![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Când plecăm de la biserică, de ce se întâmplă uneori ca harul să ne părăsească? Poate pentru că i-am deschis ușa să plece, așa cum se întâmplă cu căldura din casă. Părinții spun că doar dacă te uiți rău la fratele tău te părăsește harul.
Noi însă nu numai că ne uităm urât, ci ,,tăiem în carne vie” cu limba noastră. Și după aceasta vrem să păstrăm harul? Despre ce har mai poate fi vorba? Nu trebuie să ne mai supărăm pe aproapele nostru. Problema este că acest lucru îl poate învăța doar cel care a dobândit smerenia de la Domnul, iar smerenia începe cu ascultarea. Când vom fi smeriți ne va fi mai bine, sufletul ne va fi împăcat. Dar să știți că nimic nu se întâmplă de la sine. Trebuie să luptăm pentru a ajunge la această stare. I-am spus unei maici: ,,Nu astepta ca toate să se întâmple de la sine. Trebuie să lucrezi, să-ti tai voia și patimile, să nu judeci pe nimeni si să nu fii supărată!” Nu suntem străini, ci toți suntem una. Harul Domnului ne unește, deoarece toți alcătuim Trupul unic al lui Hristos, iar fiecare în parte suntem mădularele Lui. Este o mare bucurie pentru noi că suntem fiii lui Dumnezeu, fiindcă Domnul nu i-a numit fii ai Săi pe îngeri, ci pe oameni. Iată ce minune mare! Domnul ne-a chemat la o viață fericită și veșnică. Așadar să fim credincioși Domnului, căci El ne duce pe calea minunată a mântuirii și să știm că pentru fiecare există o cale proprie către Acesta! Îndrumar creștin pentru vremurile de azi-Convorbiri cu Părintele Ambrozie-Editura Cartea Ortodoxă-București
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Atunci când omul are doar elementul uman înlăuntrul lui, judecă omenește și face crime. Trebuie să se îndepărteze elementul uman, ca judecata să se facă dumnezeiască. Judecata lumească este judecată greșită. Câte nedreptăți nu se fac! De câte ori nu păcătuiește omul!
De aceea totdeauna să aduceți în minte gândul cel bun, ca să vă puneți în siguranță sufletul vostru. Omul este o taină ; nu poți ști ce face. Odată la Paști, după Sfânta Liturghie a Învierii, am stat puțin la chilie ca să mâncăm brănză și ouă. Alături de mine stătea un monah care se ocupa cu căratul lemnelor. Îl văd că dă deoparte ceea ce i s-a oferit. ,,Mănâncă”, îi spun. ,,Bine, bine, voi mânca”, îmi spune. Îl văd după aceea, iar nu mânca. ,,Mănâncă – îi spun din nou, – astăzi e Pastile.” ,,Iartă-mă Părinte, îmi spune, eu când mă împărtășesc nu mănânc; voi mânca la ora 2 după amiază”. Nemâncat din ziua dinainte, nu voia să mănânce înainte de 2 după amiaza. Vezi ce a făcut din evlavie? Și ceilalți poate l-ar fi considerat un simplu cărător de lemne. Omul este o taină ! Și dacă te-ar pune să judeci, să te gândești : ,,Judecata aceasta este dumnezeiască, sau plină de patimă ?” Este adică dezinteresată, sau plină de interes ? Să nu aveți încredere nici în voi înșivă, nici în judecata voastră.Atunci când cineva judecă are înlăuntru mult egoism. Pe mine mă pun să judec un subiect și eu nu vreau, dar sunt nevoit s-o fac. Și cu toate că judec dezinteresat și cu nepărtinire, când mă duc să fac rugăciune, nu simt acea dulceață ce o simt alte dăți. Nu că mă mustră conștiința pentru ceva, ci pentru că am judecat ca un om. Cu cât mai mult se întâmplă asta atunci când judecata este greșită, sau are în ea îndreptățire sau criterii omenești. Judecata e un lucru mare. Judecata este a lui Dumnezeu. Este înfricoșător ! Nu are importanță dacă are dispoziție bună cel ce se află în poziția să judece. Important este ce scoate cu judecata lui. E nevoie de mult discernământ. Firește, toți oamenii avem puțin