Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Botezul
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 04.02.2015, 18:27:03
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.384
Implicit

Bine, Cristi, am înțeles. Suntem anatema eu și cu toți preoții care țin rânduiala actuală a Bisericii pe care ai citit-o mai sus. Nu te simți cam singur?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 04.02.2015, 18:28:56
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
Bine, Cristi, am înțeles. Suntem anatema eu și cu toți preoții care țin rânduiala actuală a Bisericii pe care ai citit-o mai sus. Nu te simți cam singur?
-nu ma simt singur,mai ales ca tin cont de ceea ce au hotarat sfintii.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 04.02.2015, 18:33:29
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.384
Implicit

Prin urmare ești în comuniune cu sfinții, dar nu ești în comuniune cu Biserica actuală. Sau cum stau lucrurile?
Reply With Quote
  #4  
Vechi 04.02.2015, 18:37:11
abaaaabbbb63
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
Prin urmare ești în comuniune cu sfinții, dar nu ești în comuniune cu Biserica actuală. Sau cum stau lucrurile?
:))

Fascinant cum discutia a degenerat de la botezuri la "Care este partea eretica, sfintii sau biserica?"
Reply With Quote
  #5  
Vechi 04.02.2015, 18:38:28
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.384
Implicit

Mie mi se pare că este la subiect.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 04.02.2015, 18:38:00
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Nu am inteles: care este textul magisterial din care sa rezulte ca cineva care este botezat catolic ori luteran, daca ar adera la BOR, ar trebui rebotezat.

Ce s-a reprodus pana acum e un citat dintr-un "Pydalion" aparut la 1800 din cate inteleg. Ma intereseaza canonul (cu numar, anul aparitiei si autoritatea emitenta). Multumesc.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #7  
Vechi 04.02.2015, 20:37:22
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Nu am inteles: care este textul magisterial din care sa rezulte ca cineva care este botezat catolic ori luteran, daca ar adera la BOR, ar trebui rebotezat.

Ce s-a reprodus pana acum e un citat dintr-un "Pydalion" aparut la 1800 din cate inteleg. Ma intereseaza canonul (cu numar, anul aparitiei si autoritatea emitenta). Multumesc.
CANONUL 46 AL SFINTILOR APOSTOLI + talcuirea si explicatii:

"Episcopul, sau prezbiterul, ereticesc botez primind, sau jertfă, a se caterisi poruncim. Că ce conglăsuire este lui Hristos cu veliar? Sau ce parte Credinciosului cu necredinciosul? "
Reply With Quote
  #8  
Vechi 04.02.2015, 21:01:03
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristirg Vezi mesajul
CANONUL 46 AL SFINTILOR APOSTOLI + talcuirea si explicatii:

"Episcopul, sau prezbiterul, ereticesc botez primind, sau jertfă, a se caterisi poruncim. Că ce conglăsuire este lui Hristos cu veliar? Sau ce parte Credinciosului cu necredinciosul? "
Dar aici, vedem bine, e vorba de altceva. Aici nu spune ca botezul "ereticesc" ar fi invalid, adica nu ar fi botez. Situatia tratata este cu totul alta: e vorba de un episcop sau presbiter catolic care ar primi sa fie "rebotezat" de, sa zicem, penticostali.
Aceasta nu inseamna ca botezul penticostal nu e valid, ci inseamna ca acel preot a ales sa treaca in schisma formala.

In treacat fie spus, caterisirea nici nu mai e utila ca sanctiune, ci doar ca gest public. Fiindca un asemenea preot se plaseaza singur in afara Bisericii, lucru cu mult mai grav decat caterisirea. Caterisirea inseamna reducerea la starea laicala a cuiva care se poate mantui, ca orice laic, pe cand schisma inseamna iesirea cuiva din Trupul Mistic al lui Cristos.

In sfarsit, eu nu sunt tocmai la curent cu aceste "Canoane apostolice", desi desigur ca am auzit de ele. De cand dateaza ele, cine le-a dat, sunt ele normative astazi ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #9  
Vechi 04.02.2015, 21:53:08
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Dar aici, vedem bine, e vorba de altceva. Aici nu spune ca botezul "ereticesc" ar fi invalid, adica nu ar fi botez.

