![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
– Părinte Visarion, am auzit că atunci când mănăstirea te-a rânduit econom la metocul Mariana din Halkidikis, ai avut minunate descoperiri. Adică ai găsit o biserică și l-ai văzut pe Cinstitul Înaintemergător cu care ai și vorbit. De aceea, dacă îți aduci aminte și dacă vrei, povestește-mi tot întocmai cum s-a petrecut, ca să le consemnez pentru a le afla și cei mai tineri. De îndată ce Bătrânul Visarion a auzit aceste cuvinte, cu multă bucurie și cu fericita sa simplitate, pe care o avea din fire, după ce mai întâi s-a gândit puțin încercând să-și aducă aminte faptele săvârșite în urmă cu douăzeci de ani și mai bine, m-a privit cu atenție și mi-a spus:
– Vrei să-ți spun despre biserică? – Da, spune-mi mai întâi despre biserică, i-am răspuns eu, și după aceea povestește-mi tot ceea ce ți s-a mai întâmplat. – Frățiorul meu, după cum știi, în 1916 mănăstirea m-a rânduit econom aici și, cât am putut, m-am îngrijit de treburile metocului. Însă aveam o mare mâhnire în suflet pentru că nu puteam merge în zilele bune, adică la marile praznice împărătești și ale Maicii Domnului, la Polighiros ca să ascult Dumnezeiasca Liturghie. Mă temeam să plec de la metoc în aceste zile, pentru că atunci se dădeau cele mai multe spargeri. După ce a trecut Botezul Domnului și am intrat în luna februarie, într-o seară, pe când măcinam la moară grâul oamenilor din Polighiros, pe la ora unu, am urcat sus la chilie. Am intrat în bucătărie, unde aveam o grămadă de lemne într-un colț. Deodata, văd un bătrân cu părul și barba albe. Stătea la foc și se încălzea. M-am mirat de îndată ce l-am văzut și am zis în sinea mea: „Dar când a venit acest bătrân de nu l-am văzut?” Cu toate acestea, l-am salutat cu inima bună, spunându-i: – Bine ai venit, Gheronda! De unde ești, dacă nu te superi? – Uite, de pe aici, de prin apropiere. – Nu ai găsit vreun călugăr aici? (Mă refeream la un oarecare argat mirean, pe nume Demostene). – Nu, a răspuns el. Nu am găsit nici un alt călugăr aici. Am început să discutăm, iar bătrânul m-a întrebat: – Cum te descurci, Părinte Visarioane? Cum merg treburile? – Slavă lui Dumnezeu, i-am răspuns. Merg bine. (În acea vreme aveam mult de lucru la moară). Ceva totuși mă mâhnește. Nu am biserică aici și sunt nevoit să merg uneori la Polighiros ca să ascult Dumnezeiasca Liturghie. – Dar este și aici biserica, Părinte Visarioane, mi-a spus bătrânul. De ce spui că nu există? – Ce spui, Gheronda? Nu știu eu ce este aici și știi tu mai bine? Dar bătrânul o ținea pe a lui și-mi repeta aceleași lucruri. Atunci l-am privit cu atenție în ochi și mi-am adunat mintea, mirându-mă și intrebându-mă în sinea mea: „Ce-mi spune bătrânul acesta?” – Gheronda, eu sunt aici de un an și știu că nu este nici o biserică, iar tu îmi spui că este? - Părinte Visarioane, tu nu crezi ceea ce-ți spun. Însă eu te sfătuiesc să crezi, deoarece este voia lui Dumnezeu ca să se descopere biserică și să o zidești din nou. Nu fi necredincios față de cele ce-ți spun! După ce mi-a repetat de multe ori acest lucru, am început să cred și l-am întrebat dacă mai are și altceva să-mi zică, adică despre vreo vistierie, despre bani. Iar acela m-a încredințat că voi afla multe lucruri. – Dar ca să te încredințezi și mai mult de cele zise, mi-a spus el, după ce vei afla coloana Sfintei Mese, să nu mai sapi, ci să faci de trei ori semnul Sfintei Cruci cu metanii și vei vedea că pământul care acoperă placă Sfintei Mese se