![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Insa, cu siguranta a vrut sa transmita o invatatura profunda care sa deschida mintea, sa o indrepte catre Adevar.
__________________
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Am deschis acest topic pentru a arata ca exista anumite pasaje bibilice de importanta vitala, explicate insuficient sau altfel spus, exegeze care se limiteaza la zona confortabila, facila a explicatiei.
Pentru a reusi, in orice domeniu este nevoie de curaj cand exista in fata o provocare. Iar gasirea Adevarului este cea mai mare provocare, cea mai teribila invitatie care ne-a fost facuta vreodata.
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
========== Bineinteles ca numarul cinci poate fi identificat in mai multe pasaje biblice sau interpretari patristice care apeleaza la diverse tipuri de enumerari, insa trebuie sa recunoastem ca 5 nu este un numar care sa rezoneze cu ceea ce este esential in crestinism cum ar fi "Unu" (Un singur Dumnezeu) sau "Trei" (Treimea cea de o Fiinta). In acest sens am afirmat ca "nu ii este caracteristic". ======= Raspunsul furnizat a fost incomplet. Daca s-ar fi explicat prin ce sunt antitetice 5 simturi cu celelalte 5 simturi pe care le-ai specificat si cum sunt corelate acestea escatologic atunci nu ar fi fost nicio problema. Am fi avut cu totii parte de un raspuns rotund. ====== Bineinteles ca am si o talcuire personala. Aceasta am formulat-o atunci cand osanbogdan a intrebat : "Ce parere aveti? Intrebam daca imi pot primejduii mantuirea pentru ca mă gândisem la pilda celor 10 fecioare unde cele întelepte nu au vrut sa imparta untdelemnul cu cele neintelepte pentru ca nu cumva sa nu le ajunga nici lor... " http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=17344 Am fost surprins ca, desi citisem de nenumarate ori Noul Testament, nu m-a intrigat "zgarcenia" celor cinci fecioare intelepte. Zgarcenia este caracteristica sufletelor patimase care vreau totul pentru ele insele - nu vor sa imparta cu altii bunatatile. M-am decis sa mai astept si alte formulari. Poate ca in filocalii sau alte scrieri patristice cineva va gasi in zilele urmatoare o explicatie pertinenta la acest aspect subtil al pildei. Iarta-ma, dar un raspuns furnizat prea devreme cateodata nu este suficient de bine valorizat, daca insasi primitorul nu realizeaza dificultatea rezolvarii.
__________________
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Uite Cezar, un reper pentru orientarea cautarii: Hint: Zgarcenia celor cinci fecioare intelepte Zgarcenia nu vrea sa riste nici cel mai mic discomfort, daramite pierderea mantuirii. Sau dorinta de mantuire poate sa justifice zgarcenia? ============ Cine sunt de fapt cele cinci fecioare intelepte?
__________________
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Din câte îmi amintesc, exegeții ortodocși (în împărtășire cu Sfântul Serafim, cu Sfântul Ioan Gură de Aur etc.) văd în untdelemnul cu pricina o trimitere la energia necreată sau, uneori, la iubirea pe care o aveau fecioarele (iubire curată și lucrătoare, care atrage harul Duhului Sfânt). Unele s-au îngrijit să aibă har (iubire), altele nu. Printre altele, pentru că harul implică și timp. Sau, păstrînd termenii parabolei: ce noapte de nuntă e aceea în care nu ai untdelemn care să îți asigure tainica lumină necesară contemplării ÎNDELUNGATE a chipului iubitei / iubitului?... De ce să te arăți orb în cele care se cuvin văzute? De unde ar mai veni bucuria întreagă?... Or, fără de untdelemn, rămâne lumina de o clipă și apoi... întuneric beznă. DE CE REFUZĂ FECIOARELE ÎNȚELEPTE SĂ DEA