![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Cred ca aia sunt mai degraba statisticieni.
Si stii cum se zice: exista minciuni, minciuni nerusinate si ..... Studiu ala e o gluma. Ceva gen: hai sa vedem ce gene comune gasim printre gay. Bun, cutare. Pai sa vedem, ce mai au in comun astia cu gena asta, pe langa ca sunt gay? Hai sa mai vedem niste chestii gen culoare ochi, par, altceva nu mai stim (desi genele pot determina o infinitate de caracteristici, nu neaparat evidente somatic). N-am gasit altceva? (nu ca am fi in stare sa cautam). Atunci sa zicem ca aia e gena "gay". Si sa ne luam si un safeguard, in caz ca vin altii mai destepti si ne dau peste bot intr-o zi. Zicem asa: "Whatever the results (studiu este de fapt vag si incomplent - fapt recunoscut nn) Sanders stresses that complex traits such as sexual orientation depend on multiple factors, both environmental and genetic. Even if he has hit on individual genes, they will likely only have at most a small effect on their own, as has also been seen in studies of the genetic basis for intelligence, for example. [/quote] Haha, deci uite cum studiul "pro-gay" zice ca gayismu' e cel mai probabil tratabil, pentru ca genetica e fix-pix in tabloul de ansamblu. http://www.newscientist.com/article/...gay-genes.html Bun, deci ne-am lamurit ca nici macar avocatii fenomenului nu'si dau silinta sa citeasca sursele care le citeaza, d'apai sa le analizeze logic si impartial..
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 09.02.2015 at 18:41:59. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Nu am exclus posibiliateta unei schimbări reale. Cât despre minune, da am exclus-o.
|
#3
|
|||
|
|||
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Că sunt mai multe gene implicate o spune atât articolul științific original cât și articolul de popularizare, din care ai citat, cât se poate de clar, prin identificarea a 5 zone diferite în care sunt localizabile genele suspectabile a avea legătură cu homosexualitatea. Că în orientarea sexuală a unei persoane nu este implicată o genă unică, dacă este implicată vreuna, era clar de pese 50 ani, pentru toată lumea care știe câte ceva despre orientările sexuale și despre genetică dar aceste cunoștințe nu pot fi cerute fanaticilor anti-gay. Dacă ar fi o genă unică pentru homosexualitate atunci ar exista doar homosexuali (cei care au gena) și heterosexuali (cei care n-au gena), fiind exclusă existența bisexualilor. Similar, dacă ar exista o astfel de genă pentru heterosexualitate. Mai mult, dacă sunt implicate gene în orientarea sexuală atunci ele trebuie să fie în număr mare și / sau să nu fie doar ele implicate ci și factori de mediu iar această concluzie este impusă de existența continuumului heterosexual-homosexual, mai precis de existența bisexualității cu grade diferite de atracții heterosexuale și homosexuale. Existența continuumului heterosexual-homosexual a fost pusă în evidență în anul 1948, de către Kinsey și alții, confirmată ulterior. Când vorbesc despre "factori de mediu" specialiștii în genetică înțeleg tot ceea ce nu este codificat în gene și aceștia pot fi: biologici, chimici, fizici, sociali, psihologici, etc. sau chiar aleatori. În altă ordine de idei, și pentru înțelegerea problemei, dau un exemplu similar. Cred că toată lumea este convinsă și aici că înălțimea unei persoane este influențată genetic. Înălțimea unei persoane este și ea situată într-un continuum. Nu există o genă a persoanelor de 1,80 m înălțime, alta pentru cei cu 1,81 m înălțime etc. Numărul genelor implicate în înălțimea unei persoane este apreciat a fi de peste 200! În plus față de gene sunt și alți factori implicați, în special hormonali, direct sau indirect. Last edited by MarcelEmil; 09.02.2015 at 23:56:09. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Exemplul ales pentru a lămuri teoria acelui continuum aduce un spor de înțelegere, cred. Pe de altă parte el se referă doar la variații cantitative (mai mulți sau mai puțini centimetri), în timp ce homosexualitatea e o chestiune calitativă.
