa dam la o parte nicio stiinta, pentru ca psihoterapeutii laici ajuta oarecum pe oameni sa ajunga la un oarecare echilibru, si mai ales pe oamenii care sunt atei si sunt in afara Bisericii, si chiar pe oamenii Bisericii care nu stiu sa foloseasca metoda de vindecare a Bisericii. Calea noastra de vindecare tinteste la unirea omului cu Dumnezeu si la vederea lui Dumnezeu. Psihoterapia laica are ca scop echilibrul dintre oameni, echilibrul in viata de cuplu, echilibrul relatiei cu copiii, sa nu innebuneasca copiii. Traim intr-o epoca in care nu este posibil sa nu existe conflicte. Fiecare, de aceea trebuie sa-si gaseasca limitele in care sa se miste." (more...)

Recomand de asemenea cartea "Psihologia existențialistă și psihoterapia ortodoxă" - Hierotheos Vlachos, Mitropolit de Nafpaktos. Aici poate fi găsit un extras din carte.

Last edited by tot-Laurentiu; 18.02.2015 at 19:39:50.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.02.2015, 02:09:47
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Sunt de acord cu ceea ce ați scris acum. Mulțumesc pentru recomandarea cărții...:) Am citit-o de mai multe ori, am și făcut trimitere la ea pe alte topicuri, în trecut, precum am recomandat și texte din materialele doctorului Avdeev; de asemenea am îndemnat spre două excepționale lucrări ale lui Larchet - "Terapeutica bolilor spirituale" și o altă lucrare, al cărei titlu exact îmi scapă acum dar în care sunt evidențiate și comentate critic, cu mare finețe, erorile lui Freud și mai ales ale lui Jung în ce privește unele aspecte ale credinței și în alte chestiuni cu relevanță teologică (e vorba mai exact despre "inconștientul spiritual" și teoriile abisale). În fine, am amintit și o lucrare remarcabilă scrisă de un preot ortodox american despre terapia de cuplu, așa cum e văzută prin erminia Bisericii - excelent îndrumar de consiliere pastorală a familiei.
Sunt așadar în asentimentul dvs. privind limitele psihologiei și diferența specifică pe care o aduce, inegalabil, terapia duhovnicească. Supărarea mea e doar atunci când psihologia e disprețuită total și chiar demonizată - dacă vreți să remarcați aceasta. Sunt în lume și chiar la noi în țară preoți sau teologi care au și pregătire de psihologi și de psihiatri, oameni care încearcă să folosească și instrumentarul psihologiei/psihoterapiei în sprijinul semenilor care solicită ajutor, în educație etc.
Acum sper că ne-am limpezit reciproc pozițiile, spre folosul fiecăruia și al tuturor celor care ne citesc opiniile. Îmi cer iertare pentru afirmațiile care vi s-au părut nepotrivite și care vă vor fi supărat.
Toate cele bune,
Doamne ajută!

Last edited by Ioan_Cezar; 19.02.2015 at 02:15:02.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 19.02.2015, 04:00:50
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tot-Laurentiu Vezi mesajul
Poate că sunteți un exemplu de psiholog conștient de importanța acestui aspect și aveți o abordare din perspectivă creștin-ortodoxă față de pacienții dvs, însă psihologii cu o astfel de abordare sunt minoritari, iar cea mai mare parte dintre ei nu sunt interesați de învățătura Sfinților Părinți, ba unii consideră Biserica ca pe ceva de epocă medievală, înapoiat și de prisos.. O altă parte dintre ei, însă, sunt adepți ai tehnicilor din religiile și filozofiile orientale la care recurg adesea, chipurile, pentru a-și ajuta pacienții. Iată unde se poate ajunge când unii ajung să idolatrizeze rațiunea unor oameni fără Dumnezeu.

*

Consider ca nu trebuie sa dam la o parte nicio stiinta, pentru ca psihoterapeutii laici ajuta oarecum pe oameni sa ajunga la un oarecare echilibru, si mai ales pe oamenii care sunt atei si sunt in afara Bisericii, si chiar pe oamenii Bisericii care nu stiu sa foloseasca metoda de vindecare a Bisericii.
Cu îngăduința dumneavoastră pe care îmi imaginez că mi-ați fi acordat-o, am selectat două porțiuni distincte din textul pe care l-ați postat și v-aș ruga să îmi răspundeți la trei întrebări legate de aceste paragrafe:

1) Ce înseamnă pentru dumneavoastră ca un psiholog format în Universitatea București (sau în alt centru academic din România) să aibă o abordare creștin-ortodoxă față de pacienții săi? (cu mențiunea că psihologii nu au pacienți ci, în cazurile în care au o specializare în psihoterapie sau consiliere, ei au clienți) Concret, ce vă așteptați sau vă doriți ca un psiholog creștin să facă în cadrul unei ședințe de consiliere sau în cadrul unei dezbateri publice sau, ca în cazul meu, când se adresează publicului larg pe un forum ca acesta sau pe un alt forum. (Sper că în răspunsul dvs. veți opera din capul locului distincția cuvenită între psiholog creștin și teolog sau preot.)

2) Oare la ce fel de "oarecare echilibru" se referă Mitropolitul? Puteți face o precizare în câțiva termeni indubitabili? Dacă se poate și cu unul-două detalii din practica efectivă, care să ilustreze și să întărească abordarea conceptuală.

3) În ce sens spune Sfinția Sa că un psihoterapeut laic ar putea să ajute pe un om al Bisericii "care nu știe să folosească metoda de vindecare a Bisericii"? Vă rog, de asemenea, să precizați concret, în termeni de acțiuni efective folosite în consiliere și psihoterapie și să ilustrați cu un exemplu practic.

Vă mulțumesc,
Doamne ajută!

P.S. La toate aceste întrebări eu am dat deja o serie de răspunsuri în anii trecuți și recent, cu riscul asumat ca precizările mele să fie prilej de desconsiderare, neîncredere, etichetare ca ecumenist, necredincios, adept al New-Age, nebun, bețiv, porc, câine, pacient care nu se tratează, demon, impostor "verificat din surse sigure" și alte forme de respingere și ofensă. Evaluări care s-au și făcut public în privința mea, după cum presupun că deja cunoașteți. Am dat și numeroase exemple care să întărească afirmațiile teoretice, inclusiv din experiența personală atât ca psiholog cât și ca client și chiar ca fost pacient psihiatric ca urmare a gravei suferințe pe care am trăit-o de pe urma consumului de alcool. Acum vă rog să răspundeți dumneavoastră, spre folosul nostru și al tuturor forumiștilor întru clarificarea acestor raporturi și distincții dintre abordarea psihologică și duhovnicească a vieții oamenilor.

Last edited by Ioan_Cezar; 19.02.2015 at 04:18:52.
Reply With Quote
Răspunde