![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Cine osândește pe cineva nu îl laudă, ci îl mustră. Și, pe cât de multe cuvinte rele spune la adresa lui, pe atâta se simte mai mulțumit. Astfel, târât în vorbirea de rău, el poate să ajungă până acolo, încât, cu limba lui, să înceapă să toarne foc și pară deasupra jertfei sale. Puțin foc multă pădure aprinde. Pe această limbă care trebuie să slăvească pe Dumnezeu noi o întrebuințăm ca să hulim și să osândim pe aproapele. Osândirea e în cea mai strânsă legătură de rudenie cu clevetirea, pentru că adesea primește chipul acesteia. Noi osândim pe alții în mod obișnuit din auzite, fără să fi văzut și probat păcatul lor, deci clevetim. Cu clevetirea sa, cel ce osândește se aseamănă diavolului. Cuvântul diavol provine din limba greacă, iar în limba bulgară se traduce prin „clevetitor”. Dacă este așa, poate osândirea cea rea a aproapelui să aibă ceva în comun cu virtuțile?!
Pe cât diavolul poate fi exemplu de virtute, pe atât osândirea poate să se socotească și ea între virtuți. Osândirea este expresie a nemilostivirii, a urii și răutății față de aproapele. Și oricine urăște pe fratele său este ucigaș de oameni, după cuvintele Sfântului Ioan Teologul (I Ioan 3,15). Prin urmare, osândirea este ucidere de frați. Aceia care se îndeletnicesc cu ea nu vor moșteni Împărăția Cerurilor. Cel ce osândește pe alții singur mărturisește că-i lipsește dragostea către aproapele. „Din ce altceva noi cădem în aceasta (osândirea), dacă nu din faptul că în noi nu este dragostea, spune Avva Dorotei, pentru că, dacă am fi avut dragoste, cu compătimire și suferință am fi privit la neputințele străine, după cum e spus: Dragostea acoperă mulțime de păcate (I Petru 4, 8)”. Dragostea nu gândește răul (I Corinteni 13, 5). Deci ea nu poate să osândească. Dragostea toate le iartă. Nimic nu poate să-i slujească drept motiv de a vorbi de rău pe alții. Ca să poți osândi, trebuie să-ți lipsească dragostea din inimă. Cel mai adesea, zavistia îndeamnă pe creștinii cu caractere slabe să osândească. Cine nu poate prin alt mijloc să înjosească vrednicia altuia începe să-i caute neputințele și faptele vicioase ascunse, ca să-l batjocorească în fața oamenilor. Astfel zavistia, această patimă satanicească, primește oarecare mulțumire, hrănindu-se cu noroiul faptelor străine. (Arhim. Serafim Alexiev, Nu judeca si nu vei fi judecat, Editura Sophia, p. 60-62)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Mânia este amintirea urii ascunse, adică pomenirea răului. Mânia este dorința de a face rău celui care ne-a necăjit. Iuțimea este aprinderea de o clipită a inimii. Amărăciunea este simțământul neplăcut care a prins rădăcini în suflet. Întărâtarea este surpare a bunei așezări și rușinare a sufletului. Mânia, asemenea grabnicei mișcări a roții de moară, poate într-o clipită să sfărâme și să nimicească grâul cel sufletesc mai mult decât orice altceva într-o zi întreagă. Drept aceea, se cade să luăm aminte cu osârdie la noi înșine. Mânia, ca o flacără întețită de un vânt puternic, pârjolește și pustiește țarina sufletească mai grabnic decât un foc mocnit. Precum o dată cu ivirea luminii se depărtează întunericul, de la buna mireasmă a smereniei piere toată amărăciunea și mânia (Cuviosul Ioan Scărarul). Cine a aflat calea îndelungii răbdări și a nerăutății, acela a aflat calea vieții. Mai bine este a curma întărâtarea printr-un zâmbet decât a te înverșuna neîmblânzit.
Precum otrava năpârcilor, așa sunt iuțimea și pomenirea răului, fiindcă și fața o schimbă, și gândul îl tulbură, și vinele le slăbănogesc, și pricinuiesc în om neajuns al puterilor spre săvârșirea lucrului său - iar blândețea și dragostea depărtează toate aceste neplăceri. Fii cu luare-aminte la tine însuți ca să nu pună stăpânire pe tine iuțimea, întărâtarea, pomenirea răului, ce vor aduce tulburare și neorânduială în viața ta, ci agonisește-ți mărinimire, blândețe, nerăutate și tot ce este cuviincios pentru creștini, ca să duci o viață tihnită și fără tulburare. (Dr. Dimitri Avdeev, Nervozitatea, Editura Sophia, pg 32-33)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Dragostea se naște din nepătimire; iar nepătimirea, din nădejdea în Dumnezeu și nădejdea din răbdare și îndelungă-răbdare; pe acestea le naște înfrânarea cea atotcuprinzătoare; înfrânarea se naște din frica lui Dumnezeu, iar frica, din credința cea întru Domnul.
