![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Toate lucrurile ține-le la oarecare distanță, numai sufletul apropie-l cât mai mult de Dumnezeu.
Dacă torni apă peste foc, nu vei mai avea nici apă, nici foc. Dacă dorești averea altuia, o vei urî pe a ta și pe amândouă le vei pierde. Dacă te apropii tot așa de mult de servitoare cât de soție, nu vei avea nici servitoare, nici soție. Dacă bei adesea pentru sănătatea altuia, vei o pierde și pe a ta. Dacă numeri mereu banii altuia, tot mai puțini vei avea tu. Dacă numeri mereu păcatele altora, ale tale se vor înmulți. Dacă gonești și ajungi vulpea, vei întoarce cocoșul; însă dacă gonești și ajungi ursul, nu ești sigur că te vei întoarce și tu. Sfântul Nicolae Velimirovici, Învățături despre bine și rău
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Frica de Dumnezeu și frica „lumească” nu sunt două atitudini deosebite prin natura lor, ci sunt una și aceeași atitudine fundamentală a omului, însă îndreptată spre țeluri diferite. Acest lucru iese limpede din învățătura Sfinților Părinți, care arată cum una o exclude pe cealaltă: dacă ți-e teamă de ceva din lume înseamnă că nu ți-e frică de Dumnezeu; și, dimpotrivă, cel care se teme de Dumnezeu n-are frică de nimic: „Cel ce s-a făcut rob Domnului nu se va teme decât numai de Stăpânul său. Dar cel ce nu se teme încă de Acesta se teme și de umbra lui”, scrie, de pildă, Sfântul Ioan Scărarul. De aceea, Sfinții Părinți spun că teama ca patimă este înlesnită de „lipsa de rob a sufletului”, la care ajunge omul când nu are Duhul cel dumnezeiesc sălășluit în sufletul său: „…m-am temut, căci sunt gol”, spune Adam după ce a călcat porunca (Fac. 3, 10).
Jean Claude-Larchet
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Când călătorul se întoarce în patria și casa sa, atunci cei ai casei, vecinii și prietenii lui se bucură și îi urează bun venit. Tot așa, atunci când creștinul, încheindu-și peregrinarea în această lume, ajunge în Patria cerească, se bucură de el toți îngerii și toți sfinții - locuitorii cerești. Călătorul, sosind în patria și casa sa, petrece aici în siguranță și se liniștește. Tot așa și creștinul, ajungând în Patria cerească, se liniștește, petrece în siguranță, nu se mai teme de nimic, se bucură și se veselește întru fericirea desăvârșită.
De aici, înțelege creștine, că: 1) Viața noastră în această lume nu este nimic altceva decât pribegie, după cum spune Domnul: „Iar voi sunteți străini și venetici înaintea Mea” (Lev. 25: 23). 2) Patria noastră cea cerească nu este aici, ci în ceruri și pentru ea am fost creați, înnoiți prin Botez și chemați prin cuvântul dumnezeiesc. 3) Nu ni se cuvine nouă, celor chemați către bunătățile cerești, să căutăm cele pământești și să ne alipim de ele, în afară de cele absolut necesare, precum: hrana, îmbrăcămintea, casa și celelalte. 4) Creștinul care trăiește în această lume nu își dorește nimic altceva decât viața veșnică, „căci unde este comoara ta, acolo va fi și inima ta” (Matei 6: 21). 5) Cine vrea să se mântuiască, acela trebuie să-și dezlipească inima de cele lumești. 6) Celui ce caută în această viață cum să se îmbogățească și să dobândească slavă, aceluia lumea, iar nu cerul îi este patrie și așa rătăcește, iar în ziua morții sale va înțelege aceasta. Sfântul Tihon din Zadonsk
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Îmi spui că nu mai ai râvna pe care ai avut-o la început. Râvnă ai avut, dar era una trufașă, iată de ce s-a răcit. Ceea ce făceai atunci de bună voie și cu ușurință faci acum silită și împovărată și, văzând în aceasta neputința ta, te smerești fără voie, ceea ce e cu mult mai plăcut lui Dumnezeu, chiar dacă tu nu observi asta. Așa se lucrează mântuirea noastră; nu putem înțelege că nu prin nevoințe și virtuți înalte – în care gândim să ne punem nădejdea –, ci prin inima înfrântă și smerită și prin cunoștința sărăciei noastre. Când vom avea această așezare, atunci și virtuțile vor fi statornice, întărite prin smerenie. Ai avut râvnă spre nevoințe, rugăciuni, post și altele, dar nu te-ai gândit oare că întunericul patimilor acoperă inima ta de la Soarele Dreptății? Trebuie să ducem luptă cu patimile: iubirea de sine, iubirea de mărire, pentru că de la acestea mulțime de patimi se ridică asupra noastră. (Sfântul Cuvios Macarie de la Optina)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Dragostea este o așezare a sufletului întru care nu se cinstește nimic mai mult, din cele ce sunt, decât cunoștința lui Dumnezeu. Dar e cu neputință să deprindă această dragoste desăvârșită cel ce e împătimit față de ceva din cele pământești.
