![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Ce zice-ti de "Istoria lui Dumnezeu" de Karen Armstrong,, aparuta la editura Nemira? Poate omul sa scrie o istorie a lui Dumnezeu, si sa fie obiectiv? Poate marginitul sa cuprinda nemarginitul?
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
O "istorie" a lui Dumnezeu nu poate fi scrisa de nimeni.
Fiindca Dumnezeu este fara de inceput si fara de sfarsit. Fiinta lui Dumnezeu este incognoscibila, neimpartasibila si inaccesibila oamenilor. La fel si ipostasurile Sfintei Treimi ! Numai oamenii indumnezeiti prin Harul necreat care izvoraste din Fiinta Sfintei Treimi, pot avea unele descoperiri de la Dumnezeu - ceea ce se chema Revelatie, voia lui Dumneazeu - dupa masura vieturirii si a credintei lor, cum a fost la Sfintele Soboare Ecumenice! Omul poate intra in comuniune cu Dumnezeu doar prin Harul necreat, cu toate acestea Dumnezeu nu poate fi exprimat in cuvinte, de aceea multi sectanti isi taie mintea in Scripturi fiindca citesc Scriptura literar, o interpreteaza dupa mintea lor si se ratacesc! Nu oricine poate talcui Scriptura! In Sfanta Traditie si Noul Testament gasesti si o istorie a Intruparii lui Dumnezeu-Fiul, Last edited by tot-Laurentiu; 04.08.2016 at 20:34:49. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Cuvântul scris se materializează pe hârtie, dar se transmite prin duh. De aceea, primind sau citind o carte sau o Biblie sectară vom primi duhurile lui Antihrist în sufletele noastre si astfel vom avea gânduri de necredintă, erezie si hulă în mintea noastră. Odată cu cartea eretică primim si duhurile arhiconice, care, prin citit, pătrund în mintea noastră. Mintea omului, când îsi fixează atentia asupra unui obiect, intră în interactiune cu acel obiect. Citind, de pildă, o carte, noi stabilim legătura sufletească cu autorul ei si cu cei care au citit sau citesc în acel moment acea carte. Dacă autorul cărtii este un crestin cu viată sfântă, care după mutarea sa din această viată a ajuns la fericirea cea vesnică, sufletul cititorului are parte de bucuriile cele duhovnicesti. Dacă, dimpotrivă, scriitorul este un om păcătos, iar cărtile lui descriu păcate (desfrânare, betie, homosexualitate, crime, tâlhării, necredintă, erezii), cititorul are părtăsire cu duhurile diavolesti, care l-au ajutat pe scriitor să scrie si să răspândească o astfel de carte.
Citind cu binecuvântarea preotului Sfânta Scriptură si scrierile Sfintilor Părinti, vom avea părtăsire harică cu Dumnezeu si cu Sfintii Săi. Iar înăltându-ne prin citit la gândurile si sentimentele sfinte ale sfintilor, ne vom sfinti. In acelasi timp, sfintii care au scris cartea se roagă în Cer, la Dumnezeu, pentru noi si prin harul lui Dumnezeu ne binecuvântează. Este dăunător să citim literatură scrisă de oameni păcătosi, pentru că ne putem molipsi de păcatele lor. De fapt, o carte se alege si se cumpără după poftele sufletesti. De exemplu, omul desfrânat va fi atras de literatură, muzică si filme desfrânate. Duhul desfrânării actionează de la producător la distribuitor, la vânzător si apoi la cumpărător (cititor). Astfel, dacă cititorul care caută să cumpere o carte se uită în vitrină, iar vânzătorul îi arată sufleteste duhurile necurate pe care le au cărtile. Când dorinta păcătoasă sau sfântă a omului se acordează cu duhul pe care îl transmite vânzătorul, atunci cumpărătorul va dori să cumpere cartea, care va fi însotită de duhurile ei. Tot astfel se petrec lucrurile la alegerea unei cărti eretice, atee, a unei casete eretice, atee, sau a unei videocasete. Pentru că omul păcătos vrea să pătrundă în tainele lui Dumnezeu, independent de vointa lui Dumnezeu, adică să devină un dumnezeu (un învătat), dar fără de Dumnezeu, el va fi inspirat si condus de diavol. Tainele dumnezeiesti se descoperă omului pe măsura cresterii lui duhovnicesti, a smereniei, a dobândirii darului Duhului Sfânt. Cu cât omul, prin credintă si fapte bune, se uneste cu Hristos prin Duhul Sfânt, el cunoaste tainele lui Dumnezeu, dobândeste putere si har, pe care le foloseste numai pentru fapte bune, potrivit cu vointa lui Dumnezeu. Or, demonii, pentru că au apartinut în trecut diferitelor ordine ale ierarhiei îngeresti, sunt initiati, într-o măsură sau alta, în tainele existentei. Prin acestea ei încearcă să-i supună pe oameni, atrăgându-le atentia si interesul pentru ei, prin dezvăluirea unor taine "ale cunoasterii" si