DIN HARUL "LOR" SAU CHIAR DIN IUBIREA "LOR"? Pentru că harul și iubirea nu sunt ale lor! Le erau dăruite ca act de strictă necesitate. Nu "preparau" ele har și iubire, nu erau Dumnezeu. Ci, în smerită cunoștință, colaboraseră cu Izvorul sau Proprietarul harului și al iubirii, pentru a obține ceea ce aveau de absolută trebuință. Harul și iubirea fuseseră obținute din afară, ele le-au "cumpărat" de la "vânzători" prin jertfa lor. Nu au jertfit de dragul jertfirii, ci pentru un scop: de a căpăta har, de a căpăta iubire. Au conclucrat cu Dumnezeu pentru asta, au oferit și au primit în schimb. Celelalte nu s-au îngrijit de conclucrare, considerînd probabil că se vor descurca singure, că le e suficientă fecioria sau dorința sau candela. Nu s-au îngrijit de lumină. Or fi crezut că luminează fecioria lor destul... Dar lumina omenească, fără susținere și prelungire în Lumina lui Dumnezeu, ce putere să aibă, cât să dureze?.... Că noaptea-i lungă... În acest context, pare evident că Mirele le-a recunoscut pe primele fecioare deoarece exista deja o istorie a conclucrării dintre Mire și fecioare. Iubești pe cine cunoști, nu pe cine nu ai întâlnit niciodată în prealabil (apropos, nu cred în dragostea la prima vedere...:)). Pe de altă parte, Mirele nu putea să le cunoască pe celelalte fecioare, din moment ce ele nu s-au implicat mai înainte în vreo colaborare sau împreună-lucrare cu Sursa harului. Păreau indiferente la distincția dintre întuneric și lumină... Ori poate se credeau lumina?... Parabola îmi pare legată esențial de tema trândăviei. Nu întâmplător se încheie cu îndemnul "Așadar, privegheați..." A trândăvi, în Biserica ortodoxă, înseamnă a nu cere permanent har, ajutor, LUMINĂ de la Dumnezeu. A nu fi permanent cu inima și mintea înaintea lui Dumnezeu. A te purta ca și cum uiți de Dumnezeu, ca și cum Dumnezeu nici nu ar mai fi, pentru o vreme (când ești prins doar de ale tale - în ciuda chemării "Lasă toate ale tale și urmează Mie!"). Îți e suficientă lumina candelei tale personale și nu cauți nimic din afară. Ți-o împodobești ca și fecioarele, îți faci candela frumoasă (poftim, ăsta-i trupul!) și stai fără grijă. A fi trândav înseamnă a face de capul tău și după capul tău, înaintea ta și a părerilor tale ca judecători supremi și ca parteneri de viață. A nu " munci" la relația ta cu Dumnezeu. A fi chiulangiu din relație, a fi absent. A fi singur, de fapt. Tu cu luminița ta efemeră. Ce poate urma din clipă în clipă, dacă nu întunericul? Cum vrei, atunci, o, biată fecioară, să te recunoască Mirele - dacă nu L-ai întâlnit până azi niciodată? Cum să te aleagă dacă nu ai arătat ce poți face, ce ești dispusă să jertfești, cum știi să conlucrezi, cum îți asiguri lumina și timpul?... P.S. Omenește, mă întreb dacă un tânăr mire s-ar căsători pentru o viață întreagă cu o femeie EXCLUSIV în baza faptului că e ... fecioară (restul nu contează). Poate că da, în cazul că ar avea o fixație privind fecioria în sine și numai fecioria, deh! P.P.S. Fecioarele înțelepte nu mi se par deloc zgârcite, ci dimpotrivă: darnice, atât cât le permite situația. Se vede aici și înțelepciunea lor (în genere înțelepciunea e caracterizată și de bunătate, nu doar de acuitatea rațională a simțului situației și al perspectivei): le învață pe celelalte să facă ceea ce e bine, folositor, adică exact ce au făcut și ele. Dacă vrei să ajuți pe cineva, cel mai bine e să îl înveți meșteșugul prin care tu însuți ai obținut ceea ce semenul râvnește. Nu îi dai pești de-a gata, ci îl înveți să pescuiască... Dacă îți cere cineva har, nu te-apuci să îi dai tu, că doar nu ești Izvorul și Proprietarul harului, ci îi arăți cum se obține harul în dar: rugăciune, nevoință etc. Îi arăți cum se face. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