Dragostea se naște din nepătimire; iar nepătimirea, din nădejdea în Dumnezeu și nădejdea din răbdare și îndelungă-răbdare; pe acestea le naște înfrânarea cea atot-cuprinzătoare; înfrânarea se naște din frica lui Dumnezeu, iar frica, din credința cea întru Domnul. Cel ce crede în Domnul se teme de muncile iadului; iar cel ce se teme de munci, se înfrânează de la patimi; rabdă necazurile și cine rabdă necazurile va avea nădejdea în Dumnezeu, cea care desface mintea de toată împătimirea pământească și, despărțindu-se de aceasta, mintea va dobândi dragostea cea către Dumnezeu. Sfântul Maxim Mărturisitorul,
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Și ce este inima plină de milă? Și a zis: „Arderea inimii pentru toată zidirea, pentru oameni, pentru păsări, pentru dobitoace, pentru diavoli și pentru toată făptura. În acest caz, gândul la acestea și vederea lor fac să curgă din ochi șiroaie de lacrimi. Din mila multă și apăsătoare ce stăpânește inima, și din stăruință, inima se micșorează și nu mai poate răbda sau auzi, sau vedea vreo vătămare, sau vreo întristare cât de mică, ivită în vreo zidire. Și pentru aceasta aduce rugăciune cu lacrimi în tot ceasul, și pentru cele necuvântătoare, și pentru dușmanii adevărului, și pentru cei ce-l vatămă pe el, ca să fie păziți și iertați; la fel și pentru firea celor ce se târăsc pe pământ. O face aceasta din multa milostivire ce se mișcă în inima lui fără măsură, după asemănarea lui Dumnezeu.
Sfântul Cuvios Isaac Sirul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Îmi scrii că rostești rugăciunea mult timp cu voce tare. Dar simți nevoia să te interiorizezi, să închizi gura și să rostești rugăciunea cu mintea. Acesta este semn că ai sporit puțin. Când rostim rugăciunea mult timp cu gura, silindu-ne să înțelegem cele rostite, încet-încet rugăciunea intră în inimă, vine această interiorizare, iar gura nu mai poate rosti rugă*ciunea. Atunci ne silim mintea să nu se împrăștie, ne ținem respirația atât cât putem și rostim rugăciunea cât se poate mai curat. Când vei ajunge la rugăciunea curată și vei dobândi acele lacrimi dulci care izvorăsc din ea, atunci îți voi spune și altele.
Dar ia aminte și la aceasta: o interiorizare falsă îți poate aduce și ispititorul. Uneori începem să spunem rugăciunea cu gura. Deodată vine satana și ne astupă gura ca și cu o piatră. Tu crezi că este interiorizare, încerci să te rogi lăuntric, dar nimic. Mintea se răspândește în toate părțile. Aceasta este o cursă ca să-ți astupe gura. Dacă vezi că nu poți să-ți aduni mintea, atunci silește-te pe tine să-ți destupi gura. Eu am pătimit aceasta o dată pe când eram înce*pător, în timp ce rosteam necontenit „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă”, vrăjmașul mi-a astupat gura. Am încercat să-mi adun puțin mintea, dar pentru că atunci lucram și mă răspândeam, rugăciunea se făcea cu întreruperi. Când i-am mărturisit aceasta starețu*lui, el mi-a spus: „Silește-te pe tine însuți să rostești necontenit rugăciunea cu gura!” După puțină stăru*ință, gura, ca un motoraș, a început să rostească mereu rugăciunea. După o vreme am simțit în gură o dulceață foarte mare, de parcă aș fi mâncat ciocolată. Toată ziua rosteam rugăciunea cu gura și lucram, dar nu simțeam nici foame, nici sete, pentru că mă hrăneam cu această dulceață. Cu cât aude urechea mai des rugăciunea, atunci când lucrezi în timpul zilei, cu atât mai ușor noaptea rugăciunea curge, iar mintea se adună mai ușor. Monahul Iosif Dionisiatul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
|