Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Intrebari utilizatori
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 08.08.2014, 17:49:50
fallen fallen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.03.2011
Locație: bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.250
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru fallen
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
"Consacrare" in general inseamna sfintire in general. De exemplu, o biserica e un loc consacrat. Un felon este un vesmant consacrat, pe cand blugii sunt vesminte neconsacrate. Un Sfant Potir este consacrat. Cand l-a luat prima data preotul de la bijutierul care l-a facut, nu era consacrat. Dar pe urma a facut o slujba speciala, de sfintire a Potirului si de atunci a devenit obiect consacrat. ACEL Potir consacrat preotul il poate folosi numai la slujba, nu il poate folosi, de exemplu, in bucatarie la el acasa. In principiu, laicii nu pot nici atinge Potirul, ci numai preotul, fiindca mainile lui sunt consacrate.

Aplicand, acum, la Liturghie, consacrarea Darurilor inseamna prefacerea lor din Cinstitele Daruri (paine curata si vin curat) in Sfintele Daruri (trupul si sangele lui Cristos). Aceasta este esenta Liturghiei.

Putem deci, ca il loc de "Consacrare" sa spunem "sfanta Prefacere" cand ne referim la ce se intampla pe Sf Masa.

Epicleza este o parte a Liturghiei care consta in invocarea Sfantului Spirit. Orice Liturghie, fie ea ortodoxa, monofizita sau anglicana, are epicleza.



Au aceeasi functie ca prescurile. Doar ca, spre deosebire de prescuri, din care preotul ia numai o parte si o aseaza pe Sf Disc (cealalta parte devenind anafura), ostiile se pun integral. Ostiile au forma si marimea unei monezi subtiri.
Am vazut in filme, ba chiar uneori cand le ofera credinciosilor preotul spune " corpus dominum nostrum ...."( nu stiu prea bine cum se declina substantivele, chiar si cele propii, in latina). Insa nu am vazut sa fie muiate, imbibate si in ceva lichid, ba chiar mi-a spus cineva ca nu sunt, si am citit ulterior ca mirenii se imparasesc doar cu Trupul; atunci cu Sangele Domnului, din Sfantul potir, se impartasesc doar clericii? Nu se impartasesc si mirenii nici macar odata in viata, la prima comuniune, sau poate la ultima?
Dar chiar, la noi ortodocsii, la pruncii foarte mici, cand se boteaza, mai ales cei prematuri, sau la muribunzii care abia mai pot inghiti, se da doar partea lichida, sau si o cantitate f mica si rehidrarata de Trup?
Dar la catolici, daca un prunc care inca nu a ajuns la varsta primei comuniuni, e in pericok de moarte, se poate impartasi? Daca supravietuieste nu se mai impartaseste si la 7-8 ani, la varsta cuvenita?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 08.08.2014, 19:01:12
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de fallen Vezi mesajul
Insa nu am vazut sa fie muiate, imbibate si in ceva lichid, ba chiar mi-a spus cineva ca nu sunt, si am citit ulterior ca mirenii se imparasesc doar cu Trupul;
Noi credem ca in Sf Ostie consacrata se afla trupul viu al lui Cristos, adica impreuna cu sangele Sau. Nu ne putem imagina ca luam un trup lipsit de sange. Aceasta e in acord si cu miracolele euharistice, in care Sfanta Ostie s-a prefacut in carne sangeranda, iar gura comuniantului s-a umplut de sange.
Parerea ca Sf Ostie ar contine NUMAI trup fara sange este o erezie anatemizata de multe secole, numita "utraquism".

Citat:
atunci cu Sangele Domnului, din Sfantul potir, se impartasesc doar clericii? Nu se impartasesc si mirenii nici macar odata in viata, la prima comuniune, sau poate la ultima?
Intr-adevar, in imprejurari solemne, precum la prima comuniune, la cea presupusa a fi ultima, la casatorie, de Sarbatoarea Sf Sange si in multe alte situatii, toti cei pregatiti sunt impartasiti cu ambele specii. In rest, la liturghiile obisnuite (apusene), credinciosii se impartasesc sub o singura specie: ei primesc o ostie consacrata, in care, dupa formularea celui de al 19-lea Conciliu Ecumenic se afla Cristos viu si intreg, "cu trupul Sau, cu sangele Sau, cu sufletul Sau, cu dumnezeirea Sa".

