![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Numai în harul dumnezeiesc te poți ruga. Nici o rugăciune nu se poate face fără harul dumnezeiesc. Aduceți-vă aminte de Înțelepciunea lui Isus Sirah: Că întru înțelepciune se va grăi lauda, și Domnul o va îndrepta pe ea (Înț. Lui Isus Sirah 15, 10). Adică, numai Acela care stăpânește înțelepciunea cea dumnezeiască poate să-L slăvească, după cuviință, pe Dumnezeu. Numai Domnul dă har pentru asta. Când vine harul, spune numele „Hristos”, și se umple și mintea, și inima. Această iubire și acest dor fierbinte au și trepte. Când trăiești această iubire, nu numai că dorești să dobândești cele duhovnicești atunci când ești treaz, dar pe aceleași le vezi chiar și în vis. Pe toate să le faci în iubire. Din iubire să faci osteneala, orice osteneală. Să simți iubire, recunoștință către Dumnezeu, fără să ai în mintea ta că trebuie să dobândești ceva. Lucrul de preț este să spui rugăciunea cu delicatețe a sufletului, cu iubire, cu dor fierbinte, și atunci nu ți se va părea istovitoare; tot așa precum atunci când spui „mama mea… tatăl meu” simți deplină odihnă.
Ne vorbește părintele Porfirie
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Lumile roiesc în jurul Tău ca albinele în jurul unui cireș înflorit. O lume o dă pe cealaltă deoparte; una contestă moștenirea celeilalte; unul se uită la celălalt ca la un intrus în casa sa. Toți pretind un drept mai mare de la Tine decât Tu însuți o faci. Din revărsarea plinătății Tale mulțimile-s hrănite, o, Dulceață nesfârșită.
Înaintea tuturor creaturilor și înaintea tuturor veacurilor și a întristării Tu, o, Doamne, l-ai conceput pe om în inima Ta. Tu l-ai conceput pe om mai înâi, chiar dacă Tu l-ai vădit cel de pe urmă în grădinile creației – la fel precum grădinarul se gândește la trandafirul înflorit tot timpul cât sapă și plantează pedunculii uscați de trandafir – întocmai precum un constructor trăiește bucuria turlelor în timp ce plănuiește o biserică, chiar dacă el le construiește pe acestea tocmai la urmă. Tu l-ai născut pe om în inima Ta, înainte ca Tu să începi crearea lumii. Ajută-mi limba de țărână să dea un nume acestui om, acestei străluciri a slavei Tale, acestui cânt al binecuvântării Tale. Să-L numesc eu Omul Absolut? Fiindcă întocmai precum El a fost cuprins în inima Ta, tot astfel a fost și întreaga lume plăsmuită, incluzându-l pe om și pe vestitorii omului, cuprinsă în mintea Ta. Și nimeni nu-L cunoaște pe Tatăl în afară de Fiul și nici nimeni nu-L cunoaște pe Fiul afară de Tatăl (cf. Mt 11:27). Tu erai precum nirvana, o, Doamne, până când Fiul a fost conceput întru Tine; Tu erai fără număr sau nume. Cum te voi preamări în mijlocul unei mulțimi de omizi înfometate, pe care un vânt le bate în cireșul înflorit, iar altul le alungă de acolo și a căror viață întreagă se petrece între două vânturi? O, Doamne, visul meu de zi și noapte, ajută-mă să te preamăresc, așa încât nimic să nu poată deveni măreț în inima mea afară de Tine. Fie ca toate creaturile să Te preamărească, o Doamne, ca nu cumva acestea să se mărească pe ele însele în locul Tău. Cu adevărat, Tu ești nesfârșit de mare, o, Doamne, chiar dacă imnele noastre Te-ar preamări oricât! Chiar atunci când toate roiurile de insecte sunt azvârlite din cireșul înflorit, cireșul rămâne același în măreția și frumusețea sa primăvăratică. Sfântul Ierarh Nicolae Velimirovici
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Mijlocul principal, unic și mai potrivit pentru dobândirea faptelor ce țin de mântuire și de desăvârșirea duhovnicească, este repetarea deasă a rugăciunii, oricât ar fi ea de neputincioasă.
