![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Noi credem în sfinți și pentru faptul că, prin viața lor, au devenit exemple pentru viața noastră, deci ni se constituie ca modele, dar și pentru faptul că pot să fie mijlocitori între noi și Dumnezeu, nu în sensul în care spun neoprotestanții, că Dumnezeu nu are nevoie de intermediari,ci pentru că Dumnezeu este atotputernic. Știm că Dumnezeu este atotputernic, dar se creează această comuniune, pentru că Biserica lui Dumnezeu este o comuniune. Un teolog occidental spunea că ,, Iisus Hristos nu este întreg fără sfinții lui”. Adică sfinții întregesc, la modul nostru logic de a gândi, așa cum Hristos fără Biserică nu ar fi Hristos întreg. Biserica este trupul lui Hristos, un trup al cărui cap este Iisus Hristos Însuși. Iisus Hristos și Biserica alcătuiesc un întreg. Din Biserică, în etajul superior, fac parte sfinții, așa că nu văd cum ar fi eliminați din comuniune și din această rugăciune. Nu în sensul acela vulgar, că este mijlocitor sau că este omul care îl bate pe Dumnezeu pe umăr și-l face atent la ce spui tu. Nu trebuie să gândim lucrurile la modul vulgar, ci să le gândim în forul lor duhovnicesc, prin prisma comuniunii care se realizează între Dumnezeu și omenire prin Biserica Sa.
(Mitropolitul Bartolomeu Anania, Rugăciunea, izvor de putere în încercările vieții, Editura Doxologia, Iași 2013, p.46-47)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Sufletul nu poate avea pace daca nu va cugeta la legea lui Dumnezeu ziua si noaptea [Ps 1, 2], caci aceasta lege e scrisa de Duhul Sfant; dar din Scriptura Duhul Sfant trece in suflet si sufletul simte in el o dulceata placuta si nu mai vrea sa iubeasca cele pamantesti, pentru ca iubirea celor pamantesti pustieste sufletul si atunci el cade in urat si nepasare si nu mai vrea sa se roage lui Dumnezeu. Vrajmasul insa, vazand ca sufletul nu mai e in Dumnezeu, il zdruncina si ii seamana liber in minte ce vrea el, goneste sufletul de la un gand la altul si astfel acesta isi pierde toata ziua in aceasta neoranduiala si nu poate vedea curat pe Domnul. (Sfantul Siluan Athonitul)
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
"Viața ta sufletească se împarte în mod distinct în două stări, între care există o profundă deosebire. O stare este aceea care înseamnă pace, bucurie, inimă largă și deschisă; o alta e cea în care domină suferința, spaima, iar sufletul se simte în strâmtorare. Cea dintâi stare este rezultatul acordului desăvârșit dintre suflet și legile Creatorului. La originea celei de-a doua stări stă încălcarea sfintelor sale porunci. Pot observa și observ realmente cum în*cepe o stare sau alta. Presimt și pe una, și pe cealaltă. Știu ce se întâmplă întot*deauna: dacă stârpești de la început sămânța născătoare de suferință și strâm*torare, stârpești și roadele ei, adică suferința și strâmtorarea sufletului.
(Sfântul Ioan de Kronstadt – Viața mea în Hristos) Când diavolul ni se află în inimă, simțim ceva ca o greutate ucigă*toare, neobișnuită, o pară de foc în piept și în inimă; sufletul simte că ceva îl strânge și că se întunecă; totul ne irită; simțim repulsie față de orice faptă bună; interpretăm anapoda orice cuvânt și orice gest ale altora față de noi, vedem în ele porniri împotriva noastră, făcute cu rea intenție, o lezare a onoarei și de aceea nutrim față de ei ură adâncă, ucigașă, gând de mânie și răzbunare. „După roadele lor îi veți cunoaște” (Matei 7, 20). Sunt zile când duhul rău mă tulbură și pe mine. (Sfântul Ioan de Kronstadt – Viața mea în Hristos) ![]() Creștinul nu are nici un temei să țină în inimă ură împotriva cuiva, ura fiind lucrul diavolului. Creștinul se cuvine să țină în inimă numai dragoste. Și fiindcă dragostea nu gândește răul, nu trebuie să poarte gând rău împotriva nimănui. Când nu am nici o dovadă în această privință, nu se cuvine să gândesc despre altul că e rău, trufaș sau altcumva. Să cred, bunăoară, că dacă îi voi arăta respect, el va cădea în trufie, sau dacă îi voi trece cu vederea o jignire, mă va jigni din nou sau își va bate joc de mine. Trebuie să nu lăsăm răul să se cuibărească în noi sub nici o formă. Iar răul pe care îl face ura poate fi, de cele mai multe ori, lesne descoperit. (Sfântul Ioan de Kronstadt – Viața mea în Hristos) Să purtăm în inimă doar dragostea!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Dacă este vorba de rugăciunea de acasă, o puteți amâna puțin, pentru câteva minute... Dacă nici după aceea nu-și face loc, siliți-vă să vă împliniți pravila de rugăciune cu forța, încordându-vă și pentru a înțelege cele grăite, și pentru a le simți... Este ca atunci când pruncul nu vrea să se supună și este luat de moț și cumințit...
