Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Despre Forum > Reguli generale de utilizare a forumului
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 19.01.2015, 01:04:41
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Învățătura Sfinților Părinți spune foarte clar că scopul principal al Sfintei Liturgii este împărtășirea clericilor și a credincioșilor participanți. Nu am am afirmat că este singurul scop.
Scopul principal este prefacerea Sfintelor Daruri si, desigur, impartasirea cu ele. Dar Par. Pruteanu si alte link-uri sugereaza ca cine merge la Liturghie si nu se Imparatseste face un mare pacat, ca Sfanta Liturghie nu ar avea rost daca nu se Impartasesc credinciosii din biserica, etc. Adica ce spuneam eu.
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Sunt părinți care după terminarea Utreniei citesc rugăciunea de iertare a păcatelor celor care vor participa la Sfânta Liturghie și care, în mod normal (dacă nu sunt opriți), urmează să se împărtășească.
Parintele Calciu spune: "Iertarea pacatelor, fie ele si comune, nu se obtine nici prin citirea rugaciunilor pregatitoare (Canonul Sf. Impartasanii), nici prin rugaciunile Sf. Liturghii si nici prin simplul act al impartasirii, (cum afirma parintele Braga) care este o conceptie laxa, catolica, oricat de confortabila s-ar parea, ci dupa invatatura bisericii, numai Sf. Maslu si spovedania te curata de pacate.
Altfel, daca numai rugaciunile citate de parintele Braga sunt suficiente sa-ti obtina iertarea pacatelor (care constituie o gresala grava), nimeni nu ar mai trebui sa se spovedeasca decat pentru pacatele foarte mari, mortale."
La fel am putea spune ca daca i se spune Molitva dinainte de Spovedanie i se iarta pacatele. Se mai practica, foarte rar, spovedirea colectiva, pe care Parintele Calciu o numeste un simulacru de spovedanie. Dar si acolo e tot un fel de spovedanie, la sfarsit se citeste rugaciunea de dezlegare.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.01.2015, 01:22:01
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Scopul principal este prefacerea Sfintelor Daruri si, desigur, impartasirea cu ele. Dar Par. Pruteanu si alte link-uri sugereaza ca cine merge la Liturghie si nu se Imparatseste face un mare pacat, ca Sfanta Liturghie nu ar avea rost daca nu se Impartasesc credinciosii din biserica, etc. Adica ce spuneam eu.
Canoanele aduse în discuție spun foate clar cum e treaba cu împărtășirea. Pr. Pruteanu doar amintește de ele. Nu părintele a dat canoanele.

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Parintele Calciu spune: "Iertarea pacatelor, fie ele si comune, nu se obtine nici prin citirea....
Sf Nicolae Cabasila spune clar că numai păcatul de moarte te oprește de la împărtășire, bineînțeles, aici este treaba duhovniclui, el stabiliește cum și când te împărtășești.

"pe cât este de nedrept să te împărtășești din Sfintele Daruri dacă ai săvârșit păcat de moarte și nu te-ai spovedit, tot pe atât de mare greșeală ar fi să fugi de această "Pâine" când n-ai greșit de moarte!"
Reply With Quote
  #3  
Vechi 19.01.2015, 01:35:48
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Canoanele aduse în discuție spun foate clar cum e treaba cu împărtășirea. Pr. Pruteanu doar amintește de ele. Nu părintele a dat canoanele.
Desigur ca nu sunt date de Parintele Pruteanu acele canoane, doar ca le interpreteaza cum doreste, ca sa para favorabile ideilor sustinute. Am dat intelegerea corecta a canoanelor intr-un mesaj. In multe articole Parintele Pruteanu interpreteaza eronat sau exagerat citate din sfinti sau din invatatura.
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Sf Nicolae Cabasila spune clar că numai păcatul de moarte te oprește de la împărtășire, bineînțeles, aici este treaba duhovniclui, el stabiliește cum și când te împărtășești.
"pe cât este de nedrept să te împărtășești din Sfintele Daruri dacă ai săvârșit păcat de moarte și nu te-ai spovedit, tot pe atât de mare greșeală ar fi să fugi de această "Pâine" când n-ai greșit de moarte!"
Iar eu am repetat de vreo patru ori ce spune sf. Nicolae Cabasila acolo si ca Par. Pruteanu si cei ce sustin impartasirea fara spovedanie dau o interpretare complet eronata, ca sa se potriveasca invataturii lor. Din cate imi dau seama si catolicii au gasit acea intereptare, dovada ca Par. Schmemann de acolo a luat toate aceste invataturi pe care le repeta si Par. Pruteanu.
Sper sa intelegi de data asta, in citatul acela sfantul spune ca nu se poate impartasi cel ce face un pacat de moarte. la fel e si astazi, preotul nu-l impartaseste pe cel ce a facut un astfel de pacat, chiar daca se spovedeste. Ii da un canon si amana impartasania un timp. Chiar si sfintii dau astfel de perioade de oprire de la impartasanie pentru pacate diferite. Asadar, daca nu spune un pacat de moarte la spovedanie nu se poate impartasi.
Iar cel ce nu are pacate de acest fel, dupa ce se spovedeste, preotul il poate impartasi. Nu are nicio legatura cu ce spune Par. Pruteanu si Schmemann. E foarte usor de inteles.