va da singur la o parte, fără ca tu să-l atingi. Când am auzit acestea, inima mi s-a umplut de bucurie și i-am spus bătrânului: – În seara aceasta vei rămâne aici să dormi; te voi găzdui aici. – La ora aceasta unde să merg? Desigur că aici voi rămâne. Dar în timp ce discutăm acestea, am auzit cum pietrele morii au început să se lovească între ele. Am înțeles că se terminase grâul, așa că am coborât să pun altul. I-am spus bătrânului să mă aștepte, căci mă voi întoarce ca să-i pun de mâncare. După ce am aranjat moara, m-am întors sus la chilie ca să continui discuția. Dar nu l-am mai aflat pe bătrân. S-a făcut nevăzut. Am început să strig, l-am intrebat pe Demostene, pe oamenii din Polighiros, dacă l-au văzut, dar nimeni nu-l văzuse. A trecut acea noapte. A doua zi i-am spus totul lui Demostene, dar nici acela nu credea. Stăteam în cumpănă: să încep sau nu? După ce a trecut aproape o săptămână, într-o noapte, în timp ce dormeam, am simțit cum mi s-a așezat pe piept o greutate cam de cinci sute de ocale. Ce să-ți spun, m-a cuprins o mare mâhnire și frică. Mă aflam în această stare și încercam să zic ceva, când, deodată, am auzit un glas spunându-mi: „De ce nu ai făcut ceea ce ți-a spus bătrânul?”. Când am mai auzit și acestea, ca să scap de acea mâhnire, am spus: „Mâine negreșit am să fac”. Apoi acel glas a spus: „A venit vremea rânduită, să nu mai amâni”, și astfel m-am slobozit de acea greutate. A doua zi dimineață, înainte de a se lumina bine de ziuă, am luat târnăcopul și am început să sap în fata cuptorului, cuprins de frică din pricina acelei greutăți pe care am simțit-o noaptea. Loveam cu putere și adânc cu târnăcopul, așa că m-a auzit femeia argatului. Mirându-se, a venit lângă mine și m-a întrebat: – Ce faci, părinte econom? Eu însă nu i-am răspuns nimic, ci i-am făcut numai semn cu mâna să plece. După ce am săpat până la o adâncime de un metru, am aflat niște cărămizi. Și tot săpând așa, am dat de zidurile bisericii. A venit și Demostene și am început să săpăm amândoi, până când am găsit coloana, după cum îmi spusese bătrânul. Atunci i-am spus lui Demostene: – Acum vei vedea o minune. Voi face trei metanii și semnul Crucii și vei vedea cum pământul din jurul coloanei se va retrage singur. Demostene însă nu a crezut. Atunci eu am făcut trei metanii și semnul Crucii și – o, minune! – vrrrr, dintr-odată tot pământul s-a retras. După ce a văzut una ca aceasta, Demostene a început să sape cu râvnă dumnezeiască și cu credință. Iată, aceasta este povestirea despre biserică”. Toate acestea Bătrânul Visarion mi le-a povestit plin de lacrimi din pricina emoției. (Monahul Lazăr Dionisiatul, Povestiri dionisiate, traducere din limba greacă de Ieroschimonah Ștefan Nuțescu, Schitul Lacu – Sfântul Munte Athos, Editura Evanghelismos, București, 2012, pp. 91-96)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Același frate mi-a spus altădată: „Odată am fost cuprins de râvna pentru viața ascetică și mă gândeam să mă sui la Sfântul Iacov pentru câteva zile. Mintea mea nu se mai îndeletnicea cu nimic altceva decât cu acest gând. Dar, după cum se va vedea, Sfântului Ioan Botezătorul nu-i era pe plac una ca aceasta. Așa se face că într-o noapte, pe când dormeam, m-am aflat deodată într-o cameră mare. La o oarecare depărtare de mine am văzut șezând niște oameni. Atunci unul dintre ei s-a ridicat, a venit unde eram eu și, apropiindu-se de mine, mi-a spus: – Nu la Sfântul Iacov! Nu! Este bine să rămâi la ascultarea pe care o ai.