(Sfântul Maxim Mărturisitorul, Patru sute cugetări creștine, Editura Credința Strămoșească, 1998, p. 45)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
„Mânia omului nu lucrează dreptatea lui Dumnezeu” (Iacov 1, 20). Astfel descrie Apostolul Iacov cât de pierzătoare este mânia. În același chip ne vorbesc și proorocii: „Bărbatul mânios nu are chip bun” (Proverbe 11, 25) și „Tulburatu-s-a de mânie ochiul meu” (Psalmi 6, 8). Iar Părinții noștri insuflați de Duhul Sfânt accentuează cu tărie: „Bărbatul mânios chiar dacă va învia nu este bine primit”. Dacă Făcătorul și Susținătorul universului este blând și smerit, închipuiți-vă încununarea pervertirii și a desfigurării: molecula creației, omul, să fie vas al mâniei!
Ce altceva este mânia decât starea iraționalului, locul distrugerii, partea și firea diavolului, pierzania însăși, în opoziție cu Dumnezeu, Care este iubirea desăvârșită? Pricinile care provoacă patima mâniei sunt felurite, dar înrudite între ele și interdependente, de vreme ce le leagă împreună, egoismul, interesul, și în general iubirea de sine. Oriunde stăpânește distrugătorul individualism nu lipsește nici umbra lui, care este mânia! Atotcuprinzătoarea iubire de sine se împarte în două, materială (trupească) și duhovnicească (sufletească). Din pricina acesteia se întărâtă amândouă felurile de patimi, trupești și sufletești. De ce apare mânia? Întrucât îi este barată calea încrezutei iubiri de sine. În cei pătimași și robiți de patimile trupești, în care stăpânesc poftele iraționale și plăcerile, mânia este mișcată de frica privării satisfacerii acestora. Același lucru se întâmplă și la cei robiți de patimile sufletești, precum de iubirea de slavă, de egoism, de mândrie, de cinstiri, de promovări, de laude etc. Toate acestea sunt imboldurile și uneltele mâniei, care ne desparte de iubirea desăvârșită și de viața, Dumnezeu, și ne gătește loc în iad și moartea, locul satanei! Eliberarea și izbăvirea ne-o arată Domnul nostru, Învierea și Viața, învățându-ne purtarea potrivită: „îngăduiți-vă unii pe alții în iubire” (Efeseni 4, 2), „Nimeni să nu caute ale sale, ci fiecare pe ale aproapelui” (I Corinteni 10, 24), „Oricui îți cere, dă-i; și de la cel ce ia lucrurile tale nu cere înapoi” (Luca 6, 30), „Iubiți pe vrăjmașii voștri, rugați-vă pentru cei ce vă vatămă și vă prigonesc” (Matei 5, 44), „Toate câte voiți să vă facă vouă oamenii, asemenea și voi să faceți lor” (Matei 7,12), „Binecuvântați și nu blestemați” (Romani 12,14). (Gheronda Iosif Vatopedinul, Dialoguri la Athos, Editura Doxologia, Iași, 2012, p. 41-43)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
După mine dragostea este de trei feluri: dragostea trupească, care este plină de microbi spirituali, dragostea lumească, care este de suprafață, formală, ipocrită, fără profunzime și dragostea duhovnicească, care este cea adevărată, cea curată, cea scumpă. Aceasta-i dragostea cea fără de moarte care rămâne în vecii vecilor. Cum ne vom da seama dacă avem dragoste adevărată? Ca să ne dăm seama, trebuie să ne cercetăm dacă îi iubim pe toti oamenii deopotrivă și dacă îi considerăm pe toți oamenii mai buni ca noi.