Citat:
Dar chiar, la noi ortodocsii, la pruncii foarte mici, cand se boteaza, mai ales cei prematuri, sau la muribunzii care abia mai pot inghiti, se da doar partea lichida, sau si o cantitate f mica si rehidrarata de Trup?
La ortodocsi preotul este chemat sa incerce sa dea copilului mic o cantitate, oricat de mica, din Sf Impartasanie sub ambele specii.

Citat:
Dar la catolici, daca un prunc care inca nu a ajuns la varsta primei comuniuni, e in pericok de moarte, se poate impartasi? Daca supravietuieste nu se mai impartaseste si la 7-8 ani, la varsta cuvenita?
La catolici (cei de rit apusean, fiindca la ceilalti randuiala e conforma ritului lor propriu), daca un copil botezat e in pericol de moarte, se poate impartasi. Aceasta nu impieteaza cu nimic impartasirea solemna de la 8-9 ani, care se face in fata intregii adunari, dupa un ciclu de lectii numit "cateheza primara" si dupa ce, imediat inainte, copilul a recapitulat tripla lepadare si fagaduintele pe care nasii le-au spus in numele lui la Botez, de asta data in mod personal si intelegand, in linii mari, ce spune si promite.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.07.2015, 16:53:58
Prajascu Vasile Prajascu Vasile is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 10.02.2015
Locație: Bacau
Religia: Ortodox
Mesaje: 6
Implicit Intrebare

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Noi credem ca in Sf Ostie consacrata se afla trupul viu al lui Cristos, adica impreuna cu sangele Sau. Nu ne putem imagina ca luam un trup lipsit de sange. Aceasta e in acord si cu miracolele euharistice, in care Sfanta Ostie s-a prefacut in carne sangeranda, iar gura comuniantului s-a umplut de sange.
Parerea ca Sf Ostie ar contine NUMAI trup fara sange este o erezie anatemizata de multe secole, numita "utraquism".
Rugaciunea de chemare a Duhului Sfant de sus peste painea si vinul pregatite, prefacandu-le in Trupul si Sangele lui Hristos si numita epicleza, s-a randuit de Biserica chiar din timpul sfintilor apostoli, urmand pilda si porunca Mantuitorului care, la Cina cea de Taina, luand painea, a binecuvantat-o (Matei, 26, 26 ,Marcu, 14, 22) si a multumit (Luca, 22, 17, 19 ; I Cor. 11, 24), facand la fel si cu vi*nul, ceea ce inseamna ca le-a sfintit, prefacandu-le, si numai dupa aceea a dat*sfintilor apostoli*sa manance si sa bea.*Apoi, Mantuitorul a porun*cit ca ceea ce a facut El la Cina cea de Taina si cum a facut El sa se faca in Biserica Lui : "Aceasta s-o faceti*spre pomenirea Mea" (Luca, 22, 19).*

Domnul a binecuvantat si painea si vinul, din care Le-a dat Apostolilor lui sa manance si sa bea. Si a poruncit ca aceasta sa se faca mai departe. De ce nu a binecuvantat doar painea ?

http://www.crestinortodox.ro/dogmati...tos-69135.html
Reply With Quote
  #4  
Vechi 23.07.2015, 18:24:14
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Prajascu Vasile Vezi mesajul

Domnul a binecuvantat si painea si vinul, din care Le-a dat Apostolilor lui sa manance si sa bea. Si a poruncit ca aceasta sa se faca mai departe. De ce nu a binecuvantat doar painea ?

http://www.crestinortodox.ro/dogmati...tos-69135.html
Fiindca, in Cinstitele Daruri, painea si vinul simbolizeaza trupul despartit de sange in moarte. Aceasta separare era dovada vetero-testamentara ca animalul de jertfa este mort: intr-o parte e trupul (exanghinat), intr-un vas este sangele adunat. Pana in ziua de azi, asta inseamna a manca cuser.
Pe urma, in cazul special al Mielului nostru care e Domnul, viata revine: trup si sange sunte din nou impreuna in Speciile Euharistice. Dovada simbolica a acestui lucru este amestecarea speciilor.