In sfarsit, eu nu sunt tocmai la curent cu aceste "Canoane apostolice", desi desigur ca am auzit de ele. De cand dateaza ele, cine le-a dat, sunt ele normative astazi ?
-conteaza explicatiile din pidalion

TÂLCUIRE

"Dreptslăvitorii creștini se cuvine a se feri de eretici, și slujirile lor a le urî. Iar mai vârtos însuși ereticii se cuvine a se mustra și a se înțelepți de către episcopi și prezbiteri, doar cumva vor înțelege și se vor întoarce, din rătăcirea lor. Pentru aceasta și canonul acesta rânduiește, că, oricare episcop, sau prezbiter, ar primi ca de drept și adevărat botezul ereticilor sau jertfa ceea ce se proaduce de dânșii, unul ca acesta, poruncim ca să se caterisească. Fiindcă ce conglăsuire are Hristos cu diavolul? Sau ce parte are credinciosul cu cel necredincios?

Că dacă, zic ei, una este soborniceasca biserică, și unul este botezul cel adevărat, cum poate fi adevărat botezul ereticilor, și al schismaticilor, de vreme ce ei nu sunt înlăuntru în biserica cea sobornicească ci s-au rupt dintr-însa prin eres? Iar de este adevărat botezul ereticilor și al schismaticilor, și este adevărat și cel al drept slăvitoarei și al soborniceștii biserici, apoi nu este un botez, precum Pavel strigă, ci două. Care este prea cu necuviință.

Zice încă și Dumnezeiescul Hrisostom (în voroava cea la început, era Cuvântul) „Nu te amăgească pe tine o ascultătorule adunările ereticilor, că au botez dar nu luminare. Și se botează cu trupul, iar cu sufletul nu se luminează.” Ci și Sfântul Leon în epistolia cea către Nichita zice: „Nici un eretic dă sfințenie prin taine.” Iar Ambrosie în cuvântul cel pentru cei ce se catehisesc, zice: „botezul celor rău cinstitori de Dumnezeu, nu sfințește.”

….botezul latinilor este minciunonumit botez. Și pentru aceasta, nici după cuvântul amărunțimei este primit, nici după cuvântul iconomiei. Nu este primit după cuvântul amărunțimei, întâi pentru că sunt eretici. Și cum că latinii sunt eretici nici o trebuință este acum să arătăm, vreo dovadă. Că însuși aceasta, că avem atâta ură, și atât întoarcere, iată atâtea veacuri, despre dânșii, este arătată dovadă, că ca pe niște eretici îi urâm, adică precum și pe arieni, sau pe savelieni, sau pe macedonienii cei luptători de Duh.

Sfântul Marcu al Efesului (în adunarea 25 cea în Florenția) de față a zis așa: Noi pentru nimică alta ne-am dezbinat de Latini, decât pentru că sunt, nu numai shismatici, ci și eretici, pentru aceasta nici se cuvine măcar a ne uni cu dânșii.
- latinii sunt nebotezați, pentru că nu păzesc cele trei afundări la cel ce se botează, precum din început au primit de la sfinții apostoli dreptslăvitoarea biserică. Latinii cei mai- dinainte mai întâi stricând apostolescul botez, întrebuințau turnare, adică puțină apă pe creștetul copilului turnând. Care încă și acum pe la oarecare locuri se lucrează. Iar cei mai mulți cu o legătură de peri de porc, de trei ori aruncă puține picături de apă pe fruntea pruncului. Iar între alte locuri, precum au vestit nouă de acolo întorcându-se la noi oarecine, că puțin bumbac (care fieștecine poate ști câtă apă au ridicat bumbacul) zice, împlântându-l în apă, ung cu acela pe copil, și așa îl botează. Deci, nebotezați sunt Latinii, pentru că nu fac cele trei afundări și scoateri, după apostoleasca predanisire.

Deci latinii, și ca niște eretici botez nu pot da, pentru că au pierdut Darul cel începător desăvârșiri, și pe lângă aceasta, au răsturnat și apostolescul botezul acelor trei afundări.


CANONUL 47 al sfintilor apostoli


Episcopul, sau prezbiterul pe cel ce are botez după adevăr, de-l va boteza din început, sau pe cel spurcat de către cei necinstitori de Dumnezeu, de nu îl va boteza, să se caterisească. Ca unul ce-și bate joc de Crucea, și de Moartea Domnului, și nu osebește pe ierei de către minciunoierei. [Apost: 46, 68; sobor 2: 7; sobor 6: 95, 84; Carhid: 1]
TÂLCUIRE

