![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Citeste despre donatism, o invatatura gresita dinaintea arianismului: http://ro.wikipedia.org/wiki/Donatism
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Respectul e din traditie. In perioada medievala, preotul era indrumatorul satului.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Nu numai din asta. E chiar minor acest aspect, îmi pare.
Important cu adevărat este că omul credincios, care a înțeles și experiat rolul DUHOVNICESC al preotului, vede în acesta pe Hristos. Țăranii nu stau în genunchi la Liturghie atunci când preotul, rostind psalmul 50, cădește - din respect pentru un îndrumător în ale satului, ci din convingerea cutremurătoare că printre ei UMBLĂ Smeritul Hristos. Babele din satul meu nu au nici o îndoială că în Biserică le vorbește Hristos, prin preot. Când se spovedesc, ele vorbesc cu Dumnezeu. Când spun la Spovedanie "Părinte..." ele se adresează Părintelui Ceresc. La fel, când sărută mâna popii, ele sărută Dreapta lui Dumnezeu. Cândva pentru mine aceste lucruri păreau încadrabile la capitolele propuse de isteții lumii (filosofii și ateii, în genere necredincioșii, adică risipitorii de minte): superstiții și băbisme. Între timp, am căutat și caut mai departe să învăț de la moșii și babele satului meu (și nu numai) cum poate prinde în suflet deschiderea tot mai largă a inimii către aceste porți strămoșești spre o lume despre care cuvântul nu mai poate să vorbească. Harul lui Dumnezeu lucrează în cel mai bicisnic om, deschizîndu-i noi ferestre ale sufletului cu alte lumini și tâlcuri, atunci când acel om voiește să își pună în paranteză măreața iubire de sine, de propria minte, pentru a privi dincolo de ea. (Precum a făcut un tâlhar din cei doi crucificați.) Curios lucru, uneori trăim zeci de ani privind și contemplînd cu încântare geamul prin care trece lumina (geamul fiind mintea) în loc să primim ceea ce vine prin geam: lumina. Și să ne împlinim, hrănindu-ne, prin Ea. (Comentăm la nesfârșit semnul văzut - persoana preotului, în loc să ne contopim cu Cel de dincolo de semn - Hristos. Astfel, din Trandafir, prin istorii, a rămas doar ... Numele. "Numele Trandafirului", cum ar zice Umberto Eco, de pildă.) Last edited by Ioan_Cezar; 18.09.2014 at 01:15:40. |
|