"Împărăția cerurilor se va asemăna cu zece fecioare care, ...." (Mt. 25, 1)
"Împărăția cerurilor" - nu zice "Împărăția lui Hristos", nici "Împărăția lui Dumnezeu". Distincțiile sunt importante, Sfântul Pavel avea să explice relația dintre "Împărăția lui Hristos" și "Împărăția lui Dumnezeu" în special în Corinteni I (15,24), descoperind în perspectivă eshatologică împlinirea lucrării lui Hristos, Dumnezeu-Omul. Anume, în actul Său final, culminativ, Fiul adună pe ucenicii Săi în Împărăția Sa și prezintă Tatălui această comunitate care nu este din lume dar e adunată din lume - Biserica. Este actul final al Domnului ca Arhiereu și Împărat, Împărăția întemeiată de Hristos fiind atunci una și aceeași cu Împărăția lui Dumnezeu. Să mă rețin așadar în a vorbi despre Împărăția cerurilor ca despre Biserică și să mă iertați că m-a prins tema și că dau frâu liber gândului... Doamne ajută, Doamne miluiește! Hristos descoperă ucenicilor Biserica. Spune că "se va asemăna", descoperind așadar viitorul (precum vor decurge dealtfel evenimentele - Patimile, Răstignirea, Pogorârea, Învierea, Înălțarea și Pogorârea Duhului Sfânt la Cincizecime). Alege un număr al deplinătății, al întregului (10) și alege fecioarele. Desigur, înțelegem noi prin Cuvântul Domnului și prin lucrarea Bisericii - toți cei botezați (toți, sugerat de 10; botezați, așadar înfiați prin har, curățiți de păcatul protopărinților - aici fecioarele fiind sufletele botezate, sufletul fiind atât în ebraică, precum și în latină înțeles ca principiu feminin) vor alcătui împărăția Cerurilor, Biserica. Dar nu toți cei chemați, vor fi și aleși! Sufletele râvnitoare, truditoare, care se sârguiesc să dobândească harul Duhului Sfânt și trăiesc Porunca Iubirii - acestea sunt fecioarele înțelepte. Au parte de Mire și de Viață. Sufletele care se complac în trândăvie (fecioarele nebune), care ALEG neglijența și nu își agonisesc din "piețe" (adică din Biserică) harul/untdelemnul, acestea vor pierde pe Mire și Viața. Sunt așadar două ipostaze ale sufletului creștinului, în fiecare clipă a vieții (căci nu știm când vine Mirele): alegerea agonisirii harului și alegerea neglijării lui. Două moduri de a trăi. În Biserică! Pentru persoană, acum, la nivelul individual: fiecare își afirmă liberul-arbitru. Își împlinește curăția Botezului ca fecioarele înțelepte sau își ratează împlinirea și rodirea ca fecioarele nebune, ca smochinul neroditor, ca sluga care a îngropat talantul... Întregul fiind sugerat de 10 iar ipostazele alegerii fiind două, rezultă firește două grupe de câte 5 corespunzătoare celor două ipostaze ale alegerii. Oile și caprele. Toți suntem (suflete curățite) fecioare, prin Botez. Toți suntem în perspectiva întâlnirii cu Mirele. Dar unii alegem să fim fecioare (suflete) înțelepte, alții fecioare nebune. La seceriș unii vom fi grâu, alții neghină. În sfârșit.... Mă iertați de (marea) îndrăzneală. Dacă am greșit, sper să mă îndreptați. Mulțumesc, Florin, pentru lansarea temei. Last edited by Ioan_Cezar; 08.08.2014 at 04:59:23. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
http://www.ioanguradeaur.ro/736/milostenia/