discernământ, dar din păcate cei mai mulți dintre noi nu îl folosim pentru noi, ci pentru semenii noștri (ca să nu se… deosebească, adică să nu sporească). Astfel îl întinăm cu judecata și osândirea și cu pretenția de a îndrepta pe alții, trebuind mai degrabă să avem pretenție numai de la noi înșine, că nu ne hotărâm să luăm nevoința duhovnicească în serios, și să tăiem patimile, ca să ni se elibereze sufletul și să zboare spre cer. Cu durere și dragoste pentru omul contemporan- Cuv.Paisie Aghioritul (Editura Schitul Lacu)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Nici un cuvânt de rugăciune sinceră nu rămâne zadarnic înaintea lui Dumnezeu, ci aduce roadă bună, fiindcă rugăciunea curată este o mare putere care pleacă bunătatea lui Dumnezeu spre milă și dărnicie. Adu-ți aminte de Avraam, Moise, Ilie, Elisei, Daniel, Anania, Azaria și Misail, de toți sfinții; câte minuni a făcut rugăciunea lor! Dacă sămânța celui viclean, gândurile viclene, cuvintele și faptele viclene pot rodi atât de mult și să fie atât de puternice în oamenii vicleni, cu atât mai vârtos semințele bunului Dumnezeu. Orice lucru bun nu rămâne zadarnic.
(Sfântul Ioan de Kronștadt, Liturghia – cerul pe pământ, Editura Deisis, 2002, p. 283)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Să nu mire pe nimeni că eu amintesc cam des despre boala aceasta a sufletului. Astăzi lumea este bântuită mai mult ca oricând de răutatea aceasta și cele mai multe crime – despre care aflăm din ziare – sunt urmările deznădejdii. Nu este nici o patimă din care vrăjmașul să aibă atâta câștig, precum este patima deznădăjduirii. Din cauza ei se întâmplă sinuciderile, omorurile și lepădările de credință.
Iar dacă unii deznădăjduiți nu se omoară singuri trupește (adică nu se sinucid) aceasta se datorează mai mult împrejurărilor, însă ei sufletește sunt morți înainte de mormânt. Căci deznădejdea este moartea duhovnicească, de vreme ce omul își întoarce fața de către ajutorul lui Dumnezeu și se dă în stăpânirea celui rău. “Cel care deznădăjduiește își ucide singur sufletul său!” zice Sf. Ioan Scărarul în cuvântul 5 pentru Pocăință. Toate păcatele aduc dușmănie între om și Dumnezeu. Sunt însă unele păcate mai grele, care se cheamă păcate de moarte și anume: Mândria, Iubirea de Arginți, Zavistia, Curvia, Lăcomia Pântecului, Mânia și Trândăvia. Acestea se cheamă păcate de moarte, pentru că sunt împotriva celor două porunci din Sfânta Evanghelie (a iubi pe Dumnezeu și pe aproapele) și ele pricinuiesc moartea sufletului, adică osânda veșnică. Din acestea șapte odrăslesc toate celelalte păcate. Însă milostivul Dumnezeu a pus la îndemâna omului taina Pocăinței prin care se poate vindeca sufletește, oricât de păcătos ar fi el. Vrăjmașul mântuirii a mai născocit o răutate, care nu are vindecare și aceasta este patima deznădăjduirii. Deși păcatele amintite mai sus se cheamă păcate de moarte, totul se iartă prin pocăință curată. Numai păcatul deznădăjduirii, când stăpânește pe om, nu are vindecare, căci deznădăjduirea este însăși părăsirea pocăinței și întoarcerea de către mila lui Dumnezeu. Pentru aceasta Soborul al șaptelea de la Niceea a hotărât că numai păcatele cele nepocăite sunt spre moarte. Deci putem spune că numai acolo unde se cuibărește deznădăjduirea, nu mai este vindecare și nici iertare. Să ne înfricoșăm de răutatea aceasta și să fugim de ea ca de veninul șarpelui, căci ea este lepădarea darului sfânt și defăimarea milostivirii celei nemăsurate a lui Dumnezeu. Mulți dintre credincioșii creștini, care se adapă cu mustul deșertăciunii lumești, își dau seama de primejdia sufletească în care se află