înzestrându-si discipolii cu capacităti supranaturale. Omul, posedând aceste cunostinte magice, tainice, ajunge în stare să influenteze oamenii si stihiile naturii, devenind însă astfel un rob al duhurilor necurate, care l-au înzestrat cu această putere. Fortele demonice, în virtutea îndepărtării lor de Dumnezeu, nu pot crea nimic, ci numai distrug. Tocmai de aceea, discipolii diavolilor aduc pe pământ elementul distructiv, pricinuind rău oamenilor care îi înconjoară, ducând la distrugerea lumii materiale. Acest lucru ni-l mărturiseste si Scriptura (Facerea 6,5-7). http://www.sfaturiortodoxe.ro/razboiulcrestinilor2.htm http://www.sfaturiortodoxe.ro/razboiulcrestinilor1.htm Last edited by tot-Laurentiu; 06.11.2013 at 18:06:47. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
[img][/img]
Cugetări ale Sfântului Simeon de Dajbabe (1854-1941) PUIUL ȘI APA Puiul își înalță capul numai atunci când bea apă, pe când creștinul cel bun își înalță gândurile spre Dumnezeu în toată vremea. ALERGAREA DUPĂ FLUTURI Întocmai precum copiii aleargă veseli pe câmp după fluturi, tot astfel cei nepricepuți aleargă după slava lumii. AUR ȘI MĂTASE Femeilor le place să lucreze cu aur și cu mătase, în vreme ce dracii îi preferă pe cei drepți și sfinți. BARCA Leagă-ți barca mai temeinic când e înnorat sau plouă și roagă-te mai cu râvnă când ești în necaz și năpădit de gânduri, astfel ca apa să nu-ți ducă barca și deznădejdea să nu te copleșească. CALUL ÎNȘEUAT Întocmai precum țiganul își laudă calul ca să-l poată înșeua, tot astfel diavolul îl laudă pe om ca să-l poată înșela. CORBUL Întocmai precum în august un corb flămând va mânca fie și o smochină, tot astfel un biet om va spune o minciună într-o împrejurare nedorită. Corbilor li se cuvine să mănânce carne, iar oamenilor, să spună adevărul. INCENDIUL Pentru a stinge incendiile sunt echipe de pompieri, în timp ce pentru a liniști patimile sunt posturi aspre. LĂMÂIA Precum nu este lămâie fără mireasmă, tot astfel nu este milostenie care să treacă nerăsplătită. Lămâia trebuie mai întâi să se coacă, iar răsplata trebuie să-și aștepte vremea. LAPTELE FIERBÂND Întocmai precum laptele spumegă și se ridică atunci când fierbe, tot astfel se înalță cel plin de mândrie atunci când se laudă pe sine. Întocmai precum laptele poate da pe dinafară, tot astfel poate cel plin de mândrie să sărăcească. PÂNZA DE PĂIANJEN În fața unui stup, păianjenul își întinde adesea pânza, în vreme ce în fața faptelor bune, satana întotdeauna pune ispite. PAPUCII STRÂMȚI Pantofii strâmți la drum provoacă răni, iar gândurile necurate în mintea omului duc la păcat. Sfântul Simeon din Dajbabe, The Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Mărcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53. Fabrica de ganduri bune Last edited by tot-Laurentiu; 15.11.2016 at 20:58:00. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Despre rugaciune- Cuviosul Paisie Aghioritul, Editura Evanghelismos, Bucuresti, 2013
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Despre bolile tainice ale sufletului
http://www.librariasophia.ro/carti-D....-so-8307.html În zilele noastre, foarte mulți oameni care au cunoscut adâncurile întunecoase ale necredinței, dar din mila lui Dumnezeu au fost scoși din acest iad și chemați la lumină, se nasc la o nouă viață, cu totul diferită de aceea pe care au trăit‑o până acum. Se poate însă întâmpla ca omul să nu-și simtă bolile duhovnicești, și dacă nu-și obișnuiește privirea să fie atentă la neputința sufletului nu se va lipi de el pocăința lăuntrică. Fără aceasta, viața duhovnicească nu va avea un reper, și el se va abate pe un drum greșit. Este important ca de la bun început viața duhovnicească a credinciosului să ia o orientare corectă, iar pentru aceasta e necesar să-i vorbim despre viclenia patimilor lăuntrice, să-i deschidem ochii asupra acelei lumi lăuntrice întunecate cu care el urmează să se lupte și care deseori se ascunde sub masca virtuții și a dreptății. Scopul acestei cărți a arhimandritului Lazăr Abașidze, sihastru din Munții Georgiei, este ca sprijinindu-se pe îndruŹmările Sfinților Părinți din vechime și ale Părinților timpurilor din urmă să-i deștepte, să-i pună în gardă, să-i protejeze pe creștinii începători arătându-le unele curse tainice ale bolilor sufletești ascunse, profunzimea căderii noastre și viclenia duhurilor rele, încât să poată observa și evita și singuri „virtuțile” exterioare sub care pot fi ascunse mișcări tainice ale sufletului bolnav. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Autor: ÎPS Hierotheos Vlachos