"Așadar, fără să facem milostenie, nu ne putem mântui. Lucrul acesta este vădit și de pilda celor zece fecioare, în care Domnul aseamănă Împărăția cerurilor cu o nuntă, iar pe oameni îi aseamănă cu zece fete, toate fecioare, care luând candelele lor, au ieșit să-l întâmpine pe mire. Cinci dintre ele erau înțelepte, de aceea au luat și ulei în candele. Dimpotrivă, celelalte cinci erau fără minte și nu au luat ulei în candele. Pentru că mirele întârzia să vină, li s-a făcut somn și au adormit. La miezul nopții, s-a auzit o voce: Iată, mirele vine! Ieșiți întru întâmpinarea lui! Atunci, cele zece fete s-au trezit. Dar cele cinci fără minte au văzut că focul din candelele lor se stinsese, pentru că nu mai aveau ulei. Dați-ne din untdelemnul vostru, că se sting candelele noastre, le-au zis ele fetelor celor înțelepte. Dar ele au răspuns: Nu, ca nu cumva să nu ne ajungă nici nouă și nici vouă. Mai bine mergeți la cei ce vând și cumpărați pentru voi. Dar când erau plecate să cumpere ulei, mirele a venit. Cele cinci fecioare înțelepte au intrat împreună cu mirele să sărbătorească, iar ușa s-a închis. Când s-au întors peste puțină vreme și celelalte fete și au strigat: Doamne, Doamne, deschide-ne nouă, mirele le-a răspuns dinăuntru: Adevărat zic vouă: Nu vă cunosc pe voi (Mat. 25, 1-12). Mirele din această pildă nu este nimeni altcineva decât Hristos, Care va veni cândva să judece viii și morții. Atunci, la nuntă, adică în Împărăția cerească, vor intra numai cei care, asemenea celor cinci fete înțelepte, vor avea candelele credinței aprinse cu uleiul milosteniei. Cei care nu au făcut milostenie vor rămâne afară din rai, chiar de ar fi împodobiți cu marea virtute a fecioriei. De ce în acest caz, Domnul nu vorbește și despre alte modalități de mântuire, în afară de milostenie? Pentru că El nu osândește păcatul, ci inima împietrită; nu-i osândește pe cei păcătoși, ci pe cei care nu se pocăiesc pentru păcatele lor. Îi va osândi pe cei cu inima împietrită, pentru că au un mijloc atât de bun pentru mântuire â vorbesc despre milostenie, prin care se iartă multe păcate , iar ei nu se folosesc de el." [Sfantul Ioan Gura de Aur] "Fără feciorie te poți mîntui; dar fără milostenie, cu neputință. Milostenia este de neapărată trebuință și le ține pe toate. Nu fără motiv am numit eu milostenia inima virtuții." [Sfantul Ioan Gura de Aur] "Milostenia e mai mare decît jertfa: âMilă voiesc, iar nu jertfă". Milostenia deschide cerurile: âRugăciunile tale și milosteniile tale s-au suit spre pomenire înaintea lui Dumnezeu". Milostenia este mai necesară decît fecioria. Fecioarele care n-au făcut milostenie au fost aruncate afară din cămara de nuntă și au intrat numai cele ce făcuseră milostenie." [Sfantul Ioan Gura de Aur] Last edited by cristirg; 08.08.2014 at 08:29:31. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
neînțelepte, atunci când celor neînțelepte le lipsea ulei, s-a spus: «Mergeți și vă cumpărați în piață». Dar, pe când ele erau duse să cumpere, ușa cămării de nuntă era deja închisă, iar ele nu au mai putut intra". Unii spun că lipsa untdelemnului din candelele fecioarelor celor neînțelepte semnifică lipsa faptelor bune în viața lor. O astfel de interpretare nu este prea bună. De ce să le fi lipsit faptele bune dacă ele sunt numite fecioare, chiar dacă neînțelepte? Fecioară reprezintă suprema virtute, o stare îngerească și ar putea înlocui toate celelalte virtuți. Eu cred că ceea ce le lipsea era harul Atotsfântului Duh al lui Dumnezeu. Aceste fecioare practicau virtuțile, dar în ignoranța lor duhovnicească ele presupuneau că viața creștină constă doar în lucrarea virtuților. Lucrând o faptă bună ele credeau că împlineau voia lui Dumnezeu, dar lor le păsa prea puțin dacă dobândeau prin aceasta harul Duhului Sfânt. Aceste moduri de viețuire bazate doar pe facerea binelui fără o atentă cercetare dacă ele aduc harul Duhului Sfânt sunt pomenite în cărțile patristice: «Există un alt mod de