![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Cred că exagerarea vine din partea mireanului care e indiferent și nu se documentează. Last edited by ovidiu b.; 19.12.2013 at 12:30:50. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
In contextul asta, este interesant de recitit povestea 'Marele Inchizitor' din Fratii Karamazov de Dostoievski.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Dar cu ascultarea de duhovnic cum rămâne? Punem înainte de duhovnicie pregătirea teologică? Ascultăm cum ne taie capul sau în măsura în care acesta (duhovnicul) merge pe linia învățăturii Bisericii?
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
Sunt de parere ca ascultarea de duhovnic nu trebuie facuta fara discernamant si libertate.
Duhovnic, de altfel, nu inseamna neaparat preotul la care te spovedesti. In traditia rusa se face (sau se facea) mai bine deosebirea: se pate ca cineva sa nu aiba duhovnic, pentru ca nu isi gaseste. Dar tot se va spovedi, adica isi va spune pacatele unui preot si va primi prin el iertare de la Dumnezeu. Traditia de a spune preotuli tot felul de lucruri legate de lupta noastra duhovniceasca si de a primi sfaturi nu a existat de la inceput in Biserica, ea a aparut prin influenta vietii monastice. Monahii aveau un 'duhovnic' caruia ii ascultau, care ii sfatuia in viata spirituala si care nu era neaparat preot (deci nu ierta pacatele). IN primele secole, crestinii nu se spovedeau (si atunci, in general, public) decat pentru pacatele foarte grave (adulter, ucidere, lepadare de credinta..). Nu zic ca este rea aceasta practia (de unire a practicii calugaresti de a avea un sfatuior cu spovedania propriuzisa), este buna daca nu este absolutizata, deci propusa ca model unic si obligatoriu pentru mireni. Alegem sa scultam de un preot, dar ascultarea nu este de tip calugaresc, de taiere complecta a voii, si nu ar trebui sa se considere pacat sa faci altfel decat te sfatuieste el. Sigur, iti asumi responsabilitatea. Important este sa ii asculti sfatul si sa tii seama de el, dar poti hotari sa faci altfel.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
............
Last edited by ovidiu b.; 19.12.2013 at 13:10:30. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Citat:
Last edited by ovidiu b.; 19.12.2013 at 13:06:01. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Suntem de acord ca nu inseamna exploatare. Dar poate deveni - pe acest forum, cum pune cineva o probema, cel mai adesea este trimis la duhovnic, de exemplu. Pai, eu nu deviez de la subiect, mi se pare ca problema cu pregatirea teologica este secundara si subordonata celei de ascultare in general. Noi ne alegem duhovnicul, si nu ne vom alege pe cineva ca re nu corespunde anumitor asteptari, nu? Daca pentru noi e foarte important ca el sa aiba pregatire teologica academica, ne vom alege un astfel de preot.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Cel ce tratează astfel copiii e problema lui și nu a noastră. Iar un copil ”netratat” mai devreme sau mai târziu va pleca în altă parte. Și vina nu o au preoții, ci noi, căci ei (preoții) sunt ceea ce noi dăm (copiii noștri), povățuitori pe care îi merităm. Și apropo orice duhovnic – indiferent de bogăția, sărăcia, cultura mai puțină sau sărăcia morală – este reprezentantul lui Dumnezeu, trimisul lui Dumnezeu și credincioșii n-au nici un motiv de a-l ocoli. Păi da, e mai de folos să ne dăm noi cu părerea. Nu? Care mai e folosul duhovnicului în rezolvarea problemelor (personale, a tulburărilor etc)? Și iarăși nu înțeleg cum unii își dezvălui așa public toate tainele vieții personale. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
ps: poți să-mi răspunzi scurt și la obiect? (fără să mai deviezi) Last edited by ovidiu b.; 19.12.2013 at 14:20:13. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Relația cu duhovnicul nu poate fi tranșată cu ajutorul schemelor rigide și al principiilor generale, ca și cum s-ar petrece cumva mecanic, după reguli bătute în cuie.
Trecem prin vârste duhovnicești când suntem în situația de a nu putea face uz, în mod responsabil, de libertatea dăruită de Dumnezeu omului la facerea lumii. Mă refer aici la perioada de început a uceniciei (care poate să dureze mulți ani) , când în noi înșine și în jurul nostru începe un război dur al cărui miză este uriașă: a fi sau a nu fi întru Hristos. Și-atunci ascultăm necondiționat, dacă vrem să ne fie bine. Duhovnicul, care uneori ajunge să ne cunoască mai profund decât ne știm noi înșine, va determina momentul când suntem capabili să mergem pe propriile picioare și el va fi prima persoană fericită de evoluția noastră. Până atunci însă riscăm enorm dacă ne încredem trufaș în propriul discernământ și facem selecții arbitrare printre sfaturile și ascultările pe care le primim.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
|
|