Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 08.09.2014, 01:46:14
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.931
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iustin10 Vezi mesajul
Asa cum am spus si prin alte topicuri , tin mult la parerea celorlalti si voi incerca sa fac ce imi recomandati, caci recunosc ca in timpul slujbei ,eu ma gandeam la slujba,nu la rugaciunile mele .
Dar totusi, subiectul era despre frumusetea slujbei. Aceasta e frumuesetea ei? Sa ne rugam fiecare? Care este totusi legatura cu slujba liturghiei ? Rugaciunile dv se leaga cumva de aceasta slujba,au o legatura cu acest moment ?
Sigur ca au legatura. Ganditi-va numai la ecteniile mari si mici, cat sunt de minunate, cum ne rugam noi pentru toti oamenii, chiar si pentru cei adormiti in ectenia pentru pomenirea mortilor. Eu ma rog pentru ai mei, apoi impreuna cu ceilalti pentru toti. Eu impletesc rugaciunile mele cu cele din timpul Liturghiei impreuna cu toti: antifoanele, fericirile, Tatal nostru, Cuvine-se cu adevarat, apoi rugaciunea inimii , si cererile de sanatate pentru cei dragi, Liturghia devine cantarea inimii de jale si dor, jale pentru greseli si dor de Dumnezeu.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #2  
Vechi 08.09.2014, 02:22:48
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Sigur ca au legatura. Ganditi-va numai la ecteniile mari si mici, cat sunt de minunate, cum ne rugam noi pentru toti oamenii, chiar si pentru cei adormiti in ectenia pentru pomenirea mortilor. Eu ma rog pentru ai mei, apoi impreuna cu ceilalti pentru toti. Eu impletesc rugaciunile mele cu cele din timpul Liturghiei impreuna cu toti: antifoanele, fericirile, Tatal nostru, Cuvine-se cu adevarat, apoi rugaciunea inimii , si cererile de sanatate pentru cei dragi, Liturghia devine cantarea inimii de jale si dor, jale pentru greseli si dor de Dumnezeu.
Deci legatura cu liturghia sunt oamenii din sufletul dv pentru care va rugati.
Si aplicati anumite momente ale liturghiei la rugaciunea dv, descoperind un sens universal al rugaciunii dv.
Cand e timpul pentru Tatal nostru ,de exemplu , si spuneti 'si ne iarta noua greselile noastre' va mutati mintea de la rugaciunea pentru cei dragi,la toti cei din jur ,si la intreaga lume.
Deja incepe sa imi placa la Biserica :)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 08.09.2014, 02:24:31
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit Frumosul liturgic nu are funcție decorativă

http://www.constantincucos.ro/wp-con...uarie-2014.pdf

Frumosul liturgic nu doar se privește, ci se trăiește reformator.
Frumosul de natură sacră nu are o funcție decorativă, accesorie, nu este o simplă formă sau adjuvant, ci presupune miez, substanță ideatică, acțiune; generează, prin simpla sa manifestare, un conținut transformator.

Frumusețea va mântui lumea - spune Dostoievski.
Frumosul este omniprezent și omnipotent; trebuie însă să ne încredem în el, să-l potențăm, să-l concretizăm. El înseamnă sete de absolut care călăuzește și înalță, salvează și mântuie ființele și lumea. Întreaga creație stă sub semnul frumosului, totul are sens și valoare în orizontul unei întregiri și unități absolute.

Frumosul religios nu decurge dintr-o raportare contemplativă, distantă, ci presupune efort implicativ, experiențial, organizator. El nu generează simple emoții și trăiri exterioare, sentimentalisme ieftine, identificări eliberatoare, ci reformări de fundament, descoperiri existențiale, reconfigurări bazale. Nu avem de-a face în nici un caz cu o raportare estetizantă la divinitate.

O astfel de frumusețe nu se privește, ci se trăiește
printr-o permanentă conformare și experiere a armoniei la care aderi. Este o continuă reașezare a plăcilor tectonice din interiorul tău în concordanță cu firescul unei rânduieli originare. Este o regăsire, o creare a omului nou prin lepădarea de cel vechi.

