![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Putem ierta și când trăim într-o adunare, într-o obște, dar putem ierta și dintr-un loc însingurat, dintr-o pustietate. Ne putem tulbura și mânia și găsi pricini de nemulțumire în adunare, în conviețuire cu oamenii, dar putem păstra aceeași răutate și nemulțumire și într-un loc însingurat. Așa că, puterea de a ierta este un rod al experienței îndelungate prin care noi încercăm să ne apropiem de Dumnezeu și de esența Evangheliei. De aceea mi se pare că cel mai scurt drum, cea mai simplă și mai esențializată cale de a lucra dragostea este de a oferi iertarea celor care ne greșesc. Nu adunând bani pentru ca să-i dai văduvelor și orfanilor, pentru că acesta este un lucru greu și anevoios și s-ar putea nici să nu ajungi vreodată să-i ai. Nu este neapărată nevoie să mergi până la capătul lumii pentru a îndeplini dorința cuiva, dar să ierți poți. Mai ales știind că în schimbul acestei iertări primești iertare de la Dumnezeu pentru toate păcatele vieții tale. Dar mai presus de aceasta, știind că prin puterea de a ierta, te asemeni cu Dumnezeu.
Cum să ierți un om rău? Cum să ierți un om care te necăjește? Aducându-ți aminte de Dumnezeu, de Cel care a murit pentru el. Aducându-ți aminte că și tu ai nenumărate datorii. Aducându-ți aminte de oamenii dragi ție, de felul în care te porți cu ei. Cu toate că vedem copii care-și urăsc părinții, părinți care-și urăsc copiii și așa mai departe. Cât de departe suntem de chemarea lui Hristos! Puterea de a ierta este proprie celor care se apropie încetul cu încetul de despătimire, care au început să iasă cu încetul din această lume. Care sunt pricinile pentru care urâm un om, pentru care ne supărăm pe el? Are mai mulți bani? Ne-a păcălit într-o afacere? A mers în locul nostru într-o călătorie care se oferea de la locul de muncă și așa mai departe. Toate acestea vin din alipirea noastră de cele materiale, de cele pământești și trecătoare. În măsura în care ne desprindem de ele și ne îndreptăm mintea către Dumnezeu, către viața veșnică, știind că toate sunt deșertăciune, iertăm ușor. Știm că „deșertăciune este tot omul" și „în deșert se tulbură tot pământeanul", cum ne spune prorocul David. Așa că este timpul să ne adâncim în noi, pentru că poruncile Mântuitorului, deși sunt atât de simple, par simple, cer foarte multă profunzime de la noi. Nu complexitate, cer o profunzime care ne uimește prin simplitatea ei. Ni se cere ca gândul nostru să fie pururea întors către noi și către Dumnezeu, să nu se mai alipească de cele trecătoare. Pentru că așa făcând, vom ști să descoperim în ceilalți chipul lui Dumnezeu pe care îl poartă. Și dacă Dumnezeu a murit pentru noi „pe când noi încă eram păcătoși", cum spune Apostolul Pavel, cine suntem noi ca să judecăm pe aproapele nostru? Acestea avându-le în minte, vom căpăta și îndrăzneala necesară pentru rugăciune și pentru această îndrăzneală vom primi de la Dumnezeu și răspunsul cererii noastre. Părintele Selafiil, duhovnicul nostru de la Noul Neamț, repeta obsedant aceste cuvinte simple ale Evangheliei, cuvinte pe care le-a repetat Mântuitorul și, mai ales, Sfântul Evanghelist Ioan în Epistolele sale, în Evanghelia sa. Toată nevoința părintelui Selafiil o concentra aici: «Iartă, ca și Dumnezeu să te ierte. Când ajungi seara, spune: „Doamne, iartă-mi tot ce am greșit eu azi cu cuvântul, cu lucrul și cu gândul ca un om, iartă pe toți părinții și frații și mă iartă și pe mine, păcătosul". Uită-te în inima ta și dacă vezi că ai vreo mânie asupra cuiva, iartă, ca să nu te culci mânios. Și dacă ai iertat, poți să-i spui Domnului: acuma și Tu iartă-mă, pentru că eu i-am iertat, că Tu ai zis». Și cu acest târg