– Ce să fac la această ascultare, de vreme ce nu mă pricep deloc? am întrebat eu. – Te vei specializa..., mi-a spus acela din nou. Peste puțin timp m-am trezit și cugetam la acest vis sau vedenie sau ce-o fi fost ea, căci nu știu cum s-o numesc. Mă gândeam la înfățișarea și la mărimea gigantică pe care o avea acel om și mă întrebam: „Cine să fie acesta? Și cum de mi-a spus «Te vei specializa»?” A doua zi la Liturghie, pe când stăteam în Paraclisul Maicii Domnului, am privit spre icoana Sfântului Ioan Botezătorul și m-am încredințat că cel care îmi vorbise în vedenie a fost chiar cel care era pictat în această icoană. Atunci mi-am adus aminte și de răspunsul părintelui meu duhovnic, ieromonahul Dositei, care, în anul 1934, când m-am spovedit și i-am spus că mult doresc ca cealaltă vreme a vieții mele să trăiesc ca un sihastru, mi-a spus: „Dacă va fi voia Sfântului Ioan Botezătorul, va fi și asta”. Și m-a lăsat astfel, fără să mai adauge nici un cuvânt. Atunci mi-am spus în sinea mea: „De vreme ce Sfântul Ioan Botezătorul nu-ți încuviințează această dorință, liniștește-te, călugăre, și nu mai ține morțiș să se facă voia ta. Smerește-te și îndeplinește-ți cu acrivie și cu dragoste ascultarea, mulțumind Sfântului Înaintemergător care, ca Prooroc, cunoaște mai bine folosul sufletului tău și se îngrijește pentru mântuirea ta”. (Monahul Lazăr Dionisiatul, Povestiri dionisiate, traducere din limba greacă de Ieroschimonah Ștefan Nuțescu, Schitul Lacu – Sfântul Munte Athos, Editura Evanghelismos, București, 2012, pp. 128-129)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
La 18 februarie 1940, într-o zi de sâmbătă, au revenit în mănăstire cu vaporașul bătrânii Visarion și Grigorie de la Nikitis (Halkidikis), care au fost trimiși de către Sinaxa mănăstirii să aducă untdelemn în locul datoriilor pe care Dimitrie Kamburis și alții le aveau față de mănăstire. Însă, în loc de untdelemn, au adus Icoana făcătoare de minuni a Sfântului Ioan Botezătorul, ce fusese la biserica metocului nostru din Vozina. Aceasta icoană, de cincisprezece ani de când am părăsit metocul, a fost luată de sus-numitul Kamburis și se afla în casa lui din Nikitis.
Toți ai casei aveau mare evlavie la această icoană, deoarece evlavioasa soție a lui Dimitrie, Verginia, a dobândit copii după ce s-a rugat înaintea ei, pentru că până atunci, vreme de mulți ani, îi mureau pruncii atunci când îi năștea. Fiindcă mănăstirea noastră pierduse orice nădejde de a mai organiza și de a mai pune în funcțiune metocul de acolo, a hotărât ca bătrânii pe care i-am amintit mai sus să meargă ca să aducă negreșit icoana înapoi. Dar să-l ascultăm pe Bătrânul Visarion, care mi-a istorisit întocmai tot ce s-a întâmplat: – Știi, fratele meu, câtă dragoste și evlavie aveam la această icoană și de câte ori m-am certat cu bătrânii ca s-o luăm din acea casă mirenească. Și îi mulțumesc Sfântului Ioan că, în cele din urmă, a făcut să fie auzite cuvintele mele. – Știu asta și fără să-mi spui, dar cred că altceva ai vrut să-mi zici. Ce ți s-a întâmplat? – Aa, da! Ascultă-mă, fratele meu. Îți aduci aminte că de aici, de la mănăstire, am plecat într-o vineri după-amiaza. Era ziua de 10 februarie, anul 1940. Am trecut cu vaporașul pe la Monoxilitis, am mers la Develikia (metoc în Halkidikis), i-am văzut acolo pe tăietorii de lemne, apoi ne-am îndreptat spre Panaghia, adică spre Sfântul Nicolae. Toată ziua a plouat mărunt și a fost foarte frig. Am ajuns la Panaghia (sat în Halkidikis) seara târziu și, până să ajungem în Nikitis, la casa lui Dimitrie Kamburis, trecuse de ora unu noaptea. Ah, fratele meu, frigul îmi pătrunsese până în măduva oaselor. M-a cuprins un tremur și au început să-mi clănțăne dinții. Dumnezeul meu, păzește-mă! Pe