Titlu: Boala si tamaduirea sufletului in traditia ortodoxa Editura: Sophia ![]() Sfinții Părinți învață că închipuirea este o energie firească a sufletului, ajunsă astfel după cădere, adică putând să fie stăpânită de imagini și false idei care pricinuiesc probleme grave organismului psihosomatic al omului. De aceea Părinții spun că, atunci când omul se curățește și ajunge la vederea lui Dumnezeu, a scăpat de închipuire, adică energia închipuirii este nelucrătoare, lipsită de orice chipuri. E ca un televizor care poate proiecta imagini, dar nu funcționează. Acesta este înțelesul învățăturii Bisericii după care Hristos a luat asupra Sa chiar și această putere sufletească; însă, spre deosebire de ceea ce se întâmplă cu toți oamenii după cădere, ea nu era lucrătoare în El. Inchipuirea este un fenomen de după cădere. Este urmarea căderii omului. Nici îngerii nu au închipuire. Numai oamenii și diavolii au închipuire. De aceea dau diavolii la iveală atâtea imagini și urmăresc stârnirea imaginației. Putem deci să susținem că așa-numitele probleme psihologice sunt toate rezultatul bănuielilor, gândurilor (logismoi) care sunt puse în lucrare în atmosfera prielnică a închipuirii. Cu cât omul este mai bolnav duhovnicește, cu atât este mai copleșit de mulțimea imaginilor aduse de închipuire. Sănătatea duhovnicească cere anularea închipuirii cât mai mult cu putință. Intr-adevăr, când mintea este liberă și luminată, încetează toată lucrarea închipuirii. De aceea, Sfinții Părinți învață că teologhisirea nu are legătură cu închipuirea. Când omul, cu harul lui Dumnezeu, dar și cu împreună-lucrarea sa, este izbăvit de toate imaginile și formele zămislite de închipuire, devine teologhisitor și dinlăuntrul inimii sale țâșnește adevărata teologie ortodoxă... Întunecarea minții pune în lucrare închipuirea și, în lumea ei înșelătoare, omul poate crea feluriți idoli ai lui Dumnezeu. Cu cât omul este mai bolnav psihic, cu atât imaginația sa este mai ațâțată. Cum ne dăm seama că o persoană suferă de anomalii psihologice și se îndreaptă în mod sigur către schizofrenie ? Starea sa este dezvăluită de iluziile, dezamăgirile și toate imaginile sale fantastice. Disfuncția psihologică este în primul rând o boală duhovnicească, ce duce la moartea minții. Pot spune că, atunci când văd că unul din fiii mei duhovnicești este stăpânit de bănuieli, închipuiri și alte gânduri, îmi dau seama îndată că mintea sa este bolnavă și că are nevoie de ajutor. În anumite cazuri speciale, le-am dezvăluit primejdia de a rămâne izolați într-o lume iluzorie, năpădită de închipuiri. Cei trezvitori duhovnicește nu ajung în acea stare. Dimpotrivă, oamenii care nu privegheză și nu se străduiesc să se tămăduiască, pot sfârși într-o stare înspăimântătoare, atât sufletească, cât și trupească. Și dați-mi voie să spun că [u]femeile sunt predispuse mult mai mult acestei primejdii. Continuarea aici Last edited by tot-Laurentiu; 04.08.2016 at 20:10:47. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Autor: Sf. Inochentie al Odessei Titlu: Înțelepciunea dumnezeiască și rosturile naturii Editura: Sophia ![]() Autor: Cuviosul Bonifatie de la Teofania Titlu: Bucuria de a fi ortodox Editura: Sophia ![]() Last edited by tot-Laurentiu; 15.11.2016 at 20:54:48. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
"Cei care își au mintea adunată când citesc, dar se mulțumesc numai cu cititul, fără să pună nimic în practică în vederea sporirii lor duhovnicești, se aseamănă cu agricultorii aceia care se îngreuiază să pună mâna pe plug, ci stând la umbră deasă citesc mereu cărți despre agricultură și învață multe lucruri teoretice, dar rămân nelucrători și nefericiți." (Cuv. Paisie Aghioritul)
Autor: Protosinghel Teodosie Paraschiv Editura: Fotini, 2011 Titlu: Maxime și cugetări filocalice (pe teme) Editura: Adenium, 2013, editia a 2-a, revazuta Mostră gratuită ![]() Last edited by tot-Laurentiu; 15.11.2016 at 20:27:55. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Încadrarea pe teme a Filocaliei este un început bun, totuși sunt destule texte care nu sunt încadrate corespunzător, asta și datorită faptului că terminologia unor cuvinte este diferită față de înțelesurile terminologiei folosite în zilele noastre.