și doresc mântuirea, dar nu mai au curajul s-o caute. Ei zic că mântuirea lor s-a șters din “Condica lui Dumnezeu” și orice ar face, nu mai este îndreptare pentru ei. Socotesc că prea mult s-au abătut din calea Sfintelor Porunci și pentru aceasta, Dumnezeu nu-i mai primește. Partida aceasta de oameni au pierdut nădejdea mântuirii și sunt asemenea unor răniți, cari nu mai primesc nici o doctorie spre vindecare, iar ranele lor se cangrenează și putrezesc. Slăbănogirea aceasta sufletească (cu îndoială și deznădejde) vine și la mulți credincioși, care au hrană pentru suflet precum și liman prielnic de mântuire, dar nu știu să le prețuiască. Și anume sunt unii cari au cunoscut deșertăciunea vieții, s-au trezit din somnul păcatului și au luat drumul pocăinței. Dar pricepând ei cât de mult sunt datori lui Dumnezeu pentru păcatele lor și văzând că nu pot împlini canonul pocăinței așa cum se cuvine, încep să se împuțineze la suflet și pierd nădejdea mântuirii. Sunt însă și unele persoane cari s-au păzit de viermele stricăciunii lumești, au destule cunoștințe duhovnicești, însă au o oarecare împuținare de suflet și îndoială pentru mântuirea lor. Cercând mai cu de-amănuntul diferite cazuri, vom vedea că împuținarea de suflet și deznădejdea se ivesc din următoarele motive: 1. Înainte de toate și la cei mai mulți este lipsa de povățuitori duhovnicești, apoi, 2. Necunoștința Sfintelor Scripturi pentru care ne robesc părerile greșite și înțelepciunea minții, înșelăciunea. 3. Vătămarea dreptei credințe când facem prieteșug cu ereticii, cu masonii și comuniștii, 4. Trândăvia duhului (adică părăsirea celor duhovnicești și nesimțirea) fără căință, 5. Nemărturisirea curată (când o facem de mântuială sau cu ascunsuri sau cu pricinuiri), 6. Împărtășirea cu nevrednicie (când știm că nu suntem în regulă și ne apropiem cu obrăznicie, de ochii oamenilor), 7. Când suntem stăpâniți de mândrie și nu ne plecăm spre vindecare, 8. Când am căzut sub legătură cu afurisenie de la arhiereu sau de la preot și nu căutăm dezlegare de la slujitorul pe care l-am scârbit, 9 . Când am făcut vreo nedreptate mare (prin furtișag sau prin clevetire și nu căutăm a repara greșala, împărtășindu-ne neîmpăcați), 10. Când ne lăsăm robiți de întristare peste măsură, căci această întristare este însăși deznădejde, 11. Când din zavistie hulim Sfânta Credință, ori numele lui Dumnezeu ori persoanele sfințite, 12. Când blestemăm (pe noi sau pe alții) și ne jurăm fără socoteală și nu căutăm vindecare Ioan Iacob Hozevitul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]() ![]() Mai fratilor, de ce oare nu iubim? De ce? Stam asa intamplator? Mergem in virtutea inertiei? Adica a venit ziua de azi, vine si ziua de maine. Dar auziti: veti fi obligati si certati si judecati – si eu si toti -, daca vorbim de rau in loc sa binecuvantam pe fratii nostri. Iata, acesta este lucrul de mare importanta: a nu vorbi de rau! Stiti ca parintele acela din Pateric, care era considerat mai lenevos in manastire, si imbolnavindu-se, a venit la el toata manastirea si cu staretul; si el era vesel. Si i-a spus staretul: „Esti vesel, frate, dar ai fost cam lenevut!” Si el a raspuns: „Asa este preacuvioase! Dar n-am vorbit de rau pe nimeni! N-am judecat! Si daca n-am vorbit de rau, Cel Care judeca ne-a spus: «Sa nu judeci, sa nu vorbesti de rau pe nimeni, ca nici Eu nu te judec pe tine!» Sa nu ma judece nici pe mine Hristos, ca nici eu n-am vorbit de rau pe nimeni!” Si stiti ce-a zis staretul? „Pace tie, fiule, ca si fara osteneala te-ai mantuit!” Da! Pentru ca este o mare lupta interioara. Deci care este obiectivul? Sa ne