![]() |
![]() |
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
editez mai tarziu.
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted. Last edited by Patrie si Credinta; 25.09.2013 at 15:50:59. |
#22
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De dragul adevărului, probabil ești de acord că această interpretare este una particulară. Adică sper să accepți că sunt și alte interpretări posibile, în baza altor amorse ori repere prin care se interpretează tendința omenească spre un Creator și aspirația omului spre veșnicie. Înainte de a scrie o mărturisire personală ca răspuns la întrebările tale (pe care le consider firești, cu totul caracteristice cugetării omenești), permite-mi să-ți atrag atenția din capul locului la caracterul vicios/circular al explicației ipotetice pe care ai propus-o. Spun "vicios/circular", în lipsă de alt termen, mai potrivit, pentru a mă referi la mecanismul explicației: o trăsătură omenească psihologică este explicată prin altă trăsătură omenească psihologică. Or, acesta este tocmai psihologismul, o formă printre altele a tendinței minții noastre de a reduce complexitatea condiției umane doar la însușirile ei psihologice. Pentru ca o trăsătură a sufletului omenesc să fie explicată valid, este absolut necesar, însă, cel puțin în temeiul logicii cunoașterii (fac acum apel la epistemologie sau la filosofia gândirii), să luăm în calcul alte paliere ale ființării. De exemplu, dacă voim să explicăm gândirea, pentru a nu pica în psihologism chiar înlăuntrul psihologiei, musai apelăm la: - substratul cerebral (organic) al gândirii, anume activitatea lobilor frontali și parietali despre care neuropsihologia cunoaște astăzi o mulțime de lucruri (desigur nu pe toate); - contextul cultural în care se desfășoară un act al gândirii; - contextul social sau măcar psihosocial-interpersonal (cazul minim fiind al diadei); - pentru credincioși, intervenția lui Dumnezeu. Încercînd așadar să evit reducționismul psihologist, voi aminti că întreaga istorie a umanității, așa cum o cunoaștem din primele scrieri care au ajuns până la noi, dezvăluie preocuparea omului pentru aceste dileme. Toată istoria culturii și întreaga istorie a religiilor ne stau la dispoziție pentru a cunoaște când, cum și ce au gândit și crezut oamenii despre nemurire și Creator. De la "gânditorul de la Hamangia" la Immanuel Kant, de la Buddha la Socrate și Iisus Hristos, omenirea primește varii învățături pe această temă. Pentru gânditorul creștin, explicația este clară, fiind considerată una revelată de Însuși Dumnezeu. Biblia rezumă aceste învățături revelate care, înainte de a fi scrise, au fost împărtășite oamenilor prin profeți, prin Hristos, prin Apostoli și prin sfinții/cuvioșii care au împodobit Biserica până azi. Orice om are de ales: acceptă învățătura creștină (pe care, dacă o aprofundăm, de-a lungul anilor, avem toate șansele să o găsim validă și minunată) sau continuă să emită ipoteze varii, muncindu-se să găsească un tâlc definitiv. Mulți gânditori au dat mărturie că învățătura creștină este un liman de odihnă în infinit a cugetului omenesc. Citindu-i pe aceștia, de pildă pe filosofii care au devenit apologeți ai creștinismului (exemple Iustin Martirul și Filosoful sau Dionisie Areopagitul), vom găsi răspunsuri uluitoare la mai toate piedicile gândirii de până la Evanghelia lui Hristos (precum și din timpul care s-a scurs până azi). În fine, cunoașterea răspunsului la aceste dileme are un caracter aparte: ea nu se desfășoară doar prin reflecție intelectuală, ci este deopotrivă simțită și trăită într-un mod anume. Adevărul este experimentat concret, cu întreaga ființă a omului. Nu orice om poate avea acces deplin (experimentat) la aceste învățături, ci doar omul care, crezi sau nu, a fost străpuns în inima lui de Duhul lui Hristos. Această străpungere e o mare taină, pe care unii o