-daca episcop, sau prezbiter nu ar boteza cu botezul soborniceștii și dreptslăvitoarei biserici pe cel spurcat, adică pe cel botezat de către necinstitorii de Dumnezeu, adică de eretici, să se caterisească. Fiindcă batjocorește Crucea, și Moartea Domnului, rău și cu greșeală socotind, că spurcatul și pângăritul botezul ereticilor, este în închipuirea Crucii și a Morții Domnului, care nu este, și pentru aceasta îl primește pe el, și îl are asemenea cu botezul drept slăvitorilor. Și pe lângă acestea, fiindcă nu osebește pe adevărații iereii dreptslăvitorilor, din mincinoșii iereii ereticilor. Ce deopotrivă pe amândoi ca pe niște adevărați îi primește. Că nici urâtul botez al ereticilor face creștini adevărați pe cei ce întru dânsul se botează, nici hirotonia lor face adevărați ierei pe cei ce se hirotonisesc de dânșii, după apostolescul canon 68. Însă însemnează că, precum am zis, întru închipuirea Crucii și a Morții Domnului se face Sfântul Botez. Că zice Pavel: ,,Câți în Hristos ne-am botezat, întru Moartea lui ne-am botezat. Și împreună cu dânsul dar ne-am îngropat prin botez întru moarte” (Romani 6: 3) și, împreună sădiți ne-am făcut, cu asemănarea Morții Lui. Dar și Crucea botez s-a numit de către Domnul, după Hrisostom, care zice: ,,botezul, cu care Eu mă botez, vă veți boteza”. [Matei 20: 22,
23] Și iarăși ,,cu botez am a mă boteza, și cum mă strâmtorez, până ce se va sfârși”! [Luca 12: 50]

…pe cei ce din naștere sunt eretici, și de dânșii spurcați, apoi venind la dreapta slăvire. Drept aceea și nu zice de al doilea să-i botezăm, ca pe unii ce mai-nainte au fost botezați, ci să-i botezăm (că de nu va boteza zice) ca pe unii ce niciodată ar fi fost botezați după dreapta slăvire."
Reply With Quote
  #10  
Vechi 05.02.2015, 00:48:59
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristirg Vezi mesajul
-conteaza explicatiile din pidalion

TÂLCUIRE

"Dreptslăvitorii creștini se cuvine a se feri de eretici, și slujirile lor a le urî. Iar mai vârtos însuși ereticii se cuvine a se mustra și a se înțelepți de către episcopi și prezbiteri, doar cumva vor înțelege și se vor întoarce, din rătăcirea lor. [b] Pentru aceasta și canonul acesta rânduiește, că, oricare episcop, sau prezbiter, ar primi ca de drept și adevărat botezul ereticilor sau jertfa ceea ce se proaduce de dânșii,
Prin urmare, cristirg, in cele ce sustineti, si anume ca botezul facut in afara Bisericii Ortodoxe ar fi invalid, va bazati nu pe ce spune Canonul 46, care ar fi dat de apostoli, ci pe talcuirea din Pidalion, carte care inteleg ca a aparut la 1800. Dar vedem o deosebire intre ce spune canonul si ce interpreteaza cartea. Canonul spune de episcopi si presbiteri care primesc ereticesc botez, pe cand cartea spune de episcop si presbiteri care accepta ideea ca botezul ereticilor e valid.
Sunt singurul care mi se pare ca una zice canonul, si alta reproduce interpretarea ? Si aceasta interpretare e una cu autoritate ? Adica autorii "Pidalionului" au primit binecuvantare arhiereasca, sau e vorba de pareri teologice ale unor calugari de la anul 1800 ? Intreb fiindca mai e ceva care mi-a sarit in ochi. Mai departe, cartea vorbeste de o scrisoare a lui Leo catre Nikita. Nemaiauzind eu de aceasta lucrare, am cautat pe Google sa vad cand a scris sfantul Papa Leo cel Mare (presupunand ca de el e vorba) unui anume Nikita si cine ar fi acesta. Or, nu am gasit...nimic. Mi se pare curios ca situri serioase, care pretind a infatisa liste complete de lucrari ale Sf Leon sa nu mentioneze aceasta scrisoare, daca ar exista.
Cu alte cuvinte, sa ma ierte autorii Pidalionului, dar am o incredere limitata in seriozitatea lucrarii lor.

Pe de alta parte, sunt cu totul de acord ca un credincios nu poate avea toate foloasele din sacramentele savarsite in Biserici aflate in schisma/erezie. Daca, de exemplu, se va impartasi intr-o parohie aflata in schisma, s-ar putea ca acest lucru sa nu-i fie de folos. Aceasta nu inseamna ca ceea ce a luat nu este Preasfantul Trup, ci inseamna ca a facut un lucru pe care nu trebuia sa il faca, in afara unor situatii de extrema urgenta.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
Răspunde