![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Unii oameni au vrut să renunțe la lume, din pricină că lumea li s-a părut nedreaptă, strâmbă și urâtă. Au cerut să viețuiască în mănăstire, crezînd că acolo toate au sens și e frumos și ușor... Mânați de idealuri înalte și dispuși, cel puțin înainte de probă, să parieze că vor reuși să fie ca monahi ceea ce nu au izbutiti să fie în lume, au avut uneori surpriza să fie respinși. Auto-excluzîndu-se. Motivul? Le lipsea dragostea. Dar ce îl poate ajuta pe un om care a ales călugăria să treacă peste greutățile nevoințelor monahale, poate cu mult mai mari decât cele lumești - dacă nu dragostea. Angajarea fără menajamente pe drumul despătimirii/ al jertfei de sine permanente ar putea fi dusă la bun sfârșit fără dragoste? Viața monahală nu e mereu un rai, așa cum e imaginat raiul îndeobște... Uneori e iad, deseori e iad - luptele asceților cunosc momente cumplite, după cum găsim în cărțile care descriu viața monahală. Dar prin dragostea nevoitorilor pentru Hristos ele sunt și sublime. Dragostea nu e doar imboldul care împinge, ci și motivul care susține pe cel aflat în grele momente ale vieții, la răspântii, la ceas de-amară renunțare, de înfrângeri... Dragostea acoperă, în cel ce o are, toate relele, toate pierderile, toate suferințele. Fie că e înclinată spre lume, fie că înclinarea ei e spre asceza monahală - dragostea biruiește tot răul, dinlăuntru și din jur. Așa cum întunericul dispare când izbucnește lumina, așa răul piere când vine dragostea. Pentru că dragostea este lumină. Multe vorbim despre dragoste, toată lumea o pomenește, o revendică și o voiește, cu toții ne pricepem la asta în oarecare măsură (credem fiecare) - fie și măcar pentru că ea într-adevăr e însămânțată în adâncul ființei omenești, ca o sămânță care își așteaptă dezvoltarea și rodul, deși arareori e cultivată statornic și cu pricepere. Însă cel care o trăiește aievea e în măsură să o și dea mai departe, ca pe un fruct răcoritor. (Iertarea este un astfel de fruct.) Cuvioșii, sfinții și martirii asta îmi pare că au și făcut. Dăruind ceea ce au primit, iată, Biserica dăinuie și azi, în ciuda tuturor furturilor și crimelor făcute tocmai ... în numele dragostei. Last edited by Ioan_Cezar; 22.10.2014 at 11:54:19. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
1. De aș grăi în limbile oamenilor și ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare și chimval răsunător. 2. Și de aș avea darul proorociei și tainele toate le-aș cunoaște și orice știință, și de aș avea atâta credință încât să mut și munții, iar dragoste nu am, nimic nu sunt. 3. Și de aș împărți toată avuția mea și de aș da trupul meu ca să fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi folosește. 4. Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește. 5. Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul. 6. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. 7. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă. 8. Dragostea nu cade niciodată. Cât despre proorocii - se vor desființa; darul limbilor va înceta; știința se va sfârși; 9. Pentru că în parte cunoaștem și în parte proorocim. 10. Dar când va veni ceea ce e desăvârșit, atunci ceea ce este în parte se va desființa. 11. Când eram copil, vorbeam ca un copil, simțeam ca un copil; judecam ca un copil; dar când m-am făcut bărbat, am lepădat cele ale copilului. 12. Căci vedem acum ca prin oglindă, în ghicitură, iar atunci, față către față; acum cunosc în parte, dar atunci voi cunoaște pe deplin, precum am fost cunoscut și eu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
S-a întâmplat că aseară, înainte să citesc postarea din Sfântul Nicolae Velimirovici, să cunosc o tânără frumoasă foc și surprinzător de deșteaptă, o tânără care abia a trecut pragul vârstei de 20 ani, dar care nu se putea hotărî între viață și moarte (are gânduri persistente de sinucidere), între lume și călugărie, între sens și nonsens, între ...multe. Păcatele mele m-au adus din nou în situația nenorocită de a asista un om care voiește să se sinucidă...