Last edited by catalin2; 19.01.2015 at 01:39:57.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 19.01.2015, 03:09:22
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Desigur ca nu sunt date de Parintele Pruteanu acele canoane, doar ca le interpreteaza cum doreste, ca sa para favorabile ideilor sustinute. Am dat intelegerea corecta a canoanelor intr-un mesaj. In multe articole Parintele Pruteanu interpreteaza eronat sau exagerat citate din sfinti sau din invatatura.
"Liturghia este o împreună slujire, nu preotul este slujitorul. Nu! Din însăși cunvintele noastre noi ne osândim. Noi suntem împreună slujitori cu preotul. Dovadă, toate rugăciunile, în afară de una singură din timpul Heruvicului care îl privește strict pe preot ca slujitor, sunt la plural și la toate rugăciunile răspundem Amin. Ce înseamnă Amin? Așa să fie? Nu! Înseamnă altceva, mult mai adânc, mult mai dinamic. Înseamnă că eu îmi împropiez și îmi fac al meu tot ceea ce preotul spune. Preotul este capul adunării, el nu este altceva decât parte din trupul Bisericii. Deci, preotul nu spune ceva ca un mijlocitor rupt de oameni. Nu! Și eu când eu spun Amin am osândă. Când preotul spune "luați mâncați ...beți dintru acesta toți", noi ce spunem fiecare? Amin. Mințim în fața lui Dumnezeu.
Noi ne jucăm cu cuvintele în Sfânta Liturghie."

Înțelegi acum de ce "interpretările" au sens? Poate acum vei înțelege de ce în primele veacuri toți cei care participau la Liturghie se împărtășeau, pentru că cei care erau opriți sau catehumenii ieșeau afară din biserică la Liturghia credincioșilor.

ps: cuvântul l-am extras dintr-o predică înregistrată, trebuie să respect dorința autorului de ai păstra anonimatul

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Iar eu am repetat de vreo patru ori ce spune sf. Nicolae Cabasila acolo si ca Par. Pruteanu si cei ce sustin impartasirea fara spovedanie dau o interpretare complet eronata, ca sa se potriveasca invataturii lor. Din cate imi dau seama si catolicii au gasit acea intereptare, dovada ca Par. Schmemann de acolo a luat toate aceste invataturi pe care le repeta si Par. Pruteanu.
Sper sa intelegi de data asta, in citatul acela sfantul spune ca nu se poate impartasi cel ce face un pacat de moarte. la fel e si astazi, preotul nu-l impartaseste pe cel ce a facut un astfel de pacat, chiar daca se spovedeste. Ii da un canon si amana impartasania un timp. Chiar si sfintii dau astfel de perioade de oprire de la impartasanie pentru pacate diferite. Asadar, daca nu spune un pacat de moarte la spovedanie nu se poate impartasi.
Iar cel ce nu are pacate de acest fel, dupa ce se spovedeste, preotul il poate impartasi. Nu are nicio legatura cu ce spune Par. Pruteanu si Schmemann. E foarte usor de inteles.
Cei care aveau păcate de moarte fiind opriți de la împărtășire ieșeau afară din biserică la Liturghia credincioșilor. Știi Liturghia se compune din Liturghia catehumenilor (prima parte pâna la "Cei chemați ieșiti") și din Liturghia credincioșilor (a doua parte până la sfârșit). Apoi, Sf Nicolae Cabasila explică foarte clar cum e cu păcatul de moarte (pentru cine vrea să vadă):

