![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Mintea este ușor pângărită atunci când ea este atrasă de ceva rău. Inima, totuși, nu participă imediat la pângărire. Atunci când inima a creat o bunăstare duhovnicească, dar mai târziu o pierde cumva, iar mintea începe să fie pângărită de felurite lucruri, inima nu se schimbă ușor â căci mai înainte fusese schimbată prin har și în acest fel, răul progresează încet și cu dificultate. Prin urmare, e nevoie de rugăciune pentru a transforma inima din starea ei trupească, pătimașă și egoistă în a fi nepătimașă, așa încât să nu mai simtă vreo patimă. Atunci când centrul este curățit, razele și laturile vor deveni curate. Rugăciunea va alunga deznădejdea, disperarea, nepăsarea și lenevia, deoarece ea va dobândi o nouă hotărâre, o dorință proaspătă pentru noi lupte. Deci, atunci când simțim această transformare înăuntrul nostru, atunci vom înțelege că împărăția cerurilor este în inima noastră: Iată, împărăția lui Dumnezeu este înăuntrul vostru (Luca 17, 21). Ea se află acolo, în inimă, acolo vom afla piatra cea mai de preț, săpând cu rugăciunea, inspirând și expirând și luptând să ne păstrăm mintea concentrată în inimă. Care este piatra cea de mult preț? Ea este harul Duhului Sfânt, pe care L-am primit la botez.
(Comori duhovnicești din Sfântul Munte Athos â Culese din scrisorile și omiliile Avvei Efrem )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Cuvintele Bătrânilor: Hristos este totul !
![]() 1. Bătrânul Porfirie zicea: “Viața fără Hristos nu este viață. Dacă nu-L vezi pe Hristos în toate faptele și gândurile tale, tu trăiești fără Hristos”. 2. Același Bătrân adăuga: “Hristos este prietenul nostru, fratele nostru El este tot binele și toată frumusețea. El este Totul. În Hristos nu este nici tristețe, nici melancolie, nici introvertire, atunci când omul este copleșit de gândurile și împrejurările care l-au apăsat și l-au rănit. Hristos este Bucurie, Viață, Lumină, Lumină adevărată, care-l îmbucură pe om, îi dă aripi, îi descoperă toate lucrurile, îl fac să vadă toate creaturile, să sufere dimpreună cu toți și să le dorească tuturor să fie cu Hristos și aproape de El”. 3. Amfilohie, Bătrânul din Patmos, zicea despre omul care-L uită pe Hristos din pricina numeroaselor sale ocupații: “Adesea Hristos vine și bate la poarta ta. Tu-L faci să se așeze în anticamera sufletului tău și, absorbit de ocupațiile tale, uiți de Dumnezeiescul vizitator. El așteaptă ca tu să trândăvești, așteaptă… și apoi, dacă tu întârzii prea mult, El se ridică și pleacă. Uneori încă, ești atât de ocupat că-I răspunzi de la fereastră: n-ai nici atâta timp încât să-i deschizi ușa!”. 4. Același Bătrân zicea: “Omul care nu-l are pe Hristos în el vede toate lucrurile sumbre și dificile”. Și încă: “Până ce inima omului nu este locuită de Hristos, el are loc pentru bani, pentru averi și pentru creaturi”. 5. Asupra aspectelor Providenței lui Dumnezeu, pe care omul le ignoră, Bătrânul Porfirie zicea: “oamenii pot ajunge la o întunecare a conștiinței văzând, zicând așa, neantul din fața lor și cugetând: Noi cădem în neant, suntem pierduți. Iar din spate suntem războiți! Atunci revin la Dumnezeu și-i luminează credința noastră ortodoxă. Dumnezeu lucrează în taină și nu vrea să influențeze libertatea omului. El conduce evenimentele în așa fel încât omul să călătorească încet acolo unde trebuie”. 6. Bătrânul Epifanie zicea: “Lecțiile pe care ți le dă Dumnezeu sunt total diferite de cele pe care ți le dau oamenii. Pentru noi, doi și cu doi fac patru. Dar, pentru Dumnezeu, doi și cu doi pot face cinci, sau șase, sau nu importă ce alt număr!”. 7. Antim, Bătrânul din Chios, spunea: “Fără voia lui Dumnezeu o piatră nu poate fi mișcată nici o frunză de copac nu se poate clătina ca să cadă pe pământ”. 