-Mi s-a răcit dragostea pentru Dumnezeu și pentru aproapele. -Seamănă puțina dragoste care ți-a mai rămas, pentru ca ea să încolțească, să crească, să rodească și să seceri dragoste. Apoi dragostea înmulțită pe care o vei secera o semeni din nou și încet- încet, îți vei umple hambarul, încât nu vei avea unde s-o pui, căci, cu cât semeni mai multă dragoste, cu atât se înmulțește mai mult. Să spunem că un țăran are un săculeț de sămânță, pe care o seamănă. Apoi adună rodul și umple un săculeț mai mare. Semănând apoi sămânța din acest săculeț, va umple un sac întreg. Iar când adună multă sămânță și o seamănă, va umple un hambar. Pe când dacă păstrează sămânța în săculeț și nu o seamănă, sămânța va face viermi. Trebuie să arunce sămânța în pământ ca să încolțească, să crească și să facă rod. Tot asfel se întâmplă și cu dragostea. Dragostea ca să se înmultească, trebuie să o dăruiesti. Însă cel care nu dă chiar și puțina dragoste pe care o are, seamănă cu cel care are un pumn de sămânță, dar o păstează și nu o seamănă. Acesta este robul cel viclean, care a ascuns talantul. Vei primi dragoste potrivit cu dragostea pe care o vei dărui. Dacă nu dăruiesti dragoste, nu vei primi dragoste. Vezi mama dăruiește continuu copiilor ei, dar și primește continuu de la ei, dragostea ei crescând mereu. Însă dacă cerem dragostea celorlalți numai pentru noi înșine și vrem ca toți să ne dea, iar când facem un bine ne gândim la răsplată, atunci nu avem o dragoste prețioasă ci una ieftină. Atunci ne înstrăinăm de Dumnezeu și nu primim dragoste nici de la Dumnezeu, nici de la oameni. Volumul V Patimi și Virtuți – Cuviosul Paisie Aghioritul (Editura Evanghelismos; București 2007)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
În Sfânta Scriptură se spune că pământul nostru va arde în ziua Înfricoșătoarei Judecăți, soarele se va întuneca, luna nu va mai reflecta lumina acestuia, iar stelele vor cădea (Matei 24, 29). Domnul va crea un pământ nou și un cer nou, iar omul va avea un trup înnoit, așa cum a avut Iisus după Înviere.
Țineți minte cum a trecut El prin ușile încuiate, a mâncat și a băut cu ucenicii? Un astfel de trup înduhovnicit, înnoit vom avea noi toți. Nu vor mai fi boli și necazuri, ci o bucurie veșnică și deplinătate a vieții. Vor trece miliarde de ani și acesta va fi doar începutul pentru fericirea inimilor curate. Vor trece atâția ani și acesta va fi doar începutul chinurilor pentru cei căzuți, iar acestea nu vor avea sfârșit… Îndrumar creștin pentru vremurile de azi-Convorbiri cu Părintele Ambrozie-Editura Cartea Ortodoxă-București
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Omul este compus din trup, suflet și duh. Ce este trupul este clar, dar care este diferența dintre suflet și duh? Să luăm o lumânare drept exemplu. Aceasta are un trup – ceara; fitilul, care ar fi sufletul, iar atunci când arde e ca și cum ar prinde duh, viață. Dacă nu arde, lumânarea nu are nici un preț. Numai dacă este aprinsă, aduce lumină și căldură. Este aprinsă înaintea Domnului și acesta este scopul ei.
Astfel, omul este din trup, suflet și duh. Domnul este Duh. În fiecare om este o parte din dumnezeiesc pe care o primește la Botez, în timpul Mirungerii cu harul Duhului Sfânt. Omul poate spori acest dar prin rugăciune, prin dragostea pentru Dumnezeu și pentru aproapele și prin fapte bune. Poate însă să-l îndepărteze, să uite de el. Atunci când omul nu merge la biserică și nu se roagă, el este o lumânare care nu a fost aprinsă. Un astfel de om este mort duhovnicește. Omul este viu cu sufletul și cu trupul atunci când în el trăiește rugăciunea, harul viu al lui Dumnezeu. Duhul Sfânt îl face viu și omul lucrează întotdeauna faptele bune. Viața lui ,,arde”, el slujește Domnului și trăiește întru slava Lui și, după ce a lucrat faptele bune, pleacă în lumea cealaltă. Acesta este scopul omului. Domnul l-a creat pe om din pământ și a suflat asupra lui suflare de viață. Sufletul și duhul sunt respirația lui Dumnezeu. Trebuie să ne asemănăm Domnului prin viață noastră, trebuie să fim chipul și asemănarea Sa. Dumnezeu, fiind bun și sfânt, așteaptă de la noi tot bunătate și sfințenie. Așadar întipăriți-vă în suflet, cât mai adânc, chipul lui Dumnezeu și veți fi cu adevărat fii ai Lui ! Îndrumar creștin pentru vremurile de azi-Convorbiri cu Părintele Ambrozie-Editura Cartea Ortodoxă-București
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|