viață care este socotit bun la început, dar ei sfârșește în fundul iadului». Sfântul Antonie cel Mare în scrisorile sale către monahi spune despre astfel de fecioare: «Mulți monahi și fecioare nu au nici o idee despre diferitele tipuri de voință care acționează în om, și nu știu faptul că noi suntem influențați de trei voințe: cea dintâi este desăvârșita și mântuitoarea voință a lui Dumnezeu; cea de-a doua este propria noastră voință umană care, chiar dacă nu este distructivă, nu este nici mântuitoare. Iar această a treia voință a vrăjmașului îl învață pe om fie să nu facă nici o faptă bună, fie să le facă din orgoliu, sau să le facă de dragul virtuții în sine și nu de dragul lui Hristos. » Cea de-a doua, propria noastră voință, ne învață să facem totul spre a ne flata patimile, sau ne învață, ca și vrăjmașul, să facem bine de dragul binelui și să nu ne îngrijim de harul care este dobândit prin-lucrarea binelui. Dar cea dintâi, voința mântuitoare a lui Dumnezeu constă în lucrarea binelui doar pentru dobândirea Sfântului Duh, ca pe o comoară nesecată, veșnică ce nu poate fi corect evaluată. Dobândirea Sfântului Duh este, ca să spunem așa, untdelemnul care le lipsea fecioarelor neînțelepte. Ele au fost numite astfel fiindcă ele uitaseră de rodul necesar al virtuții, harul Sfântului Duh, fără de care nimeni nu este și nici nu poate fi mântuit, căci: «Orice suflet este întărit de Sfântul Duh, înflăcărat de puritate și iluminat mistic de către Unitatea Treimică». Acesta este untdelemnul din candelele fecioarelor celor înțelepte care putea să ardă mult timp și strălucitor, iar aceste fecioare cu candelele lor aprinse puteau să-L întâmpine pe Mirele Care a venit la miezul nopții și puteau intra în cămara de nuntă a bucuriei împreună cu El. Dar cele neînțelepte, deși s-au dus la piață să cumpere untdelemn atunci când au văzut că li se stingeau candelele, nu s-au putut întoarce la timp, căci ușa era deja încuiată. Piața este viața noastră; ușa cămării de nuntă care a fost închisă și care a împiedicat drumul Mirelui este moartea omenească; fecioarele cele înțelepte și cele neînțelepte sunt sufletele creștine; untdelemnul nu reprezintă faptele cele bune ci harul Atotsfântului Duh al lui Dumnezeu care este dobândit prin intermediul lor și care schimbă sufletele de la o stare la alta - adică de la stricăciune la nestricăciune, de la moartea duhovnicească la viața duhovnicească, de la întuneric la lumină, din grajdul vieții noastre (acolo unde patimile sunt legate precum animalele mute și fiarele sălbatice) într-un Templu al Dumnezeirii, în cămara de nuntă strălucitoare a veșnicei bucurii întru Hristos Iisus, Domnul nostru, Creatorul, Mântuitorul și veșnicul Mire al sufletelor noastre. Cât de mare este compasiunea lui Dumnezeu față de mizeria noastră, adică neatenția noastră față de purtarea Sa de grijă pentru noi, atunci când Dumnezeu spune: "Iată, stau la ușă și bat" (Apoc. 3: 20), înțelegând prin "ușă" cursul vieții noastre, ușă care nu a fost încă închisă de către moarte! 0, cât de mult aș dori, excelență, ca în această viață să te poți afla mereu în Duhul lui Dumnezeu «În ceea ce vă voi afla, într-aceea vă voi judeca» zice Domnul. Vai nouă dacă El ne va afla plini de necazurile și grijile acestui veac! Căci cine-I va putea suporta necazul, cine va rezista mâniei de pe chipul Său? De aceea s-a spus: "Privegheați și vă rugați, ca să nu intrați în ispită" (Marcu 14: 38), adică să nu cumva să vă lipsiți de Duhul lui Dumnezeu, căci privegherea și rugăciunea ne aduc harul Său." Sfantul Serafim de Sarov
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|