Roagă-te și gândește-te la tot ce vrei și gândurile tale se vor curăța prin rugăciune; „roagă-te și fă ce vrei” și faptele tale vor fi plăcute lui Dumnezeu, iar pentru tine folositoare și mântuitoare. Roagă-te și nu te teme de nimic, nu te înfricoșa de necazuri, nu te înspăimânta de năpăstuiri, căci rugăciunea le va înlătura. Roagă-te oricum, oricât de neputincios, numai roagă-te mereu, și nu te neliniști de nimic; fii vesel și liniștit cu duhul, căci rugăciunea te va înțelepți. Ieromonah Arsenie Boca
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Niciodată să nu-ți spui: „Gata, m-am ostenit îndeajuns, pot să mă odihnesc.” O astfel de înlesnire și vlăguire este primul dușman. Gândul, cu toate că este mic și slab, este cel mai viclean trădător: el deschide porțile vrăjmașilor. Cine se împacă cu el, acela cade. El a fost observat de Sfinții Părinți și fiecărui începător i se repetă necontenit: vezi, să nu spui „gata, acum pot s-o las mai moale”, ci întreabă-te pentru ce ești aici sau de ce nu faci nimic.
Sau, adresându-te Domnului, roagă-te să te ajute ca să pui început mântuirii și începe iarăși și iarăși! Începe din nou și ostenește, dar la înlesniri sau favoruri nici să nu te gândești, ci păstrează-ți în inima ta gândul că vei avea de dus greutatea și strâmtorarea până la moarte și că nu te așteaptă nici o ușurare, ci numai greutăți. Sfântul Teofan Zăvorâtul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
În cartea I a Sfântului Apostol Pavel către Tesaloniceni scrie: „Neîncetat, rugați-vă!”.
Sfinții Părinți, tâlcuind aceste cuvinte, spun că „a ne ruga neîncetat” înseamnă a pomeni numele cel sfânt al Domnului în toată vremea. Mai arătat se vede aceasta în cartea cea către Filipeni, unde Sfântul Apostol Pavel scrie: „Întru numele lui Iisus, tot genunchiul să se plece, al celor cerești și al celor pământești și al celor de dedesubt și toată limba să mărturisească că Domn este Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu Tatăl”. Sfântul Ioan Carpatul zice că, atunci când rostim rugăciunea lui Iisus (adică: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”), la fiecare chemare a Sfântului Său nume, Domnul ne răspunde în chip tainic: „Fiule, iertate să-ți fie păcatele tale!”. Iar Sfântul Ioan Gură de Aur zice că, oricât de păcătoși am fi noi, rugăciunea aceasta ne curățește când o zicem din inimă. Nu este altă armă mai puternică în cer și pe pământ decât chemarea cea Sfântă a Domnului nostru Iisus Hristos. Când zicem: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă!”, prin aceste cuvinte noi mărturisim toate tainele credinței noastre, căci (după cum spun unii dintre sfinții părinți) aceste cuvinte cuprind în ele toată Evanghelia pe scurt. Acestea sunt cele cinci cuvinte despre care pomenește Sfântul Apostol Pavel în cartea sa către Corinteni, unde zice: „Voiesc mai bine a zice cinci cuvinte cu mintea, decât zeci de mii de cuvinte cu limba. Pentru aceasta, rugăciunea lui Iisus se mai cheamă și rugăciunea minții. Iar când rostim și celelalte cuvinte din rugăciunea lui Iisus (adică „miluiește-mă pe mine păcătosul!”), atunci noi mărturisim nevrednicia și josnicia noastră, cerând de la Domnul milă, căci, dacă avem mila Lui, atunci toate cele bune le avem. Sfântul Ioan Iacob de la Neamț
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
sursa: http://www.orthodoxwayoflife.blogspot.ro