8. Bătrânul Eusebiu, de la Frăția Zoi, scria unui fiu de-al său duhovnicesc: “Atunci când Dumnezeu se îndepărtează de om, acesta, nu numai că se prăbușește în tot felul de păcate și nedreptăți, dar el pierde și credința. Dumnezeu te-a făcut creatura Sa și, prin credința ta în El și voința ta de a crește după voia Sa, El te face copilul Său, prevăzând toate lucrurile ca un Tată plin de dragoste și are grijă de viitorul tău ca tu să devii desăvârșit”. 9. Despre mijloacele pe care le întrebuințează Dumnezeu pentru a-l ajuta pe om, Bătrânul Antim zicea: “Bunul Dumnezeu nu încetează să-i dea sugestii bune omului. Uneori îl luminează, alteori îi trimite o mângâiere prin intermediul unei persoane, alteori îi dă un semn. Mila nesfârșită a lui Dumnezeu se folosește de toate căile posibile pentru a-l apropia pe om de Sine și a-l mântui”. Bătrânul adăuga: “Dumnezeu îl ajută pe om, fie printr-un părinte duhovnicesc pe care-l face să-l cunoască pentru a-l îndruma, fie printr-un înger care-l luminează, fie printr-un gând bun pe care îl sugerează, sau printr-o descoperire dumnezeiască pe care i-o acordă”. 10. Bătrânul Ieronim zicea: “Fiți atenți la felul în care vă petreceți ziua de astăzi. Iar viitorul încredințați-l Providenței divine! Dumnezeu vă va ajuta. Ceea ce e cu voia lui Dumnezeu se va face! Nu vă chinuiți mintea gândind la viitor. Dumnezeu va ajuta”. 11. Referitor la dragostea lui Dumnezeu pentru om, Bătrânul Antim, noul sfânt din insula Chios, sublinia: “Dumnezeu nu-i separă pe drepți de păcătoși nici nu-i compară pe cei răi cu cei buni. Albina, dacă găsește un pic de zahăr pe o scrumieră, nu importă cât de murdară este aceasta, va lua zahărul pentru a face din el miere. Dumnezeu nu se uită dacă omul se găsește în păcat sau în virtute, nici dacă este bun sau rău. El caută doar momentul în care să Se apropie pentru a-i veni în ajutor”. (SfantulmunteAthos)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Nu există suflet de creștin ortodox pentru care, atunci când acesta își plânge păcatele, Dumnezeu să nu iconomisească mijloc de mântuire. Când omul caută mântuirea, găsește căi și mijloace ca să atragă mila lui Dumnezeu asupra sa, de aceea trebuie să nu trândăvim, ci să ne pregătim.
Dacă Dumnezeu vede lacrimile omului, pocăința lui, îl iartă. Cu cât mai mare este pocăința, cu atât se bucură Dumnezeu și își află odihnă în omul pocăit. Dumnezeu îngăduie de multe ori ca cei mândri să cadă, pentru a se statornici mai bine în pocăință profundă, și totodată pentru a se folosi și ceilalți… Dumnezeu ne iartă toate păcatele mărturisite, e de-ajuns să ne pocăim. Să cerem de la Dumnezeu să ne dea pocăință, întoarcere, dorință de mântuire, și să ne arate cum să ne ispășim păcatele noastre încât ele să ne fie șterse și să găsim milă. Când cineva are grijă să evite, pe cât e posibil, greșelile, nu se va cutremura în fața dreptății lui Dumnezeu. Sfinții plângeau și noi suntem nepăsători. Ne gândim la atât de multe lucruri, dar un lucru trebuie, și acestui lucru foarte important, pregătirii și aducerii aminte de moarte, nu îi dăm nici o atenție. Să ne rugăm ca ochii liniștiți ai Hristosului nostru să nu se întoarcă de la noi în ceasul Judecății. Să ne privească cu veselie și să ne dea de veste că El Își află odihna în noi pentru că ne-am nevoit pentru numele și iubirea Sa. Frumusețea Feței dumnezeiești a lui Hristos nu poate fi egalată de mii de raiuri!… Chinurile, ispitele, necazurile și durerile vieții de acum sunt nimicuri în comparație cu ceea ce a pregătit Dumnezeu pentru cei ce-L iubesc pe El, pentru copiii Lui!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Când se teme un om? Se teme când îl apasă povara conștiinței. Iar povara conștiinței începe cu fărădelegea. Cum e posibil ca un om să aibă mângâiere de la Dumnezeu când nu ține poruncile Lui? Când conștiința lui îl acuză că este călcător de lege? Omul primește mare binecuvântare când se împacă cu Dumnezeu prin pocăință adevărată și spovedanie curată; atunci curajul lui este de o valoare duhovnicească neprețuită.