Prin urmare, pentru ca Liturghia sa fie valida, trebuie binecuvantate atat painea cat si vinul. Asa cum a facut Domnul.
Aceasta nu inseamna ca, pentru a ne impartasi, trebuie neaparat sa luam din ambele specii: trupul si sangele sunt amestecate in ele. Astfel, Conciliul din Trent ne invata ca in fiecare ostie consacrata si in fiecare picatura de vin consacrat se afla Domnul intreg, adica, mai exact, acolo este prezent Isus Cristos:
-cu trupul Sau
-cu sangele Sau
-cu sufletul Sau
-cu dumnezeirea Sa.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #5  
Vechi 23.07.2015, 18:56:33
Prajascu Vasile Prajascu Vasile is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 10.02.2015
Locație: Bacau
Religia: Ortodox
Mesaje: 6
Implicit

Si totusi Domnul nostru Iisus Hristos de multe ori indeamna :
"Beti dintru acesta toti",**"Adevarat, adevarat va zic voua : daca nu veti manca Trupul Fiului Omului si nu veti bea Sangele Lui, nu veti avea viata in voi. Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu are*viata vesnica*si Eu il voi invia in ziua cea de apoi, Trupul Meu este adevarata mancare si Sangele Meu, adevarata bautura. Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu ramane intru Mine si Eu intru el" (Ioan 6, 53-56). Indeamna la "a manca" si "a bea". Apostolii au baut din potir Sangele Domnului, la randul lor, au binecuvantat paine si vin din care au dat sa manance si sa bea episcopilor si tot asa.
Si Sfantul Apostol Petru face diferentierea:
"Astfel, oricine va manca painea aceasta sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie va fi vinovat fata de trupul si sangele Domnu*lui. Sa se cercereteze insa omul pe sine si asa sa manance din paine si sa bea din pahar. Caci cel ce mananca si bea cu nevrednicie osanda isi mananca si bea, nesocotind trupul Domnulu" (I Cor., 11, 27-29).
Reply With Quote
  #6  
Vechi 23.07.2015, 20:57:50
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Da, eu stiu, teologie.net, e superior calitativ, ca oameni, discutii, problema este ca acolo nu se permite din start nici o forma de propaganda romano-catolica, asa ca ati avea cu certitudine sentimentul ca va pierdeti timpul.
Ce spuneti nu are logica. Din moment ce acolo nu se permite propaganda catolica, nu mi-as pierde de loc timpul acolo, fiindca nu mi s-ar permite sa postez.


Citat:
În prealabil postat de Prajascu Vasile Vezi mesajul
Si totusi Domnul nostru Iisus Hristos de multe ori indeamna :
"Beti dintru acesta toti",**
Urmand indemnul Domnului nostru, catolicii beau din Sfantul Potir. Mai des decat o fac ortodocsii.
Astfel, greco-catolicii se impartasesc din Potir practic saptamanal, afara de cazurile rare (in orice caz, de departe minoritare) ca au vreun pacat si au neglijat sa obtina iertarea. Dimpotriva, la ortodocsi cei care se impartasesc saptamanal din Sfantul Potir sunt in mare minoritate.

Dar chiar si romano-catolicii se impartasesc, poate, mai des decat ortodocsii din Sfantul Potir. Spre exemplu, la casatorie, cand ortodocsii mananca un piscot inmuiat in vin, romano-catolicii se impartasesc cu ambele specii.

Spre exemplu, dv de cate ori v-ati impartasit, anul acesta, din Sf Potir ? Cand ati facut-o ultima data ?
Greco-catolicii au facut-o ultima data duminica trecuta, iar romano-catolicii au facut-o ultima data luna trecuta, cu ocazia Missei de Corpus Christi.


Citat:
"Adevarat, adevarat va zic voua : daca nu veti manca Trupul Fiului Omului si nu veti bea Sangele Lui, nu veti avea viata in voi. Cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu are*viata vesnica*
Catolicii mananca Preasfantul Trup si beau Preacuratul Sange si cand se impartasesc cu o singura specie, si cand se impartasesc cu amandoua.

Eu sper ca, daca in lingurita cu care preotul dv impartaseste credinciosii se afla mai mult din agnet decat din vin dv nu veti spune "iata, acesta a mancat mai mult din Trupul Domnului decat a baut din sangele Lui". De asemenea, sper ca, daca in lingurita dv este o cantitate generala mai mica, nu veti gandi "ia uite, mie preotul mi-a dat mai putin din Trupul si Sangele lui Cristos". Iarasi, sper ca, daca vreodata preotul, nescufundand suficient lingurita, va da numai din supernatantul din Sf Potir, nu veti spune "azi nu m-am impartasit, fiindca mi-a dat numai din Sangele Domnului".

