![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Mândria este semnul neîndoielnic al omului deșert, al robului patimilor, semnul sufletului de care învățătura lui Hristos nu se poate nicidecum apropia.
Nu judeca omul după înfățișare; să nu tragi după înfățișare concluzia că este mândru sau e smerit. Nu judecați după înfățișare, ci âdupă roadele lor îi veți cunoașteâ (Ioan 7, 24; Matei 7, 16). Domnul a poruncit să-i cunoaștem pe oameni după faptele lor, după purtarea lor, după urmările faptelor lor. âȘtiu eu mândria ta și inima ta cea reaâ (Cartea I a Regilor 17, 28), îi spunea lui David aproapele lui, însă Dumnezeu a mărturisit despre David: Aflat-am pe David, sluga Mea; cu untdelemnul cel sfânt al Meu l-am uns pe elâ (Psalmi 88, 20). âEu nu Mă uit ca omul, căci omul se uită la față, iar Domnul se uită la inimă (Cartea I a Regilor 16, 7). Adeseori, judecătorii orbi îl socot smerit pe cel fățarnic și pe cel ce cu josnicie caută să fie pe placul oamenilor: acesta este un adânc al slavei deșarte. Dimpotrivă, pentru acești judecători neștiutori pare mândru cel ce nu caută laudele și răsplătile omenești și de aceea nu se târăște în fața oamenilor, cu toate că acesta este rob adevărat al lui Dumnezeu: acesta a simțit slava lui Dumnezeu, ce se descoperă numai celor smeriți, a simțit putoarea slavei omenești și și-a întors de la ea atât ochii, cât și mirosul sufletului său. (Sfântul Ignatie Briancianinov)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) Last edited by cristiboss56; 16.02.2015 at 19:41:05. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Să ne îngrădim mintea prin smerenie, fără a-i îngădui să tindă în chip nesocotit și cutezător către dobândirea cunoștințelor depărtate de Biserică, oricât ne-ar ațâța curiozitatea, noutatea și păruta lor însemnătate. Să o păzim de ispita învățăturilor mincinoase, ascunse sub numele și înfățișarea învățăturii creștine. „Surpând izvodirile minții, și toată înălțarea ce se ridică împotriva științei lui Dumnezeu, și robind toată înțelegerea spre ascultarea lui Hristos” (2 Corinteni 10, 5). La început, chinuitoare este pentru minte calea cea strâmtă a ascultării față de Biserică; ea, însă, duce la lărgimea și libertatea înțelegerii duhovnicești, înaintea căreia pier toate părutele nepotriviri pe care le află înțelegerea trupească și sufletească în supunerea fără abatere față de Biserică. Să nu-i îngădui minții a citi despre lucrurile duhovnicești altceva decât ceea ce este cuprins în cărțile scriitorilor adevăratei Biserici; cărți despre care Biserica însăși a dat mărturie că ele sunt organe ale Sfântului Duh. Cel ce citește pe sfinții scriitori se împărtășește nemijlocit de Sfântul Duh Care locuiește în ei și grăiește prin ei; cel ce citește scriitorii eretici, chiar dacă ar fi ele împodobite cu numele de „sfinte” de adunătura lor eretică, se împărtășește de duhul cel viclean al înșelării (Sfântul Petru Damaschinul, Filocalia, „Despre dreapta-socotință”): din pricina neascultării față de Biserică, al cărei miez este trufia, el cade în cursele stăpânitorului lumii acesteia. Sfântul Ignatie Briancianinov
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Cine a adus păcatul în lume, o, Doamne, și a îmbolnăvit întreaga lume, devenind hrană pentru moarte?
Mintea este poarta prin care a intrat păcatul. Prin minte, picătura de otravă a picurat în inimă și în suflet. Despărțită de feciorie și lumină, nemaifiind întreită, ci unidimensională, mintea s-a despărțit de Sfânta Triadă și stă ca cea de-a „patra” – nonexistența. Cugetă la cele lumești, și nu la cele dumnezeiești. Despărțită de fecioria sufletului și de lumina inimii, mintea este umbra Fiului lui Dumnezeu și reversul înțelepciunii. Această umbră întunecată își răspândește întunecarea în suflet și în inimă. Și de îndată ce toate trei s-au învăluit în întuneric și s-au acoperit cu mucegai, ea se transformă apoi într-un soi de triadă lipsită de sfințenie, o umbră a Sfintei Triade, întocmai precum nonexistența este o umbră șovăielnică a existenței. Care este cel dintâi păcat al minții, o, Doamne, prin care ea a adus durerea și suferința în întreg neamul omenesc? Cel dintâi păcat al minții a fost amăgirea de sine, iar cel de-al doilea mândria. Pironită de simțuri destinate non-existenței, mintea a acceptat non-existența drept existență. Amăgirea de sine se uită la reflectarea lunii în lac de parcă ar fi luna adevărată și dă buzna s-o apuce în apă. Amăgirea de sine vede o sfoară și o ia drept șarpe, fugind de el. Amăgirea de sine a unui câine vede un câine în apă și îl face pe câinele respectiv să latre la propria sa umbră. Amăgirea de sine cu privire la cenușa iluzorie a acestei lumi îndeamnă mintea să-și alipească esența de această lume și o izbește cu uitarea adevăratei lumi existente. Sfântul Ierarh Nicolae Velimirovici
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
Afirmatii extraordinare, parca desprinse din textele budiste. Avem aspectul cheie generator de suferinta (dezvaluit in doctrina de baza - Cele Patru Adevaruri - [al 2-lea] Originea Suferintei) (*) Mintea ca poarta de intrare a pacatului! Amagirea de sine ca pacat originar / din care izvorasc toate celelalte pacate - care precede mandria. Sunt specificate pana si analogiile budiste celebre privind pacatul radacina al mintii - confuzia innascuta : "sfoara-sarpe", reflectia lunii in apa!!!
__________________
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
Daca-i parca , parca sa fie Florine :)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Mândria se naște din nebunie și orbire sufletească; din chibzuință și cunoștință se naște smerenia. Dacă te-ai cunoaște cu adevărat, atunci nu ai fi mândru: de te-ai cunoaște, întru adevăr, atunci nu te-ai înălța prin mândrie. Dar, așa cum încă nu te cunoști bine pe tine și nu pricepi după cum se cuvine, tot așa te și mândrești fără de minte - te mândrești cu oarecare lucru de nici un preț sau și mai mult - pentru nimic. Fiind întru acest fel de mândrie și îngâmfare - cunoaște-te pe tine însuți. Cunoaște că Domnul „de cei batjocoritori râde, iar celor smeriți le dă har” -spune Solomon (Pilde 3,34). Cunoaște că Domnul îi primește pe cei blânzi, iar pe păcătoșii mândri îi smerește până la pământ; pe cei smeriți îi înalță, iar pe cei mândri îi coboară; de la cel smerit primește și puținul, iar de la cel mândru leapădă și cele mari - de la vameșul cel smerit a primit doar tânguirea, iar de la fariseul cel mândru a lepădat multe virtuți. Înaintea lui Dumnezeu e mai bun un păcătos smerit, decât un drept mândru: „toată inima semeață este urâciune înaintea Domnului” - grăiește Solomon (Pilde 16,5).
Sfântul Dimitrie al Rostovului
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Parca sa fie Cristi!
__________________
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|