sfânt și copilăros, zice, dă-ți sufletul în mâna lui Dumnezeu și dacă mori în noaptea aceea, Dumnezeu te ia la Dânsul. (...) - Ce să facem dacă vrem să iertăm, dar tot timpul ne aducem aminte ce ne-a făcut respectivul om? Este luptă, nu putem ierta de la început. Dar dacă avem această lucrare, Dumnezeu prin harul Său ne ajută. Vedem cât de greu este să ierți, pentru că este greu, este cea mai grea lucrare. Numai oamenii care nu au practicat-o niciodată pot spune: „Ei, mare lucru să te mântuiești așa, la urmă spun și eu iaca, i-am iertat și mă mântuiesc". Dar cei care au această nevoință știu cât de greu este. Tocmai de asta nu era chiar atât de simplu ce ne spunea Părintele Selafiil: «Înainte de somn, iartă pe toți și spune: „Doamne, eu i-am iertat, și Tu să mă ierți". Și Dumnezeu te mântuiește!». Aceasta este o lucrare permanentă. Iară și iară căutăm motive pentru care să-l îndreptățim pe cel din fața noastră: poate a fost obosit, poate-i bolnav, are o educație altcumva decât a mea, nu l-am înțeles eu corect, am fost eu obosit și tulburat... Să luăm vina asupra noastră. Acesta este un exercițiu duhovnicesc prin care ne desăvârșim. Așa că să nu ne tulburăm, că nimeni nu poate ierta dintr-o dată, pentru că dacă ar fi așa ușor, n-ar mai sta această poruncă în mijlocul Evangheliei, n-ar mai făgădui Dumnezeu Împărăția pentru un gând pe care noi l-am putea dobândi atât de ușor. Este osteneală. Dar prin exercițiu, dacă tot timpul vom căuta aceasta, vom reuși. Iubirea, spune Sfântul Siluan Athonitul, se poate deprinde, poate deveni un obicei. Să ne obișnuim să gândim frumos, să ne obișnuim să alungăm gândurile rele, să nu le credem. Și atunci putem deveni ucenici ai lui Hristos adevărați, pentru că El a zis: „Întru aceasta vor vedea oamenii că sunteți ucenicii Mei, dacă veți avea dragoste între voi". Așa că, prin osteneală, prin eforturi lăuntrice, ajungem la această măsură.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Nu poți merge fără cruce în urma Domnului Purtător de Cruce; și toți cei care merg în urma Lui merg, negreșit, cu crucea.
Ce e această cruce? Necazurile, strâmtorările și întristările de tot felul, care vin dinlăuntru și din afară asupra celui ce împlinește cu conștiință dreaptă poruncile Domnului, trăind în duhul rânduielilor și cerințelor Lui. Această cruce se întrepătrunde până-ntr-atâta cu modul de viețuire al creștinului, încât acolo unde este creștinul este și ea, iar acolo unde nu e această cruce nu poate fi vreun creștin. Înlesnirile de toate felurile și viața în dezmierdări nu sunt pentru un creștin adevărat. Sarcina creștinului adevărat e să se curățească și să se îndrepteze. El e ca un bolnav care trebuie să fie cauterizat pe ici, tăiat pe dincolo, iar asta nu poate avea loc fără durere. El vrea să se smulgă din robia unui vrăjmaș puternic; poate face asta fără să lupte și fără să fie rănit? El trebuie să meargă împotriva tuturor rânduielilor (lumești) care îl înconjoară, iar asta cum o poate face fără neplăceri și strâmtorări? Bucură-te, deci, când simți că te apasă crucea, fiindcă acesta este semnul că mergi în urma Domnului, pe calea mântuirii, în Rai. Rabdă puțin. Acum-acum vine sfârșitul, însoțit de cununi! (Sfântul Teofan Zăvorâtul, Tâlcuiri din Sfânta Scriptură pentru fiecare zi din an, Editura Sophia, București, pp. 47-48) |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Roata mare se învârte mai încet, dar o ajunge din urmă pe roata mică, ce se învârte mai repede. Acest fapt se potrivește și lucrurilor, și oamenilor. Roata cea mai mare din sufletul omului este Dumnezeu. Marginile ei nu se pot vedea, nici mersul ei nu se poate auzi din pricina mulțimii și a larmei roților celor mici.