Sacralitatea frumuseții derivă din puterea acesteia de a reforma omul, de a-l înălța, de a-l îndumnezei. Puritatea și perfecțiunea începutului vor urmări și vor avea efecte la nivelul conduitelor vieții noastre. Într-un fel, adorarea frumuseții lumii este atât o formă de cinstire a bunătății lui Dumnezeu, cât și de edificare privind existența Sa, a activității Sale creatoare, a îndurării Sale față de creație. Rezistența și „dâra“ omului lăsată în timp sunt date de forța iradiantă a acestor valori îngemănate: sacru și frumos.

Lupta prezentă și viitoare a ființei se duce pe un teren eminamente spiritual, și nu material. Vor învinge cei care vor privilegia aceste valori spirituale, și nu cei care se închid (sau se închină!) doar la valori concrete, materiale, circumstanțiale.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 08.09.2014, 02:42:57
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Frumosul costă, ne costă, cere participare/dedicare. Și fiind o participare dureroasă, participarea noastră (firavă, sporadică) la frumos arată ce iubim noi mai mult, de fapt: urâtul. Pe care îl împodobim în tot chipul, preamărindu-l.
Nu devenim frumoși și nu trăim în frumos pentru că ținem tare mult la urâtul din noi (pe care îl găsim "frumos" și îl iubim).
Nu mergem la slujbe, nu participăm la Liturghie, ori la Botez, pentru că urâtul nostru drag dinlăuntru nu ne lasă. Și nu îl ușuim, că ne costă, doare, angoasează.
Totuși omitem ceva: doar alungînd urâtul din noi și dintre noi prinde viață și lucrează în omenitatea noastră Frumosul. Atunci întrezărim și frumosul din jur, într-o altă lumină, cu o nouă povață...

Pentru a face însă ca înclinația noastră (înnăscută) pentru frumos să devină efectivă, lucrătoare, trebe mai întâi oleacă de rânduială. Părinții au insistat mereu asupra acestui punct. Iar un exemplu de rânduială, fie ea slăbită și contestată astăzi, avem mai întâi în biserică, de luăm aminte la modul cum decurge slujba.
Asta iarăși mi se pare un lucru frumos: rânduiala slujbelor noastre, ordinea bună, neîntâmplătoare din ele. Ea ascultă de un ciclu al recuperării firescului. Pe care ni l-a arătat Hristos.

Last edited by Ioan_Cezar; 08.09.2014 at 04:17:51.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 08.09.2014, 03:33:13
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Asta iarăși mi se pare un lucru frumos: rânduiala slujbelor noastre, ordinea bună, neîntâmplătoare din ele.
Este un ecou viu a randuielii cu care este scrisa Scriitura. Ordinea buna, neintamplatoare, de la Geneza la Revelatie. Frumusetea, rotunjimea si perfectiunea ritmului liturghiei isi gaseste corespondent numai in frumusetea, rotunjimea si perfectiunea ritmului Cartii. Respirarea acestei frumuseti intareste in noi ideea pe care dogma ne-o transmite: si Liturghia, si Scriptura sunt dumnezeiesc inspirate. Nu poate omul singur, nici daca adauga geniul la sfintenie sa "compuna" o frumusete atat de perfecta ca Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie, asa cum un colectiv de autori aflati la distanta de mii de ani, scriind carti disparate, nu ar putea sa "compuna" ceva ca Sfanta si Dumnezeiasca Scriptura. In ambele cazuri ne surprinde ROSTUL, care nu se lasa patruns cu una cu doua, dar, odata patruns, ca o panza de paianjen ni se ia de pe ochi si ne spunem: "cum de nu m-am gandit ? Era asa de simplu!". Un detaliu aparent fara importanta din Exod se lamureste tocmai in Fapte. Tot asa e si cu randuiala Sfintei Liturghii. De ce slujba nu e inceputa de preot, ci de diacon, care zice "Binecuvanteaza, parinte!" ? Din acelasi motiv pentru care intai a venit Ioan, pe urma a venit Isus. Cine suntem noi, drept cine ne luam, ca sa ne rugam la Ectenia Mica "pentru pacea de sus?" Ne vom da seama la Heruvic. Si asa mai departe.
Hotarat lucru: si Biblia, si liturgia Bisericii sunt lucrarea lui Dumnezeu.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
Răspunde