Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 26.09.2013, 01:01:24
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
Ieș1, 15-20:
15.Ba, regele Egiptului a poruncit moașelor evreiești, care se numeau: una Șifra și alta Pua, 16.Și le-a zis: "Când moșiți la evreice, să luați seama când nasc: de va fi băiat, să-l omorâți, iar de va fi fată, să o cruțați!" 17.Moașele însă s-au temut de Dumnezeu și n-au făcut cum le poruncise regele Egiptului, ci au lăsat și pe băieți să trăiască. 18.Atunci a chemat regele Egiptului pe moașe și le-a zis: "pentru ce ați făcut așa și ați lăsat să trăiască și copiii de parte bărbătească?" 19.Iar moașele au răspuns lui Faraon: "Femeile evreice nu sunt ca egiptencele, ci ele sunt voinice și nasc până nu vin moașele la ele". 20.De aceea Dumnezeu a făcut bine moașelor, iar poporul lui Israel se înmulțea și se întărea mereu.
Deci Dumnezeu a considerat ca minciuna moaselor a fost buna pt ca au mintit pentru a salva vieti umane,mai este o pilda in Pateric cand un om face o crima si un parinte le zice soldatilor ca el a omorat ca sa-l scape pe om de moarte...
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.09.2013, 01:20:54
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de antiecumenism Vezi mesajul
Deci Dumnezeu a considerat ca minciuna moaselor a fost buna pt ca au mintit pentru a salva vieti umane,mai este o pilda in Pateric cand un om face o crima si un parinte le zice soldatilor ca el a omorat ca sa-l scape pe om de moarte...
Da, așa înțeleg și eu pasajul.
L-am postat, însă, mai ales pentru unii dintre colegii noștri de forum, care consideră că rostirea unui neadevăr ar fi imorală în orice împrejurare, chiar dacă fapta are drept scop salvarea unei vieți.
Să nu uităm că morala creștină e nu doar deontologică, ci și (mai ales) teleologică.
Dacă Izvorul veșnic și ipostatic al iubirii și al adevărului este Același (cf. In14, 6 comp. I In4, 8), atunci a evita afirmarea unei realități în numele și cu scopul împlinirii dragostei nu ne situează nicicum în afara adevărului.
Într-un asemenea caz, nu trădăm Adevărul, ci doar o parte a realității.
P. S. Evident, nu pledez pentru minciună, ci am în vedere atitudinea pe care se cuvine să o asumăm în anumite situații critice și doar în relația cu cei care ne-ar chestiona cu scopul de a le face rău semenilor noștri.
Am în vedere, mai exact, situații de tipul celor date ca exemplu de N.Priceputu și Erethorn în paginile anterioare ale topic-ului, sau situații similare celei din pasajul biblic pe care l-am postat mai sus.
Doar în astfel de situații, evitarea adevărului (prin omisiune sau, dacă e necesar, chiar prin rostirea unui neadevăr) este, în opinia mea, nu doar îngăduită, ci și corectă și recomandabilă din punct de vedere moral.
De fapt, dacă mă gândesc bine, atunci când există doar două alternative - trădarea semenilor sau nesinceritatea față de adversari (chiar manipularea acestora) -, atunci minciunea poate deveni singura soluție acceptabilă din punct de vedere moral.
Greșesc, oare?...
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca

Last edited by laurastifter; 26.09.2013 at 01:25:15.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.09.2013, 01:28:01
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit Încă un pasaj biblic care susține ideea... discernământului duhovnicesc în privința s