"Cât timp suntem uniți și păstrăm legătura cu Hristos, trăim viață sfântă, sorbind izvor de sfințenie prin Sfintele Taine; dar dacă ne despărțim de Biserică – Trupul tainic al Său –, în zadar vom gusta din Sfintele Taine, căci seva de viață nu mai curge prin mădularele moarte și tăiate. Și cine desparte mădularele de Trup? „Păcatele voastre stau ca un zid despărțitor între Mine și voi”, zice Domnul. Dar oare orice păcat ucide pe om? Nicidecum! Ci numai păcatul de moarte. Tocmai de aceea se și numește de moarte; căci există păcate care nu sunt spre moarte, spune Sfântul Ioan (I Ioan 5:17). Prin urmare credincioșii care n‑au săvârșit păcate de moarte nu sunt întru nimic opriți să se împărtășească cu Sfintele Taine și să devină părtași la sfințire, ca unii ce sunt încă mădulare vii, pentru că păstrează unitatea cu Capul."
Reply With Quote
  #5  
Vechi 19.01.2015, 10:21:19
anita anita is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.734
Implicit

Sf.Nicolae Cabasila a trait acum 700 ani cand oamenii erau mai curati.Acum au aparut tot felul de ispite ,scandaluri la servici ,pe strada ,oamenii umblau decent imbracati ,viata nu mai este acceasi.
Hristos a spus sa mergem la nunta in haine fara de pata.
Chiar si asa ,spovediti ,suntem nevrednici ,mai uitam din pacate ,dar macar sa facem ceva.

Last edited by anita; 19.01.2015 at 10:41:44.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 19.01.2015, 12:26:28
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Nu am spus că e greșit a ne spovedi înainte de împărtășire, nici nu am de gând să stabilesc reguli, ci doar am arătat că se poate și altfel.

Tocmai că sunt, să spunem, mai multe ispite, deși ele erau și acum 700 de ani, noi avem prilej (de mai multe ori) de a le gestiona creștinește, adică a-l ierta pe cel de la servici sau a-i împăca pe cei care se ceartă, a te ruga pentru cel/cea care umblă indecent pe stradă etc..

A trăi Liturghia înseamnă un mod de viață sau, atfel spus, nu o trăim numai când suntem la biserică, ci în fiecare zi prin felul cum ne trăim viața. Parintele Dumitru Staniloae spunea că „definiția cea mai cuprinzătoare a Sfintei Liturghii este că ea este continuarea principală a lucrării lui Hristos în orice timp."
Reply With Quote
  #7  
Vechi 19.01.2015, 13:26:30
anita anita is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.734
Implicit

Da ,trebuie sa incercam sa fim cat mai buni si smeriti.E posibil ,dar sa dorim asta
Reply With Quote
  #8  
Vechi 20.01.2015, 19:34:58
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
ps: cuvântul l-am extras dintr-o predică înregistrată, trebuie să respect dorința autorului de ai păstra anonimatul
Daca e cineva oarecare nu au mare importanta citatele din acea persoana, e ca si cum as cita ce imi spune vecinul, care nu e teolog.
Daca e cineva cunoscut nu cred ca e nevoie de acceptul sau, cu atat mai mult sa ti-l dea tie personal. In acest caz ar putea fi o strategie, ca sa comentez eu si apoi sa spui ca sfantul respectiv a spus asta.
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Cei care aveau păcate de moarte fiind opriți de la împărtășire ieșeau afară din biserică la Liturghia credincioșilor. Știi Liturghia se compune din Liturghia catehumenilor (prima parte pâna la "Cei chemați ieșiti") și din Liturghia credincioșilor (a doua parte până la sfârșit).
Iti repet ca aceasta intoarcere la origini e o conceptie strict protestanta. Biserica nu s-a aflat in eroare din sec. IV, in niciun lucru. Catehumenii erau cei ce nu erau inca in Biserica, deci Botezati. La fel, cei cu pacate de moarte erau considerati afurisit o perioada de timp, cat dura perioada de poainta. Acestia nu stateau nici la rugaciuni, nu numai la Impartasire, plecau dupa citirea Evangheliei. Nu stiu daca plecau si cei cu pacate de moarte, n-am citit, e posibil.
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Apoi, Sf Nicolae Cabasila explică foarte clar cum e cu păcatul de moarte (pentru cine vrea să vadă)
Tu esti cel care nu intelege (ma indoiesc ca nu ai vrea sa intelegi). Acel citat nu are nicio legatura cu spovedirea doar cand sunt pacate de moarte, ca la catolici. In acest citat, pe care l-am citit si eu la Par. Pruteanu, se arata si mai clar ca nu are nicio legatura cu spovedania. E vorba de pacatele care opresc de la Imparatsanie, nu stiu de cate ori sa iti scriu asta. Se pare ca nu stii, o sa dau si un link., cu pacatele ce opresc de la Impartasanie si perioada: http://www.sfaturiortodoxe.ro/sfintelecanoane.htm
Asta dupa ce se spovedeste credinciosul, nu ca s-ar spovedi doar cand omoara pe cineva. Se pare ca la catolici tot de la acei teologi care au interpretat gresit aceste lucruri s-a ajuns sa se spuna ca doar la pacatele de moarte trebuie sa te spovedesti, la cele usoare nu. Nu vezi ca e exact invatatura de la catolici, ei fac asa?
Reply With Quote
  #9  
Vechi 20.01.2015, 22:05:34
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cătălin, nu are sens să mai continuăm. Răstălmăcești idei doar pentru a demonstra ceea ce tu vezi mereu: ecumenism și infleunță catolică. Dacă nici acel cuvânt despre sensul adânc al Sfintei Liturghii nu te-a mișcat, e clar că îmi pierd timpul degeaba. Îți recomand să citești cărți care explică Sfânta Liturghie și apoi să încerci să fii atent la fiecare moment, la fiecare cuvânt din Liturghie, numai așa, poate, vei înțelege.