Metaniile pe lângă rugăciunea lui Iisus rămân la libera alegere și la râvna voastră... Pentru greșelile mici faceți închinăciune, iar pentru cele mari - metanie. Câte? Câte vrea sufletul, hotărând, totuși, acest lucru o dată pentru totdeauna... Mai bine să vă rezervați timp pentru această rugăciune: un sfert de ceas, sau mai mult, sau mai puțin... Toate cereți-le de la Domnul cu supunere deplină față de El. Deprindeți-vă să păziți neîncetat pomenirea lui Dumnezeu. (Sfântul Teofan Zăvorâtul, Sfaturi întelepte, traducere de Cristea Florentina, Editura Cartea Orodoxă, p. 306)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Sfinții ascultă rugăciunile noastre și primesc de la Dumnezeu puterea de a ne ajuta. Aceasta o știe tot neamul cel creștinesc.
Părintele Roman, fiu duhovnicesc al părintelui Dosifei, mi-a povestit că, pe când era băiat în lume, a trebuit odată să traverseze Donul iarna și calul lui a căzut într-o crăpătură deschisă în gheață și se cufunda târând după el sub gheață și sania. Atunci micuțul băiat a strigat: „Sfinte Nicolae, ajută-mă să scot calul afară!”, a tras de hamuri și a izbutit să scoată calul și sania de sub gheață. Părintele Matvei, care era din același sat cu mine, păștea, fiind copil, ca și proorocul David, oile tatălui său. Nu era mai înalt decât un berbec. Fratele lui mai mare lucra de cealaltă parte a unui câmp mare. Deodată, vede o haită de lupi năpustindu-se asupra lui Mișa - acesta era numele părintelui Matvei în lume, dar micuțul Mișa a strigat: „Sfinte Nicolae, ajută-mă!” și de-abia a strigat că lupii au bătut în lături fară a face nici un rău nici lui, nici turmei. Multă vreme la noi în sat se râdea și se spunea: „Mișa s-a speriat tare de lupi, dar Sfântul Nicolae l-a izbăvit pe el!” Cunoaștem încă o mulțime de alte cazuri în care sfinții au venit în ajutorul nostru, de îndată ce i-am chemat. Din aceasta se vede că toate cerurile ascultă rugăciunile noastre. (Cuviosul Siluan Athonitul, Între iadul deznădejdii și iadul smereniei, Editura Deisis, Sibiu, 2000, pp. 146-147)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Dacă omul nu spune totul duhovnicului, calea sa e întortocheată și nu duce la mântuire, dar cine spune totul acela merge drept în împărăția cerurilor.
Un monah m-a întrebat: „Spune-mi, ce să fac să-mi îndrept viața mea?” îi plăcea să mănânce mult și în afara soroacelor rânduite. I-am spus: „Scrie în fiecare zi cât ai mâncat și ce ai gândit, iar seara citește-le duhovnicului”. El însă mi-a zis: „Nu pot să fac aceasta”. Și așa el n-a putut trece peste mica rușine de a-și mărturisi neputința și de aceea nu s-a îndreptat și a murit de dambla. Domnul să-i dea iertare fratelui nostru și să ne păzească de asemenea moarte. În Sfânta Taină [a Mărturisirii] Duhul Sfânt e cel ce lucrează prin duhovnic și, atunci când vine de la duhovnic, sufletul simte înnoirea lui printr-un simțământ de pace și iubire față de aproapele; dar dacă pleci de la duhovnic tulburat, aceasta înseamnă că te-ai mărturisit nesincer și n-ai iertat din suflet fratelui tău greșeala lui. (Cuviosul Siluan Athonitul, Între iadul deznădejdii și iadul smereniei, Editura Deisis, Sibiu, 2000, pp. 154-155)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Dacă voiești să dobândești adevărata liniște sufletească, ascultă-L pe Domnul, Care ne-a poruncit: Învățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă sufletelor voastre (Matei 11, 29). Vezi ce ne poruncește Domnul să deprindem mai mult - smerenia și blândețea, căci numai ele ne pot odihni, însă știința aceasta nu se dobândește dintr-odată, nici într-o singură zi sau an, ci de-a lungul timpului, prin silirea de sine și cu ajutorul lui Dumnezeu.
Să nu ai niciun necaz și să dobândești dintr-odată liniștea sunt niște lucruri cu totul imposibile; când vom birui toate patimile noastre, când vom nimici mândria și vom dobândi smerenia, atunci vom căpăta și liniștea, căci și Domnul ne-a poruncit să învățăm de la El blândețea și smerenia, pentru dobândirea liniștii. (Ne vorbesc Staretii de la Optina, traducere de Cristea Florentina, Editura Egumenița, 2007, p. 142)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|