Neștiind ce să-i spun, m-am mulțumit să o încurajez să vorbească. În meseria mea, atunci când omul vorbește despre necazurile lui, deja face un pas înainte spre viață, spre vindecare. Cel mai rău e să tacă și să facă (gesturile pierzării). Închiderea în sine poate atinge ușor nivelul psihotic și uite-așa înnebunesc oamenii, se rup de tot ce e viu în jur și ajung să-și piardă mințile și/sau să se sinucidă. Dar eu nu știam (ce, cum) să-i vorbesc, tot ce puteam era să ascult. Aceeași poveste cu mii de fețe, pe care am auzit-o mereu - despre cum lumea e rea și urâtă și nedreaptă etc. Oamenii își plâng rănile reale, își arată descurajarea și neputința și, vai, se arată dispuși la soluții extreme. Atât consideră că le-a mai rămas de făcut. Simțind că pierd teren și că nu pot să ajut cu nimic pe omul din fața mea, care pe măsură ce vorbea se arăta închis în nenumărate argumente care păreau de nedepășit (tânăra trăiește în mod real un calvar), mi-am amintit prin nu știu ce asociere misterioasă, de un amărât de american (în prezent proprietarul unei insule unde face ședințe de psihoterapie care costă în jur de 10 000 de dolari ora) care, după cum relatează el într-o mărturisire publică, s-a urcat într-o zi pe un scaun și pe o masă și și-a înfășurat o funie de gât, legînd-o de o lustră zdravănă. Încercase tot ce e omenește posibil ca să evite această ultimă faptă, însă tot ce făcuse îl adusese în această situație. Înainte să dea cu piciorul scaunului pe care stătea și să se predea morții, Robert W. și-a amintit însă, printr-un ultim zvâcnet al minții lui care se agăța de viață, că din încercările lui a lipsit întotdeauna ceva, un ceva pe care amânase mereu să îl încerce. Avusese timp pentru toate, avusese timp să facă lucruri mărețe, avusese timp să experimenteze orice, însă rămăsese un lucru pe care îl amânase mereu - dragostea. Deși avea mari îndoieli că aceasta îi va reuși, pentru a fi onest cu sine până la capăt și pentru a nu-și reproșa în ultima clipă a trecerii de la viață la moarte că nu a încercat tot ce era omenește posibil, Robert și-a desfăcut funia din jurul gâtului, s-a dat jos de pe masă și ... a pornit în căutarea dragostei, dorind să o cunoască și să și-o însușească. Iar dacă nici asta nu îl ajuta, socotea el, atunci avea să se întoarcă în același loc și la aceeași faptă pe care, deocamdată, iată, le părăsise. Din acea clipă începe în R.W. o nouă viață. Pe masa de sub lustră el nu avea să se mai urce niciodată, în schimb avea să coboare mulți oameni pe pământ, în America tuturor visurilor (și deziluziilor), lucrînd cu ei tema descoperită sub lustră (ce ironie!, să te spânzuri de însuși obiectul luminii), temă pe care s-a străduit să o aprofundeze pentru a rămâne în viață și a se împlini ca om. Această temă este dragostea. Aseară am apucat să depăn această poveste și, spre bucuria mea, tânăra fată s-a mai liniștit și ne-am despărțit cu promisiunea că ne vom revedea în curînd pentru a hotărî pe unde să căutăm pentru a deprinde dragostea...:) Când am ajuns acasă, am intrat pe forum și nu mică mi-a fost uimirea când am dat peste cuvintele Sfântului Velimirovici. Comentariul meu nu era doar o reacție la postare, cât mai ales un ecou al experienței cutremurătoare la care participasem pe seară... Vreau să-ți mulțumesc pentru că ai postat acel text, dacă nu din alt motiv atunci fie și pentru că, lecturînd textul pus de tine, am adormit astfel relativ liniștit, cu încredințarea că nu confundasem prea tare antidotul...:) Noi prețuim orice, ne dăm întreaga viață, ani și ani, pentru slujirea oricăror deziderate, însă iubirii, singurei puteri dătătoare de sens și de viață, nu găsim să îi acordăm timpul și energia noastră. Deși iubirea se află chiar în noi, în propria noastră ființă omenească. Și în Cer. Last edited by Ioan_Cezar; 22.10.2014 at 21:36:16. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Multumesc frate Ioan pentru postarea ta , cu adevarat pentru suflet !