trăiesc, alții nu. Ea poate surveni chiar în urma unei lecturi sau a unei convorbiri concrete cu un credincios. Este însă imposibil ca oamenii care nu au trăit taina străpungerii să înțeleagă până la capăt gândirea, simțirea, credința celor pătrunși de Duhul lui Hristos. Cele două lumi sunt, practic, radical diferite, deși există Un Fir de comunicare între ele. Cel care a fost purtat și în lumea credinței îl poate înțelege pe cel care încă mai caută, dar cel care nu a fost purtat încă, nu poate să-l priceapă pe cel credincios și din acest motiv îl reduce, în interpretarea de tip cerc vicios, la diverse determinări psihice sau de altă natură, nicidecum luînd în calcul Duhul lui Dumnezeu, pe care din păcate, necunoscîndu-L Îl neagă sau, în cel mai "bun" caz, Îl ignoră. Nemurirea și conștiința Creatorului sunt daruri pe care Dumnezeu le face omului, pentru a-l bucura, a-l ferici, a-l desăvârși, a-l împlini. P.S. Dacă nu mă înșel, cred că ți-ar fi de folos, pentru o atingere mai consistentă a prospețimii sufletești, să citești câteva capitole dintr-o carte "tare". Dacă Psalmii, de pildă, nu te-au mișcat în momentele mai tensionate ale vieții de până acum (poate nu i-ai avut atunci la îndemână sau poate nu ai crezut că îți vor aduce vreun beneficiu, vreo împrospătare), mă hazardez și îți propun să citești din Filocalia vol.X - Sfântul Isaac Sirul, "Cuvinte despre nevoință". Îmi pare foarte probabil ca orizontul și miezul gândirii tale să sufere un adevărat șoc, unul fericit, binecuvântat, din care vei ieși, dacă nu cu totul deschis spre alte orizonturi, cel puțin cu senzația durabilă a unei reîmprospătări autentice în întreaga ființă. M-aș bucura să se întâmple chiar așa, ba chiar pariez pe asta!...:) Last edited by cezar_ioan; 25.09.2013 at 23:52:54. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
frumos scris,
Totusi, poate nu am inteles mesajul, poate ma bag ca un barbar intr-o recomandare adresata altuia, dar e un pic pe langa subiect. tot nu s-a dat raspuns de ce vor oamenii sa fie nemuritori.
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted. |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Pentru că Dumnezeu a pus în noi dorul de El.
|
#25
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Imi place foarte mult morala ortodoxa, si modul in care explica aceasta originea raului. O consider mai buna decat psihologia. Dar atat. Cand vine vorba despre cauza suprema, religia esueaza, sau poate nici nu-si propune sa dea explicatii. Morala ortodoxa e pana la urma un set de reguli care trebuiesc respectate pentru ca o societate sa traiasca in pace. Acuma, cum se ajunge de la invataturile morale la dorinta de a trai vesnic ? Pe undeva stim raspunsul, intai ti se reveleaza ca tu ar trebui sa fii nemuritor, si apoi ti se spune ca pentru asta trebuie sa nu furi, sa nu ucizi, etc. Daca ti s-ar spune ca nu exista viata vesnica, ti-ar mai putea cineva impune aceleasi reguli morale, ar mai avea acelasi efect? Frica, frica de Dumnezeu este o alta cauza care tine anumiti oameni in frau. Cunosc oameni care nu fura, nu ucid, nu mint, si asta fara sa pomeneasca niciodata de Dumnezeu sau de viata de apoi. Pur si simplu, asa e felul lor. Last edited by iliegh; 26.09.2013 at 18:28:36. |
#26
|
|||
|
|||
![]() Citat:
La un moment dat, încântat de modul în care Copilul rezolvă o problemă de șah (pe care eu, recunosc, nici n-o "miroseam") îi spun, ușor exaltat: "Tudor, tu nu mai ești șahist, ești deja teolog!" De-acum îngăduie să transcriu dialogul, cam cum mi-l amintesc: Tudor: Iar începi, tati?...:) Eu: Obișnuiește-te, te rog, cu faptul că nu eu te învăț teologie, ci tu. Eu îți torn literatură, tu îmi dai direct miezul. Eu ambalajul, tu conținutul. Tudor: Tati, te roooog, hai înapoi la problemă...! Pleeeeease!.... Eu: OK. Vrei, totuși, să îți amintești de David? Când era adolescent, cu Goliat, cu praștia... Tudor: Ce-i cu el acum? Eu: David, purtat de Duhul Sfânt, s-a smerit cu oile, cu toată ascultarea față de tatăl lui, și astfel a trecut de la păstorit la teologie, precum tu ai urcat de la șah la teologie, purtat de darul lui Dumnezeu. Tudor: O, tată, tată... O, iartă-mă... și Dumnezeu să mă ierte... (aici pune capul în piept și se îmbujorează la față) dar trebuie, trebuie tată, să îți spun: te înșeli atât de mult... Gândești răsturnat, tată, iartă-mă! Eu: Cum așa, fiule? Tudor: Tată, mai întâi îți spun că sunt două locuri unde greșești: confunzi darul lui Dumnezeu cu Duhul Sfânt (deși aici știu că avem mult de discutat, eu cred că asta faci) și răstorni raportul dintre nevoință și har. Eu: ...??? Tudor: Tată, David nu a fost purtat de Duhul Sfânt pentru a paște oile și a asculta de tatăl lui, pentru ca mai apoi, din cauza asta, să îl învingă pe Goliat. Ci, dimpotrivă, pentru că mai întâi David s-a smerit, cu puterea lui de copil, să pască oile și să asculte de tatăl lui, Duhul Sfânt l-a găsit vrednic să Îi fie vas ales. Dacă David nu făcea mai întâi lunga școală a smereniei, dacă el nu se silea să pască oile și să asculte de tatăl lui, Duhul Sfânt nu l-ar fi însoțit în lupta cu David. Eu: îhî...!... Tudor: Așa faci și cu fumatul: spui că nu ai rugăciunea îndeajuns de puternică pentru a învinge, prin ajutorul Duhului, patima ta și ispita vrăjmașului. Dar, tată, mai întâi renunță să mai fii prieten cu țigara! Jertfește pofta asta, cum ai făcut cu berea. Apoi, abia apoi, găsindu-te curat, mă rog, ceva mai liber, Duhul Sfânt va veni peste tine și vei primi harul de care îți e atât de dor... Tu ai ales să fumezi, tu alegi să renunți. E doar treaba ta, tată... Prietenia ta cu Duhul Sfânt va începe cu adevărat doar când vei începe să semeni cu El... Jertfește! E ca la șah: sacrificiul unei figuri, la momentul potrivit, îți aduce victoria. Cum răspunzi tu la chemarea "Lasă toate ale tale!" când nu poți lăsa țigara aia dintre degete?... O, tată, tată... Apoi au urmat câteva detalieri, câteva noi discuții pe marginea eșichierului și, peste toate, multă rușine din partea mea și multă bucurie, că, iată, fiul meu mă bate nu doar la șah ci și la Teologie. Așadar, tocmai pentru că ești nemuritor, devine important cum anume îți alegi nemurirea (ce fel de nemurire), iar nu invers! Nu din alegerea noastră derivă nemurirea ci, tocmai pentru că suntem nemuritori prin darul lui Dumnezeu (este imposibil ca omul să moară, Dumnezeu este Gentleman și nu își retrage darul ci doar îl lasă spre administrare omului - despărțirea sufletului de trup nu este moarte, ci trecere la un alt plan al ființării omului!), avem un reper forte pentru alegerea modului în care vom fi în veșnicie: în intimitate cu Dumnezeu (și nu se poate intimitate fără onestitate de sine, mai întâi) sau fără Dumnezeu. Alegerea se petrece aici. Acum. Și rodește pururea și în vecii vecilor. Last edited by cezar_ioan; 27.09.2013 at 02:07:03. |
#27
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#28
|
|||
|
|||
![]()
Mă silești să încerc o mărire de suflet. Dar ca Laura, noblețe, tot nu am, orice-aș face.
OK, fie, mă bucur că apreciezi. Oare dialogul e relevant pentru Iliegh? Și oare e corect cum zice Tudor? Chiar nu știu... Dar mi-a părut un "comentariu" pertinent la problema ridicată în topic. |
#29
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tudor are dreptate. Parerea mea. Cometariul este profund si rezolva anumite intrebari din acest topic. foarte inteligent baiatul tau. Sa iti traiasca!
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#30
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Liberul arbitru= Duh Sfânt. Așadar, căile Domnului sunt necunoscute pentru cei care n-au Duh Sfânt, dar foarte familiare pentru cei care au liberul arbitru. Dumnezeu te-a binecuvântat cu Tudor, care zice corect. Să-ți trăiască La Mulți Ani! |
|