Vă dăruiesc din toată inima urările mele de sporire duhovnicească și fie ca lucrarea curăției să fie mai rodnică, taina pocăinței să se întindă pretutindeni și sufletele să găsească această îmbăiere izbăvitoare, să se curățească, să devină neprihănite și să dobândească mângâierea lui Dumnezeu. Să ne rugăm pentru toți oamenii care suferă trupește și sufletește.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Cateva "alifii", de la iubitul parinte Arsenie Boca, pentru drumul nostru duhovnicesc pe care adesea obosim de la prea multe rani sufletesti:
ADEVĂRUL 1. Adevărul este ființă vie. 2. Inițiativa omului spre Adevăr tot Dumnezeu o trezește. 3. Oamenii sunt oile cele mai greu de păstorit. Nu sunt toate oi, mai sunt și berbeci și țapi; în veacul acesta oile sunt amestecate cu caprele. Nimic mai împărțit pe lume decât părerea oamenilor asupra adevărului. Oare este vina adevărului? Dumnezeu a știut această infirmitate a omului, a aflării adevărului curat, de aceea a dat Bisericii și slujitorilor ei legiuiți – lor singuri –, grija învățării lui curate. 4. „Scriptura nu se tâlcuiește cum îl taie capul pe fiecare”, strigă Sfântul Apostol Petru. Adevărul nu se înfățișează cum i se nălucește oricărei minți întâmplătoare. Creștinismul nu este ceea ce poate strâmba fiecare neputincios din el. 5. Cel mai greu păcat, veșnic fără iertare este starea omului împotriva adevărului. ASCEZA 6. Termenul de curățire (asceza) are două vârste și s-a încetățenit sub numele de purificare. Perioada ascetică cuprinde purificarea activă în care intră toate nevoințele din partea omului și purificarea pasivă, adică de curățire a firii de patimi dincolo de puterile omului, pe care o face Dumnezeu Însuși. El Își face loc curat în cei ce-L caută cu dragoste, dar puterile lor nu le mai ajung pentru aceasta și atunci ei trebuie să sufere curățiri mai presus de fire, ca să poată locui în ei cu slavă Cel mai presus de fire. 7. Faza de culminație a ascezei și de adâncire a trăirii duhovnicești se numește iluminare. În faza aceasta Darurile Duhului Sfânt primite la Botez se dezvoltă în toată deplinătatea lor și întăresc sufletul pentru și mai grele încercări. În faza aceasta pot apărea amăgiri și daruri extraordinare și cine le are e sfătuit să nu-și lipească inima de ele, pentru că nu numai că nu înaintează, dar poate pierde și tot ce a agonisit. Iar calea e din ce în ce mai subțire și tot mai mult trebuie să te lepezi de toate. 8. Asceza are și un caracter hristologic. În nevoințe nu e numai omul, e și Hristos prezent. În sforțările noastre e prezentă forța din firea omenească a lui Hristos. 9. Partea începătorilor este nevoința de a seca izvoarele patimilor din pământul inimii, precum și grija de a nu se sui cu mintea în văzduhul părerii, căci acolo bat furtuni mari și se rup aripile minții. ASCULTAREA 10. Dintre cele trei făgăduințe (monahale) cea mai grea e ascultarea, pentru că are de biruit mai mult patimile minții care discută cu Dumnezeu în loc să asculte fără discuție. 11. Dintre cele trei făgăduințe monahale, ascultarea necondiționată s-a dovedit cea mai grea, din două motive cu totul opuse: unul infirmitatea firii, iar celălalt personalitatea ei. 12. Disciplina ascultării ridică firea din infirmitate precum scoate și mândria din personalitate. Ascultarea face și pe leneși și pe vicleni să-și dezgroape talantul, precum acoperă și pe cei talentați de jefuirea slavei deșarte. 13. Chiar când se realizează sfințenia, nici aceasta nu dezleagă de acoperământul ascultării. 14. De Dumnezeu ascultăm necondiționat toată viața și fără abatere. Dacă însă povățuitorii noștri după Dumnezeu, stareții și duhovnicii, devin eretici și, ca atare, se încarcă din partea Bisericii cu pedeapsa afurisirii sau caterisirii, atunci suntem dezlegați de ascultarea lor, pentru că ei au strâmbat dreapta credință și prin conștiința lor nu se mai exprimă voia lui Dumnezeu. Dar ascultarea de Biserică nu încetează. 15. Mănăstirile cu viață de sine au slăbit votul ascultării și al sărăciei și din pricina aceasta sunt o formă decadentă de monahism. 16. Spre folosul vieții duhovnicești ești de mare câștig ascultând pe oricine. 17. Ascultarea e lepădarea de sine, luarea crucii în fiecare zi (Luca 9, 23). 18. Ascultarea stinge orice frământare și oprește orice inițiativă, deci toată energia, cu vremea, trebuie să se convertească în virtuți duhovnicești. 