Ios2, 1-23:
1.Atunci Iosua, fiul lui Navi, a trimis în taină din Sitim doi tineri să iscodească țara și a zis: "Duceți-vă și cercetați țara și mai ales Ierihonul!" Și s-au dus cei doi tineri și, ajungând la Ierihon, au intrat în casa unei desfrânate, al cărei nume era Rahab, și au rămas să se odihnească acolo. 2.Și s-a dat de știre regelui Ierihonului: "Iată, niște oameni din fiii lui Israel au venit aici în noaptea aceasta, ca să iscodească țara!" 3.Iar regele Ierihonului a trimis la Rahab să i se spună: "Scoate pe oamenii care au intrat în casa ta, în noaptea aceasta, că au venit să iscodească țara". 4.Femeia însă, luând pe cei doi oameni, i-a ascuns și a zis: "Adevărat, au venit la mine niște oameni, 5.Dar în amurg, când se închideau porțile, bărbații au plecat și nu știu unde s-au dus. Alergați după ei și-i veți ajunge". 6.Apoi ea a suit pe cei doi oameni pe acoperiș și i-a ascuns în niște fuioare de în ce se aflau pe acoperișul casei ei. 7.Iar trimișii regelui au alergat după ei pe drumul cel către Iordan, până la vad, și porțile s-au închis îndată ce au ieșit cei ce urmăreau pe iscoade. 8.Înainte însă de a adormi iscoadele femeia s-a suit la dânșii pe acoperiș, 9.Și le-a zis: "Știu că Domnul v-a dat vouă pământul acesta, căci frica voastră a căzut asupra noastră și toți locuitorii pământului acestuia au frică de voi, 10.Pentru că am auzit noi cum a secat Domnul Dumnezeu înaintea voastră Marea Roșie, când ah ieșit din Egipt, și câte ați făcut voi cu cei doi regi ai Amoreilor peste Iordan, cu Sihon și cu Og, pe care i-ați pierdut. 11.Când am auzit noi de acestea, ne-a slăbit inima și în nici unul din noi n-a mai rămas bărbăție în fața voastră, căci Domnul Dumnezeul vostru este Dumnezeu în cer sus și pe pământ jos. 12.Acum dar jurați-mi pe Domnul Dumnezeul vostru că, precum am făcut eu milă cu voi, veți face și voi milă cu casa tatălui meu și dați-mi semn de nădejde, 13.Că veți lăsa cu viață pe tatăl meu, pe mama mea, pe frații mei, pe surorile mele, toată casa mea și veți izbăvi sufletul meu de la moarte". 14.Iar oamenii aceia au zis către dânsa: "Sufletul nostru îl vom pune pentru voi". Și ea a zis: "Când Domnul vă va da cetatea aceasta, să faceți cu mine milă și dreptate". 15.Apoi le-a dat drumul cu o frânghie pe fereastră, căci casa ei era în zidul cetății și ea locuia chiar deasupra zidului. 16.Și le-a zis: "Duceți-vă în munte, ca să nu vă întâlniți cu cei ce vă urmăresc și stați acolo ascunși trei zile, până se vor întoarce cei ce vă urmăresc și apoi vă veți duce în drumul vostru". 17.Iar oamenii aceia au zis către dânsa: "De nu vei face cum îți vom zice, vom fi slobozi de acest jurământ al tău: 18.Iată, când vom intra noi în cetate pe partea aceasta, tu să pui semn această funie roșie la fereastra pe care ne-ai slobozit, iar pe tatăl tău, pe mama ta, pe frații tăi și pe toți cei din familia tatălui tău să-i aduni în casa ta. 19.Și de va ieși cineva afară pe ușa casei tale, sângele aceluia să fie asupra capului lui, și noi vom fi slobozi de acest jurământ al tău; iar cine va fi cu tine în casa ta, sângele aceluia să fie asupra capului nostru, de se va atinge de el mâna cuiva. 20.Dacă însă ne va năpăstui cineva și va descoperi fapta noastră, atunci vom fi slobozi de acest jurământ al tău". 21.Și ea le-a zis: "Să fie cum ai grăit!" Apoi le-a dat drumul și s-au dus, iar ea a legat la fereastră funia cea roșie. 22.Ducându-se oamenii aceia și ajungând în munte, au așteptat acolo trei zile, până ce s-au întors cei ce-i urmăreau, care-i căutaseră pe toate drumurile și nu-i găsiră. 23.Întorcându-se apoi, cei doi tineri s-au coborât din munte, au trecut Iordanul și au venit la Iosua, fiul lui Navi, și i-au povestit tot ce se întâmplase cu ei,
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.09.2013, 01:29:39
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
Ios2, 1-23:
1.Atunci Iosua, fiul lui Navi, a trimis în taină din Sitim doi tineri să iscodească țara și a zis: "Duceți-vă și cercetați țara și mai ales Ierihonul!" Și s-au dus cei doi tineri și, ajungând la Ierihon, au intrat în casa unei desfrânate, al cărei nume era Rahab, și au rămas să se odihnească acolo. 2.Și s-a dat de știre regelui Ierihonului: "Iată, niște oameni din fiii lui Israel au venit aici în noaptea aceasta, ca să iscodească țara!" 3.Iar regele Ierihonului a trimis la Rahab să i se spună: "Scoate pe oamenii care au intrat în casa ta, în noaptea aceasta, că au venit să iscodească țara". 4.Femeia însă, luând pe cei doi oameni, i-a ascuns și a zis: "Adevărat, au venit la mine niște oameni, 5.Dar în amurg, când se închideau porțile, bărbații au plecat și nu știu unde s-au dus. Alergați după ei și-i veți ajunge". 6.Apoi ea a suit pe cei doi oameni pe acoperiș și i-a ascuns în niște fuioare de în ce se aflau pe acoperișul casei ei. 7.Iar trimișii regelui au alergat după ei pe drumul cel către Iordan, până la vad, și porțile s-au închis îndată ce au ieșit cei ce urmăreau pe iscoade. 8.Înainte însă de a adormi iscoadele femeia s-a suit la dânșii pe acoperiș, 9.Și le-a zis: "Știu că Domnul v-a dat vouă pământul acesta, căci frica voastră a căzut asupra noastră și toți locuitorii pământului acestuia au frică de voi, 10.Pentru că am auzit noi cum a secat Domnul Dumnezeu înaintea voastră Marea Roșie, când ah ieșit din Egipt, și câte ați făcut voi cu cei doi regi ai Amoreilor peste Iordan, cu Sihon și cu Og, pe care i-ați pierdut. 11.Când am auzit noi de acestea, ne-a slăbit inima și în nici unul din noi n-a mai rămas bărbăție în fața voastră, căci Domnul Dumnezeul vostru este Dumnezeu în cer sus și pe pământ jos. 12.Acum dar jurați-mi pe Domnul Dumnezeul vostru că, precum am făcut eu milă cu voi, veți face și voi milă cu casa tatălui meu și dați-mi semn de nădejde, 13.Că veți lăsa cu viață pe tatăl meu, pe mama mea, pe frații mei, pe surorile mele, toată casa mea și veți izbăvi sufletul meu de la moarte". 14.Iar oamenii aceia au zis către dânsa: "Sufletul nostru îl vom pune pentru voi". Și ea a zis: "Când Domnul vă va da cetatea aceasta, să faceți cu mine milă și dreptate". 15.Apoi le-a dat drumul cu o frânghie pe fereastră, căci casa ei era în zidul cetății și ea locuia chiar deasupra zidului. 16.Și le-a zis: "Duceți-vă în munte, ca să nu vă întâlniți cu cei ce vă urmăresc și stați acolo ascunși trei zile, până se vor întoarce cei ce vă urmăresc și apoi vă veți duce în drumul vostru". 17.Iar oamenii aceia au zis către dânsa: "De nu vei face cum îți vom zice, vom fi slobozi de acest jurământ al tău: 18.Iată, când vom intra noi în cetate pe partea aceasta, tu să pui semn această funie roșie la fereastra pe care ne-ai slobozit, iar pe tatăl tău, pe mama ta, pe frații tăi și pe toți cei din familia tatălui tău să-i aduni în casa ta. 19.Și de va ieși cineva afară pe ușa casei tale, sângele aceluia să fie asupra capului lui, și noi vom fi slobozi de acest jurământ al tău; iar cine va fi cu tine în casa ta, sângele aceluia să fie asupra capului nostru, de se va atinge de el mâna cuiva. 20.Dacă însă ne va năpăstui cineva și va descoperi fapta noastră, atunci vom fi slobozi de acest jurământ al tău". 21.Și ea le-a zis: "Să fie cum ai grăit!" Apoi le-a dat drumul și s-au dus, iar ea a legat la fereastră funia cea roșie. 22.Ducându-se oamenii aceia și ajungând în munte, au așteptat acolo trei zile, până ce s-au întors cei ce-i urmăreau, care-i căutaseră pe toate drumurile și nu-i găsiră. 23.Întorcându-se apoi, cei doi tineri s-au coborât din munte, au trecut Iordanul și au venit la Iosua, fiul lui Navi, și i-au povestit tot ce se întâmplase cu ei,
A se compara cu textele nou-testamentare:
Evr11, 31;
Iac2, 25.
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #5  
Vechi 26.09.2013, 01:57:15
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
A se compara cu textele nou-testamentare:
Evr11, 31;
Iac2, 25.
"La fel și Rahav, desfrânata, au nu din fapte s-a îndreptat când a primit pe cei trimiși și i-a scos afară, pe altă cale?" [Iac2, 25.]