lângă toate aceasta, a dat peste mine și o diaree, încât nu apucam să ajung la closet. Ajunsesem până la deznădejde. Deodată mi-am adus aminte de icoana Sfântului nostru. Atunci i-am întrebat pe cei din casă: – Unde îl aveți pe Sfântul Ioan Botezătorul? Vreau să mă închin înaintea icoanei lui. M-au dus înaintea camerei unde se afla icoana și m-au lăsat acolo. Atunci eu am intrat și, căzând în genunchi înaintea ei, i-am spus cu lacrimi: „Sfinte Ioane Botezătorule, mântuiește-mă!” Și, o, minune, fratele meu – mare este harul lui!, – îndată mi-a încetat durerea și diareea și m-am făcut cu desăvârșire bine. După ce am sărutat de multe ori sfânta icoana și i-am mulțumit Sfântului din tot sufletul, m-am întors la ceilalți. Când m-au văzut, toți s-au minunat și au slăvit pe Sfântul Ioan. La început n-au crezut că m-am vindecat și m-au întrebat: – Ei, Părinte Visarioane, te-ai făcut bine? Chiar te-ai făcut sănătos? – Da, le-am spus. Nu vedeți că acum sunt bine? Atunci când a venit ceasul să plecăm, fratele meu, și am mers să iau icoană, ce să-ți spun, părinte Lazăre? Nu simțeam ca icoana are vreo greutate. Era atât de ușoară, de parcă aș fi ridicat un pai. Ai fi spus că se săturase sărmana să mai stea acolo închisă, căci atunci când m-am apropiat s-o iau, mi s-a părut că ea singură a venit la mine. Și spunându-mi acestea, Bătrânul Visarion a izbucnit în plâns. Apoi a continuat: – Celor din casă le-a venit foarte greu să se despartă de ea și mă rugau să le las icoana, dar puteam să-i ascult? Atunci le-am spus: „Avem poruncă de la mănăstire să luăm icoană, altfel nu ne putem întoarce. Astfel a poruncit Sinaxa, de aceea vă rugam să nu ne mai mâhniți cu rugămințile”. Și astfel, văzând că n-au încotro, s-au potolit. (Astăzi, această icoană se află în iconofilakionul recent construit, în care se afla și paraclisul închinat Cuviosului Părintelui nostru Nicodim Aghioritul. Menționăm că Sfânta noastră Mănăstire deține încă două icoane făcătoare de minuni ale Sfântului Ioan Botezătorul. Una, datând din secolul al XV-lea, se află în proschinitarul din spatele stranii arhierești și s-a izbăvit in chip minunat din focul care a prefăcut în cenușă catapeteasma. Uneori răspândește bună mireasmă. Cealaltă icoană este din secolul al XVI-lea, aparține Școlii Cretane și se află în proschinitarul de sub arhondaric). (Monahul Lazăr Dionisiatul, Povestiri dionisiate, traducere din limba greacă de Ieroschimonah Ștefan Nuțescu, Schitul Lacu – Sfântul Munte Athos, Editura Evanghelismos, București, 2012, pp. 110-114)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Într-una din ultimele sale zile de viață, Bătrânul Antim le destăinuiau călugărițelor sale: “Aș vrea să am puterea de a face bine aproapelui, dar nu pot. Mă rog doar și suspin către Domnul să mă țină în viață atâtea zile, cât va vrea și să-mi dea harul Său, pentru a le putea da câteva lucruri celor care se apropie de mine: o cruce, un sfat, o mângâiere, o rugăciune… Oricine se află aproape de mine este prietenul meu, fie că-i evreu, musulman sau altceva, și doresc ca Domnul să mă arate vrednic de a face câteva lucruri pentru ei și ai ajuta, cum am făcut toți acești ani”. El avea, bineînțeles, aceeași dragoste pentru călugărițele sale, fiicele sale duhovnicești: “Eu sunt părintele vostru, le spunea el, și cu toată bătrânețea mea, n-am încetat de a întinde peste voi haina gingășiei mele părintești. Mă silesc, în plus, de a vă planta mici copaci, de a zidi, de a face tot ce pot pentru ca voi să fiți liniștiți, ca voi să trăiți în pace, apărate de toate relele, și ca voi să nu plângeți, să nu vă tânguiți și să nu suferiți când mă veți pierde”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Atentie cu povestirile pe care le citati.
