![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Se pare ca omul duhovnicesc poate sa fie doar indumnezeit. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Omul trupesc este cel care se lasa târât și robit de pacate si de patimi. Omul duhovnicesc conlucreaza cu harul necreat al lui Dumnezeu primit la Sf. Botez, este omul liber de patimi si de pacate, care spre deosebire de omul trupesc, are o varsta duhovniceasca inaintata si este pe o treapta duhovniceasca mai inalta, fara a se considera ca atare datorita smereniei lui.
Omul duhovnicesc mai este numit si "dumnezeu dupa har", insa niciodata nu este numit "Dumnezeu dupa fire". Firea omeneasca a lui Hristos, este singura dintre cele create care s-a unit cu firea dumnezeiasca. Un om oricat de sfant sau duhovnicesc ar fi, se poate uni cu Dumnezeu doar dupa har, prin harul necreat, energiile necreate, adica se face partas la slava (energia) lui Dumnezeu ci nu la firea Lui. Omul duhovnicesc poate sesiza prezenta harului necreat care se salasluieste in launtrul sau. De asemenea harul necreat i se face imbracaminte. Sf. Apostol Pavel spune: "Certați-vă pe voi înșivă de sunteți în credință. Sau nu cunoașteți că Iisus Hristos locuiește în voi? Afară numai dacă nu sunteți creștini netrebnici" (2 Cor. XIII, 5), "Câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați îmbrăcat" (Gal. III, 27) Când Mântuitorul Hristos spune că "împărăția lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru" (Luca 17, 21), se referă la harul, energiile, lumina, slava lui Dumnezeu care sunt necreate. Asta mai înseamnă și că omul și firea omenească nu se identifică cu harul necreat al lui Dumnezeu. Teologul Ioannis Romanidis spune in felul urmator: "In Traditia Patristica exista doua indumnezeiri. O indumnezeire este fireasca, adica este a fiintei lui Dumnezeu. Aici este vorba de posesia fiintei lui Dumnezeu. La aceasta participa doar Tatal, Fiul si Duhul Sfant, pentru ca fiinta Treimii este cunoscuta numai Sfintei Treimi. Singura dintre cele create care participa la aceasta indumnezeire este firea omeneasca a lui Hristos. Astfel ca Hristos ca Dumnezeu, dar si ca Om, are fiinta lui Dumnezeu ca indumnezeire. De aceea unirea in Hristos a celor doua firi, dumnezeiasca si omeneasca, este si "dupa fiinta" si "dupa ipostas" si "dupa fire". Oricine poate gasi aceasta terminologie la Parintii Bisericii." Last edited by tot-Laurentiu; 10.05.2014 at 03:08:00. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mai pune mana pe o carte si lasa tu "libera cugetare" ca debitezi numai ineptii.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
El ca Existenta(fiinta) este si Om cat si Dumnezeu. Deci e 2 in 1 ca la nes, nu e juma-juma adica semizeu, metis - ule (arbore de cauciuc) ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Neuronul meu este fractionar. Asa ca 008 sunt cifrele de dupa virgula. Si cu toatea astea eu nu reusesc sa debitez prostii de genul "Hristos este doua fiinte".
La asta se reduce capacitatea ta de intelege asa ceva. Citat:
Habar nu ai ce invata Biserica si oricum nu esti in stare a intelegi.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu am spus este , ci are, caci persoana sfintei treimi, FIUL s-a facut OM, adica o forma de existenta (fiinta). Si biserica nu gandeste , ci e indoctrinata ca tine |
#8
|
||||
|
||||
![]() ![]() Last edited by tot-Laurentiu; 19.07.2016 at 01:46:52. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Sa nu ne complicam , bineinteles ca Dumnezeu e din veac inainte de a exista orice creatie , dar fiindca Maica Domnului a nascut pe Iisus care este Dumnezeu si om intr-o fiinta nedespartita se numeste ca atare Nascatoare de Dumnezeu.
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ființa este in mai multe persoane/ipostasuri (utilizatori ai lucrării/energiei firii), care au aceeași ființă/fire/natură. Fiecare persoană/ipostas utilizează energia/lucrarea(enérgeia) firii în mod diferit, și de cele mai multe ori, nu așa cum ar trebui... Aici mă refer la unele persoane umane, și firea de asemenea, bineînțeles! "Potrivit vechii tradiții teologice a Bisericii ortodoxe răsăritene, omenirea este o singură ființă în multe ipostase, așa cum Dumnezeu este o singură Ființă în Trei Persoane." (Cuv. Sofronie Saharov) În limbaj dogmatic: ființa = firea = natura. Tot ca sinonime pentru "ființă", însă mai rar, se mai folosesc si termeni ca "substanță" sau "esență"... De ce a trebuit sa fie Iisus Hristos o persoana in doua firi? Corect este să se spună că Maica Domnului a nascut pe Iisus Hristos, Dumnezeu desavarsit si Om desavarsit intr-o Persoană, nu într-o ființă, fiindcă unirea celor doua firi a avut loc in Persoana Cuvantului, altfel riscăm să ajungem pe aceeași poziție cu monofiziții care spuneau ca, prin unirea celor doua firi ale lui Hristos, s-a format o singura fire, pe care ei au numit-o "fire compusa". Punctul de vedere monofizit denatureaza insa caracterul "neschimbat" al unirii celor doua firi. Vezi aici Sf. Ioan Damaschin referindu-se la monofiziti, spune: "de vreme ce firea compusa este ceva diferit de cele initiale, ea nu este de o fiinta nici cu firea dumnezeiasca, nici cu cea omeneasca". Iată ce spune ÎPS Ierotheos Vlachos: "Nu se poate vorbi despre prioritatea firii asupra persoanei, nici despre prioritatea persoanei asupra firii." Citat:
.................................................. ............ "La oameni, firea cea comuna e posedata de multe persoane prin repetitia ei in acele persoane, deci nedeplin unita in persoanele lor. In Persoanele dumnezeiesti firea nu se repeta, ci e posedata in modul comun total. Sfantul Vasile cel Mare spune ca la oameni fiinta este dispersata, sau in ipostasuri vedem aceeasi fiinta repetata, nedeplin unita si identic in aceste repetitii." (more...) Sf. Ioan Damaschin spune: "Tot ceea ce este comun și se observă în mulți, fără ca să fie în unul mai mult, iar în altul mai puțin, se numește ființă. Prin urmare, pentru acest motiv, se zice o singură fire a oamenilor, pentru că orice om este compus din suflet și corp. Despre ipostasa Domnului însa, nu putem spune o singură fire, căci fiecare din firi păstrează, și după unire, însușirea firească și nu este cu putință să găsim o specie Hristos. N-a fost un alt Hristos, din Dumnezeire și omenire, același și Dumnezeu și om." (Vezi aici) Formularea "este Acela care in zilele de pe urma a devenit o fiinta umana" este iarasi impotriva invataturii Sinodului IV Ecumenic, pentru ca ipostasul Fiului nu "a devenit o fiinta umana" ci "si-a impropriat firea umana". In Simbolul Niceo Constantinopolitan se spune ca Fiul "S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om" " termenul grecesc "enanthropisanta", care s-ar traduce mai exact cu "S-a inomenit" adica "a luat firea umana". (Vezi aici) "Hristos este consubstanțial (de o ființă) cu Tatăl și cu Duhul după natura Sa divină și consubstanțial (de o ființă) cu noi oamenii după natura Sa umană." (Vezi aici) Last edited by tot-Laurentiu; 03.01.2017 at 18:00:11. |
|