"Prin credință Rahav, desfrânata, fiindcă primise cu pace iscoadele, n-a pierit împreună cu cei neascultători." [ Evr 11, 31;]

-adica a facut bine ca nu i-a predat soldatilor,a mintit ca sa-i scape de moarte

Last edited by antiecumenism; 26.09.2013 at 02:04:37.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 27.09.2013, 00:45:11
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de antiecumenism Vezi mesajul
"La fel și Rahav, desfrânata, au nu din fapte s-a îndreptat când a primit pe cei trimiși și i-a scos afară, pe altă cale?" [Iac2, 25.]

"Prin credință Rahav, desfrânata, fiindcă primise cu pace iscoadele, n-a pierit împreună cu cei neascultători." [ Evr 11, 31;]

-adica a facut bine ca nu i-a predat soldatilor,a mintit ca sa-i scape de moarte
Vă mulțumesc pentru postarea versetelor. :) Eu doar le indicasem, dar este mult mai bine așa.
Doamne ajută!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #7  
Vechi 27.09.2013, 01:02:50
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

O altă situație în care este discutabil dacă minciuna poate fi îngăduită din punct de vedere moral:
cazul în care o persoană suferă de o boală incurabilă, iar cei apropiați iau decizia de a-i ascunde realitatea, pentru a o proteja măcar de o suferință psihică inutilă.
Personal consider că, inclusiv în această situație, minciuna nu este păcat, din motivul menționat mai sus: este aleasă ca alternativă la afirmarea unui fapt real, dar prea dureros pentru a putea fi spus în mod direct.
Ce ar fi, oare, preferabil pentru o persoană aflată în faza terminală a unei boli cumplite: să moară "bine informată" asupra stării sale de sănătate, sau să închidă ochii păstrând speranța că mai are, încă, o șansă de vindecare?...
Pe de altă parte, în rugăciunile noastre liturgice, Îi cerem Domnului izbăvirea de "moarte năpraznică".
Atunci, ar fi, oare, mai bine, din punct de vedere spiritual, ca persoana în cauză să știe că se va muta la cele veșnice, pentru a se putea pregăti?...
Discutabil... Pare aici o problemă inclusiv de... bioetică, într-un anumit sens.
Tot în slujbele liturgice, într-o minunată ectenie, cerem lui Dumnezeu "sfârșit creștinesc vieții noastre, fără durere, neînfruntat, în pace".
"Fără durere"...
În noțiunea de "durere" este inclusă, oare, doar suferința trupului?
Sau ne rugăm lui Dumnezeu și pentru a ne feri de suferința psihică inerentă conștientizării unei asemenea realități?...
"În pace", spunem!
Nu în panică, ci "în pace"...
De aceea, tind să cred că ascunderea adevărului (de fapt, a realității), într-o astfel de situație, este morală: se sacrifică un principiu, o idee, o normă, cu scopul protejării unei persoane; se renunță la literă, în favoarea urmării duhului. Și bine știm că "mai mare dragoste ca aceasta nimeni nu are: să-și pună cineva viața pentru prietenul său" (In14, 13).
"Moarte năpraznică"... Sintagma n-ar putea fi, oare, interpretată în sensul de "moarte în stare de nepregătire", nu neapărat "moarte rapidă, neașteptată"?
Pentru un creștin trăitor în neîncetată comuniune cu Domnul, niciodată moartea, trecerea din lumea aceasta către Tatăl (indiferent dacă se produce în mod subit, sau în urma unei suferințe și agonii îndelungate), nu va fi niciodată "năpraznică", fiindcă un astfel de credincios viază, oricum, cu gândul și inima întru cele de sus (cf. Col2, 1-4).
Care este opinia dvs în această privință?
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
e pacat cristina mioara Generalitati 37 13.08.2011 20:11:49
Sa minti nu e chiar atat de rau absolutep0wer Generalitati 19 19.07.2010 13:20:52
Postul - inseamna intotdeauna tristete? sophia Postul 8 09.12.2009 18:16:41
pacat sau nu? pisi Generalitati 34 19.06.2008 00:11:07