Un lucru comun cu care toți ne confruntăm este supărarea, mânia care rezultă din acțiunile pe care le face cel de lângă noi. Adeseori este vorba chiar despre soțul sau soția de lângă noi, persoana pe care o iubim cel mai mult. Când suntem supărați, spunem și facem lucruri pe care mai apoi le regretăm. Sfântul Apostol Pavel spune în Epistola sa către Romani: „Pentru ceea ce fac nu știu; căci nu săvârșesc ceea ce voiesc, ci fac ceea ce urăsc. Iar dacă fac ceea ce nu voiesc, recunosc că Legea este bună. Dar acum nu eu fac acestea, ci păcatul care locuiește în mine. Fiindcă știu că nu locuiește în mine, adică în trupul meu, ce este bun. Căci a voi se află mine, dar a face binele nu aflu; Căci nu fac binele pe care îl voiesc, ci răul pe care nu-l voiesc, pe acela îl săvârșesc”. (Epistola către Romani a Sfântului Apostol Pavel 7, 15-19) Când ne supărăm sau ne mâniem atunci suntem departe de Dumnezeu. Cum putem noi oare ca adevărați creștini ortodocși să reacționăm astfel față de semenii noștri? Mânia rezultă dintr-un egoism propriu. Aceasta este una din situațiile în care trebuie să cerem ajutorul lui Dumnezeu, iar Rugăciunea lui Iisus, „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”, ajută foarte mult. Repetând această rugăciune în fiecare zi timp de 10 minute vom vedea că nu ne mai mâniem așa de ușor. Aici sunt câteva căi prin care putem elimina consecințele neînțelegerii cu cei din jurul nostru: 1. Fă-ți un program regulat de rugăciune în care să incluzi și rugăciunea lui Iisus : „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”, măcar 10 minute pe zi. 2. Când ești supărat, spune rugăciunea lui Iisus și încearcă să te depărtezi de situația conflictuală. Fă o plimbare pentru câteva clipe și în timp ce te plimbi rostește în gând rugăciunea lui Iisus. 3. După ce ți-ai terminat rugăciunea încearcă să vorbești cu partenerul de lângă tine și spune-i ce te supără la el. Când începi să-i vorbești începe conversația cu un „Eu” și nu cu „Tu”. De exemplu: „M-am simțit jignit când ai făcut acel lucru...” și nu „Când tu faci astfel... mă simt jignit”. Când acuzi pe cel de lângă tine, nu faci altceva decât să-l sperii, persoana de lângă tine se simte amenințată și va încerca să-și recâștige poziția. Împărtășindu-i sincer sentimentele tale celui de lângă tine, va fi mai ușor și pentru el să ți le împărtășească pe ale sale. 4. Cere un punct de vedere și persoanei de lângă tine. Spune-i, de exemplu: „Știu că nu ai intenționat să mă rănești. Dar de ce ai făcut acel lucru...? Ajută-mă să te înțeleg mai bine”. Iar apoi îl vei asculta cu calm. 5. Ambii parteneri trebuie să se angajeze în discuții libere, cu calm și dragoste. Rugați-vă împreună. O îmbrățișare ajută întotdeauna atunci când vrei să-i arăți celuilalt dragostea ta sinceră.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Prin durere Dumnezeu ne strigă de pe calea rătăcită, ne cheamă să ne venim în fire, să ne orientăm spre adevăr și lumină. A asculta limbajul durerii înseamnă a pune început bun la o bună comunicare cu sine și cu semenii. A-ți asculta durerea înseamnă a-L auzi pe Dumnezeu și a începe să-L asculți activ, înțelegând și lucrând cele auzite cu cuvântul, cu gândul și cu fapta.
Cel mai important este să înțelegem să ne venim în fire. Când mă doare, eu mi-am ieșit din fire, eu nu sunt conform firii; fac un lucru care nu este în conformitate cu firea. Și durerea mă aduce înapoi în firea cea cum a făcut-o Dumnezeu, cum a creat-o Dumnezeu. Ăsta este rolul ei. A asculta durerea aproapelui înseamnă a te împărtăși din viața lui, a-i purta povara, a-l ajuta să se descopere ca persoană. Port povara când eu nu fac nimic. Nu pot să trăiesc durerea în locul tău; dar sunt cu tine. Nu putem face nimic, ci stăm acolo și aducem calmul nostru și răbdarea. Este nevoie să facem diferență între durere și suferință. Durerea este ce simte firea, iar suferința e semnificația pe care o dau eu durerii. Acestea sunt filosofii ale creierului care e înarmat cu revoltă. Ne ascultăm durerea în pocăință, când trăim durerea în această pocăință ca întoarcere, în asumarea durerii cu nădejde, cerând de la Dumnezeu vindecarea. Atunci ne vom schimba modul de viață, cînd vom face diferența între durere și suferință. Maica Siluana Vlad
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
|