Ultima (cu batranul Antim) mi-a placut foarte mult. In schimb cea de dinainte, fiind probabil rupta dintr-un context, m-a pus pe ganduri si nu mi-a placut. Eu nu stiu lucrarea si povestirea rupta de acolo, fara explicatii, fara cunoasterea situatiei, nu este in regula. 1. Cine erau aceia care aveau datorii fata de manastiri? Manastiri ortodoxe aveau datornici? 2. Cum sa se duca un monah acolo sa execute silit si mai ales sa le ia icoana din casa? S-ar putea (nu e clar) sa fie modul in care aceasta familie a ajuns in posesia icoanei. Dar noi, de aici, nu stim. Scrie insa ce mult tineau la ea si ca le facea bine. Pentru asta nu e bine sa iei icoana de la un om, ci dimpotriva. Si chiar o manastire face asa? Nu-mi place. Nu, nu, nu se face asa. Mie acum un an mi s-a furat un port-card. N-aveam lucruri de valoare in el, doar o mica suma de bani. Erau mai mult lucruri de suflet dupa care plang si azi: niste iconite dragi mie si poze fosrte personale si dragi. Pana la urma insa m-am gandit ca poate acele iconite hotului i-or face bine, i-or ajuta cumva. Poate ca Dumnezeu special a facut asa. Nu stiu. O vreme m-am rugat sa ia banii si sa arunce port-cardul sa-l gaseasca cineva care sa mi-l inapoieze mie. Cam asa se intampla adeseori. Nu s-a intamplat, sau nu s-a gasit... Dupa o vreme am incetat sa ma rog asa si am zis ca iconitele mele poate vor face bine dupa voia lui Dumnezeu. Poate il vor schimba pe hot. Deci atentie ce postam.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Voi povesti acum o întâmplare adevărată ce s-a petrecut cu un monah de curând tuns în monahism care, mișcat de cele petrecute, mi-a destăinuit-o, spunându-mi:
– Pe Cinstitul Înaintemergător, care este pictat cu chipul aspru pe icoana din proschinitarul ce se afla lângă coloana din dreapta din biserică, cu siguranță că îl știi. Ori de câte ori îi vorbesc și îl privesc în față mi se pare că este viu și mă simt ca un copil care vorbește cu tatăl său. Atunci când pentru prima oară am citit Acatistul Cinstitului Înaintemergător la Pavecernița Mare de luni seara– era Postul Mare și, ca de obicei, Pavecernița cu Acatistul Sfântului se citește în biserică înaintea acestei icoane – și, așa cum stăteam, cu multă evlavie și dragoste, căci se cuvine să avem multă recunoștință și dragoste față de preaslăvitul nostru ocrotitor, când am ajuns, fratele meu, la: „Purtătorule de lumină și dumnezeiescule Ioane Proorocule, cu înfricoșătoarele și luminatele tale minuni, luminează și strălucește inima noastră...” – o, minunile tale, Cinstite Înaintemergătorule și Ocrotitorul meu! – am simțit o bucurie mai presus de fire în inima mea și mi s-a părut că am fost ridicat de pe pământ cu tot cu trup, umplându-mă totodată de o nespusă bucurie și veselie. Și părintele, continuând, mi-a spus: – De câțiva ani îl tot rugam pe Cinstitul Înaintemergător pentru o problemă de natură duhovnicească, dar nu primisem încă niciun răspuns. Într-o zi, în timp ce sărutam sfânta sa icoană, l-am rugat cu mai multă credință, mâhnit și nemulțumit fiind de tăcerea sa. Pe când mă depărtam de această sfântă icoană, am auzit un glas în cugetul meu, care mi-a dat răspunsul pentru problema pentru care mă rugasem și m-a mângâiat din belșug. Așadar, am mulțumit cu căldură Ocrotitorului meu și m-am liniștit în această privință. (După mărturia unui contemporan al monahului care a fost întrebat despre acest fapt, se pare că monahul despre care e vorba este însuși părintele Lazăr. Problema care îl preocupa ținea de dorința sa de a se liniști în pustie, așa cum el însuși mărturisise într-una din convorbirile lor. Iar glasul pe care l-a auzit i-a spus: „Mergi jos, în paraclisul Sfinților Fără de Arginți și liniștește-te acolo!”. Acest paraclis se afla cu un nivel mai jos de biserica mare, în partea de vest, și este destul de izolat de zgomote). (Monahul Lazăr Dionisiatul, Povestiri dionisiate, traducere din limba greacă de Ieroschim. Ștefan Nuțescu, Schitul Lacu – Sfântul Munte Athos, Editura Evanghelismos, București, 2012, pp. 150-151)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Iată ce i s-a întâmplat unui biolog, acum ieromonahul Iacov, gruzinul. El s-a născut la Tbilisi, dar a învățat la Moscova, la Universitate. Acolo și-a susținut și teza de doctorat. În copilărie, desigur, ca orice gruzin, a fost botezat; sărbătorea Paștele cu bucurie, dar la biserică nu mergea, iar față de Dumnezeu avea o atitudine respectuoasă, însă distantă. Era biolog, iar în profesia lui predominau cultul științei, al rațiunii, al experimentului.
