![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Prada vechilor erezii pelagiene, imi pare ca dumneata contesti ca Dumnezeu s-a nascut in fundul gol, cum a si murit dealtfel: un om ca toti oamenii, afara de pacat. Aceasta este credinta Bisericii Universale si acesta e modul in care Bisericile Particulare din Florenta, Venetia, Roma l-au infatisat intr-o vreme in care maretia omului era subliniata, vreme cu care dumneata, scarbit de oameni, vad ca nu rezonezi. Desigur, in alte Biserici Particulare El era infatisat in vesminte imperiale bizantine pe post de scutece, tinand globul pamantesc in mana. Si acelea sunt frumoase, si acelea sunt "canonice", si acelea sulbiniaza alte aspecte ale spiritualitatii. Se prea poate (nu m-a preocupat subiectul) ca in Indii iconarii sa-l fi infatisat pe Dumnezeu si pe Maica sa altfel si decat la Florenta, altfel si decat la Bazargicul dumitale drag. Mai catolic decat Papa, te asemeni lui Clement al XI-lea care reprosa misiunii iezuite din China ca encultureaza, infatisandu-l pe Isus intr-un fel potrivit intelegerii chinezesti si nu cum stia el din saloanele de la Roma. Biserica e un pic mai mare decat crezi traind in cercul tau stramt. Si la fel, arta bisericeasca, care tuturor toate s-a facut. Spre mai marea glorie a lui Dumnezeu.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Dă-i cu crucea, dă-i cu crucea doctore!
Nu te lăsa!
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mai studiază despre erezii, că ești pe dinafară. Pelagianismul n-are nicio legătură cu discuția de față. În schimb, nestorianismul are, fiindcă de asta ești contaminat și nu numai. Constat cu îngrijorare că intervențiile dumitale pe forumul ăsta conțin mai multă otravă decât ale unui ateu. Nu știu, hipnoza ideologică confesională sau gravele deficiențe culturale și umane te determină să vehiculezi falsuri peste falsuri, și nu doar pe acest topic. De exemplu mitul trufaș conform căruia toată planeta e parcelată în provincii ale Romei. Habar nu ai că primul strat iconografic de la Veneția e bizantin și că abia mult mai târziu, după ce catolicismul a început să preacurvească pe față cu păgânismele seculare, a apărut pe pereții de la San Marco obsesia grandomană pentru "măreția omului". Dar vai, Ravenna, Sicilia, Toledo etc, exemple splendide ale artei ecleziale canonice în occident din primul mileniu, oare ce să fie? Simple importuri stilistice din "provincia bizantină" a Romei? Vai de capul tău, doctore și vai de cei care te urmează în sminteală!
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 28.10.2014 at 12:41:43. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mihail, nu știu dacă te binedispune seria de lucrări de aici: https://www.facebook.com/media/set/?...5381843&type=3
http://artpowerinfo.ro/artist/george-grigorescu Am fost coleg de bancă în liceu cu George, printr-a doișpea. De ani și ani îmi este povățuitor, când ne vedem, rar, în artele plastice. Printre altele, după o experiență a lui ca pictor restaurator în biserici, mi-a vorbit și despre icoane, despre modul cum încearcă să se apropie de o icoană ortodoxă, de pictura bisericească. Îmi spunea că el folosește o dublă lentilă: cea de artist plastic școlit prin București și aiurea, precum și cea de om creștin; și, mai mereu, omul creștin are ultimul cuvânt de purtat și resimțit înaintea icoanei, iar nu artistul. Și era necăjit, mereu, că nu a învățat încă să privească o icoană... Că e un prost teolog și că i-ar folosi să devină un teolog mai bun pentru a trăi în plenitudine întâlnirea cu icoana...:) Că nu poți beneficia de întâlnirea cu icoana, că nici măcar nu realizezi dacă te afli înaintea unei icoanei sau a unei porcării, când ești un prost creștin, se tânguia. Din colecția lui am acces deocamdată la aceste lucrări. Sunt lucrări din tinerețe, chiar din proximitatea adolescenței, când hălăduiam împreună prin munții patriei...:). Să fi avut George până în 25-27 de ani când a compus toate lucrările acestea. Făcea exerciții pe atunci în fieful suprarealismului, dar și al picturii flamande, al artei monumentale și, cum spuneam, sub îndrumarea unui maestru căuta inițierea în arta icoanei. Era tânăr și vroia să încerce totul... Căuta... Cum îți par tablourile din colecție, dincolo de subiectul topicului? (subtextul psihanalitic e delicios și George se amuza mai mereu că privitorii rămâneau cramponați în el...:) Deși uneori se necăjea din pricina asta.) Îmi cer iertare pentru off-topic. Și îi asigur pe frați că omul ros de viermi și de bani nu este satana, ci este chiar autorul. Sunt autoportrete de tinerețe... Autoironie amară, poate un mugure de pocăință... Last edited by Ioan_Cezar; 28.10.2014 at 15:10:15. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu știu cât de bun creștin a fost Picasso, dar cu siguranță este unul din puținii postmoderni care a înțeles, la un nivel de profunzime aproape inaccesibil muritorilor de rând, puterea modală de expresie a artei ecleziale. În cele câteva fraze în care vorbește despre șocul întâlnirii sale cu icoana, aruncă în aer toate prejudecățile estetice ale occidentului referitoare la provincialismul și confesionalismul moștenirii artistice bizantine. Și marele Pablo n-are niciun motiv de natură ideologică să apere icoana de miopia savantă a istoricilor artei, o face însă cu onestitea artistului de geniu care are acces în culisele creativității de rang înalt.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Exista o arta bisericeasca si care are o axioma foarte foarte simpla: "arta bisericeasca este o oglinda clara, vie, fidela, dar mai ales DUHOVNICEASCA a lumii ceresti si a lumii fizice". Toata ortodoxia si CANONUL ARTEI ORTODOXE se filiaza pe aceasta regula. Ori Apusul a luat-o razna in zeci de directii umaniste, artistice, in care axioma de baza ale ARTEI BISERICESTI si ERMINIEI DUHOVNICESTI sunt flagrant incalcate, introducand logica omeneasca, voluptate, exagerare, omenesc, sexualitate, abatere clara de la "Dumnezeu si realitatatile Lui". Cand vorbesti despre Dumnezeu printr-o icoana, trebuie sa respecti si acolo niste reguli. Nu cu gura plina, nu cu note sexuale, voluptoase, nu cu injurii, nu prea tipator, nu dupa urechea fiecaruia. Exprimarea ta este insasi fiinta si identitatea catolica: totul e permis atata timp cat este despre Dumnezeu. Asta este o greseala mare de logica si simtire duhovniceasca, infipta adanc in inima voastra si pe care nu o percepeti ca greseala. Mihnea, noi ortodocsii suntem liberi, tocmai prin aceste mici ingradiri care ne permit sa-l vedem NUMAI PE DUMNEZEU si nu toate distorsiunile adaugate in icoane care se pretind a fi Dumnezeu. Suntem aici pentru ca "am ascultat de poruncile lui Dumnezeu". Arta bisericeasca are niste mici reguli care nicidecum nu sunt restrictive. Vezi te rog pictura ruseasca si ukrainiana care este ABSOLUT FENOMENALA, MONUMENTALA si ARTISTICA, de origine apuseana, dar care este exclusiv despre Dumn ezeu. |
|