19. Ascultarea stinge personalitatea de pe planul lumii și, dacă e ceva de capul ascultătorului, toată înzestrarea lui se preschimbă în sfințenie, pe care, de multe ori, se poate întâmpla să n-o știe nimeni fără numai Dumnezeu. 20. Așa crește ascultătorul o personalitate a spiritului, când izbutește să treacă peste grămada sa de oase ca și cum ar trece altul. ATEISMUL 21. Obârșia ateismului este în Templul din Ierusalim. 22. Ateismul este o infirmitate, o monstruozitate și o eroare fundamentală a naturii umane. 23. Dacă ai bate pe un ateu cu dovezile ca pisălogul în piuliță și tot nu vei desface pe nebun de la nebunia sa. 24. Mintea care cugetă că nu există Dumnezeu cade în propria sa sentință, căci a te lupta din toate puterile împotriva a ceea ce nu există dovedește nebunia acestei lupte, nonsensul, absurdul și prin urmare și (nebunia) minții care o conduce. 25. Necredincioșii, spre rușinea noastră, își cred necredinței lor mai mult decât credem noi credința noastră.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Nouă, toate necazurile ne vin de la greșeli, nu de la Dumnezeu. El numai le îngăduie și spală cu ele vinovățiile noastre. Oamenii însă tare greu pricep că îndreptarea prin necazuri dovedește nu părăsirea lui Dumnezeu, ci milostivirea Lui. Ba chiar prin aceea știm că Dumnezeu are grijă de noi, dacă vom avea necazuri. Fiind atotbun și atotînțelept, ne poartă de grijă și ne spală, cu milostivire, ori vrem, ori nu vrem, ori pricepem acum, ori vom înțelege pe urmă. Căci: "Dumnezeu este îndelung răbdător și mult milostiv, dar nepedepsit nimic nu lasă". El așteaptă o vreme să vadă: ne grăbim noi cu pocăința de bunăvoie sau nu; învățăm din necazurile altora sau așteptăm să ne spargem și noi capul de ele, ca și ei?Dumnezeu vrea să ajute pe toți, dar nu toți primesc purtarea Sa de grijă. Așa se face că sunt oameni păcătoși care n-au necazuri. Pe aceștia i-a lepădat Dumnezeu. Căci știindu-le firea, precum că nu au leac și nu pricep nimic din ocârmuirea Sa, îi lasă în păcatele lor. Aceștia sunt cei de care zice David că: "N-au nici o suferință până la moarte și sunt plini de sănătate; cu oamenii la ostenele nu iau parte și nu sunt supuși la bătăi ca ceilalți oameni. Râd de toată lumea și grăiesc de sus. Iată, necredincioșii huzuresc în lumea aceasta și-și adună bogății". Așa încât mulți din neștiință: "Râvnesc soarta (pământească a) necredincioșilor, văzând propășirea păcătoșilor"; dar când înțeleg "sfârșitul păcătoșilor" - iar aceasta le vine numai când intră la "Altarul Domnului" - abia atunci nedumerirea li se împrăștie. Căci la Altarul Domnului, unde: "se află ascunse toate comorile cunoștinței și ale înțelepciunii", în Iisus Hristos adică, ei află că: "Pentru vicleșugul lor îi pune Dumnezeu pe căi alunecoase și-i lasă să cadă în prăpastie și ajung la pustiire".
Nu fericiți, așadar, pe cei ce n-au necazuri în lumea aceasta. Căci, cunoscându-i Dumnezeu că n-au minte să-l înțeleagă căile, nu le mai rânduiește o îndreptare prin încercări în lumea aceasta, ci osânda în cealaltă. Iată de ce: Dumnezeu preamilostivul, chiar și când osândește la iad tot milostiv se dovedește și ca un mai-nainte știutor din veci a toate, nu le trimite necazuri pe potriva păcatelor lor, căci mândria lor cea peste măsură de mare nu rabdă nicidecum umilirea încercărilor. Dimpotrivă, încercarea lui Dumnezeu de a-i spăla prin necazurile cele fără de voie, lor li s-ar întoarce tocmai pe dos. Căci ei, iubind mai tare mândria și slava deșartă a vieții acesteia, decât smerenia și supunerea lui Dumnezeu, tocmirea nebună a minții lor îi aruncă în deznădejde, din care fac cel mai mare și mai de pe urmă păcat în lumea aceasta: sinuciderea, omorârea de sine. Ori toate celelalte păcate, ce le-ar putea face omul, adunate la un loc, sunt mai mici decât acesta singur. De aceea, din milostivire mai presus de înțelegere pentru mulțimea neputinței lor, nu-i bagă Dumnezeu în cuptorul smereniei, că nu rabdă neghina o probă ca aceasta, ci vor merge în osândă, dar nu în osânda cea mai mare, ca ucigașii de sine. "Deci dacă cineva, păcătuind în chip vădit și nepocăindu-se, n-a pătimit nimic până la moarte, socotește că judecata lui va fi fără milă acolo." (Pr. Arsenie Boca - "Cararea Imparatiei")
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
|