Suntem Creati din Iubire si "condamnati" sa traim in iubire . . .! Doamne ajuta !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Așa credem, așa și trebuie că este, însă vezi cum se întâmplă: vine mereu câte un "binevoitor" și ne învață cum să evadăm... Iar surogatele iubirii sunt atât de multe! Și apoi, uneori dragostea e solicitantă în așa mod, încât unul ca iubitul nostru Sfântul Sofronie Saharov vorbește despre ea cu expresia buimăcitoare (cel puțin la prima vedere) ..."iadul iubirii". Cuvânt duhovnicesc, cuvânt al unui om care a iubit toată viața Frumosul și care a prețuit în cel mai propriu mod cu putință pătimirea. Din dragoste pentru Hristos, mai întâi.
Last edited by Ioan_Cezar; 23.10.2014 at 02:46:11. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Iubirea este pana la urma o porunca data noua de insasi Mantuitorul nostru , greu de realizat , mai ales in vremurile de acum. Formal , mai toata lumea trambiteaza iubirea si iertarea , dar nenorocita de mandrie pune piedici serioase la proba practica . Frate draga , iti recomand o carte a lui Savatie Bastavoi -" A iubi inseamna a ierta ", aoaruta la Editura Cathisma in 2006 . Daca o gasesti s-o cumperi neaparat ! Poate daca ne intalnim ti-o imprumut cu mare drag. In fine, o sa mai scriu despre iubire si iertare pe acest thread si cu alta ocazie ! Doamne ajuta !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Într-o casă sărăcăcioasă trăia odată o tânără de o frumusețe răpitoare, împreună cu tatăl ei; frumusețea exterioară era însă umbrită de cea interioară. Tânăra avea un suflet curat, inocent, plin de iubire pentru Dumnezeu, pentru semenii ei și nu se trudea pentru a-și menține frumusețea exterioară, pentru ea contând doar sufletul omului.
Spre deosebire de fiica sa, tatăl era un om morocănos, căruia nu îi convenea niciodată nimic și era mereu pus pe ceartă. Văzând credința fetei, adesea izbucnea hulindu-l pe Dumnezeu sau bătându-și joc de comportamentul singurei lui fiice. Într-o zi, înainte de a sosi vremea Sfintei Liturghii, fata gătea tocăniță de legume. Nu terminase însă pregătirea ei, când toaca a bătut; neavând cui să îi lase în grijă tocănița, a lăsat-o și a mers la biserică. Vrăjmașul diavol îi șoptește viclean la ureche, îndemnând-o să plece înainte de terminarea slujbei. - Ești o fată săracă. Acele legume sunt unică hrană a ta și a tatălui tău pe următoarele zile. Du-te acasă să vezi dacă nu cumva s-a prins mâncarea și miroase urât... biserica nu pleacă nicăieri și vei mai putea veni la slujbă și altă dată. Dându-și seama de la cine vin gândurile, tânăra răspunde: - Dumnezeu Care hrănește orice făptură a Sa va avea grijă și de mâncarea mea. După ce și-a făcut semnul Sfintei Cruci, a ascultat cu atenție slujba până la sfârșit. S-a întors acasă liniștită, cu pace în suflet dar când deschide ușa, minune mare: în loc de mirosul urât care ar fi fost normal din cauza mâncării arse, în aer plutea o mireasmă deosebită, nelumească. Uimită s-a întors în bucătărioară; ridicând ochii, vede un tânăr frumos, cu fața strălucitoare și cu o privire blândă care purta un veșmânt dumnezeiesc. Mâneca dreaptă îi era suflecată și în mână ținea o lingură cu care amestecă mâncarea. După puțin timp, minunatul bucătar gustă din mâncare iar apoi scoate din sânul său o batistă mică de unde ia niște mirodenii și le aruncă cruciș în oală. Zâmbindu-i, îndată își desface aripile și zboară spre Cer. Speriată, tânăra se întoarce spre răsărit și începe să se roage