Problema nu constă în cât de mult sau cât de puțin face un homosexual, ci în ce anume face (subiectiv și comportamental). El face altceva decât un heterosexual. Acest "altceva", această "calitate" diferită are nevoie de explicații ceva mai largi decât cele oferite exclusiv de datele materialiste ale geneticii (clasice). În articolele pe care le postasem se insistă asupra unui model sistemic, unde sunt luați simultan în calcul mai mulți factori care interacționează. De "jocul" acestui întreg sistem depinde comportamentul sexual, iar nu de un singur factor (anume, genetic/ereditar). Orientarea sexuală este de obicei produsul unor alegeri succesive pe care o persoană le-a făcut de-a lungul vieții (alegeri care constituie un răspuns la o serie de stimulări/presiuni). Aceste alegeri nu sunt însă atât de evidente, uneori nu sunt conștientizate nici de persoana în cauză decât cu ajutorul unor laborioase și delicate investigații. Precum bine se cunoaște, adeseori viața noastră poate fi modificată substanțial doar ca urmare a unei simple bătăi din aripi a unui fluture... Tocmai acest raport între un factor aparent insignifiant și consecințele uneori drastice, de proporții uriașe, arată, cel puțin în înțelegerea mea, două lucruri: a) că omul este o ființă extrem de vulnerabilă și cu o viață imprevizibilă (cel puțin în datele mai tainice, esențiale, iar nu doar în cele formal/exterioare - constatabile de oricine); b) că viața oamenilor nu este lăsată la voia întâmplării, ci este cunoscută și sprijinită, uneori chiar condusă; altminteri ea ar înceta cu totul sau ar urma un destin mereu implacabil. În ce mă privește cred că Cel Care ne cunoaște și ne sprijină mereu viața este Bunul Dumnezeu, fără de Care nimic nu ar putea ființa, nici măcar o clipită. În ciuda oricăror constrângeri (și, din câte cunosc, condiția homosexualului este o constrângere foarte complexă și severă), din fericire (mai exact din Pronie Dumnezeiască) omul are posibilitatea în orice clipă a vieții să ceară și să folosească ajutorul divin. Singura problemă este dacă noi oamenii apelăm la această inegalabilă Resursă sau o ignorăm. Cred că la această alegere se reduce totul, în ultimă instanță. Pe acest temei, al liberului arbitru de a trăi/lucra cu Dumnezeu sau fără Dumnezeu, cred că se desfășoară și viața noastră și Judecata ei. Suntem, așadar, liberi să alegem. Și să trăim consecințele alegerilor noastre de fiece zi, de fiece gând, construindu-ne astfel un destin personal. Și colectiv. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Nu stiu de ce am impresia ca domnul Marcel a mai fost pe aici demult. Da nu-i nimic, mergem inainte ca doar suntem fundamentalisti anti gay si nu fundamentalisti pro gay ca domnia sa :
Alin are dreptate. In articolul respectiv se spune : " While our study results provide further evidence for early (prenatal) biological influences on variation in male sexual orientation, we also emphasize that genetic contributions are far from determinant but instead represent a part of the trait’s multifactorial causation, both genetic and environmental." Asta ca fapt divers, oricum nu conteaza pentru ca nu stiu de ce ar trebui sa credem toti ca sunt unii care vor sa descopere adevarul si nu sa serveasca o anumita ideologie. Deci nu conteaza ca e una sau mai multe gene ci spune ca genele respective reprezinta doar o parte din cauza pentru care unii o iau razna. Deci omul creste gay si din alte motive, nu doar pentru ca are genele intr-un anumit fel. Acum sa vedem, poate fac studii si pentru bisexuali, trisexuali, onanisti, zoofili si pedofili. E tare incalcita genetica asta. Sigur exista gene care-i fac pe unii ( macar in parte ) sa fie atrasi de gaste. ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Despre factorii de mediu, în engleză "environmental", am scris și eu și am explicat și ce înseamnă aceștia pentru geneticieni. În domeniul orientărilor sexuale se cunosc unii factori care contribuie la acestea, dar până în prezent nici unul nu este dovedit a fi determinant (hotărâtor) De asemenea se cunoaște că unii factori care au fost sau mai sunt invocați în etiologia orientării sexuale în realitate n-au nicio contribuție. Faptul că un factor nu este determinant nu însemnă că el este ignorabil ("fix-pix"). Iau un exemplu care vă este foarte la îndemână și care mi-a venit în minte în timp ce scriam altceva pentru acest forum, în care există un factor determinant dar alături de el nici ceilalți factori nu sunt neglijabili: Cred că suntem de acord că factorul determinant pentru orice însănătoșire, dintr-o boală oarecare, este voia lui Dumnezeu. Dacă tratamentul medical este "fix-pix", pentru că nu este factor determinant, atunci de ce să mai fie administrat? De ce să nu desființăm spitalele și facultățile de medicină? Last edited by MarcelEmil; 10.02.2015 at 03:49:36. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In cazul asta mai exact, asta cu voia lui Dumnezeu seamana cu Pisica lui Schrödinger. Atat timp cat nu aplici tratamentul (deschizi cutia sa vezi starea pisicii) n-ai de unde sa stii care este "voia", ea este o superpozitie cuantica a tuturor variantelor posibile de evolutie a starii de sanatate. Ca sa nu mai vorbim ca la nivel "basic" voia lui Dumnezeu nu anuleaza libertatea omului. Daca omul alege sa moara, refuzand un tratament medical care i-ar salva viata, Dumnezeu nu il impiedica si nici nu inseamna ca asta a fost voia lui. Daca vrei o paralela mai inspirata pentru ceea ce inseamna factor genetic fata de ala de mediu, educatie, ambitie, etc. ti-as recomanda un film: Gattaca (1997) http://www.imdb.com/title/tt0119177/synopsis In cazul subiectului in discutie lucrurile stau si mai simplu, in loc ca "stiinta" sa piarda timpul incercand sa justifice ceea ce este mai degraba dobandit social/comportamental mai bine ar identifica aceste cazuri si ar propune solutii pentru ele. E ca si cand ai constata ca ai in societate 3% oameni schiopi si in loc sa-ti propui sa-i ajuti sa mearga normal, promovezi ideea ca a fi schiop e tot una cu a nu fi si sa se descurce asa, eventual aia care nu sunt, sa mai taraie si ei un picior din cand in cand.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 10.02.2015 at 12:33:26. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Orice abordare calitativă poate fi transformată în una cantitativă atunci când este posibilă instituirea unei unități de măsură și a unei metode de a măsura. În cazul orientărillor sexuale este posibilă prin măsurarea reacțiilor la stimuli erogeni specifici. Convențional continuumul heterosexual-homosexual este împărțit în 7 zone, de către așa numita scară Kinsey: Zona 0 pentru heterosexualitate, zona 6 pentru homosexualitate iar zonele intermediare 1-5 fiind pentru amestecuri de atracții homosexuale și heterosexule, în grade diferite. Unii, printre care mă număr, înțeleg prin bisexualitate toate zonele 1-5 iar alțíi rezervă acestă denumire doar pentru zona centrală, 3. Această scară este utilizată în toate cercetările sociologice și psihologice asupra orientărilor sexuale. Last edited by MarcelEmil; 10.02.2015 at 02:23:02. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dar dacă ai în vedere strict acțiunea de măsurare a distribuției unei variabile, afirmația este adevărată, desigur. Și cu toate acestea măsurarea este doar un aspect al cunoașterii, iar fenomenele complexe cum sunt cele care țin de personalitate nu pot fi epuizate cognitiv prin măsurare, oricât de minuțioasă ar fi ea. Această abordare care scoate în față măsurarea e specifică domeniului experimental și statisticii. Are o valoare indiscutabilă în cunoașterea științifică, în limitele date de cadrul epistemologic respectiv. Însă, așa cum probabil cunoști, măsurarea cantitativă oferă doar un tip de date asupra unui fenomen, însă nu ne poate spune nimic despre natura fenomenului studiat, despre semnificațiile lui etc. Apoi, să nu uităm că nici o măsurare și nici o prelucrare statistică, oricât de savante ar fi, nu pot înlocui interpretarea celor aflate prin măsurare. Practic, în urma unor măsurări avem sarcina să răspundem la întrebări de genul: și ce relevanță au aceste date, ce înseamnă ele, ce impact au, unde și cât contează etc. Orice măsurare e continuată prin interpretări și explicații în acord cu o teorie sau o paradigmă supraordonată. Sper că ești de acord - e banal ce spun aici... Revenind la problematica strictă a homosexualității, fie ea și modelată ca o poziție pe o scală propusă de cineva, tot ne rămân întrebările de tip calitativ: a) ce motivație susține modul de a fi al homosexualului; în ce constă ea, cum s-a format și cum se menține b) care sunt scopurile urmărite, spre ce tinde psihologia și comportamentul persoanei respective c) ce particularități au trăirile lui afective, emoțiile și sentimentele, pasiunea (considerată morbidă) d) ce fel de voință are acest om, cum este orientată, ce trăsături îi sunt mai pregnante sau dimpotrivă, slab funcționale e) care îi sunt mecanismele de apărare specifice; ce trăsături de personalitate îi sunt specifice și cum se raportează între ele f) ce putem spune despre dinamica relațiilor dintre inconștientul pulsional și celelalte instanțe ale psihismului g) ce evenimente sunt semnificative în drumul de viață al acestui om? care este scenariul său de viață înlăuntrul căruia trăiește și îi implică și pe alții? h) are el un anumit specific al vieții spirituale? în ce raport se află cu Dumnezeu și cu semenii? Aceste întrebări devin și mai complexe dacă ne referim acum nu doar la o persoană ci la un cuplu de homosexuali sau la asociații întregi precum și la relațiile lor cu heterosexualii, apoi cu instituțiile statului, cu Biserica etc. Tabloul interogației e desigur mult mai vast și mai profund, însă am enumerat aceste întrebări doar pentru a argumenta aspectul calitativ, pe care îl consider esențial atunci când dorim să cunoaștem o persoană și însușirile personalității, cu atât mai mult o comunitate care nu e astăzi deloc discretă și minoră... Acest aspect, calitativ, îmi pare de departe mult mai important comparativ cu orice modelare cantitativă. Care, la rândul său, are și ea rolul ei, anume când se subordonează corect unei ipoteze ce poate fi operaționalizată și abordată în forma unor variabile măsurabile. La sfârșit o întrebare: aspectele morale și duhovnicești ale problemei homosexualității au ceva de câștigat, în planul reflecției noastre, prin abordările cantitative? Dacă da, ce anume? Mie mi se pare că deplasarea atenției asupra problemei măsurării servește de minune mascării aspectului-cheie al homosexualității: natura patologică și căderea morală. Specificul acestora nu poate fi redus la nici o abordare cantitativă. Sunt ireductibile la cifre, oricâte statistici am încropi, ca o găteală, primprejurul lor... |
|