Însă, în clipa în care toate roțile cele mici din sufletul omului se liniștesc, abia atunci sufletul se oglindește în nemăsurata roată dumnezeiască, în care se cuprinde cerul și pământul. Și în fața acestei vederi, pe cât de rară, pe atât de neașteptată, sufletul simte o bucurie de negrăit. (Sfântul Nicolae Velimirovici) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Ca să poată crește, pomul trebuie să fie adăpat cu apă. Tot așa și sufletul trebuie să fie adăpat cu harul Duhului Celui Sfânt, ca să fie sănătos și puternic. Sfântul Antonie spune: „Pomii, de nu se vor adăpa cu apă, nu vor putea crește: nici sufletul nu poate crește dacă nu soarbe din dulceața cea cerească. Cresc numai sufletele care au primit Duhul și sunt udate cu dulceața cea cerească”. Ca pomul să poată aduce roadă, trebuie să aibă lumină și căldură de la Soare. Tot așa și sufletul trebuie să fie luminat și încălzit de Dumnezeu, Soarele dreptății celei veșnice. Pentru că numai în lumina și în căldura care vin de la Dumnezeu, Cel viu și de-viață-Făcător, poate sufletul să trăiască, și să crească, și să aducă roadă.
(Sfântul Nicolae Velimirovici, Simboluri și semne, Editura Predania, București, 2009, p. 28)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Nu trageți prea tare la juguri îndepărtate. Bucurați-vă mai mult unul de altul, grabiți-vă, rugându-l pe Dumnezeu să va binecuvinteze cu naștere de prunci, dați vieții ce este al ei, și lui Dumnezeu ce este al Lui. Încercați să fiți fericiți împreună, căci viața este un strigoi, ceea ce este real ține numai de Dumnezeu și de prezența Lui în lume. Anii trec repede veți îmbătrâni curând, dar măcar sufletește încercați să fiți tineri.
Vă spun un cuvânt de folos care vi se potrivește: viața în comun(în mănăstire sau în familie) este dură. Trebuie să știi să te faci iertat. Auziți: să te faci iertat! Nu a ierta este greu, ci a obține iertarea. Și nu printr-o frază stearpă și erodată de uzura convențională, ci printr-o adâncă implicare a sufletului și printr-o umilință nejucată, care să izbească în cel pe care l-ai rănit (sau l-ai facut să te rănească, printr-un joc perfid al inteligenței tale), cu o dragoste umilă, care să-i întoarcă sufletul spre o iertare adevărată. (Viața Părintelui Gheorghe Calciu după mărturiile sale și ale altora, ediție îngrijită la Mănăstirea Diaconești, Editura Christiana, București, 2007, p. 266)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Ne tot framantam, ne tot intrebam cum sa facem sa ne fie mai usor sa iertam... Dar aproape niciodata nu ne gandim la cei care ar trebui sa ne ierte ei pe noi. Doamnea ajuta! |
|
#7
|
|||
|
|||
|
A zis avva Matoi că trei bătrâni s-au dus la avva Pafnutie, căruia i se zicea Chefala, ca să-l întrebe un cuvânt. Și le-a zis lor bătrânul:
- "Ce voiți să vă zic vouă, cuvânt duhovnicesc sau trupesc?" I-au răspuns lui: - "Duhovnicesc." Le-a zis lor bătrânul: - "Duceți-vă, iubiți necazul mai mult decât odihna și necinstea mai mult decât slava și a da mai vârtos decât a lua." (Patericul, ediția a IV-a rev., Editura Reîntregirea, Alba-Iulia, 2004, p. 156) |
|
|