lui Dumnezeu. - Doamne, nevrednicia mea este mult prea mare... cine sunt eu pentru a-L trimite pe îngerul Tău să aibă grija mea? Îți mulțumesc pentru iubirea Ta nemăsurată, îți mulțumesc pentru purtarea Ta de grijă, îți mulțumesc pentru că, deși sunt o păcătoasă care nu merită să îți fie fiică, m-ai primit în brațele Tale ocrotitoare. În timp ce se ruga, se aud zgomote puternice afară; tatăl sosise acasă... o stare de nervozitate îl stăpânea determinându-l să urle și să dea cu piciorul în tot ce îi ieșea în cale. - Mi-e foame, vreau să mănânc! Se auzi vocea groasă și impunătoare a bărbatului. Trântește ușa. - Unde este mâncarea și ce este cu mirosul acesta? Smerită, fata îi servește mâncarea fără să scoată nici o vorbă. Îndemnat de un gând rău, fără nici un motiv, tatăl izbucnește când vede mâncarea din fața lui. - Eu nu mănânc o asemenea porcărie. Ridică vasul și-l întoarce cu fața-n jos... vroia ca mâncarea să cadă pe podea, dar aceasta nu căzuse. Intrigat, aruncă cu putere farfuria în perete, dar în loc ca mâncarea să se împrăștie aceasta rămânea intactă la fel ca și farfuria. Turbat de furie, o apucă strâns de brațe pe fiica lui: - Ce ai făcut? Farmece? - Eu.. eu... - Ți-am zis să nu te mai rogi Dumnezeului tău. Uite ce s-a întâmplat din vina ta. Precum o fiară, se îndreaptă spre camera fetei, dorind să rupă crucea ce se odihnea pe perete, însă când luă crucea în mână, o arsură cumplită îi cuprinde întreg trupul, făcându-l să se zvârcolească de durere. Tânăra, cu lacrimi în ochi, fuge în fața singurei icoane pe care o avea, în afară de cruce, și căzând în genunchi, se roagă duios. - Dumnezeule, iartă-l, nu știa ce face. Te rog, oprește-i durerea sau dă-mi-o mie, dar nu îl lăsa să sufere așa. Te rog, Doamne, fie-Ți milă de el... suspinând ușor, continuă rugăciunea. Facă-se voia Ta și iartă-mă pentru această îndrăzneală. Răspunsul îl primește îndată. O voce îi șoptea în suflet și în minte să ia crucea care căzuse alături de tatăl ei și să-l atingă cu ea. Fata a urmat vocea lui Dumnezeu și durerea tatălui ei a dispărut. Fără a scoate vreo vorbă, acesta se ridică și pleacă, lăsându-și fată singură în cameră micuță. După vreo două ore, se întoarce... ochii îi erau înlăcrimați iar în mână ținea o micuță icoană pe care o cumpărase din banii care își pusese în gând, înainte să-i cheltuiască pe băutură. Fata, care rămăsese în același loc, așteptându-și tatăl, îl privește uimită. - Primește această iconiță, fetița mea. Primește-mi și iertarea. - Nu am pentru ce să te iert, tăticule. Mulțumesc! Zise, îmbrățișându-l bucuroasă. - Vino în bucătărie, nu ai mâncat nimic. Mâncarea își păstrase dumnezeiasca mireasmă. Gustând din ea, o dulceață nespusă îi cuprinde, toate simțurile lor preschimbându-se și dobândind ceva dumnezeiesc. Iubirea și iertarea sunt flori ale sufletului iar dacă ai aceste flori, poți alunga iarna cumplită care îngheață multe inimi înveninându-le cu trufie, mâhnire, cruzime și ură. Dumnezeu să ne dea puterea de a ne scoate inimile din iarnă grea și să sădim în ele florile atât de necesare udate de ploaia credinței.! Să credem cu toată ființa noastră în Dumnezeu care toate le poate câte le voiește. "Iar Iisus le-a răspuns: Pentru puțina voastră credință. Căci adevărat grăiesc vouă: Dacă veți avea credință cât un grăunte de muștar, veți zice muntelui acestuia: Mută-te de aici dincolo, și se va muta; și nimic nu va fi vouă cu neputință” (Matei 17, 21)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|