Ci imi place sa cred ca oricare ar fi cantitatea ori proportia din cele doua specii aflate in lingurita, aveti convingerea ca acolo se afla, in intregime, Preasfantul Trup si Sange si ca pentru asta ii aduceti multumita lui Dumnezeu.

Citat:
Si Sfantul Apostol Petru face diferentierea:
Si astazi, ca si ieri, Petru si ceilalti apostoli in comuniune cu el hotarasc asupra regulilor liturgice, inspre binele Bisericii pe care o conduc in plan vizibil.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 23.07.2015 at 22:19:06.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 23.07.2015, 21:42:55
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ce spuneti nu are logica. Din moment ce acolo nu se permite propaganda catolica, nu mi-as pierde de loc timpul acolo, fiindca nu mi s-ar permite sa postez.
Repet: nu este interzis romano-catolicilor, ci propagandei romano-catolice.

Nu-mi spuneti ca nu pricepeti diferenta...suneti o persoana cu inteligenta peste medie.

Sau vreti sa spuneti ca tot ce postati aici este propaganda romano-catolica?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 23.07.2015, 23:39:11
Prajascu Vasile Prajascu Vasile is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 10.02.2015
Locație: Bacau
Religia: Ortodox
Mesaje: 6
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ce spuneti nu are logica. Din moment ce acolo nu se permite propaganda catolica, nu mi-as pierde deloc timpul acolo, fiindca nu mi s-ar permite sa postez.




Urmand indemnul Domnului nostru, catolicii beau din Sfantul Potir. Mai des decat o fac ortodocsii.
Astfel, greco-catolicii se impartasesc din Potir practic saptamanal, afara de cazurile rare (in orice caz, de departe minoritare) ca au vreun pacat si au neglijat sa obtina iertarea. Dimpotriva, la ortodocsi cei care se impartasesc saptamanal din Sfantul Potir sunt in mare minoritate.

Dar chiar si romano-catolicii se impartasesc, poate, mai des decat ortodocsii din Sfantul Potir. Spre exemplu, la casatorie, cand ortodocsii mananca un piscot inmuiat in vin, romano-catolicii se impartasesc cu ambele specii.

Spre exemplu, dv de cate ori v-ati impartasit, anul acesta, din Sf Potir ? Cand ati facut-o ultima data ?
Greco-catolicii au facut-o ultima data duminica trecuta, iar romano-catolicii au facut-o ultima data luna trecuta, cu ocazia Missei de Corpus Christi.




Catolicii mananca Preasfantul Trup si beau Preacuratul Sange si cand se impartasesc cu o singura specie, si cand se impartasesc cu amandoua.

Eu sper ca, daca in lingurita cu care preotul dv impartaseste credinciosii se afla mai mult din agnet decat din vin dv nu veti spune "iata, acesta a mancat mai mult din Trupul Domnului decat a baut din sangele Lui". De asemenea, sper ca, daca in lingurita dv este o cantitate generala mai mica, nu veti gandi "ia uite, mie preotul mi-a dat mai putin din Trupul si Sangele lui Cristos". Iarasi, sper ca, daca vreodata preotul, nescufundand suficient lingurita, va da numai din supernatantul din Sf Potir, nu veti spune "azi nu m-am impartasit, fiindca mi-a dat numai din Sangele Domnului".

Ci imi place sa cred ca oricare ar fi cantitatea ori proportia din cele doua specii aflate in lingurita, aveti convingerea ca acolo se afla, in intregime, Preasfantul Trup si Sange si ca pentru asta ii aduceti multumita lui Dumnezeu.



Si astazi, ca si ieri, Petru si ceilalti apostoli in comuniune cu el hotarasc asupra regulilor liturgice, inspre binele Bisericii pe care o conduc in plan vizibil.
Catolicii se impartasesc din acea ostie, cum ii spuneti, paine uscata, deloc vin. Nu beau nimic.
In ortodoxie avem vinul, sangele Domnului care e clar sange, nu poate lipsi.

