Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Pocainta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 12.08.2014, 14:14:14
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Eu totusi nu sunt lamurita:
Ce trebuie sa spunem la spovedanie?
Pacatele grave ( = mai sunt numite si "pacate grele", "pacate de moarte" sau, in mod eronat "pacate capitale"). Altfel spus, incalcarile facute cu voie si in mod liber ale Poruncilor (mai exact: cele zece Porunci, asa cum le intelege Biserica, plus poruncile Bisericii).

Asta, teoretic.
Practic, la examenul de constiinta trebuie sa lucram cu un mare "indice de suspiciune" ca sa zic asa, astfel incat la cel mai mic dubiu asupra gravitatii unui pacat sa il consideram grav si sa il spovedim. Vom gresi mult mai putin marturisind pacate usoare decat am face-o nemarturisind pacate grele. Fiindca, in primul caz, cel mult ne vom plictisi confesorul, pe cand in al doilea devine chestionabila validitatea Tainei.

Morala este o stiinta vasta si, ca laici, nu putem avea pretentia ca intelegem usor gravitatea unui pacat. Spre exemplu, barfa este un pacat greu sau unul usor ? Intrebarea cheie este "care e continutul barfei" ? Daca barfa "stampileaza" pe cel barfit cu un pacat grav, atunci barfa respectiva e incalcare grava a poruncii a 8-a si trebuie neaparat marturisita. Daca, insa, pacatul despre care il acuzam pe barfit nu e el insusi pacat grav, atunci barfa nu e pacat grav. Propozitiile "seful este betiv" si "seful trage parturi cand e singur in birou" par, in ochii neinitiatului, doua barfe la fel. Dar duhovnicul nostru stie ca diferenta dintre ele este enorma, ca intre simpla imbolnavire a sufletului si moartea sufletului. De aceea, uneori, noua ni se pare ca un duhovnic cam intra in detalii cand ne cerceteaza, dar de fapt sunt intrebari cheie ca sa isi dea seama de gravitatea pacatului.

Asta, cu barfa, a fost o intrebare foarte simpla, dar sunt multe care ii pot incuia chiar si pe cei mai avansati in studiul doctrinei morale, fie ei calugari, presbiteri, episcopi. De aceea, din tot ce am citit referitor la vietile sfintilor, am vazut ca ei spovedeau adesea pacate cu totul minore. Stiau ei ce stiau, iar noi e bine sa facem la fel. Spovedind TOATE pacatele care ne ies in evidenta la examenul de constiinta, nu vom pierde niciodata nimic, iar uneori vom castiga.


Citat:

Si daca nu ai ce sa spui?
Daca ati ajuns la un asemenea grad de sanctitate incat examenul de constiinta, facut cu indreptarul de spovada in mana, arata ca nu ati facut niciun pacat, si ati facut asta dupa ce v-ati rugat lui Dumnezeu sa va dea harul de a va vedea pacatele, atunci trebuie ca cel putin o data pe an, de preferinta in Sfantul si Marele Post, sa mergeti la biserica, sa cereti spovada si sa spuneti asa: "In numele Tatalui, si Fiului si Duhului Sfant, marturisesc lui Dumnezeu si dumitale, parinte, pacatele mele. Mi-am cercetat cugetul si am ajuns la concluzia ca nu am niciun pacat facut in ultimul an. Dar am venit, fiinca cineva de pe Forumul Ortodox mi-a spus ca trebuie sa vin macar o data pe an la spovada. Cer indurare de la Dumnezeu pentru eventuale pacate de care nu-mi amintesc si de la dv, parinte, dezlegare pentru Sf Impartasanie".

Ati notat ? Asa e bine sa faceti si sa spuneti. Pe urma, veti vedea ce zice duhovnicul.

Citat:
In pildele din Sf. Evanghelie se duc oamenii la Iisus si sunt iertati pe loc. Dar ei nici nu spun ce au facut. EL ii stie toti si ii iarta.
Care pilde ? Va referiti la bolnavi ? Ei isi arata bolile lui Isus. Bolile sunt metafore pentru pacate.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 12.08.2014 at 14:35:14.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 12.08.2014, 15:56:32
oaie_cugetatoare oaie_cugetatoare is offline
Banned
 
Data înregistrării: 31.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.296
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Pacatele grave ( = mai sunt numite si "pacate grele", "pacate de moarte" sau, in mod eronat "pacate capitale").
Apropos, hai sa-ti zic o intamplare reala, petrecuta intre un mare duhovnic
ortodox român si doua femei.
Vine prima femeie la duhovnic sa se marturiseasca.Ea ii spune pacatele
, duhovnicul considera ca sunt pacate grele(de moarte) si ii da drept
canon, ca pentru fiecare pacat de moarte sa stranga cata o piatra mare si
grea si s-o lase prin ograda manastirii.Zis si facut , ia femeia 5 pietre mari
si grele si le pune prin ograda manstirii in locuri distincte, aleatoriu alese.
Apoi, duhovnicul ii spune ca poate sa plece si sa vina peste cateva saptamani.

Alaturi de femeia noastra, mai era si alta femeie.Intra si aceasta la spovedanie, si ii atrage atentia duhovnicului ca ea are pacate mici de tot si mai nevinovate, spre deosebire de cealalta femeie.
Duhovnicul nu-i confirma/infirma justificarea femeii, si ii spune sa ia un pumn de
pietricele si sa le azvarle cu putere in ograda manastirii.Zis si facut.
Ia femeia un pumn de pietricele si le arunca prin aer prin iarba manastirii.
Apoi duhovnicul, ii spune ca poate sa plece si sa se intoarca peste
cateva saptamani.

Dupa cateva saptamani, se intorc cele doua femei. Duhovnicul ii spune
femei cu pacate grele sa se duca in ograda manastirii sa ia fiecare piatra
grea de unde a pus-o si se le aduca la el. Se duce femeia si pe rand ia
fiecare piatra grea si o aduce la duhovnic.Vazand acestea duhovnicul
ii da dezlegarea la impartasanie.

Vine si randul celei de-a doua femei. Duhovnicul ii spune sa se duca, sa
gaseasca fiecare pietricica pe care a aruncat-o, se le stranga si
si sa vina inapoi cu toate pietricelele pe care le-a avut in pumn(numai acelea si nu altele si exact numarul lor ).
Revoltata femeia ii spune ca este imposibil sa gaseasca pietricelele pt ca
sunt foarte mici si nici nu le mai stie numarul si n-are cum sa le gaseasca
in ograda manastirii pt ca in ograda manstirii sunt puhoiuri de pietricele.
Nu mai are cum si n-are nici puterea sa deosebeasca pietricelele din pumnul
ei fata de altele pt ca fizic nu le mai poate gasi, si nici nu le mai stie numarul pt ca n-a stat sa le numere, deoarece nu le-a dat importanta.

Duhovnicul ii spune c-o intelege, si mai spune ca asa cum sta treaba cu
aceste pietricele asa sta treaba si cu pacatele mici nemarturisite.
Deci pana nu ii aduce pietricelele , duhovnicul nu-i va da dezlegare.

Pentru ca femeia nu a putut sa-i reconstituie pumnul de pietricele, duhovnicul i-a elaborat o nou canon, pt fiecare petricica din pumn, aruncata si negasita.

Morala: Orice pacat, oricat de mic ni s-ar parea noua trebuie marturisit,pentru ca altfel ajungi in situatia ultimei femei.

Last edited by oaie_cugetatoare; 12.08.2014 at 16:02:26.
Reply With Quote
Răspunde