biruim pe noi insine! Este o lupta interioara foarte mare: sa nu vorbesti de rau si sa iubesti! Da, este posibil! Fratilor, cand a zis Hristos o vorba, totul este posibil! „Iubiti pe vrajmasii vostri!” (Matei 5,44). Nu este un lucru imposibil! A zis Hristos, deci este posibil! Dar ati incercat macar? Sau se stie numai din literatura sa iubesti pe vrajmasi? Ia incercati! O sa-mi spuneti: „Nu se poate!” Dar eu va raspund ca se poate. Si va raspunde Hristos ca se poate! Dar cum? Uite cum: incearca sa nu mai urasti pe vrajmasi! N-ai sa poti la nivelul zilei, nici poate la nivelul intregii vieti. Dar tu te lupti, te lupti si lupta asta este foarte harazita, foarte mult ajutata de harul lui Dumnezeu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Oamenii au pierdut credința, fie pentru că au pierdut cu totul duhul rugăciunii, fie că nu l-au avut niciodată sau nu-l au încă; într-un cuvânt, pentru că nu se roagă. Stăpânul acestei lumi are toată libertatea să lucreze în inima acestor oa*meni; el se face stăpânul lor. Ei n-au cerut și nu cer harul lui Dumnezeu (căci darurile lui Dum*nezeu nu sunt date decât celor care le cer și le ca*ută), tot așa și inima lor, coruptă prin natură, se usucă, lipsită de roua dătătoare de viață a Du*hului Sfânt; în cele din urmă, le este atât de seacă, încât se aprinde și arde din flacăra infernală a necredinței și a patimilor, iar diavolul știe cum să stârnească patimile care îi întrețin acest teribil foc; el triumfă văzând ruina acestor ființe sărace, răscumpărate prin Sângele Celui Care a strivit cu picioarele puterea satanei.
(Sfântul Ioan de Kronstadt, Cuvinte de nădejde celor fără de nădejde, Editura Sophia, București 2008, p. 46)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
INCETEAZA A MAI LUCRA DUMINICA !
![]() De obicei, înainte de Vecernia Sărbătorii sau a duminicii încetează orice lucrare. Este mai bine să se lucreze mai mult în ziua de mai înainte de ajun, atunci când se poate rândui aceasta, și să nu se lucreze după Vecernia ajunului. Altceva este să facă cineva într-o sărbătoare sau duminică un lucru ușor, după amiaza, atunci cand este mare nevoie, dar și acesta cu mare grijă. Mai demult și țăranii care erau la ogoarele lor, de îndată ce auzeau clopotul de Vecernie, își făceau Cruce și încetau munca. La fel și femeile ce stăteau acasă, se sculau, își făceau Cruce și lăsau împletitul sau orice altceva lucrau. Iar Dumnezeu îi binecuvânta. Erau sănătoși și se bucurau… Acum au desființat sărbătorile, s-au îndepărtat de Dumnezeu și de Biserică și în cele din urmă tot ce scot din munca lor dau la doctori și la spitale… Odată a venit un tată la Colibă și mi-a spus: “Copilul meu se îmbolnăvește adesea și medicii nu pot afla ce are”. “Să încetezi să mai lucrezi duminica și toate se vor schimba”, i-am spus. Și într-adevar, n-a mai lucrat și copilul lui s-a vindecat. Întotdeauna le spun mirenilor să înceteze de a mai lucra duminicile și sărbătorile, ca să nu-i ajungă nenorociri în viață. Fiecare își poate rândui treburile, astfel încât să nu le facă în duminici și sărbători. Principalul este sensibilitatea duhovnicească. Dacă există sensibilitate, se pot afla soluții pentru toate. Și chiar de s-ar păgubi puțin din pricina unor schimbări ale treburilor lor, vor primi îndoită binecuvântare. Dar mulți nu înteleg aceasta. Nu merg nici la Sfânta Liturghie. Sfânta Liturghie sfințește. Dacă creștinul nu merge duminica la biserică, cum se va sfinți? Din pacate însă, oamenii încet-încet merg înspre a nu mai respecta nici sărbători, nici nimic. Pr. Paisie Aghioritul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|