In ortodoxie, asa cum stii, se impartaseste cel putin Duminica de Duminica, si nu e gramada ca in catolicism, caci "Cu frica si cu dragoste " sa ne apropiem, cand avem binecuvantare. Daca ne-am impartasi saptamanal, calugarii ce ar mai face ?
Reply With Quote
  #9  
Vechi 08.08.2014, 22:38:13
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de fallen Vezi mesajul
preotul spune " corpus dominum nostrum ...."( nu stiu prea bine cum se declina substantivele, chiar si cele propii, in latina).
Se declina in mod complicat. Dar si in romana, e inca mai complicat, stiati ca in romana avem 10 declinari ? Ei bine, in latina sunt 5 declinari. Le recunoastem dupa terminatia la genitiv. Deci, daca in romana invatam un substantiv dupa singular si PLURAL (nominativ), spre exemplu "dulap, dulapuri", in latina invatam substantivele dupa terminatia la nominativ si genitiv SINGULAR. De exemplu, "dominus, domini"= "stapan, domn". Prin urmare, forma "domini" este genitivul singular al lui dominus. Vom spune, deci, "corpus Domini" pentru "corpul Domnului".
In Sf Missa tridentina, preotul, intinzand Sf Ostie spune: "Corpus Domini nostri Iesu Christi custodiat animam tuam (in vitam aetarnam)", adica "trupul Domnului nostru Isus Cristos sa prezerve sufletul tau (spre viata vesnica)". In Sf Missa de dupa Conciliul Vatican II, formula fiind cam lunga, s-a scurtat la "Corpus Christi", adica "Trupul lui Cristos", introducandu-se, insa, obligatia credinciosilor de a raspunde prin "Amen", ca sa nu se poata spune ca nu au priceput despre ce fel de hrana e vorba.

Ca anecdotica, expresia "hocus-pocus" vine din maimutarirea, de catre protestanti, a cuvintelor consacrarii de la Sf Missa, care sunt cuvintele lui Cristos de la Sf Cina. "Hoc est enim corpus Meus". Pentru cei care nu cred, preotul e un fel de iluzionist care-i pacaleste pe oameni, iar Sfintele Daruri sunt iluzie...
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #10  
Vechi 10.08.2014, 14:39:43
fallen fallen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.03.2011
Locație: bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.250
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru fallen
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Se declina in mod complicat. Dar si in romana, e inca mai complicat, stiati ca in romana avem 10 declinari ? Ei bine, in latina sunt 5 declinari. Le recunoastem dupa terminatia la genitiv. Deci, daca in romana invatam un substantiv dupa singular si PLURAL (nominativ), spre exemplu "dulap, dulapuri", in latina invatam substantivele dupa terminatia la nominativ si genitiv SINGULAR. De exemplu, "dominus, domini"= "stapan, domn". Prin urmare, forma "domini" este genitivul singular al lui dominus. Vom spune, deci, "corpus Domini" pentru "corpul Domnului".
In Sf Missa tridentina, preotul, intinzand Sf Ostie spune: "Corpus Domini nostri Iesu Christi custodiat animam tuam (in vitam aetarnam)", adica "trupul Domnului nostru Isus Cristos sa prezerve sufletul tau (spre viata vesnica)". In Sf Missa de dupa Conciliul Vatican II, formula fiind cam lunga, s-a scurtat la "Corpus Christi", adica "Trupul lui Cristos", introducandu-se, insa, obligatia credinciosilor de a raspunde prin "Amen", ca sa nu se poata spune ca nu au priceput despre ce fel de hrana e vorba.

Ca anecdotica, expresia "hocus-pocus" vine din maimutarirea, de catre protestanti, a cuvintelor consacrarii de la Sf Missa, care sunt cuvintele lui Cristos de la Sf Cina. "Hoc est enim corpus Meus". Pentru cei care nu cred, preotul e un fel de iluzionist care-i pacaleste pe oameni, iar Sfintele Daruri sunt iluzie...
Ca sa vezi! Habar n-aveam ca "hocus-pocus e o blasfemie asa de mare! De fapt, si-n limba romana sunt din pacate expresii vulare care contin cuvinte cu semnificatie sacra, pe care, daca nu le cunosti (anafura, grijanie) inclini sa crezi ca sunt injuraturi ca toate celelalte (recunosc ca in copilarie nu le stiam semnificatia, si nici la scoala, cat am mai apucat din comunism, nu se grabeau sa ne invete)... De aceea poate si astazi, celor mai putin religiosi le e usor sa injure de cele sfinte, necunoscandu-le adevarata semnificatie, si de asemeni sa trimita si sa dea necuratului persoane si lucruri importante...

Last edited by fallen; 10.08.2014 at 17:41:19.
Reply With Quote
Răspunde