Avem spre exemplu: întristarea și întristarea după Dumnezeu. Sau putem întâlni "frica" și "frica de Dumnezeu" care nu au același înțeles. De asemenea nici "temerea" nu e același lucru cu "temerea de Dumnezeu". "Întristarea" nu e același lucru cu "întristarea după Dumnezeu". Sf. Diadoch al Foticeei vorbește despre o "întristare dulce și lacrimi fără durere". Am găsit și unii termeni identici, care sunt utilizați în expresii de unii părinți, însă pentru a descrie sensuri diferite: "dulceața" și "desfătarea" sunt folosiți adesea pentru a exprima, atât cele lumești/trupești cât și cele duhovnicești. Cuvântul "dulceața" este utilizat pentru a exprima "dulceața plăcerii" - dulceața care apare din plăcerea simțurilor trupești, însă este utilizat și pentru a descrie "dulceața cerească", "dulceața rugăciunii", "dulceața Preasfântului Duh", "dulceața lui Dumnezeu", "dulceața lui Iisus", "dulceață a harului", "dulceața unei bucurii fericite" sau "dulceață desăvârșită a inimii"... Este interesant de studiat această terminologie a Filocaliei. Ar mai fi de enumerat o multitudine de termeni inteligibili: "mișcarea poftei", "mișcarea minții", "mișcarea nerațională", "mișcarea patimii", "mișcarea firii", "mișcarea sufletului", "mișcarea naturală", "mișcarea voii", "mișcarea reflexă", "mișcarea voinței", "mișcarea cugetării", "mișcarea conștiinței", "mișcările poftitoare ale trupului" sau "mișcarea simplă și neîmpărțită a minții", termeni întâlniți în mod special la Sf. Maxim Mărturisitorul. Alți termeni mai frecvenți: "simțirea înțelegătoare", "simțirea harului", "simțirea minții", "simțirea inimii", "înțelesurile dumnezeiești", "văzduhul inimii", "înștiințare", "pofta aprinsă", "plăcere urâtă", "pofta cea rea", "lipire", "desfacere", "gândurile răutății", "străjuirea minții", "străjuirea inimii", "paza mintii" (trezvia mintii), "toropeală", "moleșeală"... - pofta pământească, pofta trupească, pofta lumească, pofta inimii, poftele de jos, poftele înșelăciunii, pofte necuviincioase, poftele protivnice, poftele pierzaniei etc. - "momeală" (atac), "patimă", "deprindere", "însoțire", "consimțire", "încuviințare", "învoire", "robire"... Aici puteți găsi toate cele 12 volume ale Filocaliei Last edited by tot-Laurentiu; 15.11.2016 at 20:30:19. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ati citit... | timeea89 | Generalitati | 11 | 23.01.2015 11:36:59 |
Ne-a citit la morti! | bitaionela | Vrajitoria | 21 | 20.06.2011 21:24:41 |
Merită citit ! | cristiboss56 | Resurse ortodoxe on-line | 20 | 26.04.2010 10:07:36 |
Ce carti de misiologie-sectologie ati citit? | Mirean | Secte si culte | 22 | 14.04.2009 12:56:42 |
Daca a citit cineva | truthtostone | Generalitati | 0 | 22.11.2008 13:23:27 |
|