Este interesant faptul că o încercare de revenire la Tradiția ortodoxă autentică este interpretată drept o influență catolică.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 21.01.2015, 00:39:50
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Cătălin, nu are sens să mai continuăm.
De vreo 20 de pagini nu mai avea sens sa continuam, dar tu nu esti interesat de ce spun parintii si care e adevarul, repeti tot timpul ce spune Par. Pruteanu, desi e contrazis de toti marii duhovnici. Important nu e ca cineva sa nu greseasca, ci sa nu persiste in ea, chiar daca i se spune adevarul. Noi nu avem cum sa ne intelegem, nu numai la acest subiect, ci la majoritatea ne-am contrazis, pentru ca noi credem lucruri diferite. Daca marturisesti credinta ortodoxa nu avem cum sa ne contrazicem aproape niciodata. Nu iti poti da seama ca spui lucruri gresite pentru ca cei care sunt in eroare nu-si dau seama de asta. De exemplu daca discutam cu un adventist putem sa-i aducem toate arguementele, el tot va crede ca are dreapta credinta si ca noi suntem in greseala. Tu razi de ecumensim, dar ce te impiedica sa citesti articole despre ecumenism, o sa fii surprins cate idei sunt acolo care se potrivesc cu ce crezi tu. Pana atunci e imposibil sa ne intelegem, ar insemna ca si eu sa cred lucruri gresite ca sa fim de acord.
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Răstălmăcești idei doar pentru a demonstra ceea ce tu vezi mereu: ecumenism și infleunță catolică.
Eu ti-am dat articole, daca nici Parintele Calciu nu stie ce spune... Daca vrei sa intelegi, te indrepti cu pasi mici pe un drum gresit, citeste invatatura ortodoxa, dar si articole despre ecumensim si despre invatatura protestanta. Nu poti vedea ceva gresit decat daca ai cunostintele necesare.
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Este interesant faptul că o încercare de revenire la Tradiția ortodoxă autentică este interpretată drept o influență catolică.
In primul rand e vorba de influenta protestanta, nu catolica. Trebuie sa intelegi ca nu exista reintoarcere la ceva din primele secole, pentru ca Biserica nu poate fi in eroare secole intregi. Tu nu ai citit niciodata ca asta e conceptia protestantilor? In al doilea rand nu cred ca ai inteles ce spun cei pe care ii sustii aici, Par. Pruteanu si Par. Schmemann (de fapt parintele Pruteanu repeta ideile Par. Schmemann). Ei spun ca in sec. IV a inceput sa patrunda aceasta practica gresita in Biserica si abia in sec. XIX, unii au revenit la practica impartasirii fara spovedanie.
Eu am mai dat aceste articole, legate de intoarcerea la Traditie: http://www.cuvantul-ortodox.ro/recom...erica-primara/
Uita-te la titlul articolului, ratacirea de tip protestant a intoarcerii la Biserica primara. Aici e o analiza mai detaliata: http://www.pemptousia.ro/2012/11/%E2...i-contextuala/
Reply With Quote
Răspunde