Odată, când a venit vorba despre Dumnezeu, i-a spus prietenului său biolog. - Noi suntem din aceeași frământătură, din același aluat. Și în ce credem? În experiment. Dacă cineva acum ar face un experiment care să dovedească existența Creatorului și a Proniatorului, eu nu numai că voi crede, chiar voi intra în monahism. Prietenul lui a început să-l intimideze, spunându-i că toate dovezile despre existența lui Dumnezeu sunt proporționale cu mintea limitată a omului; de aceea, de ce să-L umilim pe Dumnezeu cu dovezi? Iar gruzinul nostru i-a zis: - Oricum, eu cred în legile firești ale naturii și până când nu voi vedea o minune suprafirească, nu voi crede. Punct. Au trecut doi ani, nu mai mult. Eroul nostru a zburat la o conferință în Tiblisi. Era iarnă, se întuneca devreme și, deodată, în avion s-a întrerupt curentul. Totul era în beznă, se auzea doar huruitul motoarelor. Alături de el stătea un om guraliv, care-l sufoca cu anecdotele lui. Una dintre anecdote suna astfel: „O corabie naviga pe mare, plină cu tot felul de oameni - membri ai guvernului, bogați, artiști, fotbaliști, ingineri etc. Și, deodată, a început o furtună, iar corabia s-a scufundat. Și astfel, murind, toți s-au înfățișat înaintea lui Dumnezeu și au început să-i vorbească prietenește, la unison: «Cum se face că am fost atât de mulți și ne-am înecat toți, fără deosebire?». Iar El le-a răspuns: «Cum adică fără deosebire? Știți de cât timp am vrut să vă adun pe toți pe această corabie?»". Și, deodată, s-a auzit ceva, un scârțâit ciudat, iar avionul parcă a început să se rupă în bucăți, toți țipau și asta este tot ce a reținut biologul nostru puțin credincios: înlăuntrul lui parcă totul s-a rupt... S-a trezit într-un scaun de avion, pe un morman imens de zăpadă. În jur erau doar munți. Caucazul. Prima întrebare a fost: Unde este avionul? Un vis urât. Tot corpul îl durea. A încercat să se ridice, dar nu a putut. Apoi cu greu a înțeles că-l ținea cureaua de siguranță. A desfăcut-o și a vrut să se ridice, când, deodată, a văzut că el de fapt stătea pe acel scaun pe o margine de stâncă, pe o platformă de numai trei pe trei metri și nu avea practic unde să meargă. În buzunarul interior de la sacou a găsit raportul pe care-l revăzuse în avion, până când se stinsese lumina. A scos o brichetă și a dat foc foilor, în speranța că va fi observat de vreun elicopter care-l va salva... Dar hârtia a ars imediat, mâinile îi erau atât de amorțite, încât nu simțea nimic. Bine că în avion fusese frig și scosese la timp din geantă pătura pe care i-o dăduse pentru drum bunica lui, ca să se acopere cu ea. Căci i-o dăduse special pentru asta: „Când vei zbura la înălțime, i-a zis ea, va fi foarte frig, iar tu te vei înveli cu pătura și vei ațipi, îți va fi foarte bine!". Așa și-a ars el raportul foaie cu foaie și nu s-a gândit nicio clipă ce va face mai departe... Atunci și-a dat seama că avionul lui se prăbușise! Căzuse... De la o înălțime de douăzeci de mii de metri! Căzuse și se făcuse praf, nu mai rămăsese nimic din el. Toți muriseră. Doar el era viu. Stătea pe scaun pe vârful unui munte, înfășurat în pătura bunicii lui, semnalizând cu bricheta. Se gândea că nu mai are nicio speranță! Nu după legile firești. Cum era posibil ca el să se prăbușească odată cu ceilalți și totuși să fie încă viu? Se gândea că poate deja era mort și stătea așezat pe scaun, singur, în acel loc ciudat și incredibil, în mijlocul acelor zăpezi pustii, unde nu călcase picior de om încă de la crearea lumii. Oare nu cumva era în iad? Da, chiar așa a crezut. Apoi și-a dat seama că situația în care se afla sfida toate legile naturii și ale științei. Și dacă el trecuse printr-o asemenea catastrofă și cu toate acestea era viu și dacă avionul se prăbușise, iar el supraviețuise, însemna că Dumnezeu există... Iar dacă el scăpase cu viată, Dumnezeu îl salvase. Iar dacă îl salvase Dumnezeu, nu o făcuse în zadar, ci pentru un motiv anume. Iar dacă era pentru un motiv anume, atunci, cu siguranță, el urma să fie găsit repede, până când nu îngheța complet. Iar după ce îl găseau, ar fi intrat în monahism, ca să-I slujească doar lui Dumnezeu, așa cum promisese. Atunci a țipat în gura mare: „Doamne, salvează-mă încă o dată! Eu știu că Tu exiști! Salvează-mă, ca să-Ți pot sluji!". Așa stătea el și striga și, în cele din urmă, a dat foc și la ultima foaie, apoi a scos de sub el pătura, vrând să-i dea foc, chiar a încercat, dar a înțeles că nu avea să ardă, ci doar să mocnească lent. Și, dintr-o dată, de după stâncă a apărut un elicopter și el a început să fluture pătura cu toată forța. Flutura pătura și striga: „Doamne, miluiește-mă! Doamne, miluiește-mă!", până când a fost observat. Asta e tot. Apoi a mers la o mănăstire îndepărtată și a devenit ieromonahul Iacov. Acolo se roagă în fiecare zi pentru cei care au murit atunci în avion, mai ales pentru domnul care i-a spus ultima anecdotă. El nu a știut în acea ultimă clipă că, de fapt, profețea cu un oarecare cinism sfârșitul tragic care se apropia. (Olesea Nicolaeva, Focul din cer și alte povestiri, Editura Egumenița, Galați, 2013)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mărturia lui Ioan Hrisopulos, arhitect din Alexandropolis : „Sunt căsătorit cu Evantia Siondopulos și avem trei copii. În urmă cu câțiva ani, când fiul meu Hristu avea vârsta de trei ani, obișnuia, văzând o pe mama lui, că tămâiază casa, să o urmeze și să tămâieze și el, chipurile, cu jucăria lui de lemn care semăna cu o cădelniță. Tămâia toată casa spunând „Doamne miluiește”.
Într o zi, în timp ce tămâia după obiceiul său cu jucăria, a uitat să tămâieze și colțul salonului unde se afla televizorul. Soția mea a observat acest lucru și l-a întrebat de ce nu tămâiază și salonul. Hristu a răspuns cu o simplitate desăvârșită că acel străin care stă pe televizor nu-i îngăduie să tămâieze acolo. − Dar care străin, Hristu? l a întrebat mama. − Uite, acesta care stă pe televizor. Nu-l vezi? Hristu, cu ochii curați ai sufletului său, îl vedea pe diavolul așezat pe televizor și pe care, desigur, îl deranja tămâia lui Hristos. După discuția cu duhovnicul meu despre întâmplarea de mai sus, am scos televizorul din casă”. Fragment